Utover disse to diagonale forlÞpene i rommet, stÄr noen vanlige trestammer bak i rommet, som for Ä skape en kontrast til de mest manipulerte verkene i sentrum av utstillingen. Dette bildet brytes imidlertid av én av stammene, som er helt uthulet. Stammen viser et forunderlig mÞnster av knaster og utvekster pÄ treets overflate, og en helt fin innside, som er blitt slipt glatt av kunstneren.
Hvis man som besĂžkende ikke fikk noen formidling av skapelsesprosessen bak verkene, ville det vĂŠre utfordrende Ă„ komme videre i sin utforskning av denne utstillingen. Det er nemlig vanskelig Ă„ fĂ„ en fĂžlelse av de mange lagene i Bryansâ verk uten innsikt i hans arbeidsprosess. Man dras raskt mot Ă„ undersĂžke materialene selv i detaljer, fordi det nesten ikke er andre mĂ„ter Ă„ tolke verkene pĂ„. Utstillingen er tĂžmt for motiviske eller symbolske referanser, utenom de fĂ„ som jeg allerede har skissert. Og det er nettopp her at den nysgjerrigheten og sans for detaljer som jeg opplever i mĂžtet med naturen blir aktivert.
Denne aktiveringen krever imidlertid en periode med frustrasjon â nesten som en dopamin-hjerne som blir utsatt for smarttelefon-faste; det ligner tilstanden man kan oppnĂ„ i naturen, uten annen stimuli. Men nĂ„r denne frustrasjonen er blitt dempet, fremstĂ„r hvert mĂžnster i treet og hver krusning pĂ„ den uttĂžrkede asken som et motivisk forlĂžp med unike detaljer. Disse formene blir nĂŠrvĂŠrende, slik som nĂ„r man ser lenge pĂ„ et abstrakt maleri. Man kunne argumentere for at denne tilstanden er en form for apofeni, et psykologisk fenomen hvor tilfeldige og meningslĂžse inntrykk oppfattes som meningsfulle â som nĂ„r man ser pĂ„ skyene og finner figurer i dem. Men denne tolkningstrategien er en direkte fĂžlge av den vage motiviske og symbolske intensjonaliteten i utstillingen. Dette forholdet ville kanskje vĂŠrt annerledes hvis man kunne rĂžrt ved og luktet pĂ„ materialene, men det er uklart om utstillingen gir lov til dette. Det sanselige aspektet er holdt til visuelle inntrykk.
Det er her jeg griper til utstillingskatalogen, som er skrevet av Sigvart Zachariassen og kurator Anne Therese Tveita. Den beskriver Bryansâ kunstneriske profil i dybden og understreker hans prosessuelle og undersĂžkende tilnĂŠrming, hvor bĂŠrekraft er en selvfĂžlge og tid er den stĂžrste utgiften. Det er tydelig at kunstneren bruker sin praksis terapeutisk og nesten spirituelt. Lange turer i skogen og tĂ„lmodige manipuleringer av trematerialet gjennom flere forskjellige faser utgjĂžr en meditativ dialog med naturen. I denne prosessen samler Bryans pĂ„ veltede stammer og kasserte juletrĂŠr, sĂŠrlig disse "whorls", som er punktene pĂ„ treet hvor en sirkulĂŠr ordning av grener stikker ut fra samme omrĂ„de pĂ„ stammen.
Sammen utgjĂžr dette treet et dĂždt materiale som vekkes til liv igjen gjennom en serie av handlinger: fĂžrst tĂžrking av treet, og deretter forskjellige manipuleringer av det, som skjĂŠring, sliping og pussing. Det er i disse handlingene at utstillingens Ăžkologiske og alkymistiske dimensjoner mĂžtes. Den Ăžkologiske dimensjonen av Bryansâ praksis bestĂ„r i tĂ„lmodig Ă„ "fĂžlge" trematerialet gjennom tid og materiell utvikling, fra Ă„ ligge pĂ„ skogbunnen til den ferdige skulpturen i utstillingsrommet. For Ă„ bruke filosofen Timothy Mortons ord, kultiverer Bryans en "Ăžkologisk oppmerksomhet" rundt treet, som i sagens natur er temporalt. Som Morton skriver: "Realizing that there are lots of different temporality formats is basically what ecological awareness is. Itâs equivalent to acknowledging in a deep way the existence of beings that arenât you, with whom you coexist." Det lange tidsaspektet som Bryansâ arbeid med treet innebĂŠrer, er en mĂ„te Ă„ stille seg inn pĂ„ treets tidsfrekvens. (Interessant nok skriver Tveita at Bryans ikke er interessert i "akademiske kunstteorier". Det er snarere et Ăžnske om Ă„ utforske "forbindelsene mellom mennesket og naturen, og mellom fortid og nĂ„tid" som driver ham â her mĂ„ jeg pĂ„peke at det nettopp er en motivasjon for den akademiske teorien Ă„ forstĂ„ disse store spĂžrsmĂ„lene.)