- For et gledespredende blikkfang - for en invitasjon inn!
Mikke Mus-ansiktet smiler mot alle som kjører forbi Kunsthallen på Madlaveien for tiden. Det store banneret på byggets fasade domineres av den velkjente disneyfigurens portrett som utgjør midtpunktet i en eksplosjon av fargestråler. Her spilles det både på gjenkjenning og ufarliggjøring av kunsten. Når jeg leser teksten på den andre delen av banneret: Ode til en vaskeklut, hymne til en tiger, blir det straks mer uforståelig. Denne merkelige sammensetningen av noe så hverdagslig og slapt som vaskeklut og noe så eksotisk og spenstig som en tiger trigger ønsket om å finne ut mer.
Bannerteksten er tittelen til vandreutstillingen som markerer Norske tekstilkunstneres (NTK) 40-års jubileum, og som vises i Kunsthall Stavanger frem til 18. mars 2018. Noen verk har falt fra, mens flere nye har kommet til siden den første visningen i Oslo i mars 2017. NTK ble opprettet som egen fagforening i 1977, da tekstilkunstnerne innså at det ikke hjalp å være medlem av Norske Billedkunstneres forening for å bli anerkjent som billedkunstnere av kunstinstitusjonene. Kampen som NTK har kjempet, med tigeren som sin logo, fikk utførlig fokus i Oslo-utstillingens arkivmaterialedel. Denne delen har ikke fulgt med utstillingen hit til Stavanger, men dette omhandles i utstillingens katalog. Selve utstillingstittelen viser seg å være hentet direkte fra kunstneren Gunvor Nervold Antonsens performance Ode til en vaskeklut, hymne til en tiger. En forestilling som kan betegnes som en hyllest til alle tekstilkunstnere som har banet vei til anerkjennelse, inklusiv flere av forløperne som for eksempel Frida Hansen, Synnøve Anker Aurdal og Elisabeth Harr som det ikke vises verk av i denne utstillingen. For dem som ikke fikk med seg Antonsens performance på åpningsdagen ligger det en nettversjon tilgjengelig på Kunsthallens hjemmeside. Det nye i Stavanger-versjonen av utstillingen er Ask Bjørlos intervensjon Havfruens Hatt som kan sees i Stavanger Kunstmuseums Frida Hansen rom, samt inklusjonen av de to lokale kunstnerne Ingeborg Kvame og Elin Melberg. Begge representert med hvert sitt verk i Kunsthallen. Hverken Melberg eller Kvame kaller seg tekstilkunstnere, og ingen av dem er medlemmer i NTK, så hvordan kan det ha seg at de får innpass i utstillingen som feirer NTK-foreningen?
34 kunstnere er representert, men kun 4 av disse er menn. Slik gjenspeiles det faktum at tekstilkunst både historisk og i dag har en sterk kvinnedominans. Flere generasjoner kunstnere er representert i utvalget som er gjort. Her finnes en forfriskende variasjonsrikdom både i forhold til kunstverkenes størrelse, materialbruk, teknikk, alder, uttrykk og tematikk. Presentasjonen av et slikt mangfold kunne lett blitt rotete, noe som jevnt over unngås. Det er nok fordi alle de fem utstillingsrommene hos Kunsthall Stavanger er tatt i bruk med lys og luft som skaper rom nok til å fremheve det enkelt verk hver for seg.