🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Hibakujumoku: Spirer av hÄp

Kunstpsykoterapeut og gruppeanalytiker Silje Klippen har hatt flere personlige samtaler med billedkunstner Helene Espedal-SelvĂ„g rundt prosjektet Hibakujumoku, som tematiserer trĂŠrnes rolle og symbolikk etter atombombene i Japan i 1945. Klippen skriver ogsĂ„ om egne refleksjoner rundt prosjektet, som gjennom video, Jacquardvev, bjĂžrkematter, kulltegninger, oppgravde rĂžtter og en avdĂžd fars herbariumsamling vever fortid og nĂ„tid sammen – og synliggjĂžr hvordan samtidskunst og botanikk kan forvandle traumer til sanselige uttrykk og levende fortellinger.


Fra monteringen av Hibakujumoku–Messages from the silent witnesses i BĂžkeskogen i Stavanger botaniske hage, juni 2024. Foto: Helene Espedal-SelvĂ„g

Denne vĂ„ren har jeg fulgt Helene Espedal-SelvĂ„g, som gjennom sin livslange dragning mot og fascinasjonen for naturen pĂ„ forunderlig vis har endt opp med Ă„ bearbeide temaer, som fĂ„r selv moder jord til Ă„ skjelve. For to Ă„r siden oppsĂžkte den japanske landskapsarkitekten Ekuko Naka henne med sitt velfunderte idealistiske arbeid, og siden har de stĂ„tt sammen om prosjektet Hibakujumoku – et fredsarbeid som gĂ„r langt utenfor kunstens utstillingsrom.

Hibakujumoku er et japansk ord for trĂŠrne som overlevde atombombene som ble sluppet over Ăžystaten i slutten av andre verdenskrig – og fungerer som samlebetegnelse for de tre kunstutstillingene i prosjektet, som har undertitlene Messages from the silent witnesses, TrĂŠrne blant oss og Trees in a society. De involverte kunstnerne er Yumiko Ashley, John Derek Bishop og Helene Espedal-SelvĂ„g. Ashley har fotografert flere av trĂŠrne som overlevde atombomben “Little Boy”, som ble sluppet over Hiroshima 6. august 1945, og har overfĂžrt disse til syltynne tekstiler som oppleves utendĂžrs. Bishop har laget en lydinstallasjon med instrumenter laget av tre, i samspill med lydopptak fra Hiroshima. I det siste verket veves byenes lyder inn i hverandre. Espedal-SelvĂ„g, som vi blir bedre kjent med i teksten, har festet seg ved kontrasten mellom svart-hvitt og farge, som et sanselig uttrykk for minne og nĂ„tid.

Kimono pÄ veggen inn til Helene Espedal-SelvÄgs studio. Foto: Silje Klippen

En fĂžlelse av Japan

En kimono draperer veggen inn til Helene Espedal-SelvĂ„gs studio pĂ„ Tou Atelierhus i Stavanger. Silken henger som skimrende membraner. Blomsten i mĂžnsteret ligner den viltvoksende nelliken nadeshiko – ofte brukt i kledninger sammen med andre hĂžstblomster – som i japansk tradisjon fungerer som symbol for et stille og sofistikert skjĂžnnhetsideal.

DĂžren til studioet er Ă„pen og Espedal-SelvĂ„g har satt frem to gode stoler. Kaffen stĂ„r klar pĂ„ presskannen. Hvite lerretslengder henger fra tak til gulv i det hĂžye rommet. En seilmaker har vist hvordan tekstilene best kan forsterkes for ikke Ă„ revne i festene – utsatt som de vil vĂŠre for vĂŠr og vind ute i eikeallĂ©en i Botanisk hage. Der, samt inne i Klimahuset pĂ„ Naturhistorisk museum like ved, skal nemlig kunstutstillingen Hibakujumoku–TrĂŠrne blant oss Ă„pne klokken 08:15 den 6. august, pĂ„ samme tidspunkt som den fĂžrste atombomben ble sluppet over Hiroshima for 80 Ă„r siden.

Verkene til Espedal-SelvĂ„g, som er i ferd med Ă„ ferdigstilles til Ă„pningen, ligger fremme under besĂžket. Hun viser en film som enda er under redigering. Her hĂžres byrommet i Slottsparken i Hiroshima, mens linsen kjĂŠrtegner rĂžttene som springer opp fra jorden og fĂžres granskende oppover furene i stammen og lĂžsner i det grĂžnne bladverket mot himmelen – fĂžr filmen stopper – og gĂ„r tilbake nedover og forsvinner ut i de grĂ„ rĂžttene i bakken igjen. Fargene i filmen er dempet og glir gradvis fra svart-hvitt til farger og tilbake til svart-hvitt igjen.

Stillbilde fra Helene Espedal-SelvÄgs videoverk «Rot, stamme, krone».
Stillbilde fra Helene Espedal-SelvÄgs videoverk «Rot, stamme, krone».
Silje Klippen

Spillet i filmen, fra det fargelþse til de florlette bevegelsene i trekronen, er en sterk visuell parallell til hvordan traumatiserte mennesker kan erfare verden – fra nummenhet til en gradvis reaktivering av sansene. Hva handler verket om for deg?

Helene Espedal-SelvÄg

Jeg skulle sÄ gjerne vist deg den brente, dypt sorte trerammen, som monitorene skal installeres pÄ i Klimahuset. Den bÊrer referanser til fÞrsteinntrykket etter bombingene. De overlevende sto overfor en verden redusert til lys og skygge, uten farger i sikte.

Selv om biologer mente at ingenting kunne vokse pĂ„ 75 Ă„r, begynte det Ă„ spire fra de Ăždelagte trĂŠrne allerede vĂ„ren etter. Den uventede veksten ga befolkningen hĂ„p – og ble et kollektivt og varig symbol pĂ„ livets utholdenhet.

Det japanske ordet Hibakujumoku betyr “trér som overlevde atombombene”. Hibaku betyr “utsatt for bomben”, og jumoku betyr “tre”. Treet i filmen, Ilex Rotunda, som vokser i parken ved Hiroshima-slottet, er et av de 159 overlevende trérne i Hiroshima.

Levende hÄp

Hibakujumoku-prosjektet startet i Norge som en frivillig grasrotbevegelse ved den japanske landskapsarkitekten Ekuko Naka. Initiativet kan ses som en fortsettelse av det botaniske fredsarbeidet til Green Legacy Hiroshima, en ideell organisasjon som distribuerer frĂž fra Hibakujumoku-trĂŠr, til et globalt nettverk som Ăžnsker Ă„ viderefĂžre historien om trĂŠrne – ikke bare som minner fra krigen, men som levende hĂ„p for nye generasjoner. Naka er dypt engasjert i trĂŠrne som levende kulturarv. I samarbeid med sĂžnnen Kevin Koui Meeg Naka, spres blant annet kunnskap omkring atomvĂ„pen og dens Ăždeleggelser til yngre generasjoner. IdĂ©en til den fĂžrste frĂžseremonien i Oslo botaniske hage, som et fredelig og poetisk svar pĂ„ en voldelig arv, oppstod da«Den internasjonale kampanjen for forbud mot atomvĂ„pen» (ICAN) mottok Nobels fredspris i 2017. I denne settingen klarte vi Ă„ organisere en frĂžoverrekkelsesseremoni for frĂž fra Hibakujumoku pĂ„ Botanisk hage i Oslo.

Inntrykk fra installeringen av Hibakujumoku - trĂŠrne blant oss i Botanisk hage i Oslo.
Helene Espedal-SelvÄg

Da Ekuko kontaktet meg i 2023 var trĂŠrne, Ilex Rotunda og Kaki Diospyros, som spiret i 2017, allerede plantet i Stavanger botaniske hage. Hun Ăžnsket Ă„ synliggjĂžre trĂŠrne, skape en kontekst for formidling. Slik kom jeg inn. Det er disse levende forbindelsene – mellom steder, tider og mennesker – som kommer til uttrykk i utstillingene.

Silje Klippen

VĂ„ren 2024 var den fĂžrste utstillingen HIBAKUJUMOKU–Messages from the silent witnesses ogsĂ„ del av programmet til Wonderful World, den nordiske filosofi- og vitenskapsfestivalen. PĂ„ en av intimscenene gav kunstverkene av Ilex rotunda, (det samme treet pĂ„ filmen) og Diospyros kaki, som stĂ„r langs Peace Boulevard i Hiroshima kontekst til foredraget “Nature as casuality of war”. Jeg husker enda sensitiviteten i Kevin Koui Meeg Nakas fremtoning og hvor beveget jeg ble av de personlige vitnesbyrdene fra Tomoko Watanabe, lederen for Green Legacy Hiroshima, og datter av en hibakusha – ordet som brukes om de overlevende fra bombingene. I samtalen gikk deltakerne inn pĂ„ de sosiale traumene og det individuelt dyptgĂ„ende og skambelagte ved Ă„ ha blitt utsatt for atomstrĂ„ling. Jeg ble slĂ„tt av de invaderende helseundersĂžkelsene som retraumatiserte og vedlikeholdt tabu i befolkningen i lange tider etter krigens slutt.

Hvordan er det nÄr kunsten ikke bare formidler, men selv blir et instrument i et ideelt arbeid?

Helene Espedal-SelvÄg

Da Ekuko inviterte meg inn i prosjektet delte hun historien om Hibakujumoku-trÊrne med en slik lidenskap og fÞlelsesmessig dybde at jeg ble dypt berÞrt og kjente et umiddelbart behov for Ä engasjere meg. Vi reiste til Hiroshima for Ä besÞke mortrÊrne til de smÄ trÊrne i Stavanger, og for Ä gjÞre research.

Jeg utviklet vennskapet til Tomoko Watanabe, som spiller en viktig rolle i distribusjonen av frÞ fra trÊrne. Kimonoen ute pÄ gangen tilhÞrte moren hennes. Jeg har fire kimonoer fra henne. Den ene har jeg sprettet opp og trykket tresnitt av mor-treet Ilex rotunda pÄ. I tillegg fikk jeg gleden av Ä mÞte arboristen Horiguchi Chikara, «tredoktoren» som har tatt vare pÄ trÊrne i over 40 Är. Selv professor emeritus ved University of Tsukuba, Masskazu Suzuki, som har drevet omfattende forskning pÄ trÊrne, tok lyntoget Shinkansen fra Tokyo for Ä mÞte oss!

Jeg tok med kort fra min fars herbariumsamling, som han samlet pÄ Gartnerskolen i Grimstad i krigsÄrene, som en gave. Far ville utdanne seg videre som botaniker, men farfar kalte ham hjem for Ä skjÞte driften av drivhusene. Kortene rÞrte dem dypt. Det ble en sterk opplevelse Ä knytte forbindelser gjennom plantene til et delt Þyeblikk i historien.

Et TV-team fra japansk nasjonal TV fulgte besÞket vÄrt, og en dokumentar om Hibakujumoku-trÊrne ble senere sendt pÄ japansk fjernsyn. Jeg ble spurt: «Hvordan fÞles det Ä stÄ ved mor-treet?» og «Hva vil du si til det norske publikum om treet?» Dette var dypt personlige og direkte spÞrsmÄl. Da jeg sto ved treet, fÞlte jeg meg ydmyk.

Horiguchi Chikara i mÞte med kort fra «Min fars Herbarium 1940-1945». Foto: Helene Espedal-SelvÄg
Tomoko Watanabe i mÞte med kort fra «Min fars Herbarium 1940-1945». Foto: Helene Espedal-SelvÄg

Espedal-SelvĂ„g skjenker oss kaffe. Jeg hviler blikket pĂ„ de myke Jaquardvevene som ligger fremme – denne gangen i farger med avbildninger av babytrĂŠrne i Stavanger. Verkene utstrĂ„ler en renhet, det er som om fredsbudskapet manifesteres i dem. I november skal reproduksjonen av baby-trĂŠrne gjenforenes med bĂ„de befolkning og mor-trĂŠr i Hiroshima, via hjemkomstutstillingen Hibakujumoku–Trees in a society.

Silje Klippen

Vil du si noe mer om de fÞrste billedvevene, i svart og hvitt, som hang som scenografi pÄ festivalen?

Helene Espedal-SelvÄg

Jeg fikk motivene av mor-trĂŠrne vevd som Jacquard-tepper, kun med svarte og hvite ulltrĂ„der. Det var viktig for meg Ă„ velge svart og hvitt, siden det gjenspeiler byene som ble ribbet for farger. Selve veveprosessen er ogsĂ„ viktig. TrĂ„d for trĂ„d, sakte, tĂ„lmodig – akkurat som et tre vokser, ring for ring over tid. PĂ„ denne mĂ„ten bĂŠres trĂŠrnes stille historier inn i stoffet, til noe vi kan se, og kanskje til og med fĂžle.

Intervju med den japanske statskanalen NHK.
Stammen av et Hibakujumoku-tre.
Horiguchi Chikara, «tredoktoren», viser frem frÞ.
Ilex Rotunda og Kaki Diospyros (Jacquardvev, ull). 2024. Helene Espedal-SelvÄg.
Detaljbilde av verket Kaki Diospyros (Jacquardvev, ull). 2024. Helene Espedal-SelvÄg.
1 / 5

Krig og generasjonstraumer

Fra et gruppeanalytisk perspektiv trer krig, katastrofer, traumer og menneskelige relasjoner frem som renningstrĂ„der, som Hibakujumoku-prosjektet vever sammen av frĂž, botanikk, opplysning og samtidskunst. Arbeidet forener natur, kunnskap og opplevelse med en sterk visuell kraft. Tomoko Watanabes fortelling om Ă„ vĂŠre datter av en hibushka, som hun delte under Wonderful World, ledet meg til Ă„ invitere Hibakujumoku-prosjektet til IAGP (International Association for Group Psychotherapy and Group Processes) sin internasjonale kongress i Sapporo august 2025, som har temaet “Groups and Global Crises”.

Hibakujumoku-innlegget er lagt til symposia for “War and Transgenerational Trauma”. Det gĂ„r igjen i Hibakusha sine historier at de fĂžlte seg knust, men at trĂŠrne talte til sjelen deres, og gav dem livsstyrke til Ă„ gĂ„ videre med sine egne liv. Barna til de overlevende, som har vokst opp med foreldrenes sĂ„r, bringer med seg skĂ„r fra de uartikulerte og fryktelige erfaringene til sine foreldre i underbevisstheten. Effektene av det som forblir ulĂžst kan vare i generasjoner og pĂ„virker identitet, kultur og sosiale relasjoner. Samfunn kan miste troen pĂ„ institusjoner, andre mennesker eller fremtiden. Traumet blir gjerne del av den kollektive historien og identiteten, som formidles gjennom fortellinger, kunst, ritualer eller politikk.

Silje Klippen

Slik prosjektet bruker samtidskunst, er det som om dere ser pÄ atombombene og konsekvensene av dem gjennom et nÞye valgt kikkhull. Som om dere insisterer pÄ Ä ikke gÄ inn i spenningene i det politiske. Hva tenker dere om de psykologiske og samfunnsmessige aspektene?

Helene Espedal-SelvÄg

Etter at antiatombombeorganisasjonen Nihon Hidankyo ble tildelt Nobels fredspris i fjor har spĂžrsmĂ„let om atomvĂ„pen fĂ„tt stĂžrre oppmerksomhet bĂ„de nasjonalt og internasjonalt. Gjennom Det Norske Nobelinstitutt, som har lagt konferansen sin til Tokyo dette Ă„ret, fĂ„r prosjektet vĂ„rt ytterligere oppmerksomhet, uten at vi gĂ„r inn i det politiske. Det er stor pressedekning rundt Nobelkomiteen som er i Japan for Ă„ utvide dialogen omkring atomvĂ„pen i det japanske samfunnet. For oss var det fint Ă„ hĂžre at delegasjonen fikk spasert gjennom Fredsparken og Slottsparken da de var i Hiroshima, og at de fikk mĂžte et par hibakujumoku – en eukalyptus og en pil. Forelesningen under IAGP-konferansen i Sapporo vil formidle samtidskunst og foredling av frĂž som symboler for hĂ„p, fornyelse og fred. Vi formidler historien som aldri mĂ„ gjentas.

Silje Klippen

Det mÄ ha vÊrt komplisert Ä finne veien mellom kunstneriske disipliner, ulike fag- og samfunnsfelt, samtidig som utstillingene skal ha gjenklang bÄde i Norge og Japan.

Helene Espedal-SelvÄg

Ja, arbeidsprosessene de siste Ärene har vÊrt komplekse, men kjernen har hele tiden vÊrt orienteringen til naturen.

Fra Hibakujumoku–Messages from the silent witnesses i Bþkeskogen i Stavanger botaniske hage.
Fra Hibakujumoku–Messages from the silent witnesses i Bþkeskogen i Stavanger botaniske hage.
Fra Hibakujumoku–Messages from the silent witnesses i Bþkeskogen i Stavanger botaniske hage.
Fra Hibakujumoku–Messages from the silent witnesses i Bþkeskogen i Stavanger botaniske hage.

TrĂŠr som levende vesner

Helen Espedal-SelvÄg

Jeg hadde nylig et kunstneropphold i Berlin, hvor jeg leste meg opp pĂ„ forholdet mellom natur og menneske. Naturfilosofen Sigurd Hverven og Donna Haraways perspektiver knyttet til begrepet “more-than-human”, som er sĂŠrlig relevant i diskusjoner om antropocen stĂ„r sentralt for meg. AltsĂ„ hvordan menneskelige handlinger har dype konsekvenser for planeten og dens levende vesener. Det har vĂŠrt en gave for meg Ă„ arbeide med Hibakujumoku. Fordypningen i trĂŠrne som overlevde atombombene, har gitt meg en mer inngĂ„ende forstĂ„else for min egen praksis – jeg Ăžnsker Ă„ oversette naturens vĂŠremĂ„te til menneskelig erfaring.

Silje Klippen

I installasjonene dine ligger publikum pĂ„ bjĂžrkematter – under seil med bilder av mor-trĂŠr – spent opp mellom trekronene. Du skaper rom i forbindelse med trĂŠrne og seilene. Invitasjonen til Ă„ legge seg ned er sterk.

Helene Espedal-SelvÄg

Jeg inviterer publikum til Ă„ engasjere seg bĂ„de fysisk og emosjonelt. Dette skaper en oppslukende opplevelse der du ikke bare betrakter trĂŠrne, men ogsĂ„ kjenner nĂŠrvĂŠret deres – og knytter bĂ„nd til dem gjennom egen kroppslighet. Det handler om Ă„ skape en opplevelse som lar publikum fĂžle naturen.

Under installasjonen i Stavanger botaniske hage i juni 2024 sto trÊrne i sentrum for oppmerksomheten. Der la jeg ut 11 bjÞrkematter pÄ skogbunnen for Ä gi publikum anledning til Ä tre ut av sin vante mÄte Ä vÊre i skogen pÄ. Slik kunne de besÞkende kjenne trÊrnes nÊrvÊr og knytte en direkte forbindelse til dem. Jeg behandler trÊrne som levende vesener med sin egen rytme, historie og tilstedevÊrelse.

Silje Klippen

Det var beroligende Ă„ oppleve installasjonen i BĂžkeskogen, spesielt nĂ„r jeg hadde stedet for meg selv. Å fĂ„ gĂ„ inn og ut av det rommet som ble skapt i skogen opplevdes stort. Den visuelle stimulien av det grĂžnne og dansende mot den blĂ„ himmelen, brakte med seg en frihetsfĂžlelse, som kjentes universell. Himmelen kunne like gjerne vĂŠrt den i Hiroshima.

Helene Espedal-SelvÄg

I soloutstillingen Jording, pÄ Rogaland Kunstsenter i 2024, lot jeg publikum knytte seg til skogen ved Ä fÞlge endringene i kronetaket i BÞkeskogen gjennom et helt Är. Den levende naturen ble i utstillingen satt i kontrast til oppgravde livlÞse rÞtter, kulltegninger og animasjonen av et bÄl. De samme rÞttene ble lagt til pÄ slutten av arbeidet med TrÊrne blant oss, nÊrmest litt overraskende. De var ikke en del av den opprinnelige planen, men de viste seg Ä vÊre viktige for helheten. Den ene roten er forkullet.

Video fra Hibakujumoku–Messages from the silent witnesses. Bþkeskogen i Stavanger botaniske hage, juni 2024.

Symbolskaping

I mai 2025 foreleste Espedal-SelvĂ„g om Hibakujumoku-prosjektet under symposiet “More-than-Human Worlds in Artistic Research” arrangert av Greenhouse Center for Environmental Humanities ved Universitetet i Stavanger. I en workshop etterpĂ„ introduserte hun deltagerne - blant dem meg - til baby-trĂŠrne og lot oss tegne dem med kullstift pĂ„ papir. Det var en solfylt formiddag i den vestvendte skrĂ„ningen pĂ„ Ullandhaug, med utsikt til havet. I refleksjonsrunden til slutt festet jeg meg med en av forskernes utsagn: “It was underwhelming to experience the baby trees." Ordene hans fanget kontrastene som finnes mellom symbolskapning og den fysiske virkeligheten. Fra fĂžrst Ă„ ha tatt innover seg den historiske tyngden og horroren i fortellingen, og fĂ„tt etablert sympatiske mĂžter med de forskjellige aktĂžrene i prosjektarbeidet gjennom slidespresentasjonen, gikk vi ut og fant baby-trĂŠrne i naturen. SelvfĂžlgelig var miniatyrtrĂŠrne i jorden langs stien like smĂ„ og upretensiĂžse som andre skudd som skyter opp av bakken fra den naturlige floraen. Det hĂžytidelige var det menneskeskapte: Skiltene som er stukket i bakken med informasjon, gresset som er klippet for Ă„ gi lysning og arboristen som skrek ut hvis vi gikk for tett pĂ„ de smĂ„ trĂŠrne. Hele opplevelsen var avhengig av den fintfĂžlelsen vi selv evner Ă„ vise trĂŠrne og fredsbudskapet som de er et produkt av. Men selv om det virket som om overgangen fra idĂ©en om treet til det faktiske treet ute i naturen fikk flere til Ă„ fundere, sĂ„ gikk gruppen likevel inn i magien som stedet omsluttet oss med. Espedal-SelvĂ„g, som bor i nĂŠrheten av den botaniske hagen, fortalte oss at hun legger sykkelturen forbi babytrĂŠrne og hilser dem god morgen pĂ„ vei til studioet. Hun eier virkelig fĂžlelsene sine til naturen, hun er investert.

Fra symposiumet "More-than-Human-Worlds in Artistic Research" – Workshop med Helene Espedal-SelvĂ„g: Experiencing trees through charcoal drawing. 14. mai 2025. Foto: Silje Klippen
Fra symposiumet "More-than-Human-Worlds in Artistic Research" – Workshop med Helene Espedal-SelvĂ„g: Experiencing trees through charcoal drawing. 14. mai 2025. Foto: Silje Klippen
Fra symposiumet "More-than-Human-Worlds in Artistic Research" – Workshop med Helene Espedal-SelvĂ„g: Experiencing trees through charcoal drawing. 14. mai 2025. Foto: Silje Klippen
Fra symposiumet "More-than-Human-Worlds in Artistic Research" – Workshop med Helene Espedal-SelvĂ„g: Experiencing trees through charcoal drawing. 14. mai 2025. Foto: Silje Klippen
Fra symposiumet "More-than-Human-Worlds in Artistic Research" – Workshop med Helene Espedal-SelvĂ„g: Experiencing trees through charcoal drawing. 14. mai 2025. Foto: Silje Klippen
1 / 5
Silje Klippen

Jeg fikk litt Ä tenke pÄ etter workshopen. Kulltegningen min fÄr meg enda til Ä dvele ved opplevelsene den dagen. Jeg mÞtte meg selv da jeg tok pause og lot blikket fÞlge den spinkle stammen og de tynne greinene til treet jeg tegnet. Samtidig som jeg ble rÞrt av deg Helene, over Þmheten og genuiniteten du viser for arbeidet ditt. Hvor kommer den fra?

Helene Espedal-SelvÄg

Jeg vokste opp i et gartneri og har alltid fÞlt en dyp tilknytning til plantenes liv. Denne forbindelsen preget oppveksten min pÄ mange mÄter. Familiebedriften vÄr var prisgitt vÊret, drevet av sterke fÞlelser og et dypt ansvar for plantene. Vi levde nÊrt knyttet til, og avhengig av, solen, vinden, regnet og temperaturen. For ikke Ä lukke noen dÞrer, valgte jeg Ä studere kunst.

Helene Espedal-SelvÄg pÄ farens fang ved drivhuset. 1968.

About the author

Silje Klippen (f. 1978) er billedkunstner, kunstpsykoterapeut og gruppeanalytiker. I skjÊringspunktet mellom disse feltene mÞter hun kunstnere, utstillinger og enkeltverk. I en assosiativ og analytisk tradisjon gir hun det som berÞrer henne videre form gjennom tekstene sine. Som styremedlem i International Association for Group Psychotherapy and Group Processes er hun i personlig utveksling med fagfeller over hele verden. Hennes tro pÄ samtidskunstens kraft til Ä bygge broer mellom kulturelle skiller er bÄde aktuell og innflytelsesrik.

All articles by Silje Klippen