🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Intervju med Paradise Rangers

Paradise Rangers, Esso-tomten. Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad.

SjÞkanten langs HillevÄgsvatnet og Gandsfjorden er et av de store byutviklingsomrÄdene i Stavanger. Store utbygginger planlegges og kommunen sin oppgave er Ä utarbeide rammebetingelser gjennom nye omrÄdeplaner bÄde i Paradis og HillevÄg.

I dette videointervjuet snakker Merete Jonvik med kunstnerne Maiken Stene og Hans Edward Hammonds om det selvoppnevnte parkvesenet Paradise Rangers, som er en del av Stavanger kommunes byutviklingsprosjekt langs sjÞkanten i Paradis og HillevÄg. De diskuterer hvordan Paradise Rangers jobber, og hvorfor det er viktig med kunstneriske perspektiver i byutvikling. Samtalen fortsatte skriftlig etter at intervjuet ble filmet.

Merete Jonvik

I kunstprosjektet Paradise Rangers er dere et selvutnevnt parkvesen som er opptatt av Ä verne og vokte over urban villmark, nÊrmere bestemt sjÞkantomrÄdet i bydelene HillevÄg og Paradis utenfor Stavanger sentrum. Hva er det med den urbane villmarken som er verdt Ä verne?

Hans Edward Hammonds & Maiken Stene

Vi tenker det er mange ting, men fÞrst er det viktig Ä nevne at begrepet urban villmark ikke er et formelt etablert begrep. Erik Thoring fra Naturvernforbundet, som vi har intervjuet, er kritisk til bruken av betegnelsen fordi det kan vanne ut begrepet villmark i Norge. For at et omrÄde skal kunne defineres som villmark kreves det at det er mer enn 5 kilometer til det nÊrmeste tekniske inngrepet i naturen. Vi velger likevel Ä bruke den urbane villmarken som et begrep for Ä snakke om en type natur som oppstÄr av seg selv i by-landskapet. Denne typen villmark bestÄr ofte av pionerplanter som slÄr rot og fÄr leve i en kort periode fÞr stedet de gror pÄ blir tatt i bruk av mennesker til nye formÄl. Det som er litt spesielt med dette sjÞkantomrÄdet er at naturen har fÄtt eksistere i fred relativt lenge. Det er ikke bare pionerplanter som vokser her, men i noen tilfeller ser vi begynnelsen pÄ smÄ skoger og markomrÄder. OmrÄdet bestÄr av flere gamle overgrodde hager med frukttrÊr og busker, stÞrre felt med bjÞrk og selje, hekkeplasser for mÄker og annet dyreliv som har funnet rasteplasser og beiteomrÄder her. Innesperrede lommer mellom toglinjer og veier i kombinasjon med et overgitt postindustrielt landskap, har bremset gjennomstrÞmningen av menneskelig aktivitet og gjort at den urbane villmarken har fÄtt utvikle seg i fred. Foruten noen fremmede arter som vi bestemte oss for Ä fjerne, er plante- og dyrelivet pÄ disse omrÄdene stedseget, det vil si at det er historisk sett naturlig for plassen. Vi mener at den urbane villmarken bÞr erstatte den danderte, estetisk funksjonelle naturen som ofte blir arrangert i byutviklingsprosesser. Selv dandert natur er bedre enn ingen natur, men den uorganiserte og ville naturen i byene er viktigere for de store sammenhengene; pÄ grunn av artsmangfoldet som utvikles der. Ved Ä finne mÄter Ä respektere og verne om den urbane villmarken i byene, vil det hjelpe oss Ä respektere naturen andre steder ogsÄ.

MJ

Dere er opptatt av den urbane naturen sin egenverdi, og Þnsker Ä lytte til livet som allerede eksisterer i dette urbane omrÄdet, og etter beste evne representere naturens vilje. Men hva er naturens egenverdi, og hvordan kan en lytte til ikke-menneskelig liv? Hvem kan representere naturens vilje? Hvilke fallgruver og muligheter ligger i denne typen arbeid?

HEH & MS

En mÄte Ä forstÄ mer av det ikke-menneskelige livet i naturen, er Ä bestemme seg for Ä bruke stÞrre ressurser pÄ Ä kartlegge nye arter og pÄ den mÄten lÊre mer om kompleksiteten i biotopene som eksisterer i byene og i havet. I intervjuet vi gjorde med dykker og fotograf Erling Svensen, pÄpeker han mangelen pÄ forskning pÄ nye arter og artskartlegging, og understreker nÞdvendigheten av det arbeidet for Ä kunne forstÄ hva naturen bestÄr av. Paradise Rangers mener at naturen har rett til Ä eksistere og trives pÄ lik linje med oss mennesker, og at den derfor mÄ tas hensyn til i byutviklingsprosesser. Naturens geniale evne til Ä finne frem og tilpasse seg nye steder, gjÞr i de fleste tilfeller at landskapsarkitektene og byutviklerne blir overflÞdige. Om de mÄ gjÞre noe, bÞr det vÊre Ä tilrettelegge og verne om den urbane villmarken slik at den kan gro fritt pÄ egne premisser uten Ä bli unÞdig forstyrret av menneskelig aktivitet. Naturen har en egenverdi, uavhengig av menneskets ideer og verdier. Dessverre vektlegges ofte det antroposentriske perspektivet, og det fÞrer til at vi mÄ argumentere ekstra hardt for naturens egenverdi. Det er lett Ä si at natur er bra for folkehelsa, at barn trives og blir sunne av Ä vÊre ute. Naturen hjelper oss Ä redusere vÄrt eget fotavtrykk, og skoger og myrer fanger karbon og bidrar til Ä rense vÄr vannforsyning. Dersom vi hadde regnet pÄ dette Þkonomisk, hadde vi sett at naturen sparer og tjener enorme summer for samfunnet. Naturen er den store taperen, og det kommer den til Ä fortsette Ä vÊre helt fram til vi klarer Ä slutte Ä instrumentalisere den. VÄrt store problem er at vi sliter med Ä se naturen for det den er, uavhengig av dens nytteverdi for oss. Dette er en Äpenbar fallgruve i mÄten vi forholder oss til naturen pÄ. Men vi Þyner et hÄp i blant annet Arne NÊss sin dypÞkologiske tankegang, som gir gode rÄd til hvordan vi kan skrelle vekk menneske-blikket. Vi har tenkt mye pÄ hvilke innspill gress, trÊr, bier og blomster ville komt med, dersom de kunne uttalt seg til en hÞring i et planarbeid. Vi oppfordrer alle til Ä gjÞre det samme. Du spÞr ogsÄ om hvordan Ä lytte til naturen. Dette er kanskje det enkleste av alt, det er bare Ä fÞlge med pÄ den. Vi vil pÄstÄ at naturen uttrykker seg konstant og pÄ en betingelseslÞs mÄte. Trives den? Hvis ja, sÄ la den da vÊre i fred!

MJ

Dere har involvert en rekke aktÞrer inn i samtalen om omrÄdet kalt Esso-tomten, som dekker sjÞkanten i Paradis og HillevÄg: en landskapsarkitekt, en biolog, dykkere, en byplanlegger og flere. Hvorfor vil dere lÞfte inn andre stemmer i prosjektet og hva har dere fÄtt ut av dette?

HEH & MS

For oss er det viktig Ă„ bygge prosjektene pĂ„ reelle problemstillinger. VĂ„r fĂžlelse av at naturen er viktig, er ikke nok – og vi Ăžnsker Ă„ danne et faglig og vitenskapelig grunnlag Ă„ arbeide ut ifra. Dette fikk vi ved Ă„ samarbeide med eksperter. Vi bygget prosjektet pĂ„ forskning og spesialkompetanse, for Ă„ unngĂ„ at kommune, byutviklere og landskapsarkitekter kunne avfeie vĂ„re bidrag som kunstnerisk synsing/syting. Det gav ogsĂ„ tyngde til vĂ„re performative handlinger. Vi jobber ofte dialogbasert med fageksperter, bĂ„de i vĂ„re individuelle kunstnerskap og i Velferdens program. Det sĂžrger for relevans, ny lĂŠring og en Ă„pen dialog om aktuelle problemstillinger i samfunnet. Det er ogsĂ„ en fin mĂ„te Ă„ introdusere kunstneriske perspektiver til mĂ„lgrupper innenfor nye fagfelt. I vĂ„rt forsĂžk pĂ„ Ă„ forstĂ„ byutviklingsprosesser bedre begynte vi Ă„ bygge et arkiv med intervjuer av fagpersoner med tilknytning til forvaltning av natur i byen. Det ble fort tydelig for oss at denne informasjonen ogsĂ„ kunne vĂŠre verdifull for andre. I arkivet kan enhver samfunnsborger finne dypere innsikter om hva slags rolle naturen spiller i byplanlegging. Vi Ăžnsket Ă„ tilgjengeliggjĂžre kunnskap om disse prosessene for Ă„ bidra til at vanlige innbyggere kan ha en mening om hvordan byene utvikles. Det er givende Ă„ mĂžte nye engasjerte mennesker. Vi har hatt gode samtaler der hvert eneste intervju har utvidet vĂ„r forstĂ„else og inspirert oss til Ă„ handle annerledes. Vi merket oss en frustrasjon hos samtlige av personene vi snakket med nĂ„r det gjelder hvordan naturen behandles i byplanleggingsprosesser, og vi kanaliserte denne frustrasjonen gjennom rollene vĂ„re som Paradise Rangers.

MJ

Den New-York-baserte kunstneren Dylan Gauthier, som var residerende hos CAS i 2016, jobber med vannveier, elver og forurensing i sin praksis. Prosjektet «Upstream Transmission» for eksempel tar for seg elven og omrĂ„det rundt elven New Town Creek i Brooklyn. Der har han involvert et utvalg personer som arbeider i feltet der kunst og miljĂžvitenskap mĂžtes, for eksempel forskere innen Ăžko-kritikk, en poet og en videokunstner. Samtalene der personene sine faglige perspektiv mĂžtes finnes i publikasjonen «Upstream Transmission: Newtown Creek as Afterimage» (2018). I samtalene prater de blant annet om hvordan elven tilpasser seg og lĂŠrer seg Ă„ leve med giftige elementer og nye arter, og videre om mulighetene som ligger i – med sosiologen Bruno Latour sine ord – Ă„ vĂŠre diplomater for det ikke-menneskelige. For Ă„ kunne vĂŠre diplomater for det ikke-menneskelige mĂ„ en foreta et «symbolsk, men meningsfullt svik mot antropocen», ifĂžlge Latour. Sagt med andre ord: Ă„ ta annet-enn-menneskelige perspektiv krever et nĂždvendig svik mot det menneskelige. Tenker dere i lignende baner?

HEH & MS

Ja, det gjÞr vi, men vi ser det ikke som et svik mot det menneskelige. Vi mener at det antroposentriske perspektivet har sveket naturen for lenge, og at det er pÄ tide Ä innta nye perspektiv som gavner helheten.

MJ

Dere har et manifest og en ed som kan leses opp og sverges til av andre enn dere selv, som slik ogsÄ kan bli Rangere. Hva stÄr i eden og hvordan er manifestet innlemmet i kunstprosjektet?

HEH & MS

Den paradisiske ed lyder som fĂžlger: SOM PARADISE RANGER ANERKJENNER JEG DEN URBANE VILLMARKENS RETT TIL Å VÆRE. NATUREN SKAL EKSISTERE PÅ EGNE PREMISSER OG JEG LOVER Å LYTTE TIL DEN. JEG SKAL FORKASTE MITT ANTROPOSENTRISKE PERSPEKTIV OG KJEMPE MOT UNDERGRAVENDE KOMMERSIELLE OG INSTITUSJONELLE INTERESSER SOM SØKER Å FORTRENGE DEN URBANE VILLMARK. JEG SKAL TRÅ MED SKÅNSOM FERDSEL. Å GJØRE VED Å IKKE GJØRE. Å GJØRE VED Å SAMSVARE MED OG RUNDT. Å GJØRE VED Å VÆRE EN DEL AV. Gjennom eden forankrer vi vĂ„rt standpunkt og oppfordrer andre til Ă„ reflektere og ta ansvar for naturen sammen med oss. PĂ„ denne mĂ„ten inkluderer vi andre og viderefĂžrer prosjektet inn i framtiden. Det var interessant Ă„ se hva som skjedde da vi vervet nye Paradise Rangere pĂ„ Esso-tomten. De mest begeistrede deltakerne var barn, og vi er glade for Ă„ rapportere at det nĂ„ finnes en ny generasjon Paradise Rangere blant innbyggerne i Stavanger. Ikke en eneste av landskapsarkitektene som kom for Ă„ hĂžre pĂ„ oss valgte Ă„ sverge eden, men ytret seg i stedet i samlet flokk med et kollektivt «Nei - vi kan ikke!» Vi velger Ă„ tro at de innerst inne Ăžnsket Ă„ sverge eden.
 En representant for grunneieren av Esso-tomta valgte derimot Ă„ sverge, og det skal bli spennende Ă„ se hvordan denne Rangeren tar ansvar for Ă„ verne urban villmark i dette omrĂ„det i framtiden.

MJ

Er dere inspirert av andre lignende prosjekter, nasjonalt eller internasjonalt?

HEH & MS

Vi er inspirert av performancekunstner og teaterregissÞr Ludvig Uhlbors fantastiske prosjekter om filosofen Arne NÊss og dypÞkologi, som pÄ ulike vis levendegjÞr Þkosofien. Kunstneren Joar Nango har ogsÄ vÊrt en inspirasjon med prosjektet sitt «Girjegumpi», hvor han blant annet stiller ut bÞker som handler om samisk arkitektur. Installasjonen blir en plattform for Ä viderefÞre kunnskap pÄ en omsluttende mÄte. Det er et kjempefint prosjekt. Vi vil ogsÄ trekke frem prosjektet «This is the Public Domain» av kunstner Amy Balkin, som kjÞpte et stykke land for Ä bevare det som offentlig areal for hele verden gjennom juridiske prosesser. Denne offentlige eiendommen ligger avgrenset som en Þy i havet av andre private eiendommer. I California har de ikke allemannsrett, sÄ Ä komme seg til dette stykket offentlig rom blir vanskelig og for mange helt umulig. Vi har selvfÞlgelig ogsÄ blitt inspirert av flere aktivister, deriblant historien til Bellona. Bellona klarte Ä stoppe deponering av gruveslam i havet i og utenfor JÞssingfjorden, og det er svÊrt motiverende for Paradise Rangers Ä se at handlingene til et fÄtall engasjerte mennesker kan fÄ stor betydning for vern av natur. New Zealand som nasjon har tatt noen inspirerende valg ved blant annet Ä gi Waitangi elven, som renner fra midten av nordÞya og ut til kysten, juridiske rettigheter pÄ lik linje med et menneske. De ser pÄ elven som et stort levende vesen. Dette beviser, politisk sett, at vi juridisk kan beskytte arter og hele Þkosystemer om vi vil, og det bÞr vi gjÞre mer av. Mest av alt trekker vi inspirasjon fra Ä vandre gjennom postindustrielle landskap fra 150 Är med gruvedrift i Sokndal der Velferden Sokndal Scene for Samtidskunst ligger. Vi har begge kjent pÄ kroppen hvordan det er Ä se villmarken bli spist opp av industrielle inngrep, en villmark som for 100 Är siden dekket 80% av Norge og er nede pÄ 11.5% i dag.

MJ

Prosjektet har nÄ pÄgÄtt i rundt halvannet Är etter at dere fikk invitasjon til Ä delta i Stavanger kommune sitt prosjektSjÞkanten, som utforsker hvordan kunst kan brukes i og gi nye perspektiver til steds- og byutvikling. Hvilke hÄp har dere for prosjektet Paradise Rangers sitt etterliv?

HEH & MS

Paradise Rangers-prosjektet ligger litt Äpent nÄ. Det er fremdeles mye uforlÞst potensiale og kraft. Prosjektet hjelper oss Ä reflektere over hvor dÄrlig Norge er til Ä verne natur i forhold til andre vestlige land. Vi Þnsker Ä ta prosjektet videre og er invitert til Ä bidra i forprosjektet Svartlamon Skulpturbiennale og for Ä holde en presentasjon ved MÞre og Romsdal Kunstsenter til vÄren. Paradise Rangers fortsetter og utvider med nye dimensjoner. Paradise Rangers er et Velferden UTE prosjekt. Velferden UTE leverer tjenester, kunstneriske produksjoner, kunnskap og tematikk med utgangpunkt i programmet pÄ Velferden. Det er en fin mÄte Ä viderefÞre det kunstneriske forskningsarbeidet vi gjÞr i Sokndal, og vi Þnsker Ä ta flere spennende oppdrag framover. Det har vÊrt helt fantastisk Ä vÊre Paradise Rangers langs sjÞkanten i Paradis og HillevÄg. Vi har lÊrt mye og fÞler at arbeidet har vÊrt svÊrt viktig. Vi har stort hÄp for framtiden.

Maiken Stene (f. 1983) bor og arbeider i Sokndal i Rogaland. Hun har sin utdannelse fra Konsthögskolan i Malmö og The Cooper Union school of Art i New York. Stenes kunst tar utgangspunkt i hennes personlige og samfunnsmessige forhold til landskap. Stene er mest kjent for sin maleripraksis som vises i form av scenografiske installasjoner blandet med video, skulptur, tekst og et faglig program. Stene har tidligere stilt ut ved blant annet Nordnorsk Kunstnersenter, Akershus Kunstsenter, Stavanger Kunstmuseum, LNM, Oslo Kunstforening, HÄ Gamle Prestegard og Uppsala Konstmuseum. Arbeidene hennes er innkjÞpt av blant annet Stavanger Kunstmuseum, REV-Ocean, Kulturetaten, UD, Equinor, Statens KonstrÄd og flere private samlinger. Som en sentral del av Stenes praksis driver hun ogsÄ Velferden Sokndals Scene for Samtidskunst, sammen med Hans Edward Hammonds. Sammen kuraterer de et sosialt og tverrkunstnerisk program for Ä produsere Þkt faglig kunnskap og bevissthet om blant annet bÊrekraftig forvaltning av naturressurser. Paradise Rangers er et VelferdenUTE prosjekt.

Hans Edward Hammonds (f. 1983) er en billedkunstner og kunstformidler basert i Stavanger. Hammonds har en mastergrad i Fine Arts fra Elam School of Fine Arts fra The University of Auckland i New Zealand. I sin kunstneriske praksis jobber han med performance, installasjon, relasjonelle og deltagerbaserte prosjekter hvor utforsker ulike former for samspill og interaksjon. De siste Ärene har han hatt fokus pÄ forskning og kunstproduksjon med barn og unge, utarbeidet ny serie med interaktive tekstil installasjoner og gjennomfÞrt flere performance. Han har vist verk og prosjekter blant annet pÄ Nasjonalmuseet, Stavanger Kunstmuseum, Kunsthall Stavanger, HÞstutstillingen og Vestlandsutstillingen. Som en sentral del av Hammonds sin praksis har kuratert og drevet flere kunstnerdrevne visningssteder, deriblant K-Lab og Studio 17. Sammen med Maiken Stene driver han nÄ Velferden Sokndals Scene for Samtidskunst . Sammen kuraterer de et sosialt og tverrkunstnerisk program for Ä produsere Þkt faglig kunnskap og bevissthet om blant annet bÊrekraftig forvaltning av naturressurser. Paradise Rangers er et VelferdenUTE prosjekt.

Merete Jonvik er sosialantropolog og sosiolog. Ho bur og jobbar i Stavanger, som fÞrsteamanuensis i sosiologi ved Institutt for medie- og samfunnsfag ved Universitetet i Stavanger. Ho underviser i tema som sosial ulikskap og materiell kultur. ForskingsomrÄda hennar er hovudsakeleg innanfor kunst- og kultursosiologi. Jonvik har saman med Eivind RÞssaak, Hanne Hammer Stien og Arnhild SunnanÄ gitt ut boka Kunst som deling, delingens kunst (Fagbokforlaget). Boka omhandlar samtidskunstfeltet i Noreg etter 2010. Jonvik skriv fast for Contemporary Art Stavanger (CAS).