"As they have mediated our engagement with the world, with others, and with ourselves, cinematic and electronic technologies have transformed us so that we currently see, sense, and make sense of ourselves quite other than we were before them."
âVivian Sobchack, The Scene of the Screen.
Endelig! I Ă„r fikk jeg anledning til Ă„ delta pĂ„ flere av de spennende arrangementene som sto i programmet til Screen City Festival 2015. Denne oktober-festivalen har jeg hatt lyst til Ă„ fĂ„ med meg siden fĂžrste gang den gikk av stabelen en kald hĂžstkveld i 2013. I lĂžpet av en langhelg inviterte Screen City i Ă„r til forskjellige typer arrangementer, og kunstverk av varierende art spredt rundt i byrommet, nĂŠrmere bestemt Ăstre bydel i Stavanger. Festivalen bĂžd pĂ„ performancer, kunstnersamtaler, djâer, og en ute-kino ved Badedammen. Screen City presenterer bevegelige bilder i det offentlige rom som inngĂ„r i et forhold med arkitektur og lyd. I festivalens egen katalog stĂ„r det at festivalens format utvider grensen knyttet til den cinematiske opplevelsen. Videre stĂ„r det at programmet i Ă„r tar utgangspunkt i det post-industrielle klima i Europa i dag, og hvordan de industrielle forandringene pĂ„virker arkitekturen og det sosiale rom. Dette danner en bakgrunn for screening pĂ„ bygninger som allerede har en historie, og er med pĂ„ Ă„ redefinere eller stille spĂžrsmĂ„l ved bygninger som objekt, og pĂ„ den mĂ„ten forsĂžker Ă„ transformere dem til subjekt.
Skjerm-mediert visning av kunst har eksistert lenge. Lenge fÞr fotografiet eller bevegelige bilder. Camera Obscura, skyggeshow og magiske lanterneprojeksjoner er bare noen eksempler pÄ skjermbasert visning av forskjellig slag. PÄ 1500-tallet beskrev den italienske teoretikeren Leon Battista Alberti lerretet som et vindu som Äpner et rom utover sine rammer. Dette tatt i betraktning er dagens skjermbaserte kunst bare nok et kapittel i en lang tradisjon innen kunstproduksjon. Historisk sett skjer det et skifte pÄ midten av 1960-tallet nÄr massemediaskjermer som fjernsynet fÄr plass i kunstverk eller installasjoner. Man ser en utbredt eksperimentering av kunst i et forhold til teknologisk media og visualisering. Installasjonsbegrepet er viktig i denne sammenheng fordi installasjoner er skulpturelle miljÞer som inviterer til deltakelse. Betrakter tilbys en erfaring i utstillingsrommet som tar opp i seg forskjellige objekter som en del av kunstverket. Disse delene av kunstverket er ment Ä erfares som et aktivt rom, heller enn et (eller flere) objekt. PÄ den mÄte avslÞrer de seg selv i en tidsmessighet, i stedet for Ä avslÞre seg som et komplett kunstverk hvor alt er synlig pÄ en gang. Det er spesielt virkningsfullt Ä ta i bruk mediaskjermer i installasjoner som skulpturell utforsking for Ä skape en tiltenkt stemning, og som et mÞte mellom kropper og skjermer over tid, og i en stÞrre romlig sammenheng. Slik kan en ny mÄte Ä betrakte pÄ oppstÄ. I dag ser man en eksperimentering med bruk av skjermer i bred forstand i samtidskunsten.
Lydbilde
Jeg ankom festivalen til fredagens kveldsprogram som ble startet av kunstnerne Dan Gregor og Michal Pustejovsky. Deres audiovisuelle installasjon forandret fasaden pÄ Stavanger Konserthus. Med abstrakte elementer som ligner bÞlger ble installasjonen knyttet til konserthusets geografiske sted ved sjÞkanten, og den aktiviserte fasaden skapte en illusjon om et annet rom. Inne i konserthusets orkestersal Fartein Valen ble det arrangert Orgelnatt. Komponist Nils Henrik Asheim hadde invitert med seg blant annet de tsjekkiske og slovakiske video- og lydkunstnerne Pjoni og Jan Sicko. Disse kunstnerne stilte med sitt audiovisuelle prosjekt XYZ. Abstrakte lyselementer ble projisert pÄ mange smale lerret som hang fra taket inne i salen. Lyselementene beveget seg kontinuerlig oppover pÄ de lange lerretene, mens de skiftet lengde og tykkelse etter tone. MÞrke, lange toner frembragte brede, lange former, mens lysere lyder produserte tynne sÞyler av lys. Samspillet mellom de abstrakte lyselementene, rÄ digital lyd og organisk orgelspill skapte en synergi som gjorde meg oppmerksom pÄ lydens egenart. Orgelet gikk ut over sine grenser sett i forhold til hva jeg har hÞrt av orgelmusikk tidligere. Med sin atonalitet ble egenarten til bÄde orgellyden og den digitale lyden tydelig, og sammen skapte de en meget vellykket og passende synergi i Fartein Valen.
PĂ„ den andre siden av VĂ„gen var festivalens hovedkvarter, Rogaland kunstsenter, en naturlig plass Ă„ begynne nĂ„r man skulle utforske programmet i Ăstre bydel. Her var det 35-mm filmen Time as perspective av Berlin-baserte Rosa Barba som ble vist. Det fĂžrste man sĂ„ da man entret gallerirommet var ikke skjermen, men fremviseren og metervis med 35-mm film pĂ„ rull. Fremviseren var Ă„pen, pĂ„ den mĂ„ten at man kunne se cellulosefilmens reise fra filmrullen forbi lyskilden og tilbake pĂ„ rullen. Lyden av denne prosessen var nesten like hĂžy som lydsporet til filmen, noe som trakk min oppmerksomhet mot selve projektoren og filmmediet. Selve filmen viser oljepumpenes mekaniske og repeterende bevegelser i en Texas-Ăžrken som kan oppleves bĂ„de meditativt og politisk, men et naturlig fokus her ble verkets medium.
(Arbeids)rytme
Ved inngangen til Rogaland Kunstsenter, pÄ utsiden, ble Beathe RÞnnings verk Meditations on Works III vist. Skjermen viste arbeidsprosessen til forskjellige yrker som en slakter, to baristaer og en butikkmedarbeider. Den meditative koreograferingen som kroppen selv utfÞrer i sitt rutinebaserte arbeid fremheves i dette verket, det finnes en fin rytme i filmen. Den er poetisk pÄ den mÄten at man blir ydmyk av den skjÞnnheten som kommer frem i hverdagsarbeidet. Men verket klarte ikke Ä overbevise meg helt fordi avstanden ble for stor, verket ble vist flere meter opp fra bakken pÄ fasaden til kunstsenteret, og teksten som rullet over hele skjermen var for meg med pÄ Ä Þke avstand i stedet for Ä skape nÊrhet til kroppens bevegelser i arbeid.
Ferden gikk herfra videre gjennom Pedersgata. Gaten har fÄtt sitt navn etter Petrikirken pÄ Nytorget, og bestÄr stort sett av trehusbebyggelse som ble bygget for Ä huse arbeidere pÄ 1800-tallet. PÄ vinduet til et av disse trehusene projisertes de tyske kunstnerne Antje Ehmann og Harun Farockis videoverk Labour in a single shot. Dette verket bestÄr av flere enkelttakninger av mennesker i arbeid som hver varer i ett par minutter. Verket viser mennesker fra hele verden og flere samfunnslag som gjennomfÞrer sine arbeidsoppgaver. I Stavanger ble filmene projisert pÄ et forlatt butikkvindu. Man fÄr her den nÊrheten til verket som jeg savnet med RÞnnings verk pÄ Rogaland Kunstsenter. Det er bÄde verket i seg selv, og rammen for visningen som gjÞr at man kommer tettere inn pÄ menneskene i arbeid. Man kan stÄ pÄ kloss hold i Pedersgata med arbeiderne i verket og deres rutinearbeid. Men visningsvalget hadde ogsÄ en bakside. Det ble mange forstyrrende element pÄ gata, om man sto pÄ fortauet sto man for nÊre, sto man pÄ andre siden av veien ble det for mange biler og forbipasserende. Jeg ble litt utilpass og gikk videre.
I enden av Pedersgata sĂ„ jeg etter den mobile skulpturen til de tsjekkiske kunstnerne Matej Al-Ali og ThomĂĄs Moravec som det sto i programmet at skulle befinne seg i omrĂ„det. Etter hvert ble jeg ganske irritert etter Ă„ ha trasket opp og ned alle sidegatene uten resultat. Jeg gikk i retning Ryfylkegaten hvor det sto en lastebilhenger parkert utenfor Mathallen. Denne huset den norske kunstneren Knut Ă
sdams Mobil Egress. Den 41 min lange filmen, eller kinoinstallasjonen, har et narrativ som utspiller seg pÄ en bensinstasjon i Oslo. Filmen skildrer hverdagen til en ung jente som jobber pÄ bunnen av olje-Norges hierarki, og hvordan det pÄvirker henne. Mot slutten av filmen, som gjÞr en fin og troverdig skildring av arbeid nederst pÄ oljerangstigen, begynte jeg Ä tenke pÄ MatÚj Al-Ali og Thomas Moravec verk som jeg ikke fant, ble rastlÞs, og sÄ fort filmen var ferdig gikk jeg tilbake til siloene i enden av Pedersgata.