🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Tekstilkunstens materialitet fanger

Kunsthistoriker Arnhild SunnanÄ har anmeldt utstillingen Ode til en vaskeklut, hymne til en tiger pÄ Kunsthall Stavanger. En vandreutstilling som markerer Norske tekstilkunstneres (NTK) 40-Ärsjubileum. Utstillingen stÄr til 18. mars 2018.

Ingeborg Kvame, It's Like Water, 2013. Foto: OddbjÞrn Erland Aarstad/Kunsthall Stavanger.

- For et gledespredende blikkfang - for en invitasjon inn!

Mikke Mus-ansiktet smiler mot alle som kjÞrer forbi Kunsthallen pÄ Madlaveien for tiden. Det store banneret pÄ byggets fasade domineres av den velkjente disneyfigurens portrett som utgjÞr midtpunktet i en eksplosjon av fargestrÄler. Her spilles det bÄde pÄ gjenkjenning og ufarliggjÞring av kunsten. NÄr jeg leser teksten pÄ den andre delen av banneret: Ode til en vaskeklut, hymne til en tiger, blir det straks mer uforstÄelig. Denne merkelige sammensetningen av noe sÄ hverdagslig og slapt som vaskeklut og noe sÄ eksotisk og spenstig som en tiger trigger Þnsket om Ä finne ut mer.

Bannerteksten er tittelen til vandreutstillingen som markerer Norske tekstilkunstneres (NTK) 40-Ärs jubileum, og som vises i Kunsthall Stavanger frem til 18. mars 2018. Noen verk har falt fra, mens flere nye har kommet til siden den fÞrste visningen i Oslo i mars 2017. NTK ble opprettet som egen fagforening i 1977, da tekstilkunstnerne innsÄ at det ikke hjalp Ä vÊre medlem av Norske Billedkunstneres forening for Ä bli anerkjent som billedkunstnere av kunstinstitusjonene. Kampen som NTK har kjempet, med tigeren som sin logo, fikk utfÞrlig fokus i Oslo-utstillingens arkivmaterialedel. Denne delen har ikke fulgt med utstillingen hit til Stavanger, men dette omhandles i utstillingens katalog. Selve utstillingstittelen viser seg Ä vÊre hentet direkte fra kunstneren Gunvor Nervold Antonsens performance Ode til en vaskeklut, hymne til en tiger. En forestilling som kan betegnes som en hyllest til alle tekstilkunstnere som har banet vei til anerkjennelse, inklusiv flere av forlÞperne som for eksempel Frida Hansen, SynnÞve Anker Aurdal og Elisabeth Harr som det ikke vises verk av i denne utstillingen. For dem som ikke fikk med seg Antonsens performance pÄ Äpningsdagen ligger det en nettversjon tilgjengelig pÄ Kunsthallens hjemmeside. Det nye i Stavanger-versjonen av utstillingen er Ask BjÞrlos intervensjon Havfruens Hatt som kan sees i Stavanger Kunstmuseums Frida Hansen rom, samt inklusjonen av de to lokale kunstnerne Ingeborg Kvame og Elin Melberg. Begge representert med hvert sitt verk i Kunsthallen. Hverken Melberg eller Kvame kaller seg tekstilkunstnere, og ingen av dem er medlemmer i NTK, sÄ hvordan kan det ha seg at de fÄr innpass i utstillingen som feirer NTK-foreningen?

34 kunstnere er representert, men kun 4 av disse er menn. Slik gjenspeiles det faktum at tekstilkunst bÄde historisk og i dag har en sterk kvinnedominans. Flere generasjoner kunstnere er representert i utvalget som er gjort. Her finnes en forfriskende variasjonsrikdom bÄde i forhold til kunstverkenes stÞrrelse, materialbruk, teknikk, alder, uttrykk og tematikk. Presentasjonen av et slikt mangfold kunne lett blitt rotete, noe som jevnt over unngÄs. Det er nok fordi alle de fem utstillingsrommene hos Kunsthall Stavanger er tatt i bruk med lys og luft som skaper rom nok til Ä fremheve det enkelt verk hver for seg.

Den store, Äpne rektangulÊre hovedsalen er i sÄ mÄte den mest utfordrende, men allerede i foajeen kan jeg se noe rÞdt der inne som vekker min oppmerksomhet. Like innenfor dÞren til hovedsalen ser jeg lange, brede remser av lerret og papir i rÞde sjatteringer, svevende og bÞlgende i rommet. Umiddelbart oppleves verket som et stengsel, et hinder som tvinger meg til Ä velge veien videre, til hÞyre eller venstre. Den rÞde monumentale installasjonen Denne trÄden er dette materialet av Gunvor Nervold Antonsen er som en romdeler, noe som fungerer bedre enn da den ble vist sammenklemt i et lite rom pÄ Oslo Kunstnerforbund. I Kunsthall Stavangers utstillingslokaler kan jeg vandre rundt installasjonen og betrakte den pÄ lang avstand. Verket har flere trestaur hengende horisontalt pÄ forskjellige hÞydenivÄer, og alle bÊrer disse lange rÞde bÄndene. Flere ruller med stÄltrÄd ligger spredt pÄ gulvet som del av installasjonen. Nettopp trestaur og stÄltrÄd er det som behÞves for Ä sette opp en hesje, der det vÄte gresset kan tÞrkes i vinden. Her er det ikke hÞyet som henger til tÞrk, men tilsynelatende rÞdmalte tekstiler og papir. Ved nÊrmere ettersyn bÊrer de rÞde lerretene spor av trÄder, mens papirremsene som er hvite har pÄmalte buktende linjer. PÄ veggen ved installasjonens ende har Antonsen inkludert et knÞttlite vevd rÞdlig billedteppe med motiv av en gipset hÄnd. Dette er laget av Hannah Ryggen, en av Norges mest kjente billedvevere og den fÞrste tekstilkunstneren som ble kjÞpt inn av Nasjonalgalleriet. Det er typisk for Ryggen Ä inkludere hender som fremtredende motivelement i sine ofte politisk ladede billedvevninger.

Hannah Ryggens kunstvev fikk et internasjonalt gjenoppdagelseslĂžft pĂ„ dOCUMENTA 13-utstillingen i Kassel, Tyskland i 2012. Her ble Ryggens monumentale billedtepper viet et helt rom i utstillingens mest sentrale bygg: Fridericianum. Hvilke signal vil Antonsen gi ved Ă„ inkludere bildet av Ryggens gipsede hĂ„nd i sin egen installasjon? En berĂžmt tekstilkunstners Ăždelagt hĂ„nd, men der bruddet er i ferd med Ă„ leges. Spor etter en usynlig trĂ„d og malte trĂ„der som henger til tĂžrk, – her finnes flere tolkningsmuligheter. Ryggen er kjent for selv, med egne hender som det fremste instrument, Ă„ gjĂžre hele den arbeidskrevende prosessen som mĂ„ til fra bearbeidingen av ull til de ferdige monumentale billedvevnader. Hun fremstilte fargene til garnet fra planter og garnet mĂ„tte tĂžrkes, slik den fritthengende hesje-installasjonen kan minne om en garntĂžrkeprosess. TrĂ„den, som det kun sees sporene av, mĂ„ ha blitt farget rĂždt, lik den rĂžde trĂ„den jeg kan se i Ryggens lille billedvev. Den malte rĂžde "trĂ„den" pĂ„ papir-remsene minner meg om forskjellen mellom materialiteten pĂ„ representasjonen av en malt trĂ„d i motsetning til en fysisk trĂ„d i en billedvev. All tiden som er brukt til Ă„ spinne trĂ„den, farge den, tĂžrke den og veve den inn i en sammenheng ligger der i den fysiske, taktile trĂ„den. Denne trĂ„den som utgjĂžr dette materialet, materialiteten i billedveven.

Gunvor Nervold Antonsen, Denne trÄden er dette materialet. Foto: OddbjÞrn Erland Aarstad/Kunsthall Stavanger.
Ode til en vaskeklut, hymne til en tiger, installation view, Kunsthall Stavanger 2018. Foto: OddbjÞrn Erland Aarstad/Kunsthall Stavanger.
Hannah Ryggen, Gipset hÄnd, unknown year. Foto: OddbjÞrn Erland Aarstad/Kunsthall Stavanger.
Ask BjÞrlo, Havfruens Hatt (The Mermaids Hat), 2017. Offsite installation at Stavanger Kunstmuseum. Foto: OddbjÞrn Erland Aarstad/Kunsthall Stavanger.
Ask BjÞrlo, Havfruens Hatt (The Mermaids Hat), 2017. Offsite installation at Stavanger Kunstmuseum. Foto: OddbjÞrn Erland Aarstad/Kunsthall Stavanger.
1 / 5

En viktig Ärsak til at dagens kunstnere, bÄde i Norge og internasjonalt, i Þkende grad benytter tekstile materialer like naturlig som om de skulle velge andre materialer kan ligge i nettopp en Þkt interesse for tingenes materialitet. Nymaterialisme er ogsÄ blitt ett interessefelt for samtidens filosofer. Dette tankesettet som har gjort seg gjeldende spesielt fra Ärtusenskiftet undersÞker grunnleggende spÞrsmÄl omkring natur og menneskets virke i en materiell verden. I denne sammenheng blir kunstens materielle virkefelt interessant. Det legges stÞrre vekt pÄ at kunsten gjennom sin egen materialitet kan diskutere og synliggjÞre problemstillinger som vanligvis er skjult. Materialiteten blir selve kjernen og inngangen til forstÄelse av kunsten. Marte Danielsen JÞlbo viser i sin artikkel "Mot en myk logikk" i utstillingskatalogen blant annet til et nymaterialistisk perspektiv.

Tove Pedersens Mikke Mus bilde har fĂ„tt tittelen Soloppgang og er vevet av grovt fargesterkt garn. Det utgjĂžr ogsĂ„ et markert blikkfang innendĂžrs der det er plassert helt alene pĂ„ den ene av kortveggene i det langstrakte gallerirommet. Jeg snur meg og legger merke til et enslig fargesterkt portrett i samme format ogsĂ„ pĂ„ den motsatte endeveggen – ogsĂ„ laget av Tove Pedersen. Det har tittelen Stjernenatt og viser en kvinne i halvfigur med et ansikt like frontalt som Mikke Mus, men i motsetning til ham er hun alvorlig. Sorte markante konturstreker risser opp hennes stiliserte skikkelse og ansikt med et uutgrunnelig blikk som fanger meg inn. Plasseringen av to iĂžynefallende portretter pĂ„ hver sin endevegg gir rommet to fond-vegger og det utgjĂžr et fint samlende grep. Stjernenatt og Soloppgang Ă„pner opp for bĂ„de dag og natt, lys og mĂžrke, glede og sorg, lek og alvor. Noe som kunstutstillingen her, etter min mening, ogsĂ„ viser seg Ă„ romme.

Tove Pedersen, Stjernenatt, 2009. Foto: OddbjÞrn Erland Aarstad/Kunsthall Stavanger.
Tove Pedersen, Soloppgang, 2007. Foto: OddbjÞrn Erland Aarstad/Kunsthall Stavanger.
1 / 2

Honningblom diptyket har kunstnerduoen Astrid LÞvaas & Kirsten Wagle laget til denne jubileumsutstillingen. PÄ avstand ser jeg de sorte konturene av to honningblomster, den sjeldneste av de norske orkideplantene. Det ene bildet er lyst og fremhever den stiliserte blomsterformen, mens det andre har en mÞrkere bakgrunn slik at det sorte omrisset av blomsten nesten viskes ut. Jeg blir overrasket nÄr jeg ser at sorte nylonstrÞmper er benyttet som "broderingstrÄd" for Ä forme blomsterkonturene. Valget av dette typiske kvinneplagget som material kan henspille pÄ analogien mellom kvinnen og den innbydende honningblomsten, og pÄ strÞmpebuksens utpregede bruk-og-kast skjebne. LÞvaas & Wagle har inkludert en sort "pyntebord" malt direkte pÄ veggen helt ned mot gulvet under Honningblom diptyket. Borden er forskjÞvet i forhold til tvillingbildene den skal ramme inn, som for Ä understreke at noe er kommet i ulage. Jeg merker meg at noen fÄ folder av plantekonturene i det mÞrke bildet er sydd med lyse nylonstrÞmper. Som et markert lyst hÄp kan det symbolisere den gjenvÊrende levende lille biotopen av denne utrydningstruede orkideen. LÞvaas & Wagle gir etter min tolkning en billedlig kommentar til samfunnets utfordringer nÄr det gjelder Ä beholde et biologisk mangfold og kunstnernes ladede materialvalg er med Ä underbygge budskapet.

LÞvaas & Wagle, Honningblom, 2017. Foto: OddbjÞrn Erland Aarstad/Kunsthall Stavanger.

Stavangerbaserte Ingeborg Kvames ItÂŽs Like Water kan kanskje kalles en broderiskulptur da broderiet hverken har forlatt trerammen eller det overflĂždige bakgrunnstekstilet som vanligvis fjernes nĂ„r broderiet er ferdig sydd. Broderirammen er festet med en tynn trĂ„d til taket og den snurrer sakte rundt sin egen akse der den henger i ansiktshĂžyde ute i gallerirommet. Det ferskenfargede tĂžystykket pĂ„ utsiden av broderirammen er en avklippet del av en bluse og den sirkelformede rammen er fylt opp av store sting higende i samme retning, men med forskjellige fargetoner av blĂ„tt. Et fargespill som gĂ„r fra nĂŠrmest sort nederst til helt lys blĂ„ eller hvit nyanse Ăžverst. Lignende et hodesjal skjuler det lette blusestoffet baksiden av broderiet, og forsiden – ansiktet – viker stadig unna mitt blikk. I stedet for et ansikt viser broderiet mange fargesjatteringer som forbindes med vann, men det kan ogsĂ„ minne om at et ansikt kan uttrykke alt fra dyster sorg til lys, strĂ„lende glede. Den sakte roterende bevegelsen synliggjĂžr bĂžlgene av luftstrĂžmmer som dannes rundt oss, der vi beveger oss rundt i gallerirommet. Kvames sky skulptur minner meg om at i hvert menneske finnes en fantastisk rikdom av tanker, og at jeg i mĂžtet mĂ„ nĂŠrme meg med respekt. Tankene vĂ„re kan flyte – nesten som vann.

Ode til en vaskeklut, hymne til en tiger, installation view, Kunsthall Stavanger, 2018. Foto: OddbjÞrn Erland Aarstad/Kunsthall Stavanger.

Kunstneren Frida Hansen (1855-1931) banet veien for tekstilkunstens renessanse i generasjonen fĂžr Hannah Ryggen (1894-1970). Hansen var aktiv i tiden rundt 1900 da kunsthĂ„ndverket ble hĂžyt verdsatt, men hun ble nĂŠrmest glemt fĂžr kunsten hennes ble gjennoppdaget rundt 1970. Da hadde kunsthĂ„ndverket igjen en markant oppblomstring – akkurat som nĂ„ i vĂ„r samtid. Selv om ingen av Hansens verk vises i denne utstillingen blir jeg allikevel minnet om Hansens sterke innflytelse blant annet ved at flere av vevnadene som er utstilt har benyttet noe som ligner Hansens nyskapende transparent teknikk, der deler av renningen blottstilles. Det beste eksempelet finner jeg i Else Marie Jacobsens (1927-2012) to vakre vevnader Hvor mĂžll tĂŠrer og Hvor rust tĂŠrer fra 1994. Frida Hansens billedvev Havfruer som tĂŠnder mĂ„nen (1895) har ogsĂ„ vĂŠrt en inspirasjon for Ask BjĂžrlo (1992). I hans Havmenn som tenner mĂ„nen er det fyrrige tĂžydukke-havmenn som selv har fĂ„tt erotisk tenning i en orgie omkring den skinnende fullmĂ„nen.

Else Marie Jacobsens, Hvor mÞll tÊrer and Hvor rust tÊrer fra 1994. Foto: OddbjÞrn Erland Aarstad/Kunsthall Stavanger.

Elin Melbergs Step Step, Stitch vises for fĂžrste gang ved utstillingens stopp her i byen. Tekstilskulpturen er sammensatt av to lette silkeaktige stoff: et rĂždt og et elfenbenshvitt som faller helt ned til gulvflaten. Broderiet som dekker skulpturens Ăžvre del inkluderer et ekspressivt mangfold av fargespettede flater og tredimensjonale folder minner meg om AmĂ©lie Matisses forunderlige hatt. Henri Matisse malte i 1905 Woman with Hat, der hans kone portretteres med en sĂ„ oppsiktsvekkende fargebruk at det stĂ„r igjen som et av ikonene fra den fargeekspressive Fauvisme-perioden Fauvistene brukte fargene til Ă„ uttrykke sterke og ville emosjoner. I Step Step, Stitch er det nĂŠrliggende Ă„ tolke den flammende fargebruken som nĂŠrmest eksplosive fĂžlelsesutbrudd. Melbergs valg av grovt garn og markante sting skaper en kontrast til skulpturkroppens sarte silkestoff, og synliggjĂžr en lang og mĂžysommelig arbeidsprosess. Hengningen fra taket i to sprikende, litt for tynne, trĂ„der gir et dramatisk preg som ytterligere understrekes av belysningen og skyggefĂžringen. Tekstilskulpturens plassering langt ute i rommet og med broderidelen i ansiktshĂžyde oppmuntrer til og muliggjĂžr at jeg ogsĂ„ kan se nĂŠrmere pĂ„ baksiden. Her blottlegges garnknuter og et fysisk og taktilt virvar av sammenfiltrede trĂ„der og tĂžyender som kan minne om sĂžkende nervetrĂ„der og mĂžtende nervekranser. Den sĂ„rbare, men ekspressivt sterke tekstilskulpturen forteller oss noe som kan oppleves som universelt menneskelig. Step Step, Stitch – det nytter ikke bare Ă„ lete du mĂ„ til slutt velge. Valget du tar kan kanskje bidra til en flottere ytre, slik du fremstĂ„r for andre, men vil valget lage mer krĂžll pĂ„ innsiden?

Melbergs tekstile skulptur fungerer godt i dette alvorspregede rommet, og av de Ăžvrige tre tekstilverkene samlet her vil jeg til slutt trekke frem Unn SĂžnjus intenst rĂžde monumentale billedvev fra 2010 som har tittelen Blood cannot be washed out with blood. Midtpartiet i det abstrakte bildet har store transparente felt der trĂ„dene i den blodrĂžde renningen blottlegges. Inne i dette feltet har SĂžnju vevd inn store blokkbokstaver med de samme ordene som i verkets tittel. Den tekstlige pĂ„minnelsen levner liten tvil om hva SĂžnju mener om Irak-krigen som pĂ„gikk rundt tiden bildet ble vevd. Jeg kan ikke la vĂŠre Ă„ tenke pĂ„ hvordan inntrykket hadde vĂŠrt dersom bokstavene var blitt utelatt. Den Ă„pne renningen er som et sĂ„r – blĂždende og rĂždt, og den hadde vĂŠrt et sterkt nok uttrykk i seg selv. Bildets former og farger er ofte mer virkningsfulle enn ord fordi bildet Ă„pner opp for tolkning i stede for ordene som kan bli for fĂžrende. Bilder har i seg et stumt sprĂ„k som henvender seg direkte til dem som mĂžter det Ă„pent.

Elin Melberg, Step Step, Stitch, detail. Foto: Jan Inge Haga
Elin Melberg, Step Step, Stitch, detail. Foto: Jan Inge Haga
Henri Matisse malte i 1905 Woman with Hat, detail. Foto: Arnhild SunnanÄ.
Henri Matisse malte i 1905 Woman with Hat. Foto: Arnhild SunnanÄ.
Elin Melberg, Step Step, Stitch. Foto: Arnhild SunnanÄ.
Ode til en vaskeklut, hymne til en tiger, installation view, Kunsthall Stavanger, 2018. Foto: OddbjÞrn Erland Aarstad/Kunsthall Stavanger.
1 / 6

Hvorfor har dette fysiske som materialiteten i tekstil representerer blir sÄ interessant for mange kunstnere i vÄr samtid? Det er nÊrliggende Ä tenke at det kan ha noe med at vi stadig forholder oss til en mer virtuell virkelighet, flyktighet og stadig raskere endringer. Vi Þnsker pÄ en mÄte Ä ta tilbake noe av kontrollen over vÄr egen virkelighet. Materialiteten, stoffligheten og det fysiske nÊrvÊret kan gi oss erfaringen av ro og tilstedevÊrelse. Tekstilkunstens materialitet minner oss om noe vesentlig som vi i samtiden kan hige etter som mennesker.

NTK sender ikke lenger Tiger-rapport til sine medlemmer, nĂ„ er medlemsbladet omdĂžpt til SOFTmagasin. Tiger-logoen ble fjernet i 2009 og det signaliserer at kampen ansees som vunnet. Tekstiler og mykt materiale er kanskje blitt like akseptert som kunstmedium som andre kunstformer? Kroppslig og nĂŠrt taler det til oss pĂ„ en direkte og universell mĂ„te. Kunsten som vises pĂ„ Kunsthallen nĂ„ kan helt klart virke holdningsendrende til hva tekstilkunst er, – at den er grensesprengende og aktuell. Takk til alle tigrene som kjempet, slik at den nye generasjonen kunstnere ikke lenger ser behov for en slik krig. De ser at tekstil er ett av kunstmediene til Ă„ uttrykke sammenhenger i dette livet vi lever. Tendensen blant den nye generasjonen kunstnere er at de ikke vil begrense seg til Ă„ bli kalt tekstilkunstere, slik som tilfellet er med Kvame og Melberg. Faktum at to unge lokale kunstnere som ikke kaller seg tekstilkunstnere er inkludert i Kunsthall Stavanger versjonen er med Ă„ signalisere Ă„penhet og raushet. Kunsthallens presentasjon av NTK-foreningens omfattende jubileumsutstilling er i sin helhet med pĂ„ Ă„ skape et inviterende rom, og ro til Ă„ mĂžte hvert enkelt verk pĂ„ en god mĂ„te.

Arnhild SunnanĂ„ har nylig fullfĂžrt sin master i kunsthistorie fra Universitetet i Oslo, der hennes oppgave omhandlet Olaf H. Langes fin-de-siĂ©cle (1900) kunst. Hun har en bachelor i kunst- og kulturvitenskap fra Universitetet i Stavanger, og en tidligere bachelor i nyskaping/entreprenĂžrskap fra HĂžgskolen i Stavanger. SunnanĂ„ er engasjert som ekstern kurator for Olaf H. Lange-utstillingen som planlegges til hĂžsten 2018 ved Stavanger Kunstmuseum og er frilans galleriassistent ved Prosjektrom Normanns. I tillegg til kunsthistorieforskningen arbeider hun ogsĂ„ med kunstformidling, forelesninger og skriving. Hennes tidligere arbeidserfaring er fra Ăžkonomi og administrasjon inkludert grĂŒndervirksomhet. SunnanĂ„ bor og arbeider i Stavanger.