Sea of Oil
Kunstnar Laura Napier sitt bidrag til konferansen var eit performativt foredrag om to konkrete reklameobjekt som på ulike måtar er knytt til oljenæringa, i ei foredragsserie kalla Sea of Oil. Dei to objekta var ein USB-minnepinne og eit kaffekrus, begge reklamemateriell frå olje- og gassindustrien, i dette tilfellet henta frå ein amerikansk kontekst. Den konkrete USB-pinnen er eit svart, kvitt og raudt plastobjekt, med storleik mindre enn ein finger, forma som ein båt. Den er produsert av og har påført logoen til firmaet Diamond Offshore. Dei leier ut djupvatnboreskip til oljeutvinningsfirma. USB-pinnen kan lagra og transportera digitale filer på opptil 4GB.
Det konkrete kaffikruset er raudt, grønt og svart, laga av keramikk og påtrykka logoen frå olje og gassfirmaet ExxonMobil. Det er eit blant fleire produkt firma gjerne har som del av si salsfremjande kommunikasjonspakke, som dei gir i gåver til tilsette eller samarbeidspartar. Objektet er like fullt eit krus ein kan drikka kaffi eller andre drykkar frå.
Lapier fortel i foredraget om dei to objekta på ein måte som sporar og festar dei insisterande til verda. Ho skildrar utsjånad (farge, form, font, overflate) og går gjennom kva bestanddelar dei er laga av (og kva desse bestanddelane igjen er laga av). Ho kjem innom korleis objekta kom i hennar eige, deira tekniske spesifikasjonar og ho sporar og spekulerer kring objekta sine produksjonsteknikkar og produksjonshistorie. Vidare kva produsentar og firma som har vore involvert i deira tilbliingar, i tillegg til arbeidsforhold det er sannsynleg at kjenneteiknar produsentane, gitt kva informasjon som er mogleg å finna om dei. Avslutningsvis fortel ho om objekta sine bruksområde og spekulerer i kva sannsynleg etterliv dei vil få.
Det er store forskjellar mellom den meir eller mindre umiddelbare opplevinga Napier har av dei to objekta, USB-pinnen til dømes som ho intuitivt opplever som søt og nyttig, og kva som kjem til overflata når ho så å seia gjenopplivar objekta, ser dei på ny, sporar dets komponentar og set komponentane i spotlyset. Mellom anna finn ho at det er sannsynleg at USB-pinnen er laga av PVC, og deretter tillagt fargepigment. PVC som sjølv er laga av ethylene. PVC har i det seinare vorte forbode i barneleiker og kosmetikk i USA og fleire land i Europa, på grunn av tilsetjingsstoff som gjerne er brukt i plasten for å gjera den mjukare, og som kan vera skadeleg om den lekk ut (sjølv om det òg er usemje kring kva skade stoffet kan gjera).
Napier sporar to leverandørar av elektroniske komponentar som truleg har bidrege til at USB-pinnen har fått liv, lokalisert i Taiwan og Kina, og ho finn at det er sannsynleg at minikomponentane i den elektroniske delen av objektet er sett saman ved hjelp av anten minibambuspinnar eller presisjonsmaskiner styrt av menneske. Ho spekulerer i sannsynet for at slaveriliknande arbeidsforhold har bidratt til minnepinnen sitt liv, ettersom vi veit at tvungent arbeid og dårlege arbeidsvilkår ofte er del av dei tidlege produksjonsledda i elektroniske forsyningskjeder. Napier opplyser òg om at Diamond Offshore har kontor ei rekkje stader i verda, deriblant i Houston, Texas, og at den amerikanske delen av selskapet erklærte seg konkurs våren 2020 på grunn av økonomiske verknadar av Covid-19 pandemien, etter at selskapet hadde motteke krisepakkepengar frå myndigheitene, krisepakkepengar som vart nytta til å gi utbyte til eit fåtal leiarar snarare enn å betala kreditorar eller få oppsagte tilsette tilbake i arbeid.
Eg kan ikkje ettergå all informasjonen Napier sporar opp, og har heller ikkje heldt objekta ho omtalar i eiga hand eller sansa dei for eigen maskin. Poenget her er likevel å synleggjera korleis Napier i foredraget sitt kallar materie til liv. Opplivar materialiteten. Omtalar og gjev status til bestanddelar som utgjer objektet. Tek bestanddelane frå kvarandre før ho set dei saman att. Slik løftar ho fram det som på mange vis ligg skjult i objekta sine vesen. Som eigentleg er del av deira vesentlegheit, men som ligg skjult med mindre nokon insisterer på oppliving. Eller om det materielle sjølv insisterer på si eiga synleggjering.
Framløftinga av bestanddelar og komponentar i det materielle kan i alle høve fungera til å synleggjera at mange av komponentane i materiala som omgir oss, er skapt etter mål som er uløyseleg knytt til den menneskelege vilje og ideologi, til korleis vi menneske har bygd strukturane rundt oss – kraftig sentrert rundt jakta på profitt.
Materialitet i antropocen
I både foredraget Sea of Oil og filmen Oilers er materialar og materialitet i fokus. Begge synleggjer materialiteten i antropocen, altså den menneskelege tidsalder der menneskeleg agens og maktposisjon er tydeleg og styrande, og ikkje minst set uslettelege spor. Oilers synleggjer arbeid og arbeidets komponentar, og handlar om materialiteten ved oljenæringa som produksjonsform og fenomen. Sea of Oil dechiffrerer og gjer oss bevisste på komponentane som utgjer dei materielle objekta som omgir oss, i dette tilfelle prosaiske promoteringsobjekt frå olje- og gassindustrien. Begge «pakkar ut» strukturane som ligg bak det at objekt er objekt og arbeid er arbeid – at ein plattform er, eller blir, ein plattform, og at ein minnepinne er, eller blir, ein minnepinne. Begge løftar fram noko som ligg skjult.
Slik freistar dei å utvida våre førestillingar om det materielle.
På eit vis vert dette forsøk på å sjå ordinære objekt som kunst, særleg Napier si foredragsserie kan tolkast i denne retninga. Det som gjer noko til kunst er at nokon relevante personar insisterer på at det er kunst. Men frå dette melder det seg raskt eit nytt spørsmål, ikkje i denne omgang kva kunst er (som er eit evigvarande diskusjonsspor i kunstfeltet og i verda), men snarare kva ordinære objekt er? Er objekt vi ser som tatt-for-gitte, tilforlatelege, som hjelparar i våre eigne liv, eigentleg ordinære objekt? Kva er ordinært ved eit dynetrekk, ei vindeltrapp, ei høgspentmast? Unekteleg talet på variantar av dei vi har rundt oss, omgir oss med, ser, og hyppigheita vi ser dei med, bruker dei med. Men er dei likevel uoriginale? Koplinga mellom kunst og såkalla ordinære objekt gjer det samstundes tydeleg at blant kunstens mange funksjonar, er at den stopper opp og dveler ved noko i verda, hjelp oss å zooma mot noko. Underleggjer det tatt-for-gitte. Festar dette noko til foto, til teikning, til skulptur, og meir, slik at vi kan sjå det på ny, sansa det det på ny.