- For et gledespredende blikkfang - for en invitasjon inn!
Mikke Mus-ansiktet smiler mot alle som kjÞrer forbi Kunsthallen pÄ Madlaveien for tiden. Det store banneret pÄ byggets fasade domineres av den velkjente disneyfigurens portrett som utgjÞr midtpunktet i en eksplosjon av fargestrÄler. Her spilles det bÄde pÄ gjenkjenning og ufarliggjÞring av kunsten. NÄr jeg leser teksten pÄ den andre delen av banneret: Ode til en vaskeklut, hymne til en tiger, blir det straks mer uforstÄelig. Denne merkelige sammensetningen av noe sÄ hverdagslig og slapt som vaskeklut og noe sÄ eksotisk og spenstig som en tiger trigger Þnsket om Ä finne ut mer.
Bannerteksten er tittelen til vandreutstillingen som markerer Norske tekstilkunstneres (NTK) 40-Ärs jubileum, og som vises i Kunsthall Stavanger frem til 18. mars 2018. Noen verk har falt fra, mens flere nye har kommet til siden den fÞrste visningen i Oslo i mars 2017. NTK ble opprettet som egen fagforening i 1977, da tekstilkunstnerne innsÄ at det ikke hjalp Ä vÊre medlem av Norske Billedkunstneres forening for Ä bli anerkjent som billedkunstnere av kunstinstitusjonene. Kampen som NTK har kjempet, med tigeren som sin logo, fikk utfÞrlig fokus i Oslo-utstillingens arkivmaterialedel. Denne delen har ikke fulgt med utstillingen hit til Stavanger, men dette omhandles i utstillingens katalog. Selve utstillingstittelen viser seg Ä vÊre hentet direkte fra kunstneren Gunvor Nervold Antonsens performance Ode til en vaskeklut, hymne til en tiger. En forestilling som kan betegnes som en hyllest til alle tekstilkunstnere som har banet vei til anerkjennelse, inklusiv flere av forlÞperne som for eksempel Frida Hansen, SynnÞve Anker Aurdal og Elisabeth Harr som det ikke vises verk av i denne utstillingen. For dem som ikke fikk med seg Antonsens performance pÄ Äpningsdagen ligger det en nettversjon tilgjengelig pÄ Kunsthallens hjemmeside. Det nye i Stavanger-versjonen av utstillingen er Ask BjÞrlos intervensjon Havfruens Hatt som kan sees i Stavanger Kunstmuseums Frida Hansen rom, samt inklusjonen av de to lokale kunstnerne Ingeborg Kvame og Elin Melberg. Begge representert med hvert sitt verk i Kunsthallen. Hverken Melberg eller Kvame kaller seg tekstilkunstnere, og ingen av dem er medlemmer i NTK, sÄ hvordan kan det ha seg at de fÄr innpass i utstillingen som feirer NTK-foreningen?
34 kunstnere er representert, men kun 4 av disse er menn. Slik gjenspeiles det faktum at tekstilkunst bÄde historisk og i dag har en sterk kvinnedominans. Flere generasjoner kunstnere er representert i utvalget som er gjort. Her finnes en forfriskende variasjonsrikdom bÄde i forhold til kunstverkenes stÞrrelse, materialbruk, teknikk, alder, uttrykk og tematikk. Presentasjonen av et slikt mangfold kunne lett blitt rotete, noe som jevnt over unngÄs. Det er nok fordi alle de fem utstillingsrommene hos Kunsthall Stavanger er tatt i bruk med lys og luft som skaper rom nok til Ä fremheve det enkelt verk hver for seg.