🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Intervju med Valentina Martinez Mariscal

PĂ„troppende daglig leder for Rogaland kunstsenter, Valentina Martinez Mariscal, tar med seg kollektive prosesser, doktorgrad fra UniversitĂ© Sorbonne Nouvelle og interesse for det lokale inn i sin nye stilling. I denne samtalen forteller hun vikarierende CAS-redaktĂžr Sofie B. Ringstad om politisk posisjonering, utopier og fremtidsplaner – i pĂ„vente av senterets flytteprosess.

Ny daglig leder Valentina Martinez Mariscal i biblioteket i Rogaland kunstsenter. Foto: Carlos H. Juica A.
Sofie B. Ringstad

Rogaland var ditt fĂžrste mĂžte med Norge. Hva bragte deg hit i 2017?

Valentina Martinez Mariscal

Jeg hadde familie i regionen pÄ det tidspunktet. SÄ da ble det sÄnn. De kunne godt engelsk, men jeg var veldig gira pÄ Ä lÊre sprÄket, sÄ de snakket til meg pÄ norsk hele tiden. Det er den beste mÄten Ä lÊre pÄ, og jeg er veldig takknemlig for at de var sÄ tÄlmodige!

SBR

Og nÄ er du tilbake, denne gangen i regionens kunstscene. Hvorfor sÞkte du pÄ stillingen som leder for Rogaland Kunstsenter?

VMM

Det handlet litt om den eksisterende tilknytningen, og sĂ„ var jeg nysgjerrig. Da jeg sĂ„ utlysningen og begynte Ă„ skrive motivasjonsbrevet kom idĂ©ene liksom – bom! Bom! Bom! Jeg ble kjempeinspirert! Utlysningen etterspurte en visjon, og det var veldig lett Ă„ formulere hva drĂžmmene mine som leder for kunstsenteret ville vĂŠre. Utover det har jeg nylig jobbet et Ă„r som kunstfaglig avdelingsleder pĂ„ Galleri F 15 i Moss. Det var veldig kjekt Ă„ oppleve hva man kan fĂ„ til i en slik rolle – at man kan utforme prosjekter, fĂ„ inn gode folk, bygge lag... det er fantastisk. SĂ„ jeg hadde lyst til Ă„ fortsette Ă„ gjĂžre den typen arbeid. Jeg liker Ă„ ha gode, kreative folk rundt meg som vil skape fine ting. Jeg har ikke sĂ„ mye erfaring med Ă„ jobbe i kunstinstitusjoner, jeg har jobbet mest i kollektiv og med community, sĂ„ det er egentlig der jeg kommer fra, erfaringsmessig. Og arbeidsmessig kommer jeg fra frilansverdenen, hvor jeg er mer vant til Ă„ jobbe i flate strukturer enn i institusjonelle format. Denne bakgrunnen tar jeg med meg inn i den nye rollen som daglig leder for Rogaland kunstsenter. Jeg har vĂŠrt med i Tenthaus, som er et kunst- og kuratorkollektiv. Det er viktig at vi har slike format i Norge. SĂ„ jeg er opptatt av hvordan vi kan bruke kollektive tankeganger og prosesser til Ă„ overleve i et nyliberalt system, hvor alt er veldig individualistisk. Jeg tenker mye pĂ„ hva vi kan gjĂžre rundt dette.

SBR

Du har selv skrevet om kunstnerisk aktivisme som et verktĂžy for konfliktlĂžsing, samt at du har denne empiriske kjennskapen til kollektive prosesser gjennom blant annet Tenthaus. Etterlyser du flere kollektive prosesser i kunstfeltet i Stavanger og Rogaland?

VMM

Ja, men ikke pĂ„ den mĂ„ten at jeg personlig vil sette prosessene i gang. Jeg vil at det skal vĂŠre rom for Ă„ utvikle nye konfigurasjoner, og at vi har gode vekstvilkĂ„r for alle typer strukturer. Jeg mener ikke at kollektiv nĂždvendigvis er best – det er mange utfordringer med slike mĂ„ter Ă„ samarbeide pĂ„. Men uansett trenger man community, det er det som er viktigst: At man har fellesskapet i tankene nĂ„r man arbeider. Jeg forstĂ„r om det hĂžres utopisk ut, og mine egne erfaringer med community-baserte prosesser har ofte vĂŠrt krevende. Men kanskje det er et godt format mellom der et sted... jeg vet ikke. For meg personlig, som en kulturaktĂžr og utĂžver i kunstverdenen, tenker jeg at mange prosjekter ville vĂŠrt umulig uten en ressurs som Tenthaus. Jeg fĂžlte at vi var i samme bĂ„t, you know? Sammen kan man gjĂžre veldig mange ting, og raskere. Et slikt fellesskap utgjĂžr ogsĂ„ en politisk stemme, og det er viktig, spesielt i et sĂ„ prekĂŠrt miljĂž som kunstverdenen er. Med andre ord er det ikke kollektiv for kollektivets skyld – man trenger det stĂžttenettverket. Samtidig tenker jeg at kollektive praksiser i noen figurasjoner har en helt spesiell evne til Ă„ puste liv inn i nye, opprĂžrske mĂ„ter Ă„ tenke og handle pĂ„. Det blir en motkultur som oppstĂ„r i ytterpunktene, og disse taktile og ideologiske plattformene har en egen verdi. Det er steder med grobunn for nye ideer – steder hvor utopien fĂ„r lov Ă„ spire.

Mange Ärs aktivitet skal snart flyttes. Detaljbilde fra Rogaland kunstsenters arkiver. Foto: Carlos H. Juica A.
SBR

Tenker du at Rogaland som omrÄde kan vÊre en slik plattform, sett i global sammenheng?

VMM

Det vet jeg ikke enda, jeg kjenner ikke miljĂžet godt nok. Men i den konteksten vi er i her pĂ„ Rogaland kunstsenter og pĂ„ Nytorget – det er klart at dette er en transformativ prosess. SĂ„ med det nye bygget og posisjonering som fĂžlger med det har vi helt klart en stemme. Med dette fĂžlger ogsĂ„ et ansvar for Ă„ gi plass til andre stemmer og grupper i omrĂ„det. Og det mangler per i dag. Kunstsenteret kan vĂŠre et mĂžtested for Ă„ tenke kritisk rundt endringene som skjer i byen. Akkurat nĂ„ jobber vi med flere prosjekter som kan tilrettelegge for slik kritisk tenking og handling, sammen med aktĂžrer i kunstverdenen sĂ„vel som andre kreative og pedagogiske disipliner. Planen fremover er ellers Ă„ fĂ„ en oversikt over hvilke ressurser som finnes her, i nabolaget, byen og regionen. Dette er for Ă„ forstĂ„ hvor vi stĂ„r, og hva vi er for samfunnet rundt oss.

SBR

Hva skal Rogaland kunstsenter vĂŠre for distriktene?

VMM

Vi er og skal vÊre en ressurs i hele regionen. Jeg har hÞrt litt kritikk rundt stort fokus pÄ Stavangers kunstscene, og det hÞrer jeg pÄ. Det er viktig Ä sette hele regionen pÄ kartet. Det Äpner seg mange muligheter i nettopp det at vi skal flytte til et nytt bygg, hvor vi vil ha et mindre utstillingsrom. Da er det naturlig Ä tenke pÄ satellittprosjekter i for eksempel Haugesund, Egersund og lignende. Arbeidet med dette er allerede igangsatt.

SBR

NÄ har vi snakket en del om det lokale. Hvordan ser du pÄ en institusjon som Rogaland kunstsenter i den relasjon til det turbulente verdensbildet lever med nÄ?

VMM

Vi har et ansvar. Da jeg begynte i stillingen la jeg merke til at det ikke var noen tydelige uttrykk for solidaritet i bygget. Det syns jeg vi mĂ„ ha, for vi mĂ„ posisjonere oss. FĂžr jeg kom inn i kunstverdenen hadde jeg egentlig lyst til Ă„ bli diplomat, og studerte kulturdiplomati. PĂ„ et tidspunkt oppdaget jeg boken Art & Agenda: Political Art and Activism (Silke Krohn, 2011) og den bare... this is exactly it. Den resonerte helt med meg. Da fikk jeg innblikk i nanopolitics, relasjonell estetikk og sĂ„ videre. Tanken er at kunsten er utrolig sterk, og den kan pĂ„virke mange ting. Spesielt en frase gjorde inntrykk pĂ„ meg: «Art is political prefiguration, and political prefiguration is art». Den har fulgt meg siden da. SĂ„ hvis vi skal gjĂžre noe gjennom den posisjonen vi har, mĂ„ det vĂŠre gjennom de slagkraftige, potente verktĂžyene vi har i kunstfeltet. Og vi mĂ„ tenke pĂ„ hvordan vi kan bruke disse verktĂžyene uten Ă„ instrumentalisere dem, og uten at de leder til at vi selv blir sensurert. Rogaland kunstsenter er for eksempel i nĂŠr relasjon med kommunen. Man mĂ„ derfor vĂŠre litt strategisk i forhold til dette, at man ikke fremmedgjĂžr seg helt. Samtidig vet jeg at Stavanger som by er veldig internasjonal og interkulturell. Det er en faktor i forhold til programmeringen pĂ„ kunstsenteret. Ikke minst tilhĂžrer jeg selv diasporaen, jeg kommer jo fra Mexico i den sĂ„kalt tredje verden. SĂ„ det er noe jeg tar med meg i beregningen, jeg ser nok ting fra det perspektivet. SĂ„ det er mange elementer i spill. Men vi posisjonerer oss til stĂžtte for Palestina, til stĂžtte for alle stemmer som ikke alltid blir hĂžrt. SpĂžrsmĂ„let er bare hvordan, og det er ikke et enkelt svar pĂ„ dette. Vi er politiske – og egentlig er alt politisk, ikke sant? En annen faktor er oljen. Da jeg bodde i Trondheim var ikke oljenĂŠringen like present, men her er den veldig tydelig. Arbeidskraften som kommer inn, de som pendler... alt det er veldig gjeldene her. Og samtidig er vi indirekte finansiert av oljen, det blir veldig tydelig nĂ„r man kommer utenfra til Rogaland. SĂ„ akkurat nĂ„ henger oljen liksom i luften over hodet mitt, det har ikke landet enda – i likhet med de andre politiske spĂžrsmĂ„lene vi mĂ„ ta stilling til, enten offentlig eller internt. Jeg har lyst til Ă„ hĂžre hva de andre institusjonene i regionen tenker – bĂ„de om dette og sĂ„ mye annet! SĂ„ jeg ser frem til disse samtalene skal finne sted.

Utsikt til Rogaland fra kunstsenterets tredje etasje. Foto: Carlos H. Juica A.
SBR

Du har doktorgrad fra Université Sorbonne Nouvelle i Paris, hvor du skrev om midlertidige kulturelle steder som en kunstnerisk og estetisk opplevelse. Rogaland Kunstsenter skal nÄ inn i en omfattende flytteprosess. Hvordan vil forskningen komme til nytte i de kommende Ärene?

VMM

En av mine case studies i doktorgraden var et gigantisk nedlagt sykehus midt i Paris sentrum. Bygget skulle vĂŠre stengt i fem Ă„r, og i den perioden fikk arkitekter, kunstnere og sosiale entreprenĂžrer bruke det. En institusjon som heter Aurora, som jobber med nĂždboliger for vanskeligstilte, var ogsĂ„ involvert. Det gamle sykehuset fungerte som co-habitation-prosjekt i fem Ă„r, og det ble ogsĂ„ opprettet camping, urbant jordbruk, billige atelier for kunstnere, en kafĂ© drevet av frivillige, veldedig bruktbutikk og sĂ„ videre. Alt du kan tenke deg! Prosjektet gjorde at midlertidig urbanisme kom pĂ„ kartet pĂ„ en ny, litt mer offisiell mĂ„te. I Paris blir nĂ„ alle midlertidig tomme bygg vurdert for slike kreative og sosiale prosesser. Med bakgrunn i dette er jeg opptatt av hvordan bygg forvaltes. Senere har jeg studert kunst i sted- og byutviklingsprosesser, det var derfor kom jeg inn i Tenthaus. Og i Trondheim vurderte jeg prosjektet Trondheim 2021, som handlet om kunst i offentlige roms rolle under COVID-19-pandemien. Denne typen ting interesserer meg. Siden jeg ikke har akademisk bakgrunn i kunst, er min mĂ„te Ă„ se kunst pĂ„ alltid forankret i det politiske, samt i hvordan kunsten oppleves for de som ikke er sĂ„ interessert i den. Hvem er disse menneskene, de utenfor kunstverdenen – hvorfor er de ikke interessert? Hvor kommer interesse for kunst fra, og hvorfor? Alle disse spĂžrsmĂ„lene var med i doktorgraden, men ogsĂ„ i rollen jeg har nĂ„ pĂ„ Rogaland kunstsenter. Vi har jo en kunstverden her, og en relativt sett liten gruppe som er interessert i kunsten utover dette, men hva med resten? Hva skjer med dem som ikke bryr seg overhodet? SĂ„ de siste Ă„rene, spesielt her i Norge, har jeg jobbet mer rettet mot denne gruppen. «Formidling» er et begrep jeg sliter litt med. Jeg vet ikke om det er helt dekkende for det jeg prĂžver Ă„ gjĂžre. Engelske begrep som art mediation og outreach er veldig ovenfra og ned. Men med alle nyansene i mediation er det kanskje likevel riktig beskrivelse av min praksis. Hvordan gjĂžr vi kunst tilgjengelig for alle – eller i det minste verktĂžyene og diskursene som finnes i dette feltet? Disse spĂžrsmĂ„lene var veldig aktuelle da jeg sĂžkte pĂ„ denne stillingen, fordi de er sentrale i alle kunstinstitusjoner som stĂžttes av offentlige midler. Vi har et ansvar for en samfunnsutvikling. Pedagogiske verktĂžy er ogsĂ„ viktige. Her kommer biblioteket vi har her pĂ„ kunstsentret inn i bildet, bruk av kafeen som et mĂžtested og sĂ„ videre. Vi mĂ„ kartlegge forskjellige mĂ„lgrupper her, bĂ„de pĂ„ Storhaug og i byen, spesielt unge folk: Kanskje de kan utforme programmet? Jeg vet at Stavanger Kunsthall gjĂžr noe lignende, men jeg opplever at Storhaug spesifikt har en spesiell befolkningssammensetning. Å kartlegge dette er noe vi jobber med nĂ„.

Store mengder materiale skal organiseres i pÄvente av flytteprosessen. Foto: Carlos H. Juica A.
SBR

Du er ogsÄ dansekunstner. Vil disipliner utover det visuelle fÄ stÞrre plass pÄ Rogaland kunstsenter under ditt lederskap?

VMM

[Ler] Ja, men jeg liker ikke sĂ„ godt Ă„ blande de to verdenene. Jeg opplever vel at TOU er hovedarenaen for scenekunst og dans her i byen, det er liksom deres sted, og det er helt greit. Vi skal ikke ta den plassen. Men tidsbasert og kontekstbasert kunst, stedsspesifikke verk, samt sosiale praksiser – absolutt!

SBR

Hva gleder du deg til i tiden fremover?

VMM

Jeg gleder meg veldig til Ă„ gĂ„ pĂ„ flere atelierbesĂžk, og bli bedre kjent med kunstnere og feltet her. Det er viktig at vi vet hvilke praksiser som eksisterer og hvilke spĂžrsmĂ„l de er opptatt av. Jeg ser ogsĂ„ frem til Ă„ bli bedre kjent med kommunen og andre samarbeidspartnere. Det er sĂ„ gĂžy Ă„ treffe folk, det er den beste delen av jobben! Ellers gleder jeg meg til Ă„ legge en god plan for det nye bygget, og Ă„ utforme det sammen med Kunstskolen i Stavanger. Det er viktig at vi fĂ„r kartlagt behov sammen. Det blir veldig gĂžy – og da tĂ„ler man Ă„ bĂŠre litt kasser fĂžrst!

Valentina er dansekunstner, kulturmanager og kunstkonsulent med spesialisering innen kunst og stedsutvikling, sosial estetikk og samarbeidsbasert urbanisme. Hun har en doktorgrad i antropologi, informasjons- og kommunikasjonsvitenskap fra Sorbonne-universitetet i Paris. Valentina har jobbet som konsulent for prosjekter innen kunst, design og byutvikling. Forskningen hennes omfatter kunst og samfunnsdynamikk, med fokus pÄ uformell og intermediÊr urbanisme. I forbindelse med doktorgradsstudiene gjennomfÞrte hun et omfattende feltarbeid i Frankrike, England og Tyskland, der hun utforsket midlertidige mÞteplasser i skjÊringspunktet mellom sosialt engasjert kunst, arkitektur, design og sosialt arbeid.

Valentina har bakgrunn fra internasjonale relasjoner og kulturelt lederskap og har bidratt med sin ekspertise til ulike kulturinstitusjoner, NGOs, tenketanker og offentlige virksomheter. Hun har ogsÄ vÊrt medlem av kunstkollektivet Tenthaus og vÊrt med pÄ Ä kuratere biennalen MOMENTUM 12: Together as to gather. Valentinas kunst- og dansepraksis fokuserer pÄ kollektive mÞterom, relasjonell og somatisk estetikk, performativitet og deltakende metoder.