🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Insisterande materialitet

I denne teksten ser sosiolog og antropolog Merete Jonvik tilbake pĂ„ den internasjonale online konferansen Experiences of Oil, et samarbeid mellom Stavanger kunstmuseum og Fakultet for kunst, musikk og design ved Universitetet i Bergen, november 2020. Hun trekker frem to bidrag av interesse som insisterer pĂ„ det materielle sitt nĂŠrvĂŠr og skriver: "Begge «pakkar ut» strukturane som ligg bak det at objekt er objekt og arbeid er arbeid – at ein plattform er, eller blir, ein plattform, og at ein minnepinne er, eller blir, ein minnepinne. Begge lĂžftar fram noko som ligg skjult."

Experiences of Oil nettside, Skjermbilde. Grafiske design av Benedikt Rottstege.

Det vi i eit pandemitilvĂŠre treng meir enn nokon gong, er kunstens taktilitet, sĂ„rbarheit, flyktigheit eller insisterande materialitet, uttalte juryleiar Espen Dietrichson i samband med opninga av Haustutstillinga 2020.Presseskriv frĂ„ NBK, file:///C:/Users/2905863/Downloads/H%C3%B8stutstillingen_2020__%C2%ABVi_har_valgt_%C3%A5_ikke_la_tematikk_v%C3%A6re_ledende,_men_%C3%A5_finne_de_beste_verkene%C2%BB.pdf (sett 05.04.2021)Eg skal ikkje uttala meg om kva vi treng meir eller mindre av i pandemitilvĂŠret, det kunne eg sjĂžlvsagt gjort, men det anar meg at det ville tatt plassen frĂ„ det som eigentleg skal fram i denne teksten. Eg nĂžyer meg med Ă„ plukka opp dei siste to orda frĂ„ Dietrichson – insisterande materialitet. Desse kan forstĂ„ast som nĂ„r det materielle – materiar, objekt og den fysiske rĂžynda som omsluttar oss menneske – krev og held fast ved sin eigen eksistens, og gjennom det rettar vĂ„r merksemd mot seg.

Erfaringar med olje

I november 2020 vart den internasjonale konferansen Experiences of Oil arrangert i eit samarbeid mellom Stavanger kunstmuseum og Fakultet for kunst, musikk og design ved Universitetet i Bergen. Kuratorane Helga Nyman og Anne Szefer Karlsen hadde sett i saman eit usedvanleg tettpakka to-og-ein-halv-dags program, bestÄande av eit globalt mangfald av presentasjonar, filmvisingar, diskusjonar og utvekslingar, og i tillegg digitale besÞk ved to utstillingar, hÞvesvis ved Stavanger kunstmuseum og Mathaf: Arab Museum of Modern Art i Doha, Quatar.

Konferansen var omfangsrik og sjÞlv om fellesnemnaren var olje og erfaringar med olje, sprikte den i mange retningar, bÄde kva tema, presentasjonsformar, kritisk sensitivitet og kvalitet angjekk. Eg kjende meg som ein blekksprut dÄ konferansen var over, med ei rekkje virvlande tentaklar av pÄbegynte tankespor og erkjenningar spent ut i frÄ det allereie eksisterande innhaldet i hovudet. Tentaklar som mogleg kom til Ä kvervla seg inn i kvarandre pÄ eit seinare tidspunkt, og finna koplingar mellom tema og perspektiv, mogleg kom til Ä vifta og sprella rundt Äleine.

Nokre av tentaklane som i ettertid har slĂ„tt seg saman, har omgrepsfesta seg som nettopp insisterande materialitet. Innebygd i denne omgrepsfestinga ligg, slik eg ser det, fenomenet usynleggjering, og derav synleggjering, sidan usynleggjering kan sjĂ„ast som det motsette av insisterande nĂŠrvĂŠr. Fleire av konferansepostane tok ĂČg for seg usynleggjering av olje og oljeerfaringar. Usynleggjering av oljeproduksjon, og derav usynleggjering av arbeid. Til dĂžmes ved Ă„ visa fram erfaringar med at det fysiske nĂŠrvĂŠret til oljenĂŠringa ikkje stĂ„r i forhold til dei faktiske pĂ„verknadane oljeverksemdene har pĂ„ lokalt ressursgrunnlag, til dĂžmes pĂ„ New Zealand. Eit slags intendert minimert nĂŠrvĂŠr, med konsekvensen at oljens pĂ„verknader vert skuggelagte. Andre bidrag tok for seg korleis oljeproduksjonens negative konsekvensar vert tĂ„kelagt gjennom potent visuell kommunikasjon.

Atter andre bidrag lĂžfta materialitet inn i spotlyset, og insisterte pĂ„ dets synlegheit og verkekraft. Insisterte pĂ„ Ă„ gi materie og det materielle autonomi og merksemd. Sistnemnde presentasjonar og tilnĂŠrmingar kan plasserast i knyting til det som vert kalla den materielle vendinga i humaniora og samfunnsfag, eller til nymaterialistiske strĂžymingar.SjĂ„ til dĂžmes: St.Pierre, Elizabeth; Lisa A. Mazzei; Alecia Y. Jackson (2016). New Empiricisms and New Materialisms. Cultural Studies ↔ Critical Methodologies, 16(2), 99-110. DOI: 10.1177/1532708616638694 og Coole, Diana; Samanta Frost (ed.) (2010). New Materialisms. Ontology, Agency, and Politics. Duke University Press.Sentralt i desse tilnĂŠrmingane er mellom anna prinsippet om flat ontologi, sidestilling i plassen for hierarkisering, ikkje berre mellom menneske og materie, men mellom dei mange ulike bestanddelar og komponentar som utgjer ein materie, eit objekt.

I denne teksten skal eg trekka fram to bidrag frÄ Experiences of Oil, hÞvesvis filmenOilers og diskusjonen om denne, og det performative foredraget Sea of Oil. Desse er vald ut fordi det er to av bidraga som sit best festa etter konferansen og fordi dei pÄ interessante vis krinsar rundt og insisterer pÄ det materielle sitt nÊrvÊr.

Innhaldet i den visuelle retorikken har endra seg over tid, frÄ Ä lenge sentrera utelukkande rundt sÊrleg Statoil/Equinor si rolle for trygging av Noregs energibehov og velferd, til i dag Ä retta seg mot det, skal vi tru retorikken, valdsame klimaengasjementet som bur i nÊringa.

Oilers

Filmen Oilers (2016, 30 min.) er produsert av kunstnar Anne Marthe Dyvi og antropolog Massimiliano Mollona. Filmen viser bygginga av Edvard Grieg-plattforma som gÄr fÞre seg pÄ Stord, ferdigstilt og sett i produksjon i november 2015.

Den byrjar stillferdig. I dei fÞrste minutta er den utan folk. Vi ser industrielle arbeidsplassar, bustadbrakker, ein supplybÄt, varemottak. Takingane er som stillbilete. SÄ rÞrer ein krane seg, og det er ikkje stillbilete lenger. Ein biltilhengar med ei brakke kÞyrer forbi synsfeltet. SÄ kjem vi pÄ innsida av strukturane vi har blitt vist, framleis utan folk. PÄ innsida av bustadbrakkene. Vi ser rom. Gangar. Garderobar. Opphaldsrom.

Vi kjem sÄ til ei kantina, her opptrer folk for fÞrste gong i filmen. Vi ser tilforlatelege og kvardagslege scener, i alle hÞve er scenene det om ein har erfaring frÄ industrielt arbeidsliv og industrikultur i Noreg. Vi ser apparat, skilt, installasjonar, tankar og rom. Deretter skildrar filmen arbeid, i sanntidstempo. LÄgmÊlt diskusjon. Det er inga stemme eller voiceover pÄ filmen. Vi hÞyrer det vi ser, om det gjev meining. Handlingar og prat.

Oilers er eit visuelt kunstnarisk-antropologisk portrett av norsk oljebransje pÄ 2010-talet. Den skildrar trekk ved denne spesifikke nÊringa pÄ dette spesifikke tidspunktet. Eit tydeleg trekk er det store innslaget av ikkje-norske arbeidsmigrantar. Det meste av skilting i sjÞlve filmen, sÄ vel som pÄ filmen og i dets sluttord, stÄr skrive pÄ bÄde norsk og polsk. Ein annan karakteristikk ved nÊringa og det offentlege klimaet som omsluttar den, som kjem til overflata i filmen gjennom filming frÄ fagforeiningsmÞte, demonstrasjonar og diskusjonar om eventuelle nye kontraktar, er den dirrande spagaten nÊringa stÄr i, kva angÄr divergerande synspunkt pÄ om sola har gÄtt ned over produksjonsforma eller ikkje.

Filmen sjÞlv er strippa for den visuelle retorikken som har fÞlgt oljebransjen og -selskapa frÄ tidleg utvinningsfase pÄ 1970-talet og til i dag. Ein visuell retorikk som har kommunisert og oppvurdert diskursen kring trygg produksjon og «rein olje», samt bidraga nÊringa har hatt for Þkonomisk tryggleik for komande generasjonar i Noreg. Innhaldet i den visuelle retorikken har endra seg over tid, frÄ Ä lenge sentrera utelukkande rundt sÊrleg Statoil/Equinor si rolle for trygging av Noregs energibehov og velferd, til i dag Ä retta seg mot det, skal vi tru retorikken, valdsame klimaengasjementet som bur i nÊringa.

I presentasjonen av Oilers pĂ„ Experiences of Oil diskuterer Dyvi korleis oljenĂŠringa i Noreg har nytta og nyttar den visuelle retorikken til sin fordel, kva narrativ den set seg sjĂžlv inn i, og med kva utfall. Dyvi viser til dĂžmes fram eit reklamefoto nytta i Statoil sine tidlege Ă„r, som viser to jenter i barneskulealder, som stĂ„r ved ei strand ved havet og har pĂ„ seg store oransje oljehyre, eller «big, comforting and protective fathers jackets» som Dyvi omtalar det, der jakkene symboliserer oljenĂŠringa som vil gi inntekter i mange Ă„r framover, slik at komande og unge generasjonar kan kjenna seg trygge og beskytta. Dyvi sjĂžlv er av den oppfatning at vi, folket, har blitt blenda av industriens «self-announced excellence». BĂ„de pĂ„ grunn av effektfull visuell retorikk, og fordi nĂŠringa har vore god til Ă„ vaska seg i kultur og kulturell appropriasjon (mellom anna synleg gjennom plattformnamn som Edvard Grieg, Aasta Hansteen og Alexander Kielland – alle relasjonar som berre gĂ„r ein veg). Samstundes, fĂ„r ein leggja, som at den same kulturen er avhengig av statleg Ăžkonomisk stĂžtte bygd dels pĂ„ den same oljenĂŠringa. I tillegg fordi den tette statlege koplinga til nĂŠringa i Noreg gjer det mindre sannsynleg Ă„ kritisera den – fordi olja er staten og vi er staten, og kritikk blir kritikk av oss sjĂžlve.

Sea of Oil

Kunstnar Laura Napier sitt bidrag til konferansen var eit performativt foredrag om to konkrete reklameobjekt som pÄ ulike mÄtar er knytt til oljenÊringa, i ei foredragsserie kalla Sea of Oil. Dei to objekta var ein USB-minnepinne og eit kaffekrus, begge reklamemateriell frÄ olje- og gassindustrien, i dette tilfellet henta frÄ ein amerikansk kontekst. Den konkrete USB-pinnen er eit svart, kvitt og raudt plastobjekt, med storleik mindre enn ein finger, forma som ein bÄt. Den er produsert av og har pÄfÞrt logoen til firmaet Diamond Offshore. Dei leier ut djupvatnboreskip til oljeutvinningsfirma. USB-pinnen kan lagra og transportera digitale filer pÄ opptil 4GB.

Det konkrete kaffikruset er raudt, grÞnt og svart, laga av keramikk og pÄtrykka logoen frÄ olje og gassfirmaet ExxonMobil. Det er eit blant fleire produkt firma gjerne har som del av si salsfremjande kommunikasjonspakke, som dei gir i gÄver til tilsette eller samarbeidspartar. Objektet er like fullt eit krus ein kan drikka kaffi eller andre drykkar frÄ.

Lapier fortel i foredraget om dei to objekta pÄ ein mÄte som sporar og festar dei insisterande til verda. Ho skildrar utsjÄnad (farge, form, font, overflate) og gÄr gjennom kva bestanddelar dei er laga av (og kva desse bestanddelane igjen er laga av). Ho kjem innom korleis objekta kom i hennar eige, deira tekniske spesifikasjonar og ho sporar og spekulerer kring objekta sine produksjonsteknikkar og produksjonshistorie. Vidare kva produsentar og firma som har vore involvert i deira tilbliingar, i tillegg til arbeidsforhold det er sannsynleg at kjenneteiknar produsentane, gitt kva informasjon som er mogleg Ä finna om dei. Avslutningsvis fortel ho om objekta sine bruksomrÄde og spekulerer i kva sannsynleg etterliv dei vil fÄ.

Det er store forskjellar mellom den meir eller mindre umiddelbare opplevinga Napier har av dei to objekta, USB-pinnen til dĂžmes som ho intuitivt opplever som sĂžt og nyttig, og kva som kjem til overflata nĂ„r ho sĂ„ Ă„ seia gjenopplivar objekta, ser dei pĂ„ ny, sporar dets komponentar og set komponentane i spotlyset. Mellom anna finn ho at det er sannsynleg at USB-pinnen er laga av PVC, og deretter tillagt fargepigment. PVC som sjĂžlv er laga av ethylene. PVC har i det seinare vorte forbode i barneleiker og kosmetikk i USA og fleire land i Europa, pĂ„ grunn av tilsetjingsstoff som gjerne er brukt i plasten for Ă„ gjera den mjukare, og som kan vera skadeleg om den lekk ut (sjĂžlv om det ĂČg er usemje kring kva skade stoffet kan gjera).

Napier sporar to leverandĂžrar av elektroniske komponentar som truleg har bidrege til at USB-pinnen har fĂ„tt liv, lokalisert i Taiwan og Kina, og ho finn at det er sannsynleg at minikomponentane i den elektroniske delen av objektet er sett saman ved hjelp av anten minibambuspinnar eller presisjonsmaskiner styrt av menneske. Ho spekulerer i sannsynet for at slaveriliknande arbeidsforhold har bidratt til minnepinnen sitt liv, ettersom vi veit at tvungent arbeid og dĂ„rlege arbeidsvilkĂ„r ofte er del av dei tidlege produksjonsledda i elektroniske forsyningskjeder. Napier opplyser ĂČg om at Diamond Offshore har kontor ei rekkje stader i verda, deriblant i Houston, Texas, og at den amerikanske delen av selskapet erklĂŠrte seg konkurs vĂ„ren 2020 pĂ„ grunn av Ăžkonomiske verknadar av Covid-19 pandemien, etter at selskapet hadde motteke krisepakkepengar frĂ„ myndigheitene, krisepakkepengar som vart nytta til Ă„ gi utbyte til eit fĂ„tal leiarar snarare enn Ă„ betala kreditorar eller fĂ„ oppsagte tilsette tilbake i arbeid.

Eg kan ikkje ettergÄ all informasjonen Napier sporar opp, og har heller ikkje heldt objekta ho omtalar i eiga hand eller sansa dei for eigen maskin. Poenget her er likevel Ä synleggjera korleis Napier i foredraget sitt kallar materie til liv. Opplivar materialiteten. Omtalar og gjev status til bestanddelar som utgjer objektet. Tek bestanddelane frÄ kvarandre fÞr ho set dei saman att. Slik lÞftar ho fram det som pÄ mange vis ligg skjult i objekta sine vesen. Som eigentleg er del av deira vesentlegheit, men som ligg skjult med mindre nokon insisterer pÄ oppliving. Eller om det materielle sjÞlv insisterer pÄ si eiga synleggjering.

FramlĂžftinga av bestanddelar og komponentar i det materielle kan i alle hĂžve fungera til Ă„ synleggjera at mange av komponentane i materiala som omgir oss, er skapt etter mĂ„l som er ulĂžyseleg knytt til den menneskelege vilje og ideologi, til korleis vi menneske har bygd strukturane rundt oss – kraftig sentrert rundt jakta pĂ„ profitt.

Materialitet i antropocen

I bĂ„de foredraget Sea of Oil og filmen Oilers er materialar og materialitet i fokus. Begge synleggjer materialiteten i antropocen, altsĂ„ den menneskelege tidsalder der menneskeleg agens og maktposisjon er tydeleg og styrande, og ikkje minst set uslettelege spor. Oilers synleggjer arbeid og arbeidets komponentar, og handlar om materialiteten ved oljenĂŠringa som produksjonsform og fenomen. Sea of Oil dechiffrerer og gjer oss bevisste pĂ„ komponentane som utgjer dei materielle objekta som omgir oss, i dette tilfelle prosaiske promoteringsobjekt frĂ„ olje- og gassindustrien. Begge «pakkar ut» strukturane som ligg bak det at objekt er objekt og arbeid er arbeid – at ein plattform er, eller blir, ein plattform, og at ein minnepinne er, eller blir, ein minnepinne. Begge lĂžftar fram noko som ligg skjult.

Slik freistar dei Ä utvida vÄre fÞrestillingar om det materielle.

PÄ eit vis vert dette forsÞk pÄ Ä sjÄ ordinÊre objekt som kunst, sÊrleg Napier si foredragsserie kan tolkast i denne retninga. Det som gjer noko til kunst er at nokon relevante personar insisterer pÄ at det er kunst. Men frÄ dette melder det seg raskt eit nytt spÞrsmÄl, ikkje i denne omgang kva kunst er (som er eit evigvarande diskusjonsspor i kunstfeltet og i verda), men snarare kva ordinÊre objekt er? Er objekt vi ser som tatt-for-gitte, tilforlatelege, som hjelparar i vÄre eigne liv, eigentleg ordinÊre objekt? Kva er ordinÊrt ved eit dynetrekk, ei vindeltrapp, ei hÞgspentmast? Unekteleg talet pÄ variantar av dei vi har rundt oss, omgir oss med, ser, og hyppigheita vi ser dei med, bruker dei med. Men er dei likevel uoriginale? Koplinga mellom kunst og sÄkalla ordinÊre objekt gjer det samstundes tydeleg at blant kunstens mange funksjonar, er at den stopper opp og dveler ved noko i verda, hjelp oss Ä zooma mot noko. Underleggjer det tatt-for-gitte. Festar dette noko til foto, til teikning, til skulptur, og meir, slik at vi kan sjÄ det pÄ ny, sansa det det pÄ ny.

Dette handlar om korleis objekt trer fram for oss, og om korleis vi forstĂ„r og skildrar dei. Det handlar om kva noko er , og er slik sett ontologiske spĂžrsmĂ„l. Dei nymaterialistiske perspektiva er dĂ„ ĂČg forslag til ein ny ontologi, som kviler pĂ„ kritikk av Descartes ontologiske dualisme, skiljet mellom Ă„nd og materie. Sentralt i nymaterialismen er at det materielle ikkje er daudt og utan agens: «it conceives of matter itself as lively or as exhibiting agency».Coole, Diana; Samanta Frost (ed.) (2010). New Materialisms. Ontology, Agency, and Politics. Duke University Press, side 7.Merksemd vert retta mot tilbliing, prosess og presens. Sentralt er det ĂČg at kjenneteikn ved det materielle og vĂ„re relasjonar til det vert sett i eit breitt perspektiv: «new materialist scholarship testifies to a critical and nondogmatic reengagement with political economy, where the nature of, and relationship between, the material details of everyday life and broader geopolitical and socioeconomic structures is being explored afresh».Ibid., side 7.Godt synleg i Napier sitt foredrag.


Og ein kan spĂžrja seg om ikkje det ligg lĂžfter om noko etisk og meir rettferdig i desse perspektiva. Kva om vi visste materialiteten, produksjonshistoria og konteksten til alle objekta vil lev med. Ville vi handla annleis? Leva annleis? Er det til dĂžmes ikkje meir rettferdig overfor materien sjĂžlv, overfor minnepinnen, Ă„ forsĂžka Ă„ sjĂ„ dets fulle tilbliing og utbreiing, heller enn Ă„ vurdera den isolert som eit bruksobjekt, eller i kraft av si visuelle utforming Ă„leine? FramlĂžftinga av bestanddelar og komponentar i det materielle kan i alle hĂžve fungera til Ă„ synleggjera at mange av komponentane i materiala som omgir oss, er skapt etter mĂ„l som er ulĂžyseleg knytt til den menneskelege vilje og ideologi, til korleis vi menneske har bygd strukturane rundt oss – kraftig sentrert rundt jakta pĂ„ profitt.



Å pakka ut det materielle


Konferansen Experiences of Oil vart i stort ein brei kunstfagleg, men samstundes sjangerkryssande diskusjon om olje og oljeerfaringar, usynleggjering og merkevarebygging, oljerelaterte objekt og oljerelatert kunst – med bidrag frĂ„ aktĂžrar frĂ„ land som ikkje er geografiske naboar, men naboar i kraft av Ă„ vera oljeproduserande nasjonar.Konferansen vart dessverre vist ei sĂžrgjeleg desinteresse frĂ„ lokalpressa og Stavanger Aftenblad si side. SjĂžlv om Stavanger Aftenblad intervjua kuratorane i forkant av konferansen, glimra dei med sitt frĂ„vĂŠr pĂ„ sjĂžlve konferansen, og dei viste keisam lĂ„g nysgjerrigheit for kva perspektiv konferansen skulle ta opp, kva tankegods og forstĂ„ingar den ville lĂžfta fram, og kva dette kunne ha Ă„ seia for den same kulturelle, sosiale og materielle rĂžynda, kulturredaksjonen forsĂžker Ă„ skildra og skriva frĂ„.Ein kan sjĂ„ konferansen som eit forsĂžk pĂ„ Ă„ utvida fĂžrestillingar om det materielle knytt til olje og kunst, gjort mellom anna gjennom Ă„ dvela ved kva som bur i det konkrete, som let seg trekka ut i presens. Slik var eit av gjennomgangstemaa nettopp insisterande materialitet.


I den insisterande materialiteten ligg bĂ„de eit fokus pĂ„ det konkrete, pĂ„ det som let seg sansa, sjĂ„ og skildra i eit presens, men ĂČg eit fokus pĂ„ den antakelege eller bevisbare forhistoria til materielle objekt og dei mange ulike bestanddelane og komponentane som utgjer deira eksistens. Difor svĂžmte ontologiske, politiske, kulturelle og Ăžkonomiske spĂžrsmĂ„l gjennomgĂ„ande rundt pĂ„ konferansen, bĂ„de i og mellom bidraga, – og konferansen bidrog med nye blikk pĂ„ forholdet mellom kvardagslege materielle detaljar og stĂžrre geopolitiske og sosioĂžkonomiske strukturar.

Merete Jonvik er sosialantropolog og sosiolog. Ho har ein PhD. i sosiologi frÄ Universitetet i Stavanger (2015). Avhandlinga hennar, Folk om forskjellar mellom folk, er ei utforsking av korleis folk frÄ ulike samfunnslag oppfattar og kommuniserer sosiale og kulturelle forskjellar. Jonvik bur og jobbar i Stavanger, som fÞrsteamanuensis i sosiologi ved Institutt for medie- og samfunnsfag ved Universitetet i Stavanger. ForskingsomrÄda hennar er hovudsakeleg innanfor kunst- og kultursosiologi. Jonvik har saman med Eivind RÞssaak, Hanne Hammer Stien og Arnhild SunnanÄ gitt ut boka «Kunst som deling, delingens kunst» (Fagbokforlaget, 2020). Boka omhandlar samtidskunstfeltet i Noreg etter 2010. Gjennom eit utval kunstnariske og kuratoriske praksisar, i tillegg til kunstnariske formidlingsarbeid, vert nye samarbeidsformer, kunstnariske delingsformer, kunstnarrollar og bruk av ny teknologi i kunstsamanheng omtalt og analysert. Jonvik skriv sporadisk for Contemporary Art Stavanger (CAS).