🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

MĂžt CAS-gjest: Espen Johansen

Vi er glade for Ä kunne Þnske kunsthistoriker, kurator og skribent Espen Johansen velkommen til Stavanger i september som fÞrste deltaker i vÄrt lokale skriveprogram. I tillegg til vÄrt internasjonale Residency in Art Writing har vi i Är utviklet en pilot til et skriveprogram for Ä videreutvikle lokal kunstskriving, forskning og regionale nettverk. I dette intervjuet forteller Johansen oss om sin deltakelse i CAS lokale skriveprogram, sine forskningsinteresser, og sitt arbeid som kurator for Vestlandsutstillingen 2022.

Espen Johansen. Foto: Maya Økland
Astrid Helen Windingstad

Du er kunsthistoriker, kurator og skribent med base i Bergen. Kan du fortelle litt om bakgrunnen din og hvordan kuratering er blitt en stor del av din praksis?

Espen Johansen

Det var en rekke tilfeldigheter som gjorde at jeg endte opp med Ä studere kunsthistorie. Jeg tok kunsthistoriefag som valgfrie emner til tross for at jeg egentlig ikke hadde et spesielt forhold til kunst, og ble med én gang voldsomt engasjert, spesielt i samtidskunst. Pensumlitteraturen i kunsthistorie pÄ den tiden endte ofte med Jeff Koons og Damien Hirst. Jeg savnet en bedre forstÄelse for kunsten i dag, og begynte Ä klenge meg pÄ kunststudentene pÄ kunsthÞyskolen. Jeg skrev masteroppgaven min i kunsthistorie om en amerikansk kunstner, Terence Koh, og etter mastergraden min satt jeg igjen med en fÞlelse av «hva nÄ?». Jeg var ikke utlÊrt og Þnsket Ä utvikle meg videre, men trengte et avbrekk fra akademia. Det fÞles mer naturlig Ä jobbe sammen med kunstnere i stedet for kun Ä skrive om verkene deres, og slik ble kuratering en naturlig vei videre. Nysgjerrig pÄ forholdet mellom kunsthistorie og kuratorisk praksis startet jeg med kuratorstudiet ved KunsthÞgskolen i Bergen hvor jeg kuraterte en utstilling med samme kunstner som jeg tidligere skrev masteroppgaven om. Det var befriende Ä slippe Ä forholde seg akademisk til kunsthistoriske -ismer og teoretiske paradigmer, men heller jobbe direkte med kunstneren. Dette var en enormt utviklende prosess og den lÊrte meg Ä sette pris pÄ kombinasjonen av kunsthistorie og kuratering.

AHW

Hvordan ser du pÄ forholdet mellom skriving / publisering og kuratering?

EJ

Jeg trives godt i mellomrommet mellom skriving og kuratering. Jeg jobber langsomt med ideer og skriving blir en viktig metode for Ä arbeide konsentrert og fokusert over tid med et emne. Men det er ikke alltid mine kuratoriske prosjekter fÞlges av egenproduserte tekster, fordi jeg synes det er vanskelig Ä bÄde kuratere en utstilling og samtidig skrive om den. Det er krevende Ä vÊre sÄ nÊrt pÄ kunstneren og utstillingen, og samtidig skape en slags objektiv distanse for Ä kunne skrive mer overordnet om prosjektet. I tillegg sÄ er jeg vant til Ä jobbe som uavhengig kurator hvor jeg ofte ender opp med Ä jobbe med bÄde produksjon, installasjon og kommunikasjon samtidig, og da blir det nÊrmest umulig Ä finne ro til Ä tenke og skrive parallelt med alt annet. Egentlig synes jeg det er utrolig vanskelig Ä skrive, men det er samtidig et stort privilegium Ä komme sÄ tett pÄ kunstnere og utstillinger som man gjÞr nÄr man jobber med tekst. Derfor skriver jeg jevnlig tekster for kunstnere, visningssteder eller diverse publikasjoner. Jeg skulle Þnske jeg var i stand til Ä bruke den samme konsentrasjonen og det samme fokuserte blikket pÄ utstillinger jeg ikke skriver om ogsÄ, men det fÄr jeg bare ikke til. SÄ dermed ender det med at jeg skriver en masse tankekart og disposisjoner og fragmenter nÄr jeg ser utstillinger som kanskje aldri ender opp som noe mer enn bare lÞse ideer. Men noe kommer muligens til uttrykk gjennom andre prosjekter.

AHW

Den kunsthistoriske delen av din praksis viser seg blant annet gjennom din interesse for kunst i det offentlige rom, mer spesifikt monumenter. Et spÞrsmÄl du har stilt i den forbindelse er om disse kan tjene som en katalysator for en nyansert debatt i det offentlige rom. Er debatten som foregÄr i dag om rasistiske statuer et eksempel pÄ det?

EJ

Ja, absolutt. Det var selvsagt ikke intensjonen fra begynnelsen at disse monumentene en gang skulle starte en diskusjon omkring rasisme, men det er en naturlig utvikling etter hvert som tiden gĂ„r. Monumentene sitter fast i tiden fra da de ble reist, mens resten av verden gĂ„r framover. Avstanden blir stĂžrre og stĂžrre, og etter hvert blir det sĂ„ Ă„penlyst at de ikke lenger representerer vĂ„re verdier at noe mĂ„ gjĂžres. Jeg vet imidlertid ikke hvor nyansert denne debatten er akkurat nĂ„, men det er greit; det handler om Ă„ protestere mot systemisk rasisme og reformere fundamentalt urettferdige og undertrykkende strukturer. Monumentene blir er et sĂ„ tydelig symbol pĂ„ systemet mange kjemper imot og dermed blir de ogsĂ„ et Ă„sted for aktivisme/vandalisme. Jeg synes ikke den beste lĂžsningen er Ă„ Ăždelegge disse skulpturene i affekt, men mange av dem fortjener absolutt ikke Ă„ hylles i offentlige rom og bĂžr fjernes og rekontekstualiseres slik at de mister sin opphĂžyede status. NĂ„r jeg stiller spĂžrsmĂ„l om monumenter kan bidra til en nyansert debatt tenker jeg mer pĂ„ kunstverk som blir reist i dag — ulike kulturpolitiske strategier og hvorvidt de fungerer eller ikke. Jeg har egentlig ikke noen endelige svar, men jeg har lenge jobbet med spĂžrsmĂ„l om hvordan kunst i den offentlige sfĂŠren kan bidra konstruktivt til en offentlig samtale, gi rom for ulike meninger, og unngĂ„ Ă„ ty til nasjonalistiske eller polariserende grep slik tradisjonelle monumenter gjerne gjĂžr. Det er kanskje ikke et monument, men jeg synes Ragnar Kjartanssons kunstverk This Must Be the Place hvor et lysskilt staver «Bergen?» med store bokstaver utenfor Bergen lufthavn er et strĂ„lende kunstverk. Det er overraskende og humoristisk og pirker borti bergenseres selvbilde. Men jeg har mistet tellingen over hvor mange ganger jeg har overhĂžrt folk som uttrykker sin misnĂžye over spĂžrsmĂ„lstegnet og foreslĂ„r at det heller burde vĂŠrt et utropstegn. Det sier meg at folk flest heller vil forholde seg til pĂ„stander enn til Ă„pne spĂžrsmĂ„l.

Daniel Gustav Cramer, Five Days (entrée). Foto: Bent René Synnevåg.
triage masterutstilling 2017, Erin Sexton, Tova Fransson. Foto: Jane Sverdrupsen.
triage masterutstilling 2017, Kusthþgskolen i Bergen, Icaro Zorbar, Åsne Eldþy. Foto: Jane Sverdrupsen.
1 / 3
AHW

Under ditt opphold i Stavanger har du uttrykt planer om Ă„ se pĂ„ byens historiske identitet — i dag som senter for oljeindustrien, og historisk om det finnes rester av en kolonial fortid i form av monumenter. Har du noen spesifikke mĂ„l med det, og har du andre forskningsfokus som du hĂ„per Ă„ utforske mens du er her?

EJ

Selv om jeg har vÊrt i Stavanger flere ganger kjenner jeg ikke byen sÄ godt, til tross for at jeg har vokst opp i Bergen. I forbindelse med mine pÄgÄende prosjekter er jeg nysgjerrig pÄ hvilke offentlige symboler, monumenter eller gatenavn som bidrar til Ä skape en felles identitet og kollektiv hukommelse. Hva tenker stavangervÊringer om seg selv og sin egen by? Hvordan formidles og forsterkes denne fellesfÞlelsen i det offentlige rom? Og ikke minst; hvilken rolle spiller kunsten i denne sammenhengen? Generelt opplever jeg at man i Norge ser pÄ seg selv som litt i periferien uten en egentlig rolle eller ansvar for det som foregÄr ellers i verden. NÄr det kommer til vanskelige politiske spÞrsmÄl er det lett Ä hevde at vi i Norge utgjÞr en sÄ liten del av det store bildet at uansett hva vi gjÞr sÄ fÄr det ikke noen stor innvirkning pÄ resten av verden. Jeg synes dette argumentet er svakt, og jeg Þnsker Ä lete fram blinde flekker i vÄr kollektive historiefortelling som kan gi et bedre og mer nyansert bilde av hvem vi er som nasjon. Samtidig gleder jeg meg til Ä besÞke en rekke kunstnere og kunstinstitusjoner nÄr jeg er i Stavanger, og fÄ et bedre innblikk i byens kunstscene.

AHW

Du er kurator for Vestlandsutstillingens 100-Ärsjubileum i 2022. PÄ hvilken mÄte vil et skriveopphold i Stavanger ha verdi for dette arbeidet?

EJ

Vestlandsutstillingen har en forankring til Rogaland, Vestland og MÞre og Romsdal. Det er viktig for meg og det videre arbeidet mitt Ä fÄ en dypere forstÄelse for regionen utenfor Bergen. Skriveoppholdet mitt i Stavanger vil gi meg en unik mulighet til Ä komme tettere pÄ kunstscenen pÄ kort tid og gi meg gode forutsetninger for videre skrive- og refleksjonsarbeid rundt utstillingen. Jeg har valgt ut flere kunstnere til Vestlandsutstillingen som har tilknytning til Rogaland og hÄper Ä utvide nettverket mitt ytterligere nÄr jeg kommer pÄ besÞk.

AHW

Du er vÄr fÞrste gjest i denne piloten til et lokalt skriveprosjekt, som er et supplement til det internasjonale Residency in Art Writing, og vi gleder oss til du kommer til Stavanger. Har du andre prosjekter utenom dette skriveoppholdet denne hÞsten?

EJ

Takk, jeg er veldig glad og takknemlig for denne muligheten, og gleder meg til innholdsrike dager i Stavanger i september. Selv om det er forholdsvis lenge til Vestlandsutstillingens hundreÄrsjubileum i 2022, jobber jeg mye med utstillingen allerede nÄ. I tillegg har jeg blitt invitert til en tenketank i Kyiv, Ukraina (om det er forsvarlig Ä reise) i regi av blant andre Kristina Norman; jeg skal undervise litt pÄ Fakultetet for Kunst, Musikk og Design ved Universitetet i Bergen, og pÄ Kunstskolen i Bergen. Jeg jobber i tillegg som kunstkonsulent pÄ tre prosjekter i Bergen, Midtun skole som ferdigstilles i lÞpet av hÞsten, Bergen Inkluderingssenter som er i oppstartsfasen, og et forprosjekt for Geofysisk Institutt ved Universitetet i Bergen.

Espen Johansen er en kunsthistoriker, kurator og skribent med base i Bergen. Han har en MA i kunsthistorie fra Universitetet i Bergen og en grad i kreativ kuratering fra Bergen Akademi for kunst og design. I 2019 deltok han pĂ„ det ettĂ„rige kurset, ‘Negotiating Artistic Value: Art and Architecture in Public Space’ ved Royal Institute of Art i Stockholm. Hans kuratoriske praksis tar utgangspunkt i potensialet i kunsten som en alternativ kommunikasjonsmetode i vĂ„rt madiafokuserte samfunn, sĂŠrlig med fokus pĂ„ kunst i det offentlige rom og maktstrukturene i den offentlige sfĂŠren.

espenjohansen.art