Contemporary Art Stavanger (CAS) Ăžnsker alle en riktig god sommerferie!
2020 har sÄ langt vÊrt et Är fylt med diskusjoner, demonstrasjoner og utfordringer, fra klimakrise til pandemi og Black Lives Matter protestene. CAS Þnsker benytte anledningen til Ä offentlig vise vÄr stÞtte til alle antirasistiske organisasjoner, bevegelser og demonstrasjoner som har sosial likhet som mÄl. Vi stÄr i solidaritet med demonstrantene fra Black Lives Matter internasjonalt.
CAS tar en pause i juli for Ă„ reflektere over vĂ„r rolle som en kunstorganisasjon i en bredere diskurs, og for Ă„ planlegge hĂžstens publiseringer. I mellomtiden kan du, nedenfor her, ta en titt pĂ„ CASâ langsiktig antirasistiske forpliktelse og lese noen av vĂ„re tekst-favoritter fra de siste seks mĂ„nedene.
Vi er ogsÄ glade for Ä kunne introdusere 2020-gjestene til CAS Residency in Art Writing, og samtidig kunngjÞre vÄr nye Pilot Local Research Grant. Vi Þnsker ogsÄ Helga Nyman velkommen som vÄr nye styreleder.
Vi Ăžnsker alle en god sommer og vi ser fram til en innholdsrik hĂžst i Stavanger!
Sommerlesning
Hva med Ä ta igjen litt lesing i sommer? Vi foreslÄr blant annet Yang Yeungs tekst How Does Freedom Sound? om de politiske protestene i Hong Kong, vÄrt intervju med lokale kunstinstitusjoner Curating Art in Isolation, Anne Therese Tveitas anmeldelse av utstillingen FOR aig veit existen af vorld pÄ HÄ gamle prestegard, og om CAS-organisasjonens engasjement for likestilling i Where We Stand.
Velkommen til 2020 gjestene
Vi er glade for Ă„ Ăžnske Mitch Speed ââog Juliane Foronda velkommen til Stavanger som gester i forbindelse med CAS Residency in Art Writing. I lĂžp av hĂžstsesongen skal de komme til Stavanger for besĂžke kunstner, presentere sin praksis og jobbe med egen research. Vi ser frem til de kommende artiklene deres pĂ„ CAS i hĂžst.
Mitch Speed ââer kunstner og skribent med base i Berlin. Hans bok om Mark Leckeys videokunstverk fra Fiorruci Made Me Hardcore fra 1999, ble utgitt Afterall Books hĂžsten 2019. Han bidrar jevnlig til flere publikasjoner, inkludert Frieze, Mousse, Momus og Camera Austria. Hans arbeid fokuserer pĂ„ forhold mellom skremmende tomhet og beroligende fylde, noe som manifesterer seg gjennom Ă„ skape kunst og sĂžvnsspising. Hans nĂ„vĂŠrende forfatterskap dreier seg om den selvdestruerende rollen, spesielt via alkoholmisbruk, i myten om kunstnerskap.
Juliane Foronda er en filippinsk-kanadisk kunstner, organisator og skribent som hovedsakelig jobber med skulptur, gjenstander, intervensjon og tekst. Hun er interessert i bevaringspraksis fra et feministisk perspektiv, og hennes arbeid tar for seg strukturer, arbeidskraft, omsorg og intimitet knyttet til bygde miljÞer. Hun holder for tiden til i Glasgow, Skottland, hvor hun har et langsiktig uavhengig forskningsopphold og ser nÊrmere pÄ feministisk gjestfrihet ved Glasgow Women's Library.
Lokalt skriveprosjekt
Vi er glade for Ä kunne Þnske Espen Johansen velkommen som den fÞrste deltakeren i vÄr pilot for et lokalt skriveprosjekt i 2020. CAS har som mÄl om Ä styrke den lokale kunstdiskursen. I tillegg til vÄrt internasjonale residensprogram RAW, er vi derfor glade for Ä kunngjÞre vÄr pilot som et lokalt skriveprosjekt. Pilotprosjektet er opprettet for Ä fremme lokal kunstskriving, forskning og regionale nettverk.
Espen Johansen er en kunsthistoriker, kurator og skribent med base i Bergen. Han har en MA i kunsthistorie fra Universitetet i Bergen og en grad i kreativ kuratering fra Bergen Akademi for kunst og design. I 2019 deltok han pĂ„ det ettĂ„rige kurset, âNegotiating Artistic Value: Art and Architecture in Public Spaceâ ved Royal Institute of Art i Stockholm. Hans kuratoriske praksis tar utgangspunkt i potensialet i kunsten som en alternativ kommunikasjonsmetode i vĂ„rt madiafokuserte samfunn, sĂŠrlig med fokus pĂ„ kunst i det offentlige rom og maktstrukturene i den offentlige sfĂŠren.
Velkommen til nytt styremedlem
Det er med stor glede vi Þnsker Helga Nyman velkommen som ny styreleder i CAS. Vi ser frem til Ä arbeide med henne for Ä utvikle CAS videre i Ärene som kommer.
Helga Nyman er kunsthistoriker og arbeider som konservator ved Stavanger kunstmuseum (MUST). Hun har studert kunst- og arkitekturhistorie ved Linköpings universitet og Universitetet i Bergen og har en mastergrad med spesialisering i samtidskunst. Nyman har arbeidet med formidling og kuratering ved flere institusjoner og i frittstÄende prosjekter. Hun skriver og foreleser om samtidskunst med sÊrlig interesse for performance, kunstteori, estetikk og feminisme. For tiden arbeider hun blant annet med et utstillingsprosjekt om olje i kunsten i et samarbeid mellom Stavanger kunstmuseum og kuratoren Anne Szefer Karlsen.