En av mine case studies i doktorgraden var et gigantisk nedlagt sykehus midt i Paris sentrum. Bygget skulle vĂŠre stengt i fem Ă„r, og i den perioden fikk arkitekter, kunstnere og sosiale entreprenĂžrer bruke det. En institusjon som heter Aurora, som jobber med nĂždboliger for vanskeligstilte, var ogsĂ„ involvert. Det gamle sykehuset fungerte som co-habitation-prosjekt i fem Ă„r, og det ble ogsĂ„ opprettet camping, urbant jordbruk, billige atelier for kunstnere, en kafĂ© drevet av frivillige, veldedig bruktbutikk og sĂ„ videre. Alt du kan tenke deg! Prosjektet gjorde at midlertidig urbanisme kom pĂ„ kartet pĂ„ en ny, litt mer offisiell mĂ„te. I Paris blir nĂ„ alle midlertidig tomme bygg vurdert for slike kreative og sosiale prosesser. Med bakgrunn i dette er jeg opptatt av hvordan bygg forvaltes. Senere har jeg studert kunst i sted- og byutviklingsprosesser, det var derfor kom jeg inn i Tenthaus. Og i Trondheim vurderte jeg prosjektet Trondheim 2021, som handlet om kunst i offentlige roms rolle under COVID-19-pandemien. Denne typen ting interesserer meg. Siden jeg ikke har akademisk bakgrunn i kunst, er min mĂ„te Ă„ se kunst pĂ„ alltid forankret i det politiske, samt i hvordan kunsten oppleves for de som ikke er sĂ„ interessert i den. Hvem er disse menneskene, de utenfor kunstverdenen â hvorfor er de ikke interessert? Hvor kommer interesse for kunst fra, og hvorfor? Alle disse spĂžrsmĂ„lene var med i doktorgraden, men ogsĂ„ i rollen jeg har nĂ„ pĂ„ Rogaland kunstsenter. Vi har jo en kunstverden her, og en relativt sett liten gruppe som er interessert i kunsten utover dette, men hva med resten? Hva skjer med dem som ikke bryr seg overhodet? SĂ„ de siste Ă„rene, spesielt her i Norge, har jeg jobbet mer rettet mot denne gruppen. «Formidling» er et begrep jeg sliter litt med. Jeg vet ikke om det er helt dekkende for det jeg prĂžver Ă„ gjĂžre. Engelske begrep som art mediation og outreach er veldig ovenfra og ned. Men med alle nyansene i mediation er det kanskje likevel riktig beskrivelse av min praksis. Hvordan gjĂžr vi kunst tilgjengelig for alle â eller i det minste verktĂžyene og diskursene som finnes i dette feltet? Disse spĂžrsmĂ„lene var veldig aktuelle da jeg sĂžkte pĂ„ denne stillingen, fordi de er sentrale i alle kunstinstitusjoner som stĂžttes av offentlige midler. Vi har et ansvar for en samfunnsutvikling. Pedagogiske verktĂžy er ogsĂ„ viktige. Her kommer biblioteket vi har her pĂ„ kunstsentret inn i bildet, bruk av kafeen som et mĂžtested og sĂ„ videre. Vi mĂ„ kartlegge forskjellige mĂ„lgrupper her, bĂ„de pĂ„ Storhaug og i byen, spesielt unge folk: Kanskje de kan utforme programmet? Jeg vet at Stavanger Kunsthall gjĂžr noe lignende, men jeg opplever at Storhaug spesifikt har en spesiell befolkningssammensetning. Ă
kartlegge dette er noe vi jobber med nÄ.