En av mine case studies i doktorgraden var et gigantisk nedlagt sykehus midt i Paris sentrum. Bygget skulle være stengt i fem år, og i den perioden fikk arkitekter, kunstnere og sosiale entreprenører bruke det. En institusjon som heter Aurora, som jobber med nødboliger for vanskeligstilte, var også involvert. Det gamle sykehuset fungerte som co-habitation-prosjekt i fem år, og det ble også opprettet camping, urbant jordbruk, billige atelier for kunstnere, en kafé drevet av frivillige, veldedig bruktbutikk og så videre. Alt du kan tenke deg! Prosjektet gjorde at midlertidig urbanisme kom på kartet på en ny, litt mer offisiell måte. I Paris blir nå alle midlertidig tomme bygg vurdert for slike kreative og sosiale prosesser. Med bakgrunn i dette er jeg opptatt av hvordan bygg forvaltes. Senere har jeg studert kunst i sted- og byutviklingsprosesser, det var derfor kom jeg inn i Tenthaus. Og i Trondheim vurderte jeg prosjektet Trondheim 2021, som handlet om kunst i offentlige roms rolle under COVID-19-pandemien. Denne typen ting interesserer meg. Siden jeg ikke har akademisk bakgrunn i kunst, er min måte å se kunst på alltid forankret i det politiske, samt i hvordan kunsten oppleves for de som ikke er så interessert i den. Hvem er disse menneskene, de utenfor kunstverdenen – hvorfor er de ikke interessert? Hvor kommer interesse for kunst fra, og hvorfor? Alle disse spørsmålene var med i doktorgraden, men også i rollen jeg har nå på Rogaland kunstsenter. Vi har jo en kunstverden her, og en relativt sett liten gruppe som er interessert i kunsten utover dette, men hva med resten? Hva skjer med dem som ikke bryr seg overhodet? Så de siste årene, spesielt her i Norge, har jeg jobbet mer rettet mot denne gruppen. «Formidling» er et begrep jeg sliter litt med. Jeg vet ikke om det er helt dekkende for det jeg prøver å gjøre. Engelske begrep som art mediation og outreach er veldig ovenfra og ned. Men med alle nyansene i mediation er det kanskje likevel riktig beskrivelse av min praksis. Hvordan gjør vi kunst tilgjengelig for alle – eller i det minste verktøyene og diskursene som finnes i dette feltet? Disse spørsmålene var veldig aktuelle da jeg søkte på denne stillingen, fordi de er sentrale i alle kunstinstitusjoner som støttes av offentlige midler. Vi har et ansvar for en samfunnsutvikling. Pedagogiske verktøy er også viktige. Her kommer biblioteket vi har her på kunstsentret inn i bildet, bruk av kafeen som et møtested og så videre. Vi må kartlegge forskjellige målgrupper her, både på Storhaug og i byen, spesielt unge folk: Kanskje de kan utforme programmet? Jeg vet at Stavanger Kunsthall gjør noe lignende, men jeg opplever at Storhaug spesifikt har en spesiell befolkningssammensetning. Å kartlegge dette er noe vi jobber med nå.