🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Fremtidens Paradis

I denne teksten skriver Marie Midttun Skretting om kunst i byutvikling. Kunstnerne Line Anda Dalmar, John Derek Bishop, Christine Hansen, Sandra Vaka, Eivind Egeland, Hans Edward Hammonds og Maiken Stene, Bahia Shehab og Frode Felipe Schjelderup er alle en del av Stavanger kommunes byutviklingsprosjekt langs sjÞkanten i Paradis og HillevÄg. «Hvordan sikrer man at verdien av kunstverkene faktisk blir en ressurs inn i prosjektet, og ikke bare enda et trinn pÄ gentrifiseringsstigen?» spÞr Midttun Skretting.

Christine Hansen, resultater fra et fotokurs med Cristine Hansen. Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad.

Utbyggingen er allerede i gang langs sjÞkanten i Paradis og HillevÄg, og det er Stavanger kommune som har ansvar for Ä utvikle omrÄdeplaner. Gjennom prosjektet SjÞkanten har kommunen invitert flere kunstnere til Ä gÄ i dialog med omrÄdet. Prosjektet forankres i ideen om at kunst fÄr oss til Ä se verden pÄ nye mÄter, og at kunst derfor kan vÊre et verdifullt verktÞy i byutvikling. MÄlet er at kunsten blir en del av metoden som skal utforme arbeidet i omrÄde videre, og samtidig fÄ naboer, beboere og andre brukere av omrÄdet til Ä engasjere seg.

Kunsten langs SjÞkanten er altsÄ ikke er noe vanlig utsmykningsprosjekt. Kunstverkene og de opplevelsene kunsten legger til rette for har likevel beriket omrÄdet pÄ en helt umiddelbar mÄte, bÄde visuelt og med andre typer erfaringer. I mine Þyner er den demokratiske effekten av mer kunst i offentlig rom en helt Äpenbar positivt bivirkning ved prosjektet. Men, noen sentrale sider ved Stavanger kommunes ambisiÞse mÄl er verdt Ä se nÊrmere pÄ.

Det store spĂžrsmĂ„let er hvorvidt mĂ„let om Ă„ bruke kunst som metode inn i byutvikling oppnĂ„s. SpĂžrsmĂ„let om kunst som metode er todelt: PĂ„ den ene siden handler det om hvorvidt kunst er egnet til Ă„ hente inn informasjon, eller pĂ„ andre mĂ„ter bidra inn i prosjektet. PĂ„ den andre siden, hvordan skal denne informasjonen – som kan vĂŠre ukonvensjonell data, vanskelig Ă„ oversette til grafer og tall – ivaretas og brukes av de relevante instansene? Hvordan sikrer man at verdien av kunstverkene faktisk blir en ressurs inn i prosjektet, og ikke bare enda et trinn pĂ„ gentrifiseringsstigen?

John Derek Bishop, Lyden fra SjĂžkanten. Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad.
John Derek Bishop, Lyden fra SjĂžkanten. Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad.
Line Anda Dalmar, Samtaler – kartlegging langs et omrĂ„de. Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad.
Line Anda Dalmar, Samtaler – kartlegging langs et omrĂ„de. Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad.
1 / 4

Kunstnerisk feltarbeid

Feltarbeid er ikke fremmed for Line Anda Dalmar. Hun arbeider ofte med landskap og metodiske feltundersĂžkelser hvor nettopp prosessen er en del av kunsten. Som en del av sjĂžkantprosjektet presenterer Anda Dalmar lydverket «Samtaler – kartlegging langs et omrĂ„de». Historier knyttet til Paradis og HillevĂ„g, fortalt fragmentert av flere ulike mennesker kan hĂžres blant gjennom hĂžyttalere, Ă©n er plassert i busskuret ved HillevĂ„g bĂ„thavn, Ă©n er plassert i parken overfor PĂ„drivhuset i HillevĂ„g og Ă©n i Paradis utenfor Terje Viken roklubb. Her kan vi hĂžre et spenn av fortellinger; fra personlige anekdoter til analytiske gjengivelser av omrĂ„dets utvikling. Fortellingene danner et nettverk av personlige historier som gir lytteren et helhetlig bilde av omrĂ„det. Anda Dalmar sitt kunstverk danner engasjerende lydcollager som trekker lytteren inn i busskuret. Den korte varigheten pĂ„ hver historie – mellom 20 sekunder og 6 minutter – gjĂžr det ogsĂ„ veldig tilgjengelig. Man er ikke forpliktet til Ă„ bli over lengre tid, men mange Ăžnsker nok Ă„ bli for Ă„ hĂžre mer.

Et annet kunstverk som har flere fellestrekk med Dalmars verk er lydinstallasjonen «Lyden fra SjĂžkanten», av John Derek Bishop. Installasjonen bestĂ„r av to steiner som inneholder hver sin unike lydkomposisjon i loop. Bishop har spilt inn lyder i HillevĂ„g og Paradis – bĂ„de over og under vann – og har brukt disse lydopptakene til Ă„ komponere verket. Opptakene er blitt manipulert med ulike former for hardware- og software samplere, i noen tilfeller til det ugjenkjennelige.

BÄde Anda Dalmar og Bishop sine kunstprosjekter demonstrerer en positiv effekt av Ä bruke tid pÄ kunstneriske strategier og arbeidsmetoder i byutvikling. Situasjonen kunstnerne skaper er spennende pÄ flere mÄter. For det fÞrste legges det til rette for tilfeldige mÞter mellom verk og betrakter. Hos Anda Dalmar aktiveres verket av sensorer nÄr en person nÊrmer seg hÞyttaleren, og hos Bishop blir steinen som skulpturelt innkapsler hÞyttaleren et underliggjÞrende element som kanskje fÄr forbipasserende til Ä lete etter lydkilden.

For det andre legges det til rette for at publikum kan tilbringe tid med verkene. NÄr det gjelder Anda Dalmar sitt verk innebÊrer det Ä vÊre i fysisk nÊrhet til stedene det fortelles om. Hos Bishop blir vi invitert til Ä interagere med steinene. Vi kan kjenne pÄ dem, klarte opp pÄ dem og lytte fra toppen av dem. Kanskje trekkes forbipasserende inn og oppfordres til Ä bruke tid her, til Ä observere og reflektere over omrÄdet, med «Lyden fra SjÞkanten» som lydspor.

For det tredje tillater begge kunstnerne stor grad av personlighet i verkene. Dalmar lar fortellingenes subjektive dimensjon skinne. Effekten er at jeg opplever Ä bli innviet i en historie jeg ikke hadde fÄtt tilgang pÄ noe annen mÄte. Prosjektet peker ikke bare bakover pÄ stedenes historie, men lar ogsÄ fortellerne komme med betraktninger og resonnement som ser fremover. Verket deler informasjon og skaper rom for refleksjon og ettertanke.

Bishops installasjon forholder seg ogsÄ til omrÄdet den befinner seg i og stedes historie, blant annet gjennom steinens materialitet og lydenes opphav. Gjennom musikken klarer Bishop Ä skape en stemning som inspirerer lytteren til Ä forestille seg en annen verden. Prosessen til Bishop er forbilledlig: PÄ samme mÄte som kunstneren har brutt de originale lydene ned til det nesten ugjenkjennelige, og laget noe vakkert og nytt, kan vi ogsÄ tenke nytt rundt systemer og metoder vi opplever ikke fungerer. Vi kan bryte strukturene ned til sine grunnleggende elementer og bygge noe helt nytt. Bishop sin installasjon skaper et rom for fremtidsvisjoner.

Styrken i verkene til bĂ„de Anda Dalmar og Bishop er at de – med stor suksess – inviterer publikum til Ă„ bruke tid ved stedene hvor kunstverkene deres befinner seg. PĂ„ hver sin mĂ„te lĂžfter de frem en alternativ fortelling om Paradis og HillevĂ„g, og lar oss nyte dem i vĂ„rt eget tempo.

Anda Dalmar introduserer lytterne til HillevÄg og Paradis med varme og gir omrÄdet et menneskelig ansikt. Metodisk lÞfter hun frem de smÄ historiene som ligger mellom de store linjene, og demonstrerer hvordan disse som helhet skaper dypere forstÄelse av stedet. For selv om fortellingene og fortellerne er uavhengige av hverandre, oppstÄr det dialog mellom dem: En person forteller om en farlig bilvei hvor flere barn ble pÄkjÞrt. Litt senere hÞrer vi fra en person som ble pÄkjÞrt. Flere slike mÞtepunkter forekommer.

Sandra Vaka, Thirsty. Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad.
Sandra Vaka, Thirsty. Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad.
Sandra Vaka, Thirsty. Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad.
Eivind Egeland, Blafre. Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad.
Eivind Egeland, Blafre. Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad.
Eivind Egeland, Blafre. Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad.
1 / 6

Kunstverk

Sandra Vaka og Eivind Egelands bidrag er henholdsvis skulpturene «Thirsty» og fotografiske trykk pĂ„ flagg langs sjĂžkanten kalt «Blafre». Fremfor Ă„ samle inn nye funn, fungerer «Thirsty» og «Blafre» som poetiske bevisstgjĂžringer av viktige elementer i utbyggingsprosessen. Egeland peker pĂ„ menneskene i omrĂ„det, og Vaka kommenterer klima og tomme lĂžfter. Å sette disse kunstverkene inn i sjĂžkantenprosjektet har en meningsfull effekt.

Thirsty-skulpturene ser ut som store sugerÞr i gjennomsiktig plast. De tilsynelatende enkle skulpturene bÊrer mye kontekst med seg. SugerÞret har kanskje blitt et av de tydeligste symbolene for hvordan enkeltpersoner kan ta ansvar i kampen mot forsÞpling og klimakrise. Dette er dog et ansvar mange pÄpeker er mer symbolsk enn reelt, da den desidert stÞrste andelen forurensning i verden kommer fra et fÄtall enorme bedrifter. Bruk av plastsugerÞr pÄ det nivÄet en enkeltperson kan forbruke er med andre ord en drÄpe i havet hva klimakrisen angÄr.

Klimasymbolikken viderefÞres ogsÄ ved Ä se pÄ sugerÞrene som rester-etter-en-fest som vi ikke var invitert til, men som vi mÄ rydde opp etter. Dette sammenlignes med hvordan de neste generasjoner unge mennesker er tvunget til Ä hÄndtere konsekvensene av et forbruk og en forurensning de selv ikke har tatt del i. Et av bidragene til Thirsty-skulpturene ligger kanskje nettopp i hva skulpturene symboliserer: Klima og fokus pÄ kommende generasjoner.

Egelands fotoserie «Blafre» leker med klassiske kunsthistoriske referanser og hverdagslige gjenstander fra et hjem. Spesielt portrettet av en ung gutt som sitter og stirrer intenst ned i en digital enhet – en telefon eller et spill – kan minne om Auguste Rodin's skulptur «Tenkeren» (1880). Motivene speiler det private, hjemmene vĂ„re, og setter pĂ„ denne mĂ„ten beboerne og andre brukere av omrĂ„det inn i en slik sammenheng. Egelands kunstverk balanserer med fintfĂžlende lekenhet mellom det opphĂžyde og det hverdagslige. At fotoene konsekvent fremvises i form av flagg (inkludert en vindpĂžlse med et bilde av en scannet, skitten tennissokk) er ingen tilfeldighet, men peker mot de maritime omgivelsene vi befinner oss i mĂžte med verkene. PĂ„ samme mĂ„te som Sandra Vaka sine Thirsty-skulpturer peker pĂ„ klimadebatten peker Egeland med verket «Blafre» pĂ„ menneskene i omrĂ„det, samtidig som han skaper en bevisstgjĂžring av de urbane landskapene vi beveger oss i til daglig. I den grad kunsten langs sjĂžkanten har fĂ„tt en funksjon, fungerer disse kunstverkene som formidlere av verdier.

Maiken Stene og Hans Edward Hammond, Paradise Rangers. Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad.
Christine Hansen, resultater fra et fotokurs med Cristine Hansen. Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad.
Christine Hansen, resultat fra fotokurs. Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad.
1 / 3

Metode

Hva er et godt bilde? Kunstner og kunsthistoriker Christine Hansen stilte dette spÞrsmÄlet til deltakere pÄ et fotokurs som foregikk langs sjÞkanten i Paradis og HillevÄg. Hun fikk med seg ulike grupper mennesker pÄ vandring i det aktuelle omrÄdet, utstyrt med kamera, for Ä undersÞke og utfordre hvordan vi betrakter verden rundt oss. Hansen er generelt interessert i den type omrÄde som sjÞkanten langs HillevÄgsvantne og Gandsfjorden er: Et omrÄde i endring, hvor natur mÞter byutvikling. Her kan man lete etter det skjÞnne i det upolerte, i overgangene. MÄlet for kurset var Ä finne et motiv Ä ta vare pÄ, men gjerne med et utradisjonelt utgangspunkt. Zoomer man langt nok inn med kamera, eller vÄger seg pÄ nye perspektiver, kan mye skje.

En av gruppene som var med pĂ„ fotokurset var en sammensetning av kommunalt ansatte, politikere og lokalt engasjerte fra omrĂ„det. NĂ„r en slik gruppe samles utenfor den vante, kanskje litt anspente situasjonen, kan nye dialoger oppstĂ„. Å gi personer et kreativt prosjekt som utfordrer blikket deres pĂ„ et sted de allerede har sterke meninger om er kjempeinteressant.

Prosessen her er verdifull, men som med de fleste andre prosjekter gjenstÄr det Ä se hvordan dette blir forvaltet. Denne typen vandringer og kurs er noe som med fordel kunne vÊrt standard praksis ved oppstarten pÄ utviklingsprosjekter, som et alternativ til mÞter for medvirkning, som i praksis fort blir «mÞter for informering». Og, informasjonsmÞter er ikke medvirkning.

Et annet initiativ som drives frem av bÄde feltarbeid og medvirkning er kunstprosjektet Paradise Rangers. Det er et selvutnevnt parkvesen som undersÞker og passer pÄ det de kaller urban villmark i omrÄdet langs sjÞkanten. Publikum kan mÞte prosjektet som en performance og som et online arkiv. PÄ nettsiden Paradisrangers.com finnes mange videointervjuer som Maiken Stene og Hans Edward Hammonds har dokumentert med ulike ressurspersoner hva angÄr byutvikling og naturvern. Blant annet har de bestilt en undersÞkelse av havbunnen langs sjÞkanten i omrÄdet med bistand fra Stavanger dykkerklubb. Arkivet bestÄr videre av filmer, intervensjon, artikler og intervjuer som problematiserer naturens marginale plass i byutviklingen. Arkivet er en ressurs og en innsikt som gir en bedre forstÄelse av naturens rolle i byen, og hvordan de byrÄkratiske prosessene i byutvikling fungerer.

Et fantastisk grep i Rangerenes praksis er at de fysisk rydder langs sjÞkanten. De tilegner seg kunnskap om hvordan man gÄr frem, henter inn eksperthjelp og ber publikum om Ä engasjere seg. Dette er en feltstudie med praksis. Det er helt genialt enkelt, og utrolig virkningsfullt. Kunstnerne har sett seg ut den delen av omrÄdet som har best mulighet for Ä bli ivaretatt som urban villmark, og legger alle kort i Ä demonstrere hvor enkelt det er Ä gjÞre stedet brukbar uten Ä styre utviklingen til naturen pÄ stedet. I tillegg opprettes en betydelig relasjon mellom omrÄdet og de av oss som lar seg engasjere.

MĂ„let med prosjektet er Ă„ bygge kunnskap og Ă„ utvikle metoder for Ă„ ivareta og beskytte naturen fra kommersielle og institusjonelle krefter. Nye og meningsfulle begreper lanseres; urbefolkningen pĂ„ Esso-tomten og urban villmark er noe som kommunen og utbyggerne – hvis de tar kunstens medvirkning pĂ„ alvor – nĂ„ mĂ„ forholde seg til i videre arbeid. Paradise Rangers har med dette gitt Stavanger kommune en gave (eller en forbannelse, alt etter hvordan du ser pĂ„ det). Det beste Stavanger kommune kunne gjort for Ă„ fĂžlge opp dette er Ă„ sette Hammonds og Stene pĂ„ lĂžnningslisten som konsulenter inn i prosjektet i rollen som Paradise Rangers, med mĂ„l om Ă„ ivareta det spesifikke omrĂ„det ved sjĂžkanten som urban villmark.

Frode Felipe Schjelderup, Notes for a Journey. Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad.
Frode Felipe Schjelderup, Notes for a Journey. Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad.
Frode Felipe Schjelderup, Notes for a Journey. Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad.
Bahia Shehab, Every time. Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad.
Frode Felipe Schjelderup, Notes for a Journey. Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad.
1 / 6

Det tredje landskap

«Third Landscape» er produsert av Martyn Reed, med verk av kunstnerene Bahia Shehab og Frode Felipe Schjelderup. Visuelt sett forsterker prosjektet deler av det som allerede finnes i omrÄdet, nemlig graffiti langs vegger og i undergangene. Kunstnerne fremhever tematisk sett stemmer som har en tilhÞrighet til Paradis og HillevÄg. «Det tredje landskapet» er et begrep lÄnt fra den franske botanikeren og forfatteren Gilles Clément, og beskriver landskap som befinner seg mellom det bebygde og det ubebygde.

Verket Bahia Shehab presenterer langs sjÞkanten er et dikt om Ä reise. Diktet er fragmentert, men er sprayet pÄ diverse vegger med sjablonger pÄ en relativt kort strekning langs sjÞkanten slik at fotgjengere kan lese det sammenhengende. «Everytime I pack my bag I pack my tears, because there are people I will miss». «Everytime I pack my bag I leave behind so much but I know that on the other side there is much more». Dualiteten i fÞlelsene som omslutter reiser preger diktet som har fÄtt tittelen «Every time»: Sorgen over det tapte, det forlatte, men ogsÄ gleden over mulighetene, potensiale i det nye.

Verket «Notes for a Journey» av Frode Felipe Schjelderup er ogsĂ„ et dikt i fragmenter, oversatt fra norsk til engelsk og sprayet pĂ„ betong- og murvegger langs «kunstlĂžypa». I motsetning til Shehab sin tekst er fragmentene montert med tidvis lange opphold, og alt etter hvordan fotgjengere i omrĂ„de beveger seg fĂ„r de med seg ulike deler av teksten. Det er ogsĂ„ sannsynlig at de ikke fĂ„r med seg hele diktet, eller at det er en sammenhengende tekst i det hele tatt. Teksten fungerer heldigvis like godt fragmentert. Diktet handler – som hos Shehab – om reiser, bĂ„de indre og ytre, og ble skrevet under «lockdown» i Stavanger.

Schjelderup og Bahia gir oss poesi til ettertanke og refleksjon. PÄ en mÄte som kan minne litt om den bevisstgjÞringen vi mÞter hos Vaka og Egeland, lÞfter de frem noen viktige perspektiver som bÞr inkluderes i videre utbygging. Det er perspektiver som handler om de som allerede bor her. Kanskje til og med en bÞnn mot den tilsynelatende uunngÄelige gentrifiseringen omrÄdet er pÄ vei mot, hvis man skal se utviklingen i en lokal og nasjonal kontekst. Denne bevisstgjÞringen er et verdifullt bidrag som bÞr formidles og inkluderes bÄde internt i kommunen og til eksterne aktÞrer i fremtidige prosesser. I tillegg er valget av visuelt formsprÄk i «Third Landscape» en relevant pÄminnelse om at prosessen med Ä bygge ut omrÄder ikke trenger Ä bety at alt mÄ fjernes og at det mÄ bygges nytt. Hva med Ä bevare det som faktisk fungerer? Det er sÄ mye i omrÄdet som er verdt Ä ta vare pÄ.

Dette prosjektet langs sjÞkanten trekker frem miljÞperspektiver, menneskene som bor her og som bruker omrÄdet, subkulturene som allerede finnes her, og konkluderer slik med at minst mulig endringer bÞr forekomme. Boligene som skal bygges, for eksempel, burde eksistere sammen med den urbane villmarken, rekreasjonsomrÄder burde fÄ leve sitt eget liv og bli brukt pÄ den mÄten de brukes i dag (Esso-tomta).

Flere av de kunstneriske prosjektene har bidratt med metode, produsert kunnskap og informasjon som kan brukes direkte og konkret i ormrĂ„deplaner. Andre har bidratt mer indirekte med bevisstgjĂžring og kritiske spĂžrsmĂ„l. Alle har gitt noe verdifullt til omrĂ„det, og det skal bli veldig spennende Ă„ se hvordan dette blir ivaretatt i videre utviklingsarbeid – bĂ„de i dette prosjektet spesifikt og i nye byutviklingsprosjekter generelt.

Marie Midttun Skretting (1996) er frilans produsent, skribent og kurator basert i Stavanger. Hun jobber hovedsakelig innen visuell kunst og scenekunst. Marie har bakgrunn som kunstformidler med BA i Estetiske studier fra Universitetet i Oslo. Skretting er styreleder for det kunstnerstyrte galleriet Studio17 i Stavanger og kunstnerisk ansvarlig for Hot House.