Da Ekuko inviterte meg inn i prosjektet delte hun historien om Hibakujumoku-trærne med en slik lidenskap og følelsesmessig dybde at jeg ble dypt berørt og kjente et umiddelbart behov for å engasjere meg. Vi reiste til Hiroshima for å besøke mortrærne til de små trærne i Stavanger, og for å gjøre research.
Jeg utviklet vennskapet til Tomoko Watanabe, som spiller en viktig rolle i distribusjonen av frø fra trærne. Kimonoen ute på gangen tilhørte moren hennes. Jeg har fire kimonoer fra henne. Den ene har jeg sprettet opp og trykket tresnitt av mor-treet Ilex rotunda på. I tillegg fikk jeg gleden av å møte arboristen Horiguchi Chikara, «tredoktoren» som har tatt vare på trærne i over 40 år. Selv professor emeritus ved University of Tsukuba, Masskazu Suzuki, som har drevet omfattende forskning på trærne, tok lyntoget Shinkansen fra Tokyo for å møte oss!
Jeg tok med kort fra min fars herbariumsamling, som han samlet på Gartnerskolen i Grimstad i krigsårene, som en gave. Far ville utdanne seg videre som botaniker, men farfar kalte ham hjem for å skjøte driften av drivhusene. Kortene rørte dem dypt. Det ble en sterk opplevelse å knytte forbindelser gjennom plantene til et delt øyeblikk i historien.
Et TV-team fra japansk nasjonal TV fulgte besøket vårt, og en dokumentar om Hibakujumoku-trærne ble senere sendt på japansk fjernsyn. Jeg ble spurt: «Hvordan føles det å stå ved mor-treet?» og «Hva vil du si til det norske publikum om treet?» Dette var dypt personlige og direkte spørsmål. Da jeg sto ved treet, følte jeg meg ydmyk.