🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Intervju: Ane Hjort Guttu

Filmen 'Tiden gÄr' av Ane Hjort Guttu handler om sosialt engasjert kunst og kunstnerisk ansvar, og lÊreren og kunststudentene vi mÞter representerer ulike stÄsteder i en pÄgÄende diskusjon gjennom filmen. 'Tiden gÄr' ble fÞrste gang vist ved Festspillutstillingen i Bergen i 2015, og var del av programmet i fjorÄrets Screen City Festival i Stavanger. CAS har snakket med Guttu om motivasjonen bak filmen og noen av temaene som tas opp.

Stillbilde fra Tiden gÄr, Ane Hjort Guttu, 2015. Foto: Cecilie Semec FNF

I filmen Tiden gÄr (Ane Hjort Guttu, 47 min, 2015) mÞter vi den 23 Är gamle kunststudenten Damla som er student ved KunsthÞgskolen i Bergen. I avgangsprosjektet sitt bestemmer hun seg for Ä jobbe med dilemmaet hun opplever i forbindelse med tigging: Hun fÞler seg dÄrlig nÄr hun gÄr forbi en tigger, men like dÄrlig hvis hun gir noe. Derfor etablerer hun et vennskap med rumenske Bianca som hun tigger sammen med utenfor togstasjonen hver dag i et halvt Är. Hun prÞver ulike strategier for Ä representere og presentere prosjektet, men blir ikke fornÞyd, og ender til slutt opp med Ä avlyse sin deltagelse i avgangsutstillingen. I filmen fÞlger vi Damla, Bianca og en liten gruppe studenter pÄ akademiet fra hun introduserer ideen og frem til utstillingen Äpner.

Se et filmklipp fra Tiden gÄr her

Marte Danielsen JĂžlbo

I ditt kunstnerskap har du ofte undersĂžkt hvordan man faktisk jobber med sosiale problemstillinger i kunsten. I flere av dine filmer mĂžter vi personer som ikke klarer Ă„ kombinere sitt kunstneriske prosjekt med sitt sosiale engasjement. De opplever moralske konflikter og ender med Ă„ isolere seg og kunsten sin (som i Uten tittel (Byen om natta), 2013) eller som i Damlas tilfelle Ă„ avlyse kunstprosjektet. Du snakket litt om dette i presentasjonen din i Stavanger – at det handler om hvilken posisjon man inntar som kunstner. Kan du begynne med Ă„ fortelle litt om bakgrunnen og din motivasjon for Ă„ lage filmen?

Ane Hjort Guttu

Jeg har jobbet, tenkt og skrevet ganske mye om dilemmaene innenfor sosiale kunstprosjekter. En viktig side ved slike prosjekter er ofte at de skal hjelpe folk eller inkludere folk som i utgangspunktet ikke er en del av et tradisjonelt kunstpublikum. Kunstneren gĂ„r inn som Ă©n som skal sĂžrge for at andre mennesker fĂ„r delta eller bli hĂžrt, og legger til rette for inklusjon av folk som tradisjonelt sett ikke er sĂ„ privilegerte. Dette er imidlertid utfordrende, fordi prosjektene samtidig gjerne strever etter en form for likeverd. Og et slikt likeverd er vanskelig Ă„ oppnĂ„ innenfor et kunstfelt som egentlig er strukturert i forhold til en auteur-rolle, nemlig kunstnerrollen. Kunstneren initierer og legger til rette hele prosjektet og dermed kan de menneskene som deltar sjelden komme i posisjon i prosjektet – de kan kun forbli deltakere. Denne problemstillingen har jeg jobbet mye med og drĂžftet gjennom ulike kunstprosjekter. SĂ„ dette var Ă©n motivasjon, og det er et aspekt ved Damlas prosjekt i Tiden gĂ„r, at hun prĂžver Ă„ fĂ„ prosjektet sitt til Ă„ bli fritt for bindinger, fritt for hierarki og roller i forhold til hvem som hjelper og hvem som blir hjulpet. Ellers var dette med tigging en direkte motivasjon. Jeg synes det er underlig hvor normalt det har blitt. Da jeg vokste opp, kunne man for eksempel lese eventyr ĂĄ la Piken med fyrstikkene, og man forestilte seg at det var noe historisk, noe som tilhĂžrte en annen politisk virkelighet enn den vi lever i. Det at noen sitter pĂ„ gata og selger fyrstikker og fryser i hjel. Og sĂ„ plutselig var det blitt vanlig og noe folk venner seg til. Og jeg har vĂŠrt opptatt av det dilemmaet Damla beskriver i filmen; at det blir nedlatende enten man gir eller ikke gir: NĂ„r Damla presenterer prosjektet for klassen sin pĂ„ akademiet refererer hun blant annet til Edvard Munch som sier at de rike stjeler fra samfunnet, og de rike som gir stjeler dobbelt fordi de ogsĂ„ ”stjeler hjerter”. Det er denne problemstillingen Damla jobber med gjennom sitt prosjekt – Ă„ utviske ulikheten mellom seg og Bianca.

Stillbilde fra Tiden gÄr, Ane Hjort Guttu, 2015. Foto: Cecilie Semec FNF
MDJ

Det jeg tenkte pĂ„ da jeg sĂ„ filmen og leste om det du har jobbet med fĂžr, er spĂžrsmĂ„let om hva kunsten kan. I filmen mister Damla distanse til det hun jobber med. Mot slutten sier hun til lĂŠreren at det ikke lenger er et kunstprosjekt, men ”bare noe hun gjĂžr”. Du derimot beholder denne distansen fordi hele historien formidles gjennom filmmediet, og din posisjon er tilbaketrukket. SĂ„ spĂžrsmĂ„let mitt handler kanskje mer om forutsetningene for kunsten – er kunsten avhengig av en form for distanse?

AHG

Ja, det tror jeg. Det kontemporÊre kunstbegrepet krever en form for distanse, i betydningen en vurdering av hva som kan vises eller framstilles og hvordan. Og hvis det ikke kan vises eller framstilles pÄ noen mÄte, sÄ kan det ikke kalles kunst. Damlas problem er at hun mÄ vise fram det hun gjÞr, men idet hun gjÞr det fÞler hun at hun bedrar den relasjonen hun har til Bianca. Det oppstÄr et moralsk problem fordi det likeverdet hun sÞker Ä oppnÄ forsvinner idet prosjektet presenteres som kunst. Derfor mener jeg at den konklusjonen hun kommer fram til, altsÄ at hun trer ut av kunstinstitusjonen, er helt riktig. For det fÞrste fant hun ikke noen mÄte Ä dokumentere prosjektet pÄ som hun syntes fungerte. For det andre vurderer hun relasjonen til Bianca som viktigere. Et lignende eksempel, hentet fra virkeligheten, er kunstakademiet i Ramallah som den norske kunstneren Henrik Placht tok initiativ til. Han Þnsket Ä starte et kunstakademi i en krigssone, og bestemte seg for Palestina. I utgangspunktet var det et kunstprosjekt,, men i det Þyeblikket han faktisk involverte seg med folk i Ramallah og i UD, innsÄ han at prosjektet ikke kunne presenteres som hans kunstprosjekt. SÄ ble det en kunstskole, og det var selvsagt det eneste riktige.

MDJ

Ja, det er noe med at man mÄ velge hvilken hest man vil spille pÄ. Men det er jo ogsÄ fantastisk at et kunstprosjekt kan ende i en kunstskole i Ramallah.

AHG

Ja, det er vel og bra, men eksemplet viser i hvert fall at i et kunstprosjekt sÄ er det det kunstneriske aspektet som er mÄlet. Og da tror jeg alle som er involvert mÄ ha den samme forstÄelsen av det.

MDJ

Det handler om forstÄelsen av hvilke rammer som faktisk ligger for prosjektet.

AHG

Ja. For eksempel kunne ikke Bianca vÊrt involvert i Damlas kunstprosjekt. Og den eneste mÄten jeg syntes Bianca kunne vÊre involvert i mitt kunstprosjekt var som skuespiller, fordi det var veldig vanskelig Ä gi henne det fullstendige bildet av den diskusjonen som foregÄr i filmen. SÄ da synes jeg skuespillerstatusen var en etablert og grei rolle Ä ha innenfor en filmproduksjon. Det var lettere og riktigere Ä forholde meg til henne som skuespiller enn som dokumentarisk subjekt.

MDJ

Jeg leste om et kunstprosjekt som ble vist pÄ MalmÞ kunsthall i januar 2015. Om to tiggere som satt inne i kunsthallen og ble betalt 140 kr timen. HÞrte du om det?

AHG

Ja, det hĂžrtes helt jĂŠvlig ut.

MDJ

Det har noe med det du sier om likheten i relasjonen. Det Ä behandle folk én til én, som et menneske, ikke i forhold til den posisjonen i samfunnet de har endt opp i.

AHG

Ja, det er veldig viktig for at det skal vĂŠre et etisk prosjekt.

MDJ

Som kanskje ikke blir diskutert godt nok i kunstverdenen. Det er ofte de sensasjonelle tingene som blir trukket frem, og sÄ fÄr man ikke en riktig diskusjon om kunstens rolle og ansvar i dette.

AHG

Ja, men det er ogsÄ kunstnernes ansvar Ä skape prosjekter som kan diskuteres pÄ en fornuftig mÄte.

MDJ

Den tyske kunstneren Thomas Hirschhorn laget Gramsci-monumentet i et fattig boligprosjektsomrÄde i Bronx, i lÞpet av en sommer. Det var de lokale som bygget det opp, og det besto blant annet av et bibliotek, en kafe og en radiostasjon, og det var mange arrangementer gjennom sommeren, sÊrlig for barn, men ogsÄ av den akademiske sorten. Hva tenker du om dette? Dette er jo pÄ den ene siden hans kunstprosjekt. Samtidig har deltakerne en annen posisjon enn ham for det er han som bestemmer alle rammene, og bestemmer hvordan det skal leses av et internasjonalt kunstpublikum.

AHG

Jeg har egentlig vÊrt veldig positiv til Thomas Hirschhorn, og likte blant annet godt Bataille-monumentet som ble vist pÄ Documenta 11. Jeg tenker at det er noen ting som er viktige: For det fÞrste synes jeg det har en betydning hvorvidt han selv faktisk er tilstede der hele sommeren og snekrer og er involvert. I noen tilfeller har han begynt Ä bare la andre folk gjÞre det, og det er jeg mer tvilende til. For det andre mÄ man se pÄ hvilket eierskap man gir andre nÄr de deltar gratis i ens prosjekter. I Gramsci-prosjektet virker det ikke som om noen nÞdvendigvis blir plassert i noen rolle eller skal oppfylle en bestemt funksjon eller underordne seg. Det er Äpent for de som vil vÊre med, og hvis du ikke vil vÊre med lenger sÄ kan du bare la vÊre. Den type frivillighet synes jeg er helt i orden. Det er vel heller ikke umulig Ä tenke seg at deltakerne faktisk var interessert i Gramsci og fikk mye ut av Ä vÊre med pÄ prosjektet. Da i motsetning til tiggerprosjektet i MalmÞ der tiggerne blir posisjonert i den samme rollen som de ellers ogsÄ alltid har.

MDJ

Ja, og i det tilfellet handlet det jo ikke om dem. Det handlet om publikum.

AHG

Og om kunstinstitusjonen, det er en form for institusjonskritikk som er ekstremt uklar.

MDJ

Men dette med intensjon har mye Ä si. RedaktÞr Jörg Heiser i Frieze pÄpekte nylig at autentisiteten i kunstnerens intensjoner bÞr stÄ sentralt i sosiale kunstprosjekter. At det medmenneskelige er ekte. Det er jo hele tiden et spÞrsmÄl om etikk. At man ikke bare skal bruke andre mennesker som brikker i noe, og at det er noe man engasjerer seg i og jobber med over lengre tid.

AHG

Ja, man mÄ faktisk personlig gÄ inn i noe og jobbe med det og vise at det er viktig for én. Og sÄ synes jeg det teller veldig mye at det har kunstnerisk verdi, estetisk og tematisk. At det virker pÄ betrakteren. I noen tilfeller kunne jo kunstneren like gjerne laget et humanitÊrt prosjekt, og det ville kanskje blitt klarere og bedre.

1 / 6
MDJ

Men for Ä snakke litt om disse menneskene i Tiden gÄr, de posisjonene de har og hvem du har gitt taletid: Filmen din har en dokumentarisk stil og inneholder synspunkter fra fÞlgende aktÞrer: tiggeren, veilederen og Damlas medstudenter. Vi blir presentert for disse aktÞrene gjennom intervjuer og samtaler i en seminargruppe pÄ kunstakademiet. Kan du si litt om hva som var viktig for deg Ä fÄ frem i disse karakterene? F.eks er Bianca den fÞrste vi mÞter, mens Johan, maleristudenten, fÄr mye taletid utover i handlingen.

AHG

Filmen er ganske tradisjonelt bygget opp, og Äpningen er en introduksjon til problemstillingen. Bianca sitter pÄ biblioteket og forteller blant annet at hun ikke kan lese. Dermed kan hun ikke nyttiggjÞre seg kunnskapen der inne, og hun bruker biblioteket av andre grunner. Det setter opp en motsetning til neste scene, kunstskolen og de diskusjonene de fÞrer der. Her beskriver lÊreren et paradoks: PÄ den ene siden er kunst, under moderniteten, et ledd i en tradisjonell, undertrykkende arbeidsdeling. PÄ den andre siden er den et opprÞr mot den samme arbeidsdelingen. Og det er jo det problemet som kunsten og kunstneren alltid stÄr i; delvis tilhÞrer de den borgerlige orden og delvis prÞver de hele tiden Ä opponere mot den. SÄ det er en mÄte Ä etablere hovedproblemstillingen i filmen pÄ. Ellers sÄ er det ulike posisjoner som spiller seg ut i studentgruppen, gjengse posisjoner innenfor en norsk kunstskolevirkelighet, som jeg kjenner forholdsvis godt. Johan, maleristudenten, er for eksempel en viktig stemme; han representerer en slags autonomiestetikk: En idé om at kunsten er politisk nÄr den tar et eget sprÄk og insisterer pÄ en alternativ mÄte Ä snakke om verden pÄ. Han tar avstand fra den tradisjonelle politiske kunsten, og han er kritisk til sprÄket Damla benytter seg av, som han mener er et polemisk og forenklet sprÄk. Men sÄ kan man si at han ogsÄ stÄr i en vanskelig situasjon, ved at det han gjÞr er sÄ basert i en ganske eksklusiv maleriproblematikk. Det var helt nÞdvendig Ä ha med den posisjonen. Og ellers er det Hedvig med en slags kritisk sosialistisk refleks, og Russell som har dette argumentet om at folk mÄ fÄ lov til Ä vÊre annerledes, og at forskjeller er viktig.

MDJ

Ja, det er jo en interessant scene hvor seminargruppen ender opp med Ä snakke om verdighet, ulikhet og likhet. Det er jo noe i det han sier om at man ikke kan forutsette at alle vil ha det pÄ samme mÄten som oss.

AHG

Ja, det er riktig, men samtidig kan det bli et problem hvis dette idealet om forskjellighet hindrer folk i Ă„ vise solidaritet, Dette prĂžver Hedvig Ă„ gĂ„ til angrep pĂ„. Ellers er bruken av begrepet verdighet noe som har irritert meg veldig. Hvem er det som definerer hva som er verdighet? Å snakke om verdighet i forbindelse med tigging er for eksempel er et blindspor. Da synes jeg Damlas utgangspunkt er bedre – at problemet med tigging er ulikhet og bortkastet tid. For det er vel ingen som vil bruke tiden sin pĂ„ tigging hvis de kan la vĂŠre?

MDJ

Og det er jo nettopp i spÞrsmÄl som dette at kunsten har et potensial. LÊreren sier i et intervju i filmen at Damlas prosjekt er provoserende fordi hun bruker sÄ mye tid pÄ det nÄr hun ikke mÄ. Men at det samtidig er det vakkert fordi kunsten representer det stedet hvor en slik handling er mulig.

AHG

Ja. Og det er jo riktig. Hvem andre kunne gjort noe sÄnt? SÄnn sett gjenspeiler denne kritiske diskusjonen som filmen dreier rundt, kunstens muligheter; kritikken som ligger implisitt i den kunstneriske praksisen.

Stillbilde fra Tiden gÄr, Ane Hjort Guttu, 2015. Foto: Cecilie Semec FNF

Ane Hjort Guttu (f.1971) er billedkunstner bosatt i Oslo. Hun arbeider innenfor en rekke ulike medier, men har de siste Ärene hovedsakelig konsentrert seg om film- og videoarbeider som spenner fra undersÞkende dokumentarfilm til poetisk fiksjon. Hennes arbeider tar ofte form av forskjellige former for maktanalyse, enten denne makten utfolder seg i skolen, i det urbane landskapet eller i kunstfeltet. Et gjennomgÄende tema i Guttus kunstnerskap er kunstens og kunstnerrollens mulighet til politisk handling. Guttu er ogsÄ aktiv som kurator og skribent.

Guttus siste utstillinger og prosjekter inkluderer blant annet eating or opening a window or just walking dully along, Festspillutstillingen, Bergen kunsthall 2015; Future Light, Wien-biennalen, Østerrike 2015; Time Passes, South London Gallery 2015, Lorck Schive kunstpris, Trondheim kunstmuseum 2015. Kommende utstillinger og prosjekter inkluderer The Child As Teacher, Reykjavik kunstmuseum/Krakow Museum for Contemporary Art, Identity, National Gallery Kiev, Ukraina.