🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Intervju: Andreas Soma

Den Stockholmsbaserte kunstneren Andreas Soma lanserte i hĂžst en kunstnerbok "Grand Excelsior Principi di Savoia Tubus" som handler om Ă„ tegne. For Soma er tegning en barnesykdom han ikke Ăžnsker Ă„ bli kvitt. Medier som skulptur og maleri er en del av bakgrunnen hans, mens lyd og musikk etter hvert har blitt en viktig del av arbeidene hans. Nedenfor forteller Soma om boken, sin bakgrunn, om Ă„ undervise og flere aspekter ved Ă„ tegne.

Andreas Soma, Grand Excelsior Principi di Savoia Tubus, 2019.
Astrid Helen Windingstad

Hei Andreas, nÄ sitter jeg her med boken din Grand Excelsior Principi di Savoia Tubus utgitt pÄ Villhund forlag i september. Den bestÄr i hovedsak av mange og mÞysommelige tegninger av rÞr. Hva er bakgrunnshistorien til boken?

Andreas Soma

Bakgrunnen er at jeg ble spurt av Arild Rein om Ă„ lage et bilde til den siste boken hans Rotteland, som ble utgitt pĂ„ Samlaget i Ă„r. Vi er gamle venner og jeg har tidligere laget flere omslag til bĂžkene hans. Han Ăžnsket et bilde av en rotte og hadde noen forslag jeg kunne jobbe med. Tanken var at omslaget skulle vĂŠre i forlengelse av den sĂ„kalte Stavangertrilogien, hvor jeg hadde laget ulike dyr pĂ„ omslagene til bĂžkene Hundedagene, Grisekoret og Kaninbyen. Men rottene ble ikke bra og det var kjedelig Ă„ tegne, sĂ„ jeg begynte Ă„ prĂžve ut andre idĂ©er og retninger. Blant annet kom jeg fram til at rottene jo bor i kloakkrĂžr. Jeg tegnet noen rĂžr og syntes det fungerte. Det var moro Ă„ tegne. En bra form med rom og volum. Jeg likte ogsĂ„ den industrielle, litt harde formen. Etterhvert syntes jeg ogsĂ„ at rĂžr hadde andre koplinger til boken. For eksempel husker jeg de enorme rĂžrlagrene til NordsjĂžen i Dusaviken og byggingen av plattformer i JĂ„ttavĂ„gen nĂ„r jeg vokste opp. OljerĂžr er penger og kapital og det Ăžkonomiske grunnlaget for Stavanger og Norge. RĂžr er ogsĂ„ konflikt og vold, som for eksempel en bombe, kanon, pistol eller gevĂŠrpipe. Det er kropp, blodĂ„rer og tarmsystem. Lyd som i blĂ„seinstrumenter, orgel, tromme og sirener. Penis og vagina. Jeg begynte Ă„ utvikle en teori om at alt er rĂžr. Jeg sĂ„ en dokumentarfilm om antikkens Roma der det fĂžrste kloakksystemet ble utviklet, og gjorde det mulig Ă„ bygge et samfunn og en by som kunne bli sĂ„ stor; den fĂžrste metropolen. Alt er rĂžr, ledninger og slanger. Det er avlĂžp og psykologiske dyp og avgrunner. Liv og dĂžd. Vel - mulig jeg overdriver. Men jeg ble veldig fornĂžyd med det ferdige bokcoveret til Rotteland. Benjamin Hickethier formgav omslaget. Jeg hadde mange tegninger av rĂžr og det gode samarbeidet med Rotteland gjorde at Arild og Benjamin inviterte meg til Ă„ lage en bok pĂ„ Villhund forlag i serien #0,00. Det er en mer Ă„pen og eksperimentell serie de gir ut. Min bok er #0,02 i serien. Egentlig tror jeg at boken, for meg, handler mest om det Ă„ tegne. Selve lysten og prosessen og mulighetene ved tegning. Jeg har alltid likt Ă„ tegne. Det er som min kompis Patrick Nilsson sier – tegning er som en barnesykdom man ikke Ăžnsker Ă„ bli kvitt.

AHW

Tittelen pÄ boken, Grand Excelsior Principi di Savoia Tubus, hva betyr den?

AS

Tittelen kommer fra noe jeg lenge har hatt lyst Ä bruke. Som student leste jeg The Philosophy of Andy Warhol: (From A to B and Back Again).Andy Warhol, The philosophy of Andy Warhol: (From A to B and Back Again), (Orlando: Harcourt, 1975). Det er ikke en veldig viktig bok men har noen sitat jeg liker, som for eksempel: "I never read I just look at pictures". I en del av boken, jeg tror det er kapittelet om Luxury, snakker Warhol om at i Amerika heter hotellene for eksempel Grand Hotel, men i Italia heter de Grand Excelsior Principi di Savoia Hotel. Jeg syntes det var noe veldig fint i dette, men samtidig ogsÄ noe tragikomisk. NÄr jeg laget boken ville jeg at den skulle vÊre enkel i formen, som en VVS-katalog over typer av rÞr.VVS er en forkortelse for varme-, ventilasjons- og sanitÊrteknikk.]Det stod mellom Ä kalle boken "24 rÞr" eller Ä velge en tittel som stod i mer kontrast til innholdet. Jeg gikk for den barokke versjonen, men er ikke sikker pÄ om det ble 100% rett. Men "tubus" er rÞr pÄ latinsk, og jeg liker enda den noe melankolsk-tragiske opphÞyelsen av rÞr som ligger i tittelen.

Andreas Soma, Grand Excelsior Principi di Savoia Tubus, 2019.
Andreas Soma, Grand Excelsior Principi di Savoia Tubus, 2019.
Andreas Soma, Grand Excelsior Principi di Savoia Tubus, 2019.
Andreas Soma, Grand Excelsior Principi di Savoia Tubus, 2019.
Andreas Soma, Grand Excelsior Principi di Savoia Tubus, 2019.
Andreas Soma, Grand Excelsior Principi di Savoia Tubus, 2019.
1 / 6
AHW

Kan du si litt om teknikken i boken? Jeg synes detaljene i tegningene kommer overraskende godt frem.

AS

Boken bestÄr av tegninger med blyant og kulepenn, men som er trykket med en risograf. Risotrykk er en teknikk som kan beskrives som en blanding mellom klassisk silketrykk og en kopimaskin. Det er en japansk teknikk som bruker matte transparente soyabaserte farger, og som blir trykket en om gangen. Resultatet blir et fÞlsomt, mettet, og litt ujevnt uttrykk med mange nyanser, men samtidig, som du sier, overraskende skarpt i linjer og strek. Jeg liker fargene i riso. Det er tydelige og klare farger som det gÄr an Ä blande ved trykke i flere lag over hverandre. Jeg ville ha det mest mulig likt en tegning denne gang, og valgte Ä bare trykke to farger separat. Men jeg hÄper jeg fÄr mulighet til Ä lage flere bÞker og trykk med teknikken, og kanskje ogsÄ trykke med flere farger.

AHW

Du har utdannelse fra DĂŒsseldorf, KĂžbenhavn og Bergen, men bor og jobber for det meste i Stockholm og Stavanger. Kan du fortelle litt om bakgrunnen din?

AS

Jeg er fĂždt og oppvokst i Stavanger, men flyttet ganske tidlig til Bergen og begynte pĂ„ Kunstakademiet der. Etter to Ă„r dro jeg pĂ„ utveksling til akademiet i DĂŒsseldorf i nesten 2 Ă„r, noe som hadde stor betydning for meg. Jeg likte konfrontasjonen i det tyske systemet. Det var mer motstand enn i Bergen. Jeg gikk pĂ„ skulptur i Bergen og i en skulpturklasse hos Klaus Rinke i DĂŒsseldorf. Det var mest fordi skulpturavdelingene var mer Ă„pne for eksperimentering enn maleriklassene pĂ„ den tiden. Samtidig malte jeg og fordypet meg i farge. Jeg hadde kontakt med studenter i klassen til Gerhard Richter og mĂžtte ham noen ganger. Han var en vennlig mann og jeg likte holdningen hans om at alt kan males; at uansett hvilken stil du maler sĂ„ er det samme prosess og like komplisert. Maleri er det vanskeligste som finnes, og ogsĂ„ det som interesserer meg mest nĂ„r det er riktig bra. Men jeg tror at bakgrunnen min fra arbeid med skulptur og installasjon ogsĂ„ er en god erfaring. Jeg liker det konkrete med material og ting, med ready-mades. Tegningene av rĂžr kommer nok mye derfra. Det er pĂ„ en mĂ„te tegnede skulpturer. Etter DĂŒsseldorf fikk jeg familie i Stockholm og har hatt det som base siden da. Men jeg var tre Ă„r i KĂžbenhavn hvor jeg gikk pĂ„ videreutdannelse ved Akademiet. Det var mer teori i undervisningen der. KĂžbenhavn var fĂžrst med dette, iallfall i Norden, og videreutdannelsen jeg tok ble senere grunnlaget for det som er master i dag. Jeg ogsĂ„ har god kontakt med Stavanger; jeg har rĂžtter og venner her, og arbeider ogsĂ„ deltid pĂ„ Kunstskolen. Det fungerer faktisk bra. Det kan vĂŠre krevende, men for det meste utrolig fint Ă„ fĂ„ arbeide med yngre mennesker som sliter hver dag med de samme problemene som meg selv. Det er fantastisk Ă„ se energien og hvordan studentene utvikler seg i den tiden de gĂ„r pĂ„ skolen. Jeg er alltid like overrasket over hva de finner pĂ„, og imponert over hvor bra avgangsutstillingene blir, som de siste Ă„rene har vĂŠrt pĂ„ Tou.

AHW

Hva underviser du i pĂ„ Kunstskolen i Rogaland? Du nevner at undervisningen fungerer bra i forhold til ditt eget arbeid. At dere jobber med de samme problemene i undervisningen som du ofte gjĂžr i ditt kunstnerskap. Det er jo interessant – betyr det at du pĂ„ den mĂ„ten utvikler ditt eget kunstnerskap gjennom undervisningen? Kan du si litt mer om pĂ„ hvilken mĂ„te dere jobber med de samme problemene?

AS

Det er ulike og varierende perioder pÄ kunstskolen. Noen ganger kan det vÊre et kurs i maleri og tegning, eller bruk av rom gjennom skulptur og installasjon. Det kan vÊre en innfÞring i ulike teknikker, diskusjon om materialer eller om presentasjon av verk. Andre ganger, sÊrlig i andre klasse, handler det mer om refleksjon eller Ä Þke bevisstheten og forstÄelsen for studentenes egne fordypning og retning i arbeidet sitt. Undervisningen bestÄr ofte av samtaler i gruppe eller individuell dialog. Arbeidet med unge kunststudenter gjÞr at jeg mÄ vÊre fokusert, konsentrert, forberedt, og oppdatert. Jeg mÄ ha et dynamisk syn pÄ kunst og stadig omprÞve, noe som kan vÊre krevende men som ogsÄ gir mye tilbake. Jeg synes at arbeidet med undervisning har blitt en viktig del av det kunstneriske arbeidet mitt, og min egen utvikling som kunster. Men det er ogsÄ bra at jeg bare jobber i perioder, for eksempel to uker om gangen med hundre prosent undervisning, slik at nÄr jeg drar tilbake til atelieret i Stockholm kan jeg ogsÄ slippe det helt en stund. Det jeg sa om at vi jobber med de samme problemene - med det mener jeg at vi har de samme problemstillingene. Det kan vÊre formale problem, noe med material, eller noe teknisk som mÄ lÞses. Det kan ogsÄ handle om innhold og idéer, men det er jo ogsÄ det som gjÞr arbeidet interessant, sÄ kanskje ikke at det er et problem egentlig. Jeg ser pÄ studentene som yngre kolleger, der jeg bare har mer erfaring enn dem. Jeg oppfatter kunsten som den siste frie sonen, noe som er utrolig spennende men ogsÄ utrolig komplekst. Noen ganger fungerer kommunikasjonen, og da kan det vÊre verdens beste jobb og fantastisk Ä se hva studentene finner pÄ. Vi snakker jo om de tingene som faktisk interesserer meg mest og liker Ä diskutere.

AHW

Foruten om boken du nettopp gav ut og undervisningen, er det andre ting du jobber med for tiden?

AS

Jeg jobber mot noen utstillinger, blant annet i Norge, Sverige og Italia. De siste Ärene har blitt en fordypning i tegning, og et prosjekt jeg har arbeidet lenge med er en serie tegninger av mange insekter. Som ung var jeg opptatt av insekter og sprang rundt og samlet pÄ dem, noe jeg mulig har litt dÄrlig samvittighet for i dag. Jeg har arbeidet lenge med disse tegningene og har sikkert tegnet flere tusen insekter og smÄkryp; nok til Ä dekke en vegg pÄ ca 3 x 5 meter, men mÄlet er Ä kunne fylle et helt rom Ä gÄ inn i. Jeg liker tanken pÄ Ä arbeide smÄtt, intimt og detaljert med noe som ogsÄ kan oppleves som abstrakt og monumentalt pÄ samme tid. Tusenvis av insekter som kravler rundt pÄ papiret og slÄss for sin plass i tilvÊrelsen. Prosjektet har ogsÄ begynt Ä handle om kollapsen i naturen, der insekter og blomster forsvinner i galopperende fart uten at vi helt forstÄr konsekvensene av det.

Andreas Soma, a Bugs Life Close. Photo: Johan Knobe
Andreas Soma, a Bugs Life Close. Foto: Johan Knobe.

Lyd og musikk er en annen viktig referanse for meg, og jeg arbeider ogsĂ„ med lyd i et idĂ©basert prosjekt som gĂ„r under navnet REGLER. Dette er et samarbeid med Anders Bryngelsson og Mattin, en musiker og en kunstner som blant annet arbeider med noise, eksperimentell lyd og noe Mattin kaller sosial dissonans. REGLER gĂ„r kort ut pĂ„ Ă„ skape et sett av begrensninger, rammer og regler som man arbeider ut ifra. Det kan vĂŠre Ă„ bruke lyd fra tegning med kontaktmikrofoner, eller fysisk spille sĂ„ lenge og hardt man orker, eller ikke spille i det hele tatt og ta opp lyden fra dette. Blant annet var jeg med Ă„ spille inn en performance eller ”konsert" i Berlin som jeg hĂ„per blir gitt ut som LP.

Andreas Soma, Anders Bryngelsson og Mattin, REGLER, klipp (lydfil).

Selve lyden er to ganger 45 minutter av tegning pÄ materialer og instrumenter som papir, treplater, trommer og el-gitar, tatt opp med kontaktmikrofoner og mikset gjennom ulike synther, filtre og pedaler. Mulig det er det perfekte soundtracket Ä ha pÄ atelieret mens man jobber.

REGLER, Performance Regel #10, MĂ€dchenkammer, Berlin. Photo: Irene Gellein
Andreas Soma, Lydtegning fra MĂ€dchenkammer, Berlin.
Anders Bryngelsson/Regler, Skisse til LP cover, Andreas Soma Lydtegning, Expensive Music, Stockholm

For meg er arbeidet med coveret eller LP-objektet ogsĂ„ veldig viktig. Vi har sammen med tegninger og fotografier fra innspillingen en lang, nesten abstrakt tekst fra forfatter og filosof Andrei Chitu som befant seg blant publikum under performancen. Han kom fram til oss etterpĂ„ og sa han forstod hva vi holdt pĂ„ med og om han kunne fĂ„ skrive en tekst. Teksten han leverte, ”On Reglers’ Minimalism”, har pĂ„ en mĂ„te likheter til lyden og er verd en utgivelse bare den.

Alt er klart for Ä gi ut LP bortsett fra finansieringen, men jeg hÄper vi fÄr gitt den ut; om ikke annet bare for det hadde vÊrt moro Ä gi ut en plate.

Andreas Soma er fÞdt og oppvokst i Stavanger, men bor og arbeider i Stockholm. Han jobber med forskjellige typer medier som tegning, lyd, musikk, men ogsÄ skulptur og maleri. Du kan lese mer om hans arbeider pÄ andreassoma.com