
John Zurier - en kunstner vi vil se mer av!
John Zurier Galleri Opdahl 8.april - 7. mai, 2017
- NO
- 28 April 2017
- Review
Kunsthistoriker Arnhild SunnanĂ„ har anmeldt Mads Andreas Andreassens utstilling "Cat Castle Mouse House" pĂ„ Bruksrommet 05.04.18 â 08.04.18. Bruksrommet er et kunstnerstyrt visningssted som drives av kunstnere ved Atelierhuset i Stavanger, i samarbeid med Tou Scene.
En undringsfull utstilling
Hva er et "Katte-slott-muse-hus"? Utstillingstittelen "Cat Castle Mouse House" sin snodige sammenstilling av motsetningsfylte forbindelser setter tonen i utstillingen til Mads Andreas Andreassen, og skaper forventninger til at kunsten her rommer bÄde tilslÞrte budskap og humor. Andreassen er spesielt invitert til visningsstedet Bruksrommet, og han har grepet muligheten til Ä veilede oss inn i sitt sÊregne kunstneriske prosjekt.
Bruksrommet er det nyeste innslaget av kunstnerstyrte galleri for visuell samtidskunst i Stavanger. Visningsrommet ligger i 2. etasje i atelierhuset til Tou Scene i Ăžstre bydel. Initiert av kunstnerne som holder til her, og driftet i samarbeid med Tou Scene, ble Bruksrommet Ă„pnet i februar 2018 med en soloutstilling av den svenske kunstneren Vilda Kvist. Helgen 5-8 april var det duket for utstilling nr. 2 der Mads Andreas Andreassen fra Lillehammer viste sin kunst i Stavanger for fĂžrste gang. Andreassen (1986) er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo (KHIO) og ved Kunstakademie DĂŒsseldorf, Tyskland. Han arbeider med forskjellige formater som maleri, grafikk, video, animasjon og musikk. Etter at Andreassen flyttet tilbake til hjembyen Lillehammer tok han initiativ til opprettelsen av Elephant Kunsthall, et kunstnerdrevet, ikke-kommersielt visningssted for internasjonal samtidskunst og research.
NÄr jeg ankommer Andreassens utstilling stopper jeg opp ved dÞrÄpningen hvor jeg har overblikk over hele utstillingen i det Äpne rektangulÊre rommet. Bruksrommet er for anledningen godt opplyst slik at veggenes blendende hvithet umiddelbart skaper en kontrast til malerienes fargemettede mÞrkere palett. Lukten av maling rÞper at noen av maleriene er helt ferske. Gulvet er fortsatt sÄ nybonet at maleriene speiler seg. Jeg fÄr en tydelig opplevelse av at gallerirommet opphÞyer kunsten. Jeg nÞler litt med Ä gÄ inn fordi jeg nettopp har trÄkket i vÄt sand i det jeg passerte byggeplassen utenfor. Fra min posisjon kan jeg se et stort metallprisme som svever omtrent en meter over gulvflaten midt i rommet. StÄlvaierne som skyter ut fra hvert hjÞrne av installasjonen og inn i veggene bidrar til at nettopp dette verket umiddelbart blir det mest iÞynefallende og dramatiske. Utstillingen omfatter 8 kunstverk, hovedsakelig oljemalerier, som pÄ programarket blir presentert med nummer pÄ et romkart, i tillegg til omfattende og uvanlige tituleringer. Jeg bestemmer meg for Ä fÞlge denne veiledende rekkefÞlgeanvisningen fordi jeg fÄr inntrykk av at en fortelling utspiller seg der inne. Jeg sjekker skoene mine og gÄr inn.
Det fÞrste verket, Running To Catch My Farts (Pig and Gorilla, Campingsite) er en collage der fire lerret er festet pÄ en bakgrunn sammensatt av flere treplater. Sentrert i nedre del tiltrekker en figurativ tegning min oppmerksomhet. Grisen og Gorillaen er skisseaktig tegnet inn med noe som minner om hvitt kritt pÄ en sort tavle. De har dyrehoder og menneske-kropper og sitter ved en bardisk, akkurat langt nok fra hverandre til at de begge ser ensomme ut. I samme lerrets hÞyre del er tegningen zoomet inn pÄ grisens hode, som et neste bilde i en tegneserie. ForstÞrringen viser et mannshode i profil med en osende sigarett i munnen. Det uvanlige er mannens katteÞrer og karikerte grisenese. Denne omvendte antromorfiseringen understreker noe dyrisk ved denne mannen. Like til hÞyre for dyremannens hode ruver en form av sand som ligner en brystfager kvinnekropp i profil, som en avslÞrende tankeboble inne i tegneserien. NÄr jeg kommer tettere pÄ kan jeg se at kvinneformen bestÄr av lim mettet med stÞvpartikler, nesten som i et indiansk sandmaleri. Her er sanden erstattet med avskrapet malingsstÞv og rusk fra et ateliergulv. Plutselig er det noe som fÄr meg til Ä stusse. Den sÄ vidt synlige konturstreken rundt sandkvinnens bryst er taggete som kvasse torner. Dermed materialiseres et illevarslende tegn som gjÞr at drÞmmekvinne-bildet forvandles til en marerittaktig gollum.
De to herpede og skjÞdeslÞst festede lerretene i collagens Þvre del domineres av bredpenslede gestikulerende malingsstrÞk som virvlende blÄ bÄnd. Det abstrakt ekspresjonistiske formsprÄket forsterker inntrykket av hastverk og kaotisk bevegelse. Tittelen antyder at her handler det om Ä lÞpe for Ä ta seg selv igjen. Et av bÄndene skiller seg ut med sin purpurfarge og det bukter seg ut av sin lerretsdel og ned og inn i baren der det sneier over bÄde grisen og gorillaen. Dermed knyttes den overhengende kaosskyen til det som skjer hos de to ensomme i baren. Kanskje som enda et signal pÄ at de to som sitter der ikke er helt tilstede. Dyrehodene kan antyde at de begge har tankene sine et annet sted.
Variasjonen bÄde i materialer og teknikk som brukes i denne monumentale collagen trekker oppmerksomheten mot kunstnerens lek og utforskning av maleriets og materialenes muligheter. En lek med alvorlige undertoner som er utfÞrt pÄ en tilsynelatende tilfeldig mÄte bestÄende av bÄde abstraherte formers uttrykksfullhet og figurative tegningers fortellingsinvitasjon. Men hva er det kunstneren forsÞker Ä fortelle?
Tittelen IŽm a Civilised First Man pÄ verk nr. 2 angir at kunstneren vil fortelle om seg selv. I dette abstrakte oljemaleriet fÄr et okergult fargefelt dominere der det lyser opp pÄ en bakgrunn av mÞrke nyanser i brunt og rÞdt. Gulfargen er den samme som pÄ bunnplatene pÄ collagen jeg nettopp forlot, og det knytter de to verkene sammen. Det mest uvanlige med dette maleriet er rammen, som er laget av jern. Men hva med tittelen? Det er en stor erklÊring til et lite maleri med jernramme uten innhold annet enn nonfigurative malingsflater.
Det er den franske poeten StĂ©phane MallarmĂ© (1842-1898) som er kjent for Ă„ ha skrevet og oppfordret den moderne poet til sĂžke mot til Ă„ vĂŠre en civilisĂ© Ă©dĂ©nique â "a civilized first man". MallarmĂ© var en lederskikkelse blant samtidens franske diktere og en inspirasjonskilde ogsĂ„ for billedkunstnere og komponister. Han regnes ogsĂ„ i ettertid som en svĂŠrt viktig inspirator for den europeiske modernisme. I sin diktning viser MallarmĂ© med handling hvordan han forsĂžker Ă„ leve opp til dette idealet. Han innfĂžrer en ny mĂ„te Ă„ skrive pĂ„ gjennom Ă„ skape en fullstendig ny helhet av bilder, rytmer og ordklanger, hvor bare noen fragmenter av kjent virkelighet inngĂ„r. Den moderne kunstmaler burde i henhold til MallarmĂ© forsĂžke Ă„ uttrykke noe som ikke allerede eksisterer. Male som om han var den fĂžrste maleren, som en huleboer, som ikke tidligere har sett et maleri. Dette er logisk nok umulig sĂ„ lenge du lever i en sivilisert verden som du ikke kan vĂŠre upĂ„virket av. MallarmĂ© inkluderer denne kompleksiteten i uttrykket "a civilized first man", men sĂ„ presenterer han det som et ideal â noe Ă„ hige mot som kunster.
PÄ utstillingens introduksjonstekst i programarket har Andreassen ogsÄ skrevet noe som relaterer til dette Ä vÊre en sivilisert first man:
Jeg forsĂžker Ă„ tenke, se noe for meg, hĂžre meg selv.
Men jeg ser ingen ting, vet ingen ting, det mÄ vÊre luft.
Det er som om jeg ikke har et hode, det kunne like gjerne falt av.
Jeg bruker materialer som er for hĂ„nden â de er symbolske materialer. Jeg kjenner de ikke, jeg klemmer de, drar i det, bĂžrster og smĂžrer.
Jeg bruker opp plass og pigment, men hva skal vĂŠre hvor?
Jeg er en sivilisert first man.
Tilbake til det lille maleriet ser jeg jordfarger og primÊrfarger innenfor en streng ramme av det industrialiserte jernproduktet. Men nÄ ser jeg at det pÄ to steder bryter en klar blÄ farge igjennom som pustehull. De nesten umerkelige blÄ fargeflekkene rÞper at det finnes flere lag under den synlige overflaten. Her er spor etter kunstnerens handlinger, der hvert nytt lag og felt av maling som pÄfÞres utgjÞr et valg. Noen valg kan for eksempel gjÞre at hele maleriet kollapser i brunt. Det kan virke som om Andreassen gjennom dette lille maleriet med den pompÞse tittelen vil synligjÞre den krevende arbeidsprosessen som ligger bak forsÞket pÄ Ä skape noe helt nytt. Den ubÞyelige jernrammen minner om alle restriksjonene kunstneren allikevel opplever Ä arbeide innenfor.
To nye smÄ abstrakte malerier er lagt til serien kalt Mouse Mourning Syndrome, og her i Stavanger vises nr. VII og VIII. I fÞrstnevnte vises to markante, men abstrakte figurer i skinnende sort oljemaling som skaper en skarpt og ugjennomtrengelig kontrast til de grÞtete omgivelsene som dekker resten av bildeflaten. Jeg blir fascinert av Ä se pÄ den uvanlige overflaten, den tykke gjennomskinnelig tapetlimlignende massen med grÞnne og gule akrylpigmenter. Andreassen har i et intervju fortalt at tittelen henspiller pÄ mus- og elefantbegrepet. Andreassen forklarte at elefant er hans alter ego i denne sammenheng, og at han mener at et abstrakt maleri er et tungt og krevende tema for en kunstner. Hvordan kan det egentlig ha seg at en enorm elefant er redd for en liten mus?
Neste nummer pÄ romkartet viser seg Ä vÊre det lille maleriet som har gitt denne utstillingen tittel og som trigget min nysgjerrighet umiddelbart. Cat Castle Mouse House (2013) viser en slags bygningskonstruksjon der taket har to spir med form som lyttende katteÞrer over to buede vinduer som kan vÊre kattens Þyne. Et felt av sort maling dekker som en sladd over midtpartiet av slottet, med unntak av den buende inngangen nederst. Her er ingen dÞr men et Äpent hull som fÞrer innover en mÞrk gang som leder inn til et rÞdt rom. Det hviler noe urovekkende over uttrykket i dette maleriet. Det minner meg om fÞlelsen jeg fÄr av Ä se malerier av den surrealistiske kunstneren Giorgio de Chiricos: malplasserte forenklede arkitektoniske konstruksjoner, som ved hjelp av skyggelegging og fravÊr av levende vesener skaper en nagende atmosfÊre av uro og uhygge. De visuelle elementene Andreassen har valgt er med pÄ Ä forsterke forvirringen som ogsÄ tittelen insinuerer. Det kan se ut som om dette katteslottet egentlig er en maskert katt som har kamuflert sitt gap som en innbydende musehusinngang.
Neste maleri er monumentalt i stÞrrelse og det har en tittel som jeg fikk frysninger av. The protagonist comes home, unlocks his door and there are some beings in the stove (2018). Selv om maleriet er abstrakt, og bestÄr av en stor blÄ flate bak et mÞrkt slÞr og med rÞdmalt innramming, kan jeg ikke la vÊre Ä se lenge for Ä forsÞke Ä finne noe gjenkjennbart. Maleriets urovekkende tittel viser seg Ä vÊre et sitat hentet fra en novelle av forfatteren Frans Kafka (1883-1924). Kafka berÞmmes for Ä ha satt navn pÄ fornemmelser og fenomener hans samtid ennÄ ikke var seg bevisst. Angstfylte beskrivelser av et menneskefiendtlig og avmaktsfylt samfunn. Hver for seg kan Kafkas fortellinger virke forvirrende, men samlet blir betydningene klarere. Relevant for Andreassens utstilling er ogsÄ den spesielle skulpturen som utgjÞr minnesmerket etter Kafka i hjembyen Praha. Statuen viser forfatteren sittende pÄ skuldrende til en stor dresskledd hodelÞs mann. Minnesmerket skal visualisere selve kjernen i Kafkas forfatterskap, og dette snodige paret er beskrevet i Kafkas novelle "Description of a Struggle". En hodelÞs mann er nÊrliggende Ä tolke som et symbol for en mann som kun bruker de instinkter og minner som ligger lagret i kroppen, men ikke er tilkoblet hodet og fornuften. Dette kan ogsÄ, etter min mening, tolkes som et symbol pÄ at Kafka var en sivilisert first man, men ikke fÞr Kafka rir pÄ den hodelÞses skuldre. Jeg tolker skulpturen som om Kafka er begge disse to versjonene av seg selv. Andreassen beskriver seg selv som en hodelÞs maler i den refererte programteksten. Dette indikerer at Andreassen forsÞker Ä formidle et uforklarlig fenomen som mÄ oppleves gjennom sansene i kroppen.
Jeg konsentrerer meg igjen om Ä se inn i maleriet foran meg, jeg gÄr pÄ et vis inn i rollen til "the protagonist", personen som kommer hjem og opplever at det befinner seg noen inntrengere der. Det mÞrke slÞret filtrerer mitt innsyn til den tiltrekkende klare blÄ flaten innenfor. Kun noen udefinerbare former i rÞdt, brunt og gult kan skimtes der inne. Det forblir et mysterium, liksom mange av Kafkas tekster. Jeg gÄr litt pÄ avstand og kan skimte omriss av X-former som sammen med et sort transparent slÞr forsterker opplevelsen av at noe er fanget der innenfor, utenfor min rekkevidde.
NÄr jeg ser prismeinstallasjonen som svever like ved merker jeg at X-formene i maleriet pÄ veggen gjentas tredimensjonalt i metallrammene i installasjonen. StÞrrelsesmessig er de to verkene ogsÄ i samsvar, og det gir en opplevelse av at de to verkene har en uforklarlig tilknytning til hverandre. Det er noe befriende ved Ä komme til det siste maleriet pÄ ferden rundt gallerirommet. Selv om jeg ogsÄ her ser farger fra den samme paletten, er de mindre mettede og lysere og lettere. Dette maleriet har da ogsÄ fÄtt tittelen Best friends (Pig and Gorilla at the bar), (2017). Collagen helt i starten viste grisen og gorillaen som satt langt fra hverandre ved bardisken og stirret tomt foran seg. Noe mÄ ha skjedd siden de to ensomme nÄ har blitt bestevenner. Den mest Äpenbare endringen er at de to nÄ ikke lenger har menneskekropper, for nÄ er det en rosa gris og en brun gorilla som sitter side som side i baren. Det hele gis et ekstra humoristisk sting med den tydelig spiralkrÞllede grisehalen som kommer til syne oppÄ bardisken. Bak seg har begge en markant slagskygge gjengitt i en klar blÄfarge, og det underlige er at disse skyggene ligner to mennesker.
Ved nÊrmere Þyesyn kan jeg se at grisen og gorillaen er malt med akvarellmaling pÄ et tynt gjennomskinnelig bomullslerret. Dette skaper en letthet og fargeklarhet som underbygger en lystig stemning. Lerretet er montert pÄ et underliggende lerret med oljefarger. Deler av underlerretets motiv, blant annet de to blÄ skyggene kan sees igjennom det transparente overflatelerretet. De valgte materialene gir en nÊrmest pustende overflate. Det mest tankevekkende er allikevel at bomullslerretets transparens gjÞr det mulig Ä se to bilder pÄ en gang, og derved to alter egoer presentert i samme bilde, men ogsÄ adskilt, som om de var pÄ to bevissthetsnivÄ. Gjennom mÄten dette maleriet er laget blir menneskets kompleksitet visualisert pÄ en fiffig og forunderlig mÄte. Jeg fÄr en erfaring av at dette handler om Ä vÊre tilstede med hele meg. Sett i forhold til tidlige verk i denne utstillingen kan dette bildet tolkes dithen at dyret (grisen) representerer den hodelÞse mannen og skyggen er den lille mannen som sitter pÄ dens skuldre. TilstedevÊrelse av begge bevissthetsnivÄene hjelper for eksempel til Ä bygge gode relasjoner til menneskene i ens umiddelbare nÊrhet.
Kan vi la kunstneren styre vÄr opplevelse av en tydelig iscenesatt kunstutstilling slik jeg har demonstrert ved Ä fÞlge den anviste rekkefÞlgen og gripe tak i hint som kunstneren gir via bildetitlene og teksten i programarket? Er det ikke riktig at forfatteren (kunstneren) er erklÊrt dÞd, fordi det nÄ er betrakteren (hver og en av oss) som (gjen-)skaper kunstverket? Roland Barthes (1915-1980) skrev det berÞmte essayet "Forfatterens dÞd" i 1968. Barthes brukt imidlertid diktingen til Mallarmé som et eksempel pÄ at sprÄket er performativt. SprÄket er selve akten, mÄten det blir skrevet pÄ er selve innholdet, uavhengig av hva det blir skrevet om. Og siden meningen finnes i sprÄket vil den ogsÄ kunne finnes hos leseren av dette sprÄket. Derfor er det at forfatterens dÞd for Barthes ogsÄ medfÞrer leserens fÞdsel.
Hvordan maleriet er malt og mÄten det er ellers er gjort pÄ (f.eks fargebruk, malingstrÞk, materialer, tekstur, type lerret, rammebruk) er en inngang til Ä produsere mening. MÄten Andreassen har sjonglert mellom teknikker og uttrykk har gitt meg som betrakter en ny og utfordrende aktiv opplevelse i mÞtet med hvert kunstverk. Utstillingen som helhet representerer en unik sammenstilling av malerier med gÄtefulle uttrykk som har trigget min nysgjerrighet og tvunget meg til Ä vÊre tilstede med all min oppmerksomhet. Og pÄ forskjellig vis makter kunstneren Ä knytte det hele sammen til en fullstendig ny helhet av bilder som overrasker og til tider ryster.
Arnhild SunnanĂ„ har nylig fullfĂžrt sin master i kunsthistorie fra Universitetet i Oslo, der hennes oppgave omhandlet Olaf H. Langes fin-de-siĂ©cle (1900) kunst. Hun har en bachelor i kunst- og kulturvitenskap fra Universitetet i Stavanger, og en tidligere bachelor i nyskaping/entreprenĂžrskap fra HĂžgskolen i Stavanger. SunnanĂ„ er engasjert som ekstern kurator for Olaf H. Lange-utstillingen som planlegges til hĂžsten 2018 ved Stavanger Kunstmuseum og er frilans galleriassistent ved Prosjektrom Normanns. I tillegg til kunsthistorieforskningen arbeider hun ogsĂ„ med kunstformidling, forelesninger og skriving. Hennes tidligere arbeidserfaring er fra Ăžkonomi og administrasjon inkludert grĂŒndervirksomhet. SunnanĂ„ bor og arbeider i Stavanger.