🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Gaven fra Amerika

Kunsthistoriker, kurator og skribent Espen Johansen skriver i denne teksten om problemstillinger knyttet til kunst i det offentlige rom som er historiske gaver. Han stiller spÞrsmÄl ved hvilket ansvar som fÞlger nÄr man tar imot en slik gave. Hvilken uformell takknemlighetsgjeld fÞrer disse til at vi stÄr i, og hvordan kan vi oppfylle forpliktelser knyttet til disse i dag? Johansen var CAS-gjest i forbindelse med Residency in Art Writing hÞsten 2021.

Gasellen/ utvandrermonumentet, Marshall M. Fredericks. Foto: Ommund Lunde/ Stavanger byarkiv.

En skulptur av en gaselle ble i sin tid gitt i gave til Stavanger kommune av den norskÊttede kunstneren Marshall M. Fredericks (1908-1988) fra USA. Med en vridd positur strekker gasellen seg mot himmelen i parken ved byterminalen i Stavanger sentrum, og er det fÞrste mange ser nÄr man ankommer byen. PÄ sokkelen leser man at kunstneren dedikerer skulpturen til «menn og kvinner av norsk Êtt, som har bidratt til Ä bygge Amerika.» Da er gasellen et underlig valg ettersom gaseller verken lever i USA eller i Norge. Det malplasserte dyret befinner seg ikke bare pÄ feil kontinent, men er ogsÄ adskilt fra resten av flokken sin. Gaseller er sosiale dyr som i all hovedsak lever i flokk, og siden de er byttedyr bidrar flokken til Þkt beskyttelse og bedrer sjansene for Ä overleve. Dette kunstverket ser imidlertid ikke ut til Ä handle sÄ mye om dyret i seg selv, og vitner ikke om noe forsÞk pÄ Ä gjengi det elegante dyret i noen naturlig sammenheng. Gasellen har forbeina hengende i luften og hodet bÞyd bakover pÄ dramatisk vis- nÊrmest en kontrapost for dyr. Dette kan vitne om at den er dÞd, at den er gjengitt i det Þyeblikket hvor den har sine siste krampetrekninger fÞr den faller om.

Muligens er gasellen skutt av en trofĂ©jeger hvor de distinkte hornene etter hvert vil havne pĂ„ hytteveggen i et fremmed land. Ikke at gasellen er blant de fremste trofĂ©ene Ă„ samle pĂ„ for dem som driver med slikt – den er jo tross alt ufarlig og langt nede pĂ„ nĂŠringskjeden – men hvem vet. Den kan vĂŠre dĂžd simpelthen fordi det har ingen betydning, for verken kunstneren eller noen intendert betrakter, om den er i live eller ikke. Skulpturen er jo pĂ„ mange mĂ„ter et trofĂ© i seg selv, og da gjĂžr det ikke sĂ„ mye at gasellen ikke har noen sĂŠrskilt betydning verken i USA eller i Norge. Den blir slik et trofĂ© fordi den representerer et vilkĂ„rlig dyr pĂ„ menyen over alle tilgjengelige skapninger vi forsyner oss av. NĂ„r det er sagt representerer den fĂžrst og fremst en tidlĂžs og universell kulturell gest: gaven.

Den franske samfunnsforskeren Marcel Mauss drÞfter gaveutvekslingens betydning i sitt essay, «Gaven» fra 1925. Han peker blant annet pÄ hvordan gaven skaper gjensidige sosiale forpliktelser og bÄnd mellom giver og mottaker. En gave kommer alltid med en rekke uskrevne forventninger, og Mauss hevder gaven kommer med tre former for forpliktelser: plikten til Ä gi, plikten til Ä ta imot, og plikten Ä yte en gjengave. Gjenytelsen er vanligvis i en annen form enn den man mottok, og mer enn selve utvekslingen av goder eller ytelser over tid er gaven ogsÄ et bevis pÄ relasjonen mellom giver og mottaker. Den skaper, bekrefter og symboliserer gjensidig sosial avhengighet og virker sosialt integrerende.WÊhle, Espen, «Gave», Store Norske Leksikon. Hentet 16.01.2022. https://snl.no/gave

Det er lett Ä tenke at et slikt uformelt Þkonomisk system rundt gaveutveksling neppe kan vÊre stabilt over tid, men Mauss viser til flere empiriske eksempler pÄ hvordan hele samfunn er basert pÄ gaveÞkonomi, og til tross for uuttalte normer og regler rundt gaveutveksling, finner man dette systemet i ulike former i alle kulturer. PÄ et vis er det noe dypt humanistisk over gaveutveksling, og det viser hvor avhengig vi er av hverandre og hvordan gaver skaper og forsterker mellommenneskelige relasjoner. PÄ en annen side tar kanskje forventningene om gjengjeldelse noe av gleden og uskylden over Ä gi og motta gaver. Et apropos er at man ogsÄ finner en rekke eksempler pÄ gaveutveksling i dyreriket og fenomenet er slett ikke kun er forbeholdt mennesker; hanedderkopper som gir gaver til hunnen har stÞrre sjanse for Ä fÄ parre seg, og krÄker er kjent for Ä belÞnne mennesker som mater dem med smÄ gaver.

Mauss sin teori rundt gaveutvekslingen kan ogsĂ„ gi et relevant perspektiv for Ă„ diskutere Marshalls gave til Stavanger by, som er spesielt dedikert til norske utvandrere. Fortellingene om nordmenns utvandring til Amerika er som oftest gjengitt med en stor dose nostalgi og eventyrlyst. Kontinentet pĂ„ andre siden av Atlanterhavet bugnet av overflod, og alle som turte hadde muligheter til et bedre liv i USA. Landet var preget av multikulturalisme og er bygget pĂ„ innvandring fra en rekke ulike land. Til tross for at Norge var et lite land, utvandret nĂŠrmere 800 000 mennesker fra Norge i periode 1830-1920 – muligens den stĂžrste prosentmessige andelen av befolkningen fra noe land i Europa – og i dag bor det nĂŠrmere 4,5 millioner norskamerikanere i USA. De fleste utvandrerne bosatte seg i Midtvesten, og i dag bor det for eksempel mer enn 850 000 mennesker med norske aner i Minnesota, 15 prosent av delstatens befolkning. Årsakene til utvandringen er mange og komplekse, men i starten var det en hovedvekt av menn og familier fra landbruksomrĂ„der som emigrerte, da det ikke var mulig for alle Ă„ leve av Ă„ dyrke jorden i distrikts-Norge.

Da de norske utvandrerne ankom USA startet mange med jordbruk. Til tross for at utstyr og redskaper var dyrt, var det svÊrt enkelt Ä skaffe seg landomrÄder. I 1862 vedtok USA hjemstedsloven Homestead Act, som Äpnet for fri eiendomsrett til jord. Alle som Þnsket Ä bosette seg i USA og drive jordbruk fikk tildelt 650 mÄl til odel og eie. Den generÞse gaven forpliktet mottaker til Ä bosette seg og Ä drive landbruk i minst fem Är. Landbruket bidro til Ä skaffe mat til en stadig Þkende befolkning, og det var i stor grad slik menn og kvinner av norsk Êtt bidro til Ä bygge Amerika. Det hÞrer imidlertid med til historien at landomrÄdene staten delte ut til nybyggere ikke nÞdvendigvis var ubefolket, og Homestead Act gjorde uopprettelig skade pÄ den amerikanske urbefolkningen som ble fordrevet fra sine land og tvunget inn i stadig mer avgrensede reservat. NÄr man snakker om byggingen av USA pÄ 1800-tallet mener man, retter sagt, kolonialiseringen og undertrykkingen av en urbefolkning som har levd i omrÄdene lenge fÞr europeerne ankom, men dette aspektet utelates ofte fra de mer glansede historiefortellingene om Amerika.

Foto: Wikimedia Commons

USAs historie starter ofte med italienske Christopher Columbus som fÄr Êren for Ä ha oppdaget Amerika i 1492. Han hedres med en Ärlig helligdag 12. oktober.Feires den andre mandagen i oktober.Til tross for at Columbus vanligvis krediteres Ä ha oppdaget Amerika vet vi at andre europeere seilte til Amerika tidligere, blant andre dro vikingen Leiv Eiriksson til Nord-Amerika nesten 500 Är fÞr Columbus. OgsÄ Eriksson fikk etter hvert en offisiell merkedag i USA, tre dager fÞr Columbus Day, 9. oktober.

Historieskrivingen endrer seg og nyanseres heldigvis, og i forkant av 500-Ă„rs jubileet til Columbus i 1992, mĂžttes 350 mennesker fra ulike amerikanske urbefolkninger til en konferanse. De erklĂŠrte 12. oktober for «International Day of Solidarity with Indigenous People». Senere fulgte FN (Forente nasjoner) etter, og i 1994 erklĂŠrte de 9. oktober som «International Day of the World’s Indigenous Peoples».United Nations, Department of Economic and Social Affairs, “International Day of the World’s Indigenous Peoples”, Hentet 16.01.2022. https://www.un.org/development/desa/indigenouspeoples/international-day-of-the-worlds-indigenous-peoples.htmlNylig anerkjente president Joe Biden 11. oktober som «Indigenous Peoples’ Day» og markeres heretter som en offentlig helligdag i USA. Et annet tegn pĂ„ holdningsendring ser vi pĂ„ de mange titalls Columbus-statuer som er blitt fjernet i nyere tid; bĂ„de gjennom kommunale vedtak som fĂžlge av massive protester og som et resultat av vandalisme. SĂŠrlig mange av disse protestene fant sted i 2020, etter den svarte amerikaneren George Floyd ble drept av politiet i Minnesotas stĂžrste by, Minneapolis. Protestene rettet pĂ„ ny fokus mot strukturell rasisme og diskriminering i USA, og de mange statuene av mennesker som aktivt utviklet og muliggjorde disse strukturene ble arena for protester, aksjoner og i enkelte tilfeller vandalisme. Fortsatt finnes det om lag hundre Columbus-statuer i USA i tillegg til flere tusen stedsnavn etter italieneren. Columbus kan med rette klandres for Ă„ ha medvirket til folkemord og det ikke vanskelig Ă„ forstĂ„ hvorfor mange er provosert og sĂ„ret over hans prominente tilstedevĂŠrelse i offentlige byrom.

Man kan ikke umiddelbart sammenligne disse statuene av Columbus med den underlige gasellen ved Breiavatnet, men en bÞr samtidig vÊre bevisst pÄ baksiden av norsk utvandring, og vÄrt bidrag til kolonialiseringen og undertrykkingen av amerikanske urfolk. Det er uvisst hvilket forhold lokalbefolkningen i Stavanger har til Fredericks gaselle, om de vet hvor den kom fra eller hva den skal symbolisere. Antageligvis vil nok mange forbipasserende kun registrere en figurativ skulptur av et dyr uten noen videre refleksjoner (det er tross alt flere andre noksÄ tilfeldige statuer av dyr i byparken rundt Breiavatnet). Men skulpturen kan og bÞr minne oss om at Norge en gang var et svÊrt fattig land hvor deler av befolkningen sÄ seg nÞdt til Ä bli Þkonomiske flyktninger i hÄp om et bedre liv i fjerne land. Dette skulle som kjent senere endre seg, og Norge er i dag blant verdens rikeste land og scorer hÞyt pÄ enhver skala som mÄler velferd, lykke og stabilitet. Skulpturen bÞr derfor ogsÄ vÊre en viktig pÄminnelse om at vi er en del av en stÞrre global helhet, og inngÄr i uformelle Þkonomiske og sosiale systemer.

SĂ„, om norske kvinner og menn var med pĂ„ Ă„ bygge Amerika og samtidig forvise urbefolkningen; hvilket ansvar fĂžlger med dette bidraget, hvilke uformell takknemlighetsgjeld stĂ„r vi i, og hvordan kan vi oppfylle vĂ„re forpliktelser i dag? Vi stĂ„r nĂždvendigvis ikke i en sĂŠrskilt takknemlighetsgjeld til USA, men som et nyrikt land med denne emigrasjonshistorien skulle man tro vi ville vise stĂžrre solidaritet ovenfor andre mennesker pĂ„ flukt — uavhengig om det er pĂ„ grunn av Ăžkonomi, klima eller politikk.

At Norge gikk fra Ä vÊre et fattig land til et rikt land skyldes en stor dose flaks. Det skulle vise seg at det fantes olje under havbunnen pÄ norsk sokkel, og denne oljen har vi solgt de siste 50 Ärene. Mens vi har blitt rike har oljen bidratt til klimaendringer som rammer andre mer enn oss selv. FN omtaler klimautfordringene vi stÄr ovenfor som «the single greatest threat to human rights in our era,»United Nations Office of the High Commissioner. 2021. Statement by UN High Commissioner for Human Rights Michelle Bachelet on the COP-26 meeting. Hentet 16.01.2022.

https://www.ohchr.org/en/NewsEvents/Pages/DisplayNews.aspx?NewsID=27723&LangID=Etil tross for at det ikke eksisterer en allment akseptert eller juridisk definisjon av hva en klimaflyktning faktisk er. Dette betyr at disse menneskene har svÊrt begrenset beskyttelse og fÄ rettigheter, samtidig som Verdensbankens prognoser advarer at det kan vÊre over 200 millioner klimaflyktninger i 2050 med mindre drastiske klimatiltak iverksettes globalt.«Climate change could displace 216 million by 2050: Report» Al Jazeera, 14.09.2021. Hentet 16.01.2022.

https://www.aljazeera.com/news/2021/9/14/climate-change-could-displace-216-million-by-2050-reportRent formelt er det lett for Norge Ä frasi seg det meste av ansvaret, ettersom vÄr oljeutvinning er renere enn andre oljenasjoner, og vi er et lite land, og vÄre bidrag utgjÞr lite i forhold til store land som USA, Kina og Russland. Man kan bare hÄpe at vi som nasjon framover vil erkjenne den uformelle sosiale kontrakten og plikten til Ä ta imot, nÄr mennesker som tvinges til Ä flytte sÞker opphold i Norge. Aller helst skulle jeg sett den enslige gasellen ved Breiavatnet fÄ en make som dedikeres til hva vi vil forplikte oss til Ä gjÞre framover, ikke til hva vi har gjort.

Espen Johansen er en kunsthistoriker, kurator og skribent med base i TromsĂž og Bergen. Han tar en PhD som kurator ved Kunstakademiet i TromsĂž, og har en MA i kunsthistorie fra Universitetet i Bergen og en grad i kreativ kuratering fra Kunst og DesignhĂžgskolen i Bergen. I 2019 deltok han pĂ„ det ettĂ„rige kurset, ‘Negotiating Artistic Value: Art and Architecture in the Public Sphere’ ved Royal Institute of Art i Stockholm. Hans kuratoriske praksis tar utgangspunkt i potensialet i kunsten som en alternativ kommunikasjonsmetode i vĂ„rt madiafokuserte samfunn, sĂŠrlig med fokus pĂ„ kunst i det offentlige rom og maktstrukturene i den offentlige sfĂŠren.