🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Interview: Prosjektrom Normanns

Prosjektrom Normanns is an artist-run project space established in 2011 in Stavanger. In addition to finalized exhibitions, Prosjektrom Normanns encourages the presentation of works in progress and hosts workshops, seminars, screenings and other events. Read more about the project space on their profile here or visit their homepage. Below, CAS editor Marte Danielsen JĂžlbo interviews co-founder and artist Margrethe Aanestad and chair of the board Kristina Rasmussen about the project space's early years, and their profile and role in Stavanger's art scene. (Norwegian only).

Rhapsody in Blue - Kaja Cxzy Andersen. Image courtesy of Prosjektrom Normanns.

Billedkunstner Margrethe Aanestad var med Ä starte opp Prosjektrom Normanns i 2011. Kristina Rasmussen har siden starten vÊrt tilknyttet prosjektrommet i ulike administrative roller fÞr hun tiltrÄdte som styreleder vÄren 2014. Jeg mÞter dem over skype for Ä snakke om prosjektrommets fÞrste leveÄr og hva det innebÊrer Ä drive et kunstnerstyrt visningsrom i Stavanger.

Marte Danielsen JĂžlbo

Helt kort til Ă„ begynne med – hva er Prosjektrom Normanns?

Margrethe Aanestad

Prosjektrom Normanns er et kunstnerdrevet visningssted i Stavanger som Ăžnsker Ă„ presentere internasjonal, relevant samtidskunst. Programmet springer ut fra nettverket til kunstnerne som driver prosjektrommet.

MDJ

Hva var bakgrunnen og motivasjonen for Ă„ starte et kunstnerstyrt visningsrom?

MAA

Det startet i Ärsskiftet 2010/2011 hvor vi var en gruppe kunstnere som fant et atelierlokale pÄ Storhaug i Stavanger. Lokalet var veldig stort, men det var en del av arealet som ikke egnet seg sÊrlig godt til atelierbruk pÄ grunn av lys, vinduer og den type forhold. PÄ bakgrunn av dette kom vi pÄ ideen om Ä starte et visningsrom som en del av det Ä leie og ha et atelierfellesskap. Prosjektrommet kom altsÄ egentlig ut fra et behov for arbeidsplasser og det at vi fikk muligheten til Ä leie et stort lokale som vi var nÞdt til Ä gjÞre noe med. Motivasjonen bak oppstarten av et visningsrom var igjen et sterkt Þnske om Ä vise og presentere kunst som vi visste at vi kunne fÄ inn, og som gjerne ikke andre kunne eller ville presentere i Stavanger. PÄ den tiden fantes det heller ikke andre kunstnerdrevne visningssteder i byen.

MDJ

Dere har nylig flyttet fra Normannsgate til Erfjordgt.8, som er et nyetablert, kreativt fellesskap. I tillegg til prosjektrommet bestÄr det av kunstneratelierer, Äpent kontorlandskap, verksted og mÞterom. Kan dere gjÞre dere noen refleksjoner rundt hva denne integreringen i Erfjordgt.8 har Ä si for prosjektrommet bÄde som visningssted og som organisasjon?

MAA

Prosjektrom Normanns er ikke bundet til et sted lengre, men utgjÞres av utstillingene vÄre og eventuelt det Þvrige kunstneriske programmet vÄrt. Vi har i 2014 seks utstillinger i Stavanger og da bruker vi visningsrommet i Erfjordgt.8. I tidsrommene utenfor vÄrt utstillingsprogram er det et lokale som Erfjordgt.8 leier ut til kunstnerisk aktivitet. Det vil si at det gÄr an Ä leie det til for eksempel produksjon eller fotodokumentasjon og andre typer arrangementer. Med en slik fordeling er det viktig at kommunikasjonen er tydelig pÄ hva Erfjordgt.8 arrangerer og hva vi arrangerer. En annen ting er at vi ogsÄ har lyst til Ä vÊre aktive og gjÞre ting andre steder, delta pÄ interessante arrangementer eller messer for eksempel. Internasjonalt skjer det mye i forbindelse med kunstnerdrevne visningsrom og vi jobber aktivt med Ä delta pÄ andre arenaer enn bare i Stavanger.

MDJ

Det er naturlig at et kunstnerstyrt visningsrom forandrer seg over tid, at medlemmer skiftes ut og at man finner andre prioriteringer etter hvert som stedet utvikler seg. Hvordan vil dere si at utviklingen har vÊrt for Prosjektrom Normanns gjennom de tre fÞrste leveÄrene? Hvor er dere i dag i forhold til da dere startet i 2011?

KR

Som utenforstĂ„ende for selve programmeringsprosessen ser jeg en stĂžrre holdningsendring. Jeg ble med hĂžsten 2011 i forbindelse med Ă„ hjelpe til med kulturrĂ„dssĂžknaden for programmet for 2012, som var det fĂžrste fulle programĂ„ret. Det ble da avholdt en Ă„pen sĂžknadsprosess hvor kunstnere ble oppfordret til Ă„ sĂžke seg inn til vĂ„rprogrammet. Medlemmene av prosjektrommet kuraterte og fastsatte programmet pĂ„ bakgrunn av forslagene som kom inn. Etter den fĂžrste sesongen har utviklingen gĂ„tt fra et fokus pĂ„ at man kan slippe til folk som ikke blir vist pĂ„ de Ăžvrige institusjonene, til at man for programmet i 2014 inviterer mye mer selektivt, tar ikke i mot sĂžknader, men er pro-aktive og henter selv inn aktuelle aktĂžrer. Programmet har alltid vĂŠrt bra, men medlemmene av prosjektrommet har utviklet en stĂžrre selvsikkerhet i sin rolle som kuratorer – de er noe mer kresne, og samtidig mer personlig dedikerte i prosessen knyttet til realiseringen av utstillingene.

MDJ

Kan du si noe mer om hvordan dere utvikler og organiserer programmet?

MAA

For 2014 er vi tre medlemmer som har tatt ansvaret for Ärets program. Vi har individuelt utviklet to utstillinger eller prosjekter hver, som vi videre har lagt frem for de andre for en felles godkjenning. Er det motstand mot prosjektene mÄ man argumentere for sitt synspunkt, men hele programmeringsdelen er ogsÄ basert pÄ en tillit oss medlemmer i mellom og vi stoler pÄ hverandres intensjoner. Vi er en gruppe kunstnere som er veldig forskjellige, med ulike interesser og nettverk. Nettopp dette gjÞr at vi fÄr en profil som er tydelig basert pÄ hvem det er som driver prosjektrommet. Vi organiserer det slik at den som har prosjektet er hovedansvarlig for gjennomfÞring, fungerer som vertskap etc.

MDJ

Hvordan ser dere Prosjektrom Normanns’ plass og rolle i Stavangers kulturelle infrastruktur?

MAA

Det jeg synes er viktig med denne type initiativer er at vi gjÞr det pÄ vegne av oss selv og ikke fordi vi har blitt invitert av ytre instanser til Ä starte noe. PÄ den mÄten er det et fritt prosjekt som vi selv bestemmer dynamikken til. Det er veldig fÄ kunstnerdrevne visningssteder i Stavanger. Som prosjektrom drevet av flere kunstnere met et bredt kontaktnett bÄde i Norge og internasjonalt, har vi mulighet til Ä invitere inn til andre typer prosjekter enn det galleriene og museene i Stavanger gjÞr. Fordi vi har direkte tilgang til dem vi jobber med har prosjektene vÄre en form for umiddelbarhet. Det har vÊrt viktig for oss Ä fÄ sÄ mange som mulig av de deltagende kunstnerne til byen, at de har oppholdt seg her et stykke tid, blitt introdusert til kunstmiljÞet og fÄr knyttet kontakter. For eksempel hadde vi besÞk av en kurator fra New York i fjor som selv driver et anerkjent kunstnerdrevet galleri i Brooklyn. Han syntes opplegget her var veldig eksotisk og ga ogsÄ fra seg masse kunnskap og erfaring til oss. SelvfÞlgelig kan f.eks ogsÄ et museum invitere inn pÄ denne mÄten, men jeg tror vi kan gi en mer direkte tilgang til kunstscenen nettopp fordi vi selv er kunstnere. Dette tilfÞrer en umiddelbarhet i relasjonene, eller en form for frihet i forhold til at vi henter inn hÞy kvalitet, men tillegger det en slags low-key atmosfÊre.

MDJ

Ja, det tror jeg er et viktig poeng. Man kan bidra med noe annet fordi man unngÄr et mellomledd. Deltagerne kommer direkte inn i deres nettverk som kunstnere i Stavanger i stedet for en gallerists eller museumsdirektÞrs nettverk. For eksempel handler det kanskje mer om produksjon enn prosedyrer, salg etc.

MAA

Ja, vi har jo prosedyrer, men de er fÄ og skrapt ned til kun de essensielle. Det er ikke sÄ byrÄkratisk.

MDJ

Til slutt, hvordan ser fremtiden ut?

MAA

Jeg er veldig optimistisk. Vi har holdt ut i noen Ă„r, lĂŠrt mye og gjort bĂ„de gode og dĂ„rlige erfaringer, men nĂ„ fĂžles det som om vi har kommet et hakk opp – ikke nĂždvendigvis at prosjektrommet har blitt mer ordentlig og voksent, men vi har fĂ„tt en stĂžrre bevissthet rundt hva som fungerer og ikke fungerer. Det er en veldig god og positiv energi i prosjektrommet for tiden. Vi har et hav av ideer om fremtidig program, og disse utvikler seg hele tiden ettersom flere kunstnere og kuratorer tilfaller nettverket vĂ„rt. Prosjektrom Normanns er slik sett et enormt bevegelig prosjekt og det er noe jeg tror alle fĂ„r energi av – at det er en flyt og umiddelbarhet.

Paper Drawing #8 -Marit Roland. Image courtesy of Prosjektrom Normanns
Sorry You’re Here (I Tried to Leave No Stone Unturned) - Nick Kline. Image courtesy of Prosjektrom Normanns.
Out of Focus, AlĂĄmbrico - Eugenio Espinoza. Image courtesy of Prosjektrom Normanns.
Rhapsody in Blue - Kaja Cxzy Andersen. Image courtesy of Prosjektrom Normanns.
1 / 4