🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

KunstnerĂžkonomi

25.april 2016 avholdt Bildende kunstneres forening Rogaland (BKFR) et seminar om kunstnerĂžkonomi i samarbeid med Stavanger Kunstmuseum, Kunsthall Stavanger og Rogaland Kunstsenter. Seminaret var en oppfĂžlger til et seminar om finansieringen av det visuelle kunstfeltet i 2015 - begge avholdt pĂ„ Stavanger Kunstmuseum. Den gang var fokuset pĂ„ kunstinstitusjonene, mens det i Ă„r ble tatt utgangspunkt i kunstnerens situasjon. CAS har bedt Aslak HĂžyersten, daglig leder i VISP – produksjonsenhet for visuell kunst, og seminarets moderator, om Ă„ skrive ned noen tanker i etterkant:

Hans-Peter Feldmann, The Hugo Boss Prize 2010, Guggenheim, New York

Jeg har en venn, det vil si, jeg har en venn av en venn. Han er en sÄnn perifer venn som av og til inviterer seg med pÄ fester og andre tilstelninger, og hver gang han mÞter nye mennesker som arbeider med kunst, design, teater og sÄ videre, spÞr han: "....men........é det nokken penger i det dÄ?"

Norsk gjennomsnittslÞnn har siden 2006 Þkt med 23% - inntektene til billedkunstnerne har i samme periode sunket med 11,2 %. Med dette som premiss ble seminaret KunstnerÞkonomi avholdt pÄ Stavanger kunstmuseum mandag 25. April, 2016. Det var et seminar som Þnsket Ä belyse og undersÞke tilstanden, men kanskje ogsÄ fremprovosere nye ideer rundt de Þkonomiske forholdene for dagens norske kunstnere. Fra Oslo kom kunstnerisk og daglig leder i Oslo kunstforening, Marianne Hultmann samt kunstner Elise Storsveen, fra Bergen deltok Anne Marte Dyvi, representant for Norske billedkunstnere (NBK), fra samme by snakket vi med festspillkunstner Fredrik VÊrslev via Skype, mens Stavanger var representert ved museumsdirektÞr Hanne Beate Ueland, leder for Rogaland kunstsenter, Geir Haraldseth, kunstner Tove Kommedal og Venstre-politiker Annamaria Gutierrez - en broket, men dog velopplyst forsamling. Jeg, som daglig leder og representant for VISP - en kompetanse- og nettverksorganisasjon for det visuelle kunstfeltet pÄ Vestlandet, var invitert som moderator.

VISP sitt fokus er pÄ produksjon, synliggjÞring og profesjonalisering, og har et tett samarbeid med fagforeningene Bildende Kunstneres Forening Hordaland (BKFH) og Norske KunsthÄndverkere Vest-Norge (NKVN) som har et mer fagpolitisk fokus. Norges fagforeninger er historisk viktige og avgjÞrende for aksepten av kunsten og kunstnernes rolle, stilling og betydning for samfunnet. VISP ble dannet i 2009 for Ä utvikle og bedre produksjonsforholdene for kunstnerne. Produksjon er og blir kunstnernes stÞrste Þkonomiske utgiftspost, og utgjÞr altsÄ en stor del av begrepet kunstnerÞkonomi. Siden oppstarten har organisasjonen utviklet sitt tilbud, og vi hjelper daglig kunstnere og andre kunstprofesjonelle med Ä navigere rundt problemstillinger knyttet til produksjon, rettigheter og honorar. Til tross for dette mÄ jeg Êrlig talt innrÞmme at jeg selv av og til mÄ dobbeltsjekke forskjellen pÄ vederlag og honorar (du gjorde det kanskje selv akkurat nÄ?).

Hvordan bedrer vi kunstnernes Ăžkonomiske vilkĂ„r? Hvilke valg er kunstnerne selv ansvarlig for? For Ă„ ta det siste fĂžrst: kunstnere er blitt flinkere, og kan bli enda flinkere, til Ă„ takke nei til oppdrag og utstillinger som visstnok er "en gyllen mulighet til Ă„ bli sett". Kunstnere skal kreve Ă„ lĂžnnes av institusjonene og nĂŠringslivet pĂ„ lik linje med alle andre - hvorfor blir montĂžren, transportĂžren, designeren, trykkeren og formidleren lĂžnnet, men ikke kunstneren? Dette er en ukultur som har fĂ„tt etablere seg som en norm i kunstfeltet – en frykt for Ă„ falle ut av systemet kontra det Ă„ ha et levebrĂžd. Er det for lett Ă„ bli definert som ”vanskelig” nĂ„r man tar bladet fra munnen? Derfor er det spennende Ă„ fĂžlge det pĂ„gĂ„ende arbeidet med Utstillingsavtalen. Avtalen er et av Norske billedkunstneres viktigste tiltak fremover, en avtale som vil kontraktsfeste gallerier, museer og visningsroms plikter overfor utstillende kunstnere. Er det den som skal til for Ă„ sikre kunstnernes inntekter? PĂ„ seminaret i Stavanger var det konsensus blant deltagerne om at avtalen fordrer offentlig oppfĂžlging og bevissthet rundt finansiering av drift av visningsstedene, men det ble ogsĂ„ diskutert om avtalen kunne svekke enkelte visningssteders handlingsrom. Avtalen er et steg videre i profesjonaliseringen av det visuelle feltet, og VISP heier entusiastisk nĂ„ som Bergen kunsthall er prĂžveklut for avtalen i Hordaland.

Et annet spÞrsmÄl som ble luftet pÄ seminaret var om det utdannes for mange kunstnere? Nei, men dersom det offentlige Äpner opp for flere studieplasser for visuell kunst er det ogsÄ naturlig Ä forvente at flere vil sÞke offentlige tilskudd. En gradvis Þkning av studieplasser innen visuell kunst er en bekreftelse pÄ den Þkende statusen og aksepten for billedkunsten hos det offentlige og i samfunnet. Øker stipend og tilskudd tilsvarende antall utdannede kunstnere? Det ville jo vÊrt naturlig. Plikter utdanningsinstitusjonene Ä gi kunststudentene grundig innfÞring i Þkonomi og juss? Vel, hva er effekten av Ä gjennomfÞre ett tredagers kurs om regnskap og skatt den siste uken av et treÄrig studium? Kan Markedet opprettholde interessen for kunsten og samtidig understÞtte den utfordrende kunsten? Er Norge kanskje fÞrst og fremst en turnasjon og deretter en kulturnasjon? Dette er viktige spÞrsmÄl vi skal fortsette Ä stille - vi fÄr ikke svarene servert, men bevisstgjÞringen Þkes.

Jeg tror folk utenfor feltet er opptatt av, eller Þnsker Ä lÊre mer om samtidskunsten. Men det de er opptatt av er som oftest den kunsten som fysisk kan rammes inn, den tydelige visuelle som maleri, grafikk og tegning. PÄ seminaret kom det frem at enkelte politikerne synes det er vanskelig Ä presentere kunst og kunstneriske planer for kolleger fordi kunsten og sprÄket rundt oppleves som fremmed. En utfordring i Norge er at vi knapt lÊrer om kunsthistorie og samtidskunst i grunnskolen, dermed blir bÄde sprÄket rundt og uttrykksformen utilgjengelig for de utenfor kunstmiljÞet. Hva mÄ til for at flere kjenner et eierskap og en tilhÞrighet til samtidskunst, uten at kunstnere og institusjoner gÄr pÄ kompromiss med innhold? Er det mulig Ä mÞtes pÄ halvveien?

Jeg synes at kunstnere i stĂžrre grad mĂ„ tĂžrre Ă„ snakke om, delta pĂ„, og stille krav til kunstmarkedet, det Ă„ selge kunst er ikke et hĂžyrepopulistisk tiltak for Ă„ fase ut offentlig stĂžtte, men en naturlig del av kunstfeltet. Å orientere seg om sine rettigheter og Ăžkonomiske vilkĂ„r behĂžver ikke nĂždvendigvis gĂ„ pĂ„ bekostning av kunstnerisk frihet og innhold. Paradoksalt nok opplever mange kunstnere og kunstforeninger at salget har gĂ„tt markant nedover siden 80-tallet, mens de store og fĂ„ auksjonshusene og ledende galleriene sitter igjen med hele kransekaken. Kunstverden er jo tross alt ikke rettferdig eller demokratisk, mer en "hotbed of corruption" (Kenny Schachter). Kunstnere skal leve av kunsten, og kunstnerĂžkonomien er som alle andre Ăžkonomier symbiotisk og avhengig av flere inntektskilder og aktĂžrer. Kunstnere trenger offentlige stĂžtteordninger som prosjektstĂžtte, stipend og driftstĂžtte, kunstnere trenger ogsĂ„ et aktivt marked som ikke kun presser prisene opp pĂ„ en promillestor andel kunstnere. Det er behov for offentlige innkjĂžp og store investeringer i kunst, vi trenger et nĂŠringsliv som kjĂžper kunst - den lett tilgjengelige sĂ„ vel som den utfordrende som skaper diskusjon pĂ„ lunsjrommet - og kunstfeltet trenger oppmerksomhet og synlighet fra en presse som ikke kun gir spalteplass til astronomiske auksjonspriser, men gĂ„r i dybden av hva kunsten betyr for samfunnet og kulturen. Kunst kan vĂŠre store offentlige skulpturparker, men ogsĂ„ smĂ„ ornamenter pĂ„ salongbordet, et grafisk trykk fra en lokal kunstner pĂ„ skjenken, et stort maleri over sofaen. Vi trenger offentlige innkjĂžp, ambisiĂžse samlere og museer som kjĂžper, enten til privat eller offentlig samling, den kunsten «folk flest» ikke vil ha over stuebordet: det opprĂžrske, det utfordrende, det visuelt stĂžtende, den larmende lydkunsten. Vi trenger et mangfoldig kunst- og kulturtilbud der kunstnere betales og lĂžnnes som alle andre.

Tilbake til start: Av og til mÞter jeg denne vennen av en venn, og der han gÄr med sine barn er jeg fristet til Ä peke pÄ dem og spÞrre: "....men, é det nokken penger i det dÄ?"