🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Voksne tegninger og alle barna deres

Kristin Velle-George, Elpensita 27.09-02.11, 2014 Bryne Kunstforening

Photo by Marie Von Krogh. Image courtesy of Bryne Kunstforening.

Jeg kjenner meg entusiastisk etter Ä ha vÊrt pÄ oppdagelsesferd i Kristin Velle-Georges utstilling Elpensita hos Bryne Kunstforening. Den lekne og modne utstillingen er overraskende nok Velle-Georges fÞrste separatutstilling. Navnet Elpensita kommer fra sprÄket esperanto og betyr, lÞst oversatt, oppkonstruert, tenkt eller skapt. Utstillingen Elpensita bestÄr av tegninger og objekter, og er nÞye gjennomtenkt i sin helhet og ikke minst i detaljene. Tegnearbeidene som er karakteristiske og fulle av egenart finner du direkte pÄ veggen, eller pÄ papir, og pÄ noen av gjenstandene. Mange av gjenstandene er funnet, andre har kunstneren laget selv, og heller mer mot det abstrakte fordi de ikke representerer noe i seg selv. De supplerer tegningene og gir dem en romlig dimensjon, men tegningen er allikevel ikke avhengig av objektene. Mange av objektene derimot er avhengig av tegningene, og virker derfor umodne i forhold til integriteten de tegnede verkene faner. Dette kommer av bevisste eller ubevisste valg kunstneren tar.

Bevisst eller ubevisst?

Mange kunstnere pÄ begynnelsen av 1900-tallet drev med automatisme. Automatisme, inspirert av Freud og Jung, handler om Ä skape kunst utenfor bevisst kontroll for Ä kunne uttrykke det ubevisste. Freud og Jung utfÞrte sine fÞrste psykoanalyser pÄ denne tiden som eksperimenterte med automatisk tegning. Ved automatisk tegning beveges hÄnden "tilfeldig" over papiret og er i stor grad frigjort fra rasjonell kontroll. Automatisk tegning skal slik kunne avslÞre noe av psyken som ellers ville forblitt undertrykt. Velle-Georges tegnede verk er ikke automatiske tegninger, men de henter frem noe fra underbevisstheten. De har et intuitivt utgangspunkt, men preges av bevisste nÞyaktige repetisjoner av den tilsynelatende intuitive streken. Disse verkene har organiske former som lager abstrakte mÞnster og har et mer biomorft formsprÄk. Det surrealistiske bimorfiske utrykket hadde som utgangspunktet Ä skape et kunstverk uten bevisst kontroll, men endte ofte i abstrakte komposisjoner med organiske former som ligner organismer. Disse kunstverkene beveger seg i grenseland mellom det bevisste og det ubevisste. Det gjÞr ogsÄ Velle-Georges tegninger, og det er nettopp denne dimensjonen som gjÞr dem sÄ interessante.

De organiske formene fra tegningene gĂ„r igjen i mange av objektene. En av de fĂžrste objektene vi mĂžter er en emballasjeavstĂžpning i gips og betong, som inviterer til et hav av assosiasjoner, bokstavelig talt. Jeg fĂ„r assosiasjoner til marinbiologi; vekster, dyr og organismer i havet. Formen, og fargen som er beige og lysende oransje, kan minne om en brennmanet. Velle-George er oppvokst ved havet, og hun er opptatt av objekter hun finner i sitt nĂŠrmiljĂž. Dette reflekteres i materialet og formen objektene har, som treverket fra en bĂ„t i hagen eller vepsebolet som hun fant hengende pĂ„ en barnevogn som sto lagret hjemme. Treverket har hun gitt et nytt utrykk ved Ă„ tegne pĂ„ det. Hun har ogsĂ„ festet en gren til det, og pĂ„ grenen henger en sammenrullet stĂ„ltrĂ„d og plastikkperler som er smeltet i stekeovnen. Dette er fĂžrst og fremst en lek med materialer. De ”funne objektene” har byttet kontekst, og objektenes nye rolle er konstruert slik at de spiller pĂ„ subjektive materielle assosiasjoner. PĂ„ den mĂ„ten har objektene ingen videre mening i seg selv, i alle fall ikke for meg, men de fungerer som en visuell avtrekker. Sammenstillingen av objekter, materiale og teknikk skaper koherens i utrykket, samtidig som den visuelle avtrekkeren gĂ„r av i alle retninger.

Fantasi eller kunnskap?

Velle-George er opptatt av forholdet mellom objektive og subjektive ”sannheter”, og mellom fantasi og kunnskap. Da spesielt hvordan vĂ„r observasjon og persepsjon blir, bevisst eller ubevisst, filtrert gjennom personlige erfaringer. Denne fenomenologiske tilnĂŠrmingen deler hun med Barbara Hepworth (1903-1975) som har uttalt: ” I, the sculptor, am the landscape. I am the form and i am the hollow, the thrust and the contour”. Det er flere grunner til at jeg tenker pĂ„ Hepworth. En er at hun har vĂŠrt gjenstand for en lokal diskusjon, men hovedsakelig fordi Hepworths rene og stramme, men samtidig levende organiske former er skulpturelle arbeider inspirert av landskapet nord i England, der hun vokste opp. Mange av Velle–Georges objekter har utgangspunkt i hennes nĂŠrmiljĂž og blir en del av hennes tegninger, en del av hennes persepsjon, en del av henne.

Forholdet mellom kunnskap og fantasi, og den motsetningen som ligger i dette forholdet kommer spesielt tydelig frem i et av objektene som bestÄr av flere mindre objekter. De er klippet ut av en bok og ligner smÄ insekter i formen. Kanskje mest fordi de virker sÄ sindige der de henger, en og en festet med nÄler til veggen. Blant alle ordene man kan lese pÄ dem finnes ord som: spiritist, synlige verden, naturvitenskapelig, Ändene, ukjente, hypotese og forhold. PÄ den mÄten tar kunstverket opp forholdet mellom det som er synlig og det som ikke er synlig, eller mellom kunnskap og fantasi. Dette er en av de fÄ skulpturelle kunstverkene som klarer seg alene, uten Ä inngÄ i et forhold til tegningene eller utstillingens helhet.

Esperanto, som ordet elpensita kommer fra, er et konstruert og politisk nÞytralt verdenssprÄk, men har i dag endt opp som en kuriositet. Utstillingen Elpensita er oppkonstruert rundt forholdet mellom tegningen og objektene.PÄ en smidig og smart mÄte setter Velle-George sammen tegningene og objektene via materielle assosiasjoner. PÄ den mÄten legger hun til rette for et mÞte mellom det bevisste og det underbevisste, det synlige og det ikke synlige. I lokalene til Bryne kunstforening har alle de modne tegningene funnet sin rette plass, mens objektene har funnet en lekeplass, og jeg tar meg selv i Ä tenke at jeg gleder meg til Ä se dem vokse opp!

Photo by Marie Von Krogh. Image courtesy of Bryne Kunstforening.
Photo by Marie Von Krogh. Image courtesy of Bryne Kunstforening.
Photo by Marie Von Krogh. Image courtesy of Bryne Kunstforening.
Photo by Marie Von Krogh. Image courtesy of Bryne Kunstforening.
Photo by Marie Von Krogh. Image courtesy of Bryne Kunstforening.
Photo by Marie Von Krogh. Image courtesy of Bryne Kunstforening.
1 / 6