🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Intervju med Christopher Jonassen

Christopher Jonassens kunstnerskap dreier seg om Ä fotografere. Prosjektene tar alltid utgangspunkt i hans eget liv. Han snur og vender pÄ hverdagslige objekter eller situasjoner og synliggjÞr dem pÄ en ny mÄte. Maiken Winum har snakket med ham om den kunstneriske prosessen, tematikken i kunstnerskapet hans og fotoserien Devour som vises pÄ fotogalleriet Ellingsen Von Krogh i august 2020.

Devour, Christopher Jonassen
Maiken Winum

Du har deltatt med enkelte verk fra fotoserien Devour pĂ„ flere gruppeutstillinger blant annet online-utstillingen 100 Norwegian Photographers (2018), VĂ„re representanter pĂ„ Stavanger Kunstmuseum (2014) og Anew pĂ„ United Photo Industries i New York (2012). Den har ogsĂ„ fĂ„tt stor oppmerksomhet, blant annet av NASA som refererte til den pĂ„ sine sosiale medier, og blitt omtalt i publikasjoner som TIME Magazine, Der Spiegel, The Independent og SĂŒddeutschen Zeitung. Utstillingen hos fotogalleriet Ellingsen von Krogh er fĂžrste gangen vi fĂ„r sett flere av verkene sammen i en separatutstilling?

Christopher Jonassen

Ja, dette blir fÞrste gang prosjektet blir vist som en egen separatutstilling. Det kjennes veldig bra at prosjektet endelig kan bli vist frem pÄ en slik mÄte. Selv om prosjektet har fÄtt god eksponering gjennom media og gruppeutstillinger i inn- og utland fÞles det naturlig at det nÄ blir en utstilling hvor verkene kan oppleves samlet. Det tror jeg vil gi prosjektet en ny dimensjon for den som opplever det. Det er spesielt kjekt at det nÄ skjer i min egen hjemby, og i et galleri som Ellingsen Von Krogh som gjÞr en sÄ god jobb med fremme norsk samtidsfotografi.

MW

Slik jeg forstÄr det sÄ har prosjektet Devour fulgt deg helt siden studietiden i den australske byen Sydney i 2004. Kan du fortelle litt om bakgrunnen for serien?

CJ

Prosjektet startet parallelt med min introduksjon til fotografiet som kunstnerisk uttrykksform. Den gang bodde jeg i Sydney og var i ferd med Ä ferdiggjÞre en mastergrad i design ved University of Technology Sydney (2004). Prosjektet gav meg en anledning til Ä utforske fotografiets muligheter og begrensninger, samtidig som jeg fordypet meg i den kreative prosessen. Utgangspunktet for prosjektet var en meditasjon over de banale og repetitive tingene vi gjÞr hver dag, i dette tilfellet, matlaging i en etter hvert utslitt stekepanne. Det fascinerte meg hvordan olje og matrester dannet abstrakte mÞnster i panner og hvordan kniver og kjÞkkenredskap etterlater seg spor over tid. Ved Ä rendyrke denne fascinasjonen og samtidig eksperimentere med tekniske innfallsvinkler, lyssetting, abstrahering og etterbehandling, begynte det etterhvert Ä dannes bilder som ble utgangspunktet for prosjektet slik det fremstÄr i dag.

Devour, Christopher Jonassen
Devour, Christopher Jonassen
Devour, Christopher Jonassen
Devour, Christopher Jonassen
1 / 5
MW

I flere av fotoprosjektene dine undersÞker du variasjoner av et tema innenfor en ganske smal tematikk. For eksempel i serien Vessels ser vi bÄter fotografert fra fugleperspektiv med fremmede mennesker om bord. I Devour oppfattes motivet som planeter eller kulelignende objekter ved fÞrste Þyekast, men motivet er egentlig gamle stekepanner. Hvordan vil du beskrive den kunstneriske prosessen din?

CJ

Prosjektene tar alltid utgangspunkt i elementer fra mitt eget liv. Gjennom en systematisk tilnĂŠrming og en seriell fremstilling presser jeg frem informasjon, nyanser, og subtile detaljer som ellers ville forblitt usynlige. Det er noe med det Ă„ virkelig se etter og vĂŠre tilstede nok til Ă„ oppdage det som allerede finnes — det Ă„ snu og vende pĂ„ det enkle og hverdagslige, til en ny verden gjĂžr seg synlig. Prosjektene mine vil nok alltid farges av en underliggende sĂžken etter mening. Viktigheten av Ă„ finne svar er sekundĂŠrt. Det er selve handlingen bak det Ă„ lete og undersĂžke som er drivkraften. Kunstprosessen blir pĂ„ den mĂ„ten en drakamp mellom det Ă„ utforske spĂžrsmĂ„l jeg ikke finner svaret pĂ„, og Ă„ oppdage svar jeg ikke nĂždvendigvis vet spĂžrsmĂ„let til. Den stĂžrste utfordringen for meg er Ă„ unngĂ„ Ă„ vĂŠre sĂ„ opptatt av sluttresultatet. Det var helt fravĂŠrende i prosessen bak Devour. Da opplevde jeg ofte Ă„ vĂŠre i flytsonen hvor jeg kun fokuserte pĂ„ Ă„ la prosessen lede meg videre. Dette er noe jeg hele tiden sĂžker tilbake til, men som ironisk nok bare synes Ă„ bli vanskeligere.

Christopher Jonassen, Vessels. Foto: Vegard Kleven
Christopher Jonassen, Vessels. Foto: Vegard Kleven
MW

Som betrakter av Devour veksler oppmerksomheten min hele tiden mellom Ä ville lese motivene som planeter og som stekepanner. I denne pendlingen ser man det store i lys av det lille og omvendt, og verkene oppleves derfor eksistensielt symboltunge med flere betydningslag. Dette opplever jeg som gjennomgÄende i ditt arbeid. Selv om andre prosjekter som eksempelvis Vessels, fremstÄr markant annerledes i uttrykk, aner jeg et slags slektskap i tematikk her. Kjenner du deg igjen i denne beskrivelsen og er det noe du vil fortelle litt om?

CJ

Ja, det tror jeg at jeg kan kjenne meg igjen i. Det er ikke nÞdvendigvis noe som har vÊrt sÄ bevisst tidligere i kunstnerskapet mitt, men det ser ut til Ä bli tydeligere for hvert prosjekt jeg gjennomfÞrer. Jeg setter oftest pris pÄ kunstverk som har kvaliteter utover det umiddelbare og estetiske, sÄ det er nok noe jeg ogsÄ forsÞker Ä oppnÄ i egne arbeid. Tematisk kan kanskje prosjektene best beskrives som studier av menneskelige handlingsmÞnstre og problemstillinger. Jeg drives av Ä vise det enkle og hverdagslige pÄ nye og uventede mÄter. SpÞrsmÄl som angÄr hva vi egentlig er vitne til og hva det kan fortelle oss om vÄr kultur gjÞr seg gjeldende. Ved Ä trekke linjer fra det hverdagslige til det universelle prÞver jeg Ä stille spÞrsmÄl ved hvilken verden vi lever i og hva dét som er hverdagslig kan fortelle om oss mennesker.

MW

Ettersom Devour fÞrst og fremst minner om planeter, narres vi liksom litt som betraktere. Verkene fremstÄr derfor som et godt bilde pÄ at «ting er ikke alltid slik de ser ut». Det er ogsÄ nÊrliggende Ä lese verkene i lys av klimaproblematikken. Slik du beskriver prosessen og historien bak Devour forstÄr jeg at dette ikke har vÊrt utgangspunktet, men kanskje en del av prosessen du beskriver ovenfor. Hva tenker du om det?

CJ

Det er helt klart underliggende fĂžlelser og holdninger i meg som har styrt prosjektet i den retningen. Klimaproblematikken er noe som stĂ„r mitt hjerte nĂŠrt, sĂ„ det var spennende Ă„ oppdage at prosjektet kunne styres i den retningen. Jeg likte at bildene begynte Ă„ ligne Ăždelagte planeter, og jobbet for Ă„ finne mĂ„ter Ă„ forsterke dette videre. I min fantasi handlet det om hvordan vĂ„r egen planet kan ende opp i framtiden, alt etter hvordan vi velger Ă„ behandle den. Slik kan prosjektet fungere bĂ„de som en pĂ„minnelse og advarsel. NĂ„r det er sagt, styres jeg ofte av dualiteter. Ting kan vĂŠre veldig positivt og veldig negativt pĂ„ samme tid. Alt blir liksom bare bedre og verre hele tiden, og jeg fĂžler at jeg balanserer pĂ„ en knivsegg mellom de to tilstandene, der begge deler kan vĂŠre like sant samtidig. Det fine med det er kanskje at det finnes et slags valg der inne et sted. En slags optimistisk nihilisme om du vil. PĂ„ den mĂ„ten er prosjektet farget av en underliggende eksistensiell bekymring. I hvor stor grad pĂ„virker vi omgivelsene vĂ„re? Hvor mye er opp til oss, og hvor mye er vi egentlig villige til Ă„ gjĂžre? PĂ„ en lang nok tidslinje er det vel ikke noen tvil om at jorden til slutt vil ende opp som en flammende livlĂžs kule. Det er kanskje en trĂžst i at det finnes en form for poetisk skjĂžnnhet i Ăždeleggelse. Gitt at dette er et uunngĂ„elig scenario blir spĂžrsmĂ„let; "hva velger vi Ă„ fokusere pĂ„ i mellomtiden?» Tematikken i Devour er jo noe som stadig blir mer aktuelt — det er bĂ„de fint og skummelt. Min jobb som kunstner er Ă„ speile det jeg ser pĂ„ en mĂ„te som gir mening for meg, sĂ„ kan publikum velge om de vil trekke idĂ©ene videre i seg selv. Det at prosjektet ser ut til Ă„ treffe sĂ„ mange med uttrykk og tematikk, og at det kanskje kan fungere som en samtalestarter tenker jeg er det beste jeg kan hĂ„pe pĂ„.