
Voksne tegninger og alle barna deres
Kristin Velle-George, Elpensita 27.09-02.11, 2014 Bryne Kunstforening
- NO
- 21 November 2014
- Review
Den Trondheimsbaserte Stavangerkunstneren Line Anda Dalmar sÞker hele tiden etter nye landskap, narrativ og historier. Mye av kunsten hennes har et dagbokpreg hvor tid og minne er begreper som gÄr igjen. Nedenfor kan du lese om hennes mange residency-opphold, feltstudier og arbeidsprosess. Anda Dalmar er aktuell med en separatutstilling pÄ Tegnerforbundet og en utstilling pÄ Studio 17 hÞsten 2018.
Hei Line, det er nÄ gÄtt noen dager siden jeg var pÄ besÞk i studioet ditt pÄ Atelierhuset Tou Scene. Vi spiste solskinnsboller og snakket om ditt kunstneriske virke. En ting vi ble dvelende ved er at du er opptatt av arbeidsprosessen bak kunstverkene du former. At prosessen frem til det ferdige kunstverket er det som opptar deg mest. Derfor snakket vi om at det hadde vÊrt gÞy Ä gÄ litt utenfor intervjuformatet, og heller ha en fri form korrespondanse mellom oss etter studiobesÞket. MÄlet er Ä skape en bedre innsikt i din arbeidsprosess. Jeg hadde egentlig tenkt Ä begynne fra begynnelsen og snakke om nettopp arbeidsprosessen, og hvordan du har jobbet med dine kunstneriske prosjekt gjennom flere Är. Men jeg tror vi starter med nÄtiden. Hvor er du, hva gjÞr du, hvor skal du, og hva skal du gjÞre der?
Hallo, for Þyeblikket sitter jeg i et forsinket fly pÄ Gardermoen (de sliter med Ä finne en rullestol som mÄ med pÄ flyet). Jeg fikk akkurat en SMS med ny avgangstid 21:10. Nesten en time forsinket. Jeg er pÄ vei til Trondheim for Ä ha en fridag fÞr jeg reiser videre til California for Ä starte en ny feltstudie i Death Valley. Feltstudiet er begynnelsen pÄ et prosjekt i samarbeid med Christine Hansen. Jeg vet enda ikke hvilken konkret form prosjektet vil ta, eller hvor feltstudiene leder oss. Puh!! NÄ fant de rullestolen, sÄ flyet kan lette.
HÄper resten av flyturen til Trondheim gikk greit, og at du hadde en fin fridag fÞr reisen videre til California. Jeg kunne tenke meg Ä hÞre litt mer om feltstudiene du driver med i Þrkenen. Du har jo vÊrt i Death Valley en tid nÄ. Har prosjektet begynt Ä ta form?
Jo, jeg befinner meg akkurat nĂ„ pĂ„ et hotell i Death Valley. Klokka er 5 pĂ„ morgenen, men kroppen min tror fortsatt at det er midt pĂ„ dagen. Vi har vĂŠrt uten internett og helt uten mobildekning i to dĂžgn. Det er utrolig herlig. Ingen distraksjoner, og all tid til Ă„ ta inn omgivelsene og landskapet. Om prosjektet begynner Ă„ ta form er fortsatt litt vagt. Jeg arbeider jo ofte basert pĂ„ feltstudier. Noen ganger har jeg en bestemt ide fĂžr jeg reiser. Da ender det ofte med at jeg kjemper med denne ideen i et par uker fĂžr jeg kommer pĂ„ en ny ide og gir opp den gamle. Ofte har jeg for dĂ„rlig tid til Ă„ fullfĂžre den nye ideen og mĂ„ reise tilbake for Ă„ gjennomfĂžre den pĂ„ et senere tidspunkt. Denne gangen vet jeg at det mest sannsynlig bare blir denne turen, sĂ„ jeg mĂ„tte velge en litt annen strategi. Jeg prĂžvde Ă„ tĂžmme hjernen helt fĂžr jeg dro. MĂ„let mitt var Ă„ komme med blanke ark i mĂžte med det nye landskapet, og sĂ„ se hva som fascinerte meg. Jeg befinner meg fortsatt i det blanke stadiet, der jeg tar inn visuelle inntrykk og ser hva som fester seg. De siste to dagene har vi reist rundt og oppsĂžkt mange, mer eller mindre, kjente turistattraksjoner i Death Valley National Park. Blant annet Badwater Basin, Artist Palette, Devilâs Golf Course og Zabriskie Point. Det ene stedet er mer magisk enn det andre. Jeg tester ulike mĂ„ter Ă„ ta inn omgivelsene pĂ„ og lagre den visuelle opplevelsen. Jeg har filmet en del, tatt opp lyd, tegnet, tatt avtrykk av steiner og strukturer, og fotografert. Fotografiene vil brukes som utgangspunkt for tegninger og tresnitt. Jeg vil prĂžve Ă„ gjenskape en slags fĂžlelse av dette stedet â uten at jeg helt vet hvordan enda.
Du sier at du ofte arbeider basert pÄ feltstudier. Det er ogsÄ ganske tydelig i dine prosjekter. Da tenker jeg spesielt pÄ utstillingen pÄ Galleri Svalbard 2017 (med Hilde Frantzen) som heter Feltarbeid, og er refleksjoner rundt landskapet og det det representerer. Men ogsÄ Notater 17.05 - 18.06, en serie pÄ hele 90 tegninger fra et residency-opphold i Villa Faraldi, Italia i 2016. Mange av dine verk og utstillinger er ofte et resultat av et residency-opphold. Kan du fortelle litt om hvordan du jobbet med disse to prosjektene. Hvor er de like og hvor er de forskjellige?
Utstillingen pĂ„ Svalbard var nok mer en samling av resultater fra flere feltstudier. Den besto av verk fra Villa Faraldi i Italia, et opphold pĂ„ Lademoen kunstnerverksteder i Trondheim og et opphold pĂ„ Kunstkvarteret Lofoten. Ja, og faktisk ogsĂ„ et tidligere opphold pĂ„ Island. Om jeg skal sammenligne alle residency og verkene fra disse ulike oppholdene, sĂ„ vil jeg kanskje si at tid og minne er viktige samlingsbegrep. Prosjektene har pĂ„ ulike mĂ„ter et dagbokpreg. [caption id="attachment_6715" align="alignnone" width="300"] Line Anda Dalmar, Notater 17.05 - 18.06.2016. Foto: Line Anda Dalmar.[/caption] I Villa Faraldi arbeidet jeg med Ă„ lage et slags referat av tiden. Serien bestĂ„r av omtrent 90 tegninger i ulike formater. Motivene er skygger av planter og blomster i bevegelse. Tegningene ble laget ved at papiret ble lagt under blomsten og blomstens skygge ble deretter tegnet av. Siden skyggen beveger seg med solen er tegningene tegnet konsekvent fra en side til en annen. Det ferdige resultatet er et sammendrag og en abstraksjon av tiden det tok Ă„ tegne. Jeg prĂžvde Ă„ fange en opplevelse av noe, men opplevelsen eller Ăžyeblikket var i konstant forandring. Bevegelsen og forandring var et viktig element i dette prosjektet. I Lofoten jobbet jeg med tresnitt. Dette var en helt annen mĂ„te Ă„ arbeide med minnet pĂ„ â mer konkret en dagbok, eller et slags fotoalbum. Jeg har alltid vĂŠrt redd for Ă„ glemme. Jeg husker da jeg var liten og sto ute pĂ„ lekeplassen i barnehagen og tenkte: dette Ăžyeblikket vil jeg aldri huske. Jeg interesserer meg for hvilke elementer som pĂ„virker og lagres visuelt i hukommelsen, og som videre skaper et narrativ som kan oppleves som et minne. Tidligere fotograferte jeg for Ă„ huske Ăžyeblikkene, men fotografiet har mistet sin funksjon for meg. Jeg tar for mange bilder til at jeg husker de dokumenterte opplevelsene separat. Derfor har jeg begynt Ă„ ta i bruk andre medier for Ă„ huske, for eksempel tegning og tresnitt. Jeg ser for meg at det er lettere Ă„ huske noe jeg har bearbeidet over tid, som for eksempel det jeg har skĂ„ret ut i treplater. Foto fungerer som visuelle notater og skisser. Tresnittet blir noe jeg former over tid. Det blir mer en rekonstruksjon av minnet, der jeg selv pĂ„virker og velger hva jeg vil huske. AltsĂ„ begge arbeidene, fra Italia og Lofoten, handler pĂ„ ulike mĂ„ter om Ă„ bevare Ăžyeblikk. [caption id="attachment_6717" align="alignnone" width="300"] Line Anda Dalmar, Dragsug 2017, detalj. Foto: Line Anda Dalmar.[/caption] [caption id="attachment_6714" align="alignnone" width="300"] Line Anda Dalmar, Dragsug 2017. Foto: Line Anda Dalmar.[/caption] I verket fra oppholdet pĂ„ Lademoen kunstnerverksteder jobber jeg med Ăžyeblikket pĂ„ en helt annen mĂ„te. Dette er nok mer en refleksjon av tid og endring i seg selv. Jeg er fascinert av det ukontrollerbare i naturen, det som ikke er konstruert men blir formet av naturen selv, bĂ„de over tid og umiddelbart. Jeg opplever havet som et bevegelig landskap, som forandrer form hvert mikrosekund. Et forgjengelig landskap som aldri vil se likt ut fra ett Ăžyeblikk til et annet. I Trondheim satte jeg kamera pĂ„ et stativ ut mot Trondheimsfjorden og tok ett foto i sekundet. Disse fotografiene ble utgangspunkt for seks tegninger. En fascinasjon med dette arbeidet var nok hvordan vĂ„r visuelle oppfattelse av landskap pĂ„virkes av naturens egen syklus. Som for eksempel vĂŠr og Ă„rstid. PĂ„ den mĂ„ten jobbet jeg ogsĂ„ her med Ă„ fange Ăžyeblikk som jeg aldri kommer til Ă„ huske. Jeg liker Ă„ oppsĂžke nye landskap. Mange av mine prosjekt tar derfor utgangspunkt i feltstudier. Landskapene er for meg former som vi fyller med innhold. De er projeksjonsflater, ikke bare for egne historier og minner, men ogsĂ„ som former vi lever i, som skaper minner. Disse minnene former igjen opplevelsen av stedene. SĂžken etter nye landskaper er for meg ogsĂ„ en sĂžken etter nye narrativer og historier.
De tre eldre prosjektene dine er veldig ulike i form og teknikk, men har altsĂ„ mange likhetstrekk i tematikk. I dag har du flere verk med i en gruppeutstilling Andre premisser (21. april â 13. mai) med Nina Bang Larsen, Hilde Frantzen og Kristin Velle-George pĂ„ Bryne kunstforening. Selve utstillingens tema skiller seg vesentlig fra dine tidligere arbeid. Det gjĂžr ogsĂ„ mange av dine enkeltverk i denne utstillingen. Et verk heter Nina Bang Larsen og er laget av deg. Hva handler det om?
Jeg har alltid, helt siden Kunstskolen i Rogaland, jobbet mye med samarbeid og synes dette er en enormt viktig del av mitt virke. Gjennom samarbeid har jeg utfordret mine egne arbeidsmetoder, men ogsÄ undersÞkt hva selve samarbeidet tillater meg Ä gjÞre som kunstner. Alle mine samarbeid har ulike funksjoner og metoder. Jeg starter aldri et nytt samarbeid uten at jeg synes det tilfÞrer noe nytt til min egen prosess. Gruppa og utstillingen du nevner tar for seg selve samarbeidet som tema. Vi gikk alle fire parallelt pÄ KunsthÞgskolen i Bergen og har jobbet i ulike prosjekter sammen fÞr, uavhengig av akkurat denne gruppesammensettingen. I denne utstillingen har vi valgt en metode der vi Äpner dÞrene fullstendig i forholdet til hverandres kunstnerskap. Vi laget fÞrst en utstilling i Trondheim Kunstforening 21.01-11.03 2018. I lÞpet av 2017 arrangerte vi to samlinger der hver kunstner presenterte seg selv og ga de andre en innfÞring i arbeid, metode, media og tematikk. Etter samlingene reiste vi hvert til vÄrt med en plan om Ä produsere fire arbeider hver til neste utstilling. Et verk som skulle representere oss selv, og tre andre verk som skulle representere de andre kunstnerskapene i gruppa. Dette skulle ikke vÊre en kopi, men noe de andre kunne ha produsert i framtiden. Vi kunne velge Ä gÄ inn i hvilken del av de andres kunstnerskap vi Þnsket. Verkene ble fÞrst presentert for de andre nÄr vi var klare for montering. Mitt utgangspunkt i de ulike verkene er veldig preget av min relasjon til de andre kunstnerne. Du spÞr spesielt om min tolkning av Nina. Jeg har aldri arbeidet med Nina som duo. Hennes metode er dermed den jeg kjenner minst. I min tolkning av henne mÄtte jeg ta utgangspunkt i hennes estetiske utrykk. Dette sÄ jeg ogsÄ som en mulighet til Ä teste hvordan det er Ä jobbe med et media jeg ikke vanligvis jobber med. Det var egentlig ganske befriende. Som et utgangspunkt i arbeidet hadde jeg tenkt Ä sy noe blomsteraktig vesenlignende som jeg tenkte skulle vokse ut av peisen og ut i rommet pÄ Trondheim Kunstforening. Etter hvert innsÄ jeg at de ville forsvinne i de store lokalene, og det endte derfor med at de vokste ut av pidestaller, mens hos Bryne kunstforening lot jeg dem henge lettere henslengt over en vegg. Hva det handlet om forblir fortsatt litt uklart for meg, fordi det er sÄ langt ifra slik jeg vanligvis jobber. Jeg prÞvde vel egentlig mest Ä jobbe som Nina Bang Larsen. Det som var spennende med dette arbeidet var at jeg ikke hadde noen plan for hvordan verkene skulle se ut da jeg startet. Prosessen var veldig intuitiv. Det var veldig altoppslukende, og jeg kunne arbeide i flere timer uten Ä merke at tiden gikk.
Apropos tid. Denne samtalen har nÄ pÄgÄtt siden mars og jeg tror at tiden er inne for Ä avslutte. Jeg vil avslutte pÄ samme mÄte som vi begynte. Hvor er du, hva gjÞr du, hvor skal du, og hva skal du gjÞre der?
Jeg er hjemme i Trondheim. For Þyeblikket sitter jeg i et stort prosjektrom pÄ Lademoen Kunstnerverksteder og bearbeider materialet fra feltstudien i Þrkenen. Det er mye materiale Ä gÄ gjennom og jeg jobber fortsatt med Ä fÄ oversikt. Heldigvis har jeg for fÞrste gang pÄ lenge en del tid til Ä gjÞre det. Den langsiktige planen er Ä samle prosjektet Desert Dwelling i en bok, men dette har et langt tidsperspektiv. Ellers arbeider jeg mot en separatutstilling pÄ Tegnerforbundet neste vinter og en utstilling pÄ Studio 17 i hÞst. Jeg tror fortsatt det er litt tidlig Ä gÄ inn i detaljer om prosjektet i Þrkenen, men jeg er i gang med flere forskjellige utgangspunkt. Jeg har mye video og fotomateriale som skal videreutvikles til blant annet tresnitt, tegning og skulptur. Jeg er selv spent pÄ hvordan det ender opp til slutt.
Line Anda Dalmar (f. 1983) er er utdannet ved Konstfack i Stockholm (MA) og KunsthÞgskolen i Bergen (BA). Dalmar arbeider tematisk og prosjektorientert med video, foto, skulptur og tegning, hvor hun reflekterer rundt vÄre opplevelser av landskap og omgivelser. Arbeidene speiler hvordan tid, avstand og rom pÄvirker oss, hva som lagres i vÄr visuelle hukommelse, og hvilke element en sÞker seg til for Ä oppnÄ en fÞlelse av tilhÞrighet, tilknytning og identitet.
Hun har de siste Ärene deltatt i en rekke utstillinger i bÄde inn og utland. Blant annet ved Rogaland Kunstsenter, Stavanger Kunstmuseum, Marabouparken (Stockholm), Fotogalleriet (Oslo), Galleri BOA (Oslo), Altes Finantzamt (Berlin), BodÞ Kunstforening, Public Space One (IA, USA), Fotografisk Center (KÞbenhavn), Galleri Babel (Trondheim) og ved USF (Bergen). Dalmar er basert i Trondheim og Stavanger.