🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Å vekke et tre til live

Matt Bryans bruker kunsten som en spirituell og Þkologisk praksis, som gir dÞde trÊr nytt liv i utstillingsrommet. Utstillingen "Whorls" pÄ Bryne Kunstforening lar betrakteren oppnÄ fordypning og refleksjon rundt naturens former og detaljerikdom, men det mangler noe: en mer sanselig innsikt i den utfÞrlige og tidkrevende prosessen som ligger bak verkene.

Matt Bryans – Whorls. Bilde: Erik Séter Jþrgensen

NÄr jeg gÄr lenge nok i naturen, uten Ä bli distrahert av smarttelefon, Spotify eller podcast, begynner noe eget Ä skje. Roen senker seg over meg, og sansene skjerpes. En stÞrre mottakelighet for detaljer begynner Ä trenge frem fra den mÞnstergjenkjennende skjermhjernen, og de enkelte plantene og trÊrne rundt meg fÄr alle et unikt uttrykk. NÄr man fÞrst er i dette stadiet, kan enhver form i naturen gi stoff til ettertanke og lang tids refleksjon. Ingenting er lenger utskiftbart eller unÞdvendig.

Det er et slikt stadium Matt Bryans fremkaller i utstillingen Whorls pĂ„ Bryne Kunstforening. Men det skjer fĂžrst nĂ„r man har fĂ„tt sansen for Bryans’ omfattende arbeid og dialog med naturmaterialene, og den integrerte symbiosen mellom kunst, natur, liv og fellesskap som er grunnleggende for hans praksis. Mye av utstillingen ligger i fortellingen om verkene og deres tilblivelsesprosesser fĂžr Ă„pningen. Men denne informasjonen tar jeg fĂžrst inn en stund etter at jeg har gĂ„tt rundt de mange treobjektene i utstillingsrommet.

Det er to formelle strÞmninger i utstillingen pÄ Bryne Kunstforening, som bestÄr av ett stort rom i Þverste etasje av Bryne MÞlle, strÄlende opplyst, med vinduer i alle fire vegger. Den ene er et forlÞp pÄ seks svarte stÄlbord med plater av furu og bjÞrk. PÄ disse platene er det spredd et lag med aske fra brent tre, som er festet med trelim. PÄ denne overflaten har Bryans tegnet med fargeblyanter, slik at asken fÄr grÞnne nyanser og nesten ligner gress. Jeg vender tilbake til referansene som ligger i denne gesten.

Som en skarp kontrast til stÄlbordene, som stÄr som sÞyler i en diagonalt buet linje gjennom rommet, snor det seg en slange av runde treobjekter som fÞlger rommets motsatte diagonal. Treobjektene har forskjellige uttrykk, men er alle omtrent runde og ligger pÄ gulvet i en lang, buet linje. Det fÞrste inntrykket er at de ligner dÞdningshoder, som om utstillingsrommet var en slagmark. De runde "trekulene" har alle unike former og mÞnstre, som Bryans har manipulert frem gjennom sliping og pussing. De bÊrer pÄ ett eller flere naturlige hulrom, noe som understreker sammenligningen med dÞdningshoder. Dette bildet forsterkes av at de grÞnne platene med trelim er forhÞyet i rommet, mens treobjektene ligger pÄ gulvet en meter under dem, som om de var begravet under jorden.

Matt Bryans – Whorls. Bilde: Erik Séter Jþrgensen
Matt Bryans – Whorls. Bilde: Erik Séter Jþrgensen

Utover disse to diagonale forlÞpene i rommet, stÄr noen vanlige trestammer bak i rommet, som for Ä skape en kontrast til de mest manipulerte verkene i sentrum av utstillingen. Dette bildet brytes imidlertid av én av stammene, som er helt uthulet. Stammen viser et forunderlig mÞnster av knaster og utvekster pÄ treets overflate, og en helt fin innside, som er blitt slipt glatt av kunstneren.

Hvis man som besĂžkende ikke fikk noen formidling av skapelsesprosessen bak verkene, ville det vĂŠre utfordrende Ă„ komme videre i sin utforskning av denne utstillingen. Det er nemlig vanskelig Ă„ fĂ„ en fĂžlelse av de mange lagene i Bryans’ verk uten innsikt i hans arbeidsprosess. Man dras raskt mot Ă„ undersĂžke materialene selv i detaljer, fordi det nesten ikke er andre mĂ„ter Ă„ tolke verkene pĂ„. Utstillingen er tĂžmt for motiviske eller symbolske referanser, utenom de fĂ„ som jeg allerede har skissert. Og det er nettopp her at den nysgjerrigheten og sans for detaljer som jeg opplever i mĂžtet med naturen blir aktivert.

Denne aktiveringen krever imidlertid en periode med frustrasjon – nesten som en dopamin-hjerne som blir utsatt for smarttelefon-faste; det ligner tilstanden man kan oppnĂ„ i naturen, uten annen stimuli. Men nĂ„r denne frustrasjonen er blitt dempet, fremstĂ„r hvert mĂžnster i treet og hver krusning pĂ„ den uttĂžrkede asken som et motivisk forlĂžp med unike detaljer. Disse formene blir nĂŠrvĂŠrende, slik som nĂ„r man ser lenge pĂ„ et abstrakt maleri. Man kunne argumentere for at denne tilstanden er en form for apofeni, et psykologisk fenomen hvor tilfeldige og meningslĂžse inntrykk oppfattes som meningsfulle – som nĂ„r man ser pĂ„ skyene og finner figurer i dem. Men denne tolkningstrategien er en direkte fĂžlge av den vage motiviske og symbolske intensjonaliteten i utstillingen. Dette forholdet ville kanskje vĂŠrt annerledes hvis man kunne rĂžrt ved og luktet pĂ„ materialene, men det er uklart om utstillingen gir lov til dette. Det sanselige aspektet er holdt til visuelle inntrykk.

Det er her jeg griper til utstillingskatalogen, som er skrevet av Sigvart Zachariassen og kurator Anne Therese Tveita. Den beskriver Bryans’ kunstneriske profil i dybden og understreker hans prosessuelle og undersĂžkende tilnĂŠrming, hvor bĂŠrekraft er en selvfĂžlge og tid er den stĂžrste utgiften. Det er tydelig at kunstneren bruker sin praksis terapeutisk og nesten spirituelt. Lange turer i skogen og tĂ„lmodige manipuleringer av trematerialet gjennom flere forskjellige faser utgjĂžr en meditativ dialog med naturen. I denne prosessen samler Bryans pĂ„ veltede stammer og kasserte juletrĂŠr, sĂŠrlig disse "whorls", som er punktene pĂ„ treet hvor en sirkulĂŠr ordning av grener stikker ut fra samme omrĂ„de pĂ„ stammen.

Sammen utgjĂžr dette treet et dĂždt materiale som vekkes til liv igjen gjennom en serie av handlinger: fĂžrst tĂžrking av treet, og deretter forskjellige manipuleringer av det, som skjĂŠring, sliping og pussing. Det er i disse handlingene at utstillingens Ăžkologiske og alkymistiske dimensjoner mĂžtes. Den Ăžkologiske dimensjonen av Bryans’ praksis bestĂ„r i tĂ„lmodig Ă„ "fĂžlge" trematerialet gjennom tid og materiell utvikling, fra Ă„ ligge pĂ„ skogbunnen til den ferdige skulpturen i utstillingsrommet. For Ă„ bruke filosofen Timothy Mortons ord, kultiverer Bryans en "Ăžkologisk oppmerksomhet" rundt treet, som i sagens natur er temporalt. Som Morton skriver: "Realizing that there are lots of different temporality formats is basically what ecological awareness is. It’s equivalent to acknowledging in a deep way the existence of beings that aren’t you, with whom you coexist." Det lange tidsaspektet som Bryans’ arbeid med treet innebĂŠrer, er en mĂ„te Ă„ stille seg inn pĂ„ treets tidsfrekvens. (Interessant nok skriver Tveita at Bryans ikke er interessert i "akademiske kunstteorier". Det er snarere et Ăžnske om Ă„ utforske "forbindelsene mellom mennesket og naturen, og mellom fortid og nĂ„tid" som driver ham – her mĂ„ jeg pĂ„peke at det nettopp er en motivasjon for den akademiske teorien Ă„ forstĂ„ disse store spĂžrsmĂ„lene.)

Matt Bryans – Whorls. Bilde: Erik Séter Jþrgensen

Den alkymistiske dimensjonen er mer tydelig i Bryans’ verk med aske. Som det stĂ„r i katalogen, har kunstneren produsert asken i sin egen kakkelovn pĂ„ ÅlgĂ„rd, noe som understreker verkets personlige aspekt. Ved Ă„ brenne treet for deretter Ă„ lime dens aske til et annet stykke tre, synes Bryans Ă„ utfĂžre en form for gjenoppstandelse av trematerialet. At det sĂ„ til og med er tegnet over med grĂžnn farge, slik at det minner om en skogbunn, peker pĂ„ en sirkulĂŠr bevegelse og et budskap om at naturmaterialer stadig tar nye former. Ved Ă„ trekke treet gjennom denne prosessen – fra dĂžd trestamme til aske til et kunstverk som minner om jordbunnen – synes Bryans Ă„ gi naturmaterialet et nytt liv, eller kanskje nĂŠrmere sagt, la det gjenoppstĂ„ i en ny form til ĂŠre for mennesket.

For selv om Whorls er et prakteksempel pĂ„ en bĂŠrekraftig utstilling, er det viktig Ă„ understreke at trematerialet fĂžrst og fremst fĂ„r nytt liv for Ă„ tjene som et objekt for menneskelig kontemplasjon. Og her kommer den siste dimensjonen av Bryans’ praksis inn i bildet. Som katalogen beskriver, har utstillingsproduksjonen skapt et bĂ„nd mellom frivillige i kunstforeningen, lokale kunstnere og materialeleverandĂžrer, som sammen med Bryans har vĂŠrt med i arbeidet med trematerialet og utvekslet inspirasjon og erfaring.

BĂ„de den alkymistiske, Ăžkologiske og fellesskapsorienterte dimensjonen av Bryans’ praksis er fascinerende, men dessverre er det vanskelig Ă„ fĂ„ skikkelig tak i disse lagene av verkene i selve utstillingen. Man fĂ„r toppen av isfjellet, men uten Ă„ komme skikkelig i dybden pĂ„ den rikdommen som prosessen tilsynelatende har inneholdt. Selv om katalogen gjĂžr noe opp for dette, savner jeg at utstillingen formidler noen av de praktiske dimensjonene i den kunstneriske prosessen pĂ„ andre mĂ„ter enn gjennom tekst. I utstillingen Back to the Land av Jannik Abel – som Whorls har mye til felles med bĂ„de hva gjelder materiale og metode – valgte kunstneren for eksempel Ă„ fĂ„ sine utskĂ„rne treverk fraktet av 150 mennesker med hĂ„ndkraft, da de skulle stilles ut pĂ„ Kunstnernes Hus i starten av Ă„ret. Kunne man i Bryne Kunstforening ha vist en film, hvor man sĂ„ de mange fasene av arbeidet med treet utfoldes? Kunne noen av disse fasene til og med ha foregĂ„tt direkte i utstillingsrommet, som et performativt element? Og kunne det performative strekke seg til Ă„ inkludere de besĂžkende?

NĂ„r den kunstneriske prosessen er sĂ„ viktig for forstĂ„elsen av verkene som den er hos Bryans, er det nĂždvendig Ă„ finne en mĂ„te Ă„ inkorporere den pĂ„, slik at publikum kan fĂ„ en mer sanselig opplevelse av den. Som betrakter av Bryans’ gjenoppstandne treobjekter blir man ledet mot den kontemplasjonen som oftest bare forekommer i mĂžtet med naturen selv. Men med dette mĂžtet oppstĂ„r ogsĂ„ et Ăžnske om Ă„ bli invitert med ut i skogen og rent faktisk vĂŠre sanselig til stede nĂ„r Bryans samler sine dĂžde trĂŠr og vekker dem til liv.

More info

Matt Bryans: Whorls

Bryne Kunstforening

8. - 30. mars 2025

Til orientering: Begge redaktĂžrene av CAS har arbeidet med Matt Bryans i andre sammenhenger, men ikke knyttet til hans kunstneriske praksis. Kritikeren har hatt full autonomi i sitt arbeid med denne teksten, og kjenner ikke Bryans personlig.

About the author

Joachim Aagaard Friis (f. 1992) har en mastergrad i kunsthistorie og en bachelor i allmenn litteraturvitenskap fra KĂžbenhavns universitet. For tiden arbeider han som doktorgradsstipendiat ved Universitetet i Agder, og anmelder kunst for en rekke publikasjoner.

All articles by Joachim Aagaard Friis