På gulvet i utstillingssalen i den gamle mølla står det 6 store malerier. Sammen framstår de som ulike elementer i et større landskap. De er plassert i en formasjon som lokker betrakteren stadig innover i rommet, og inn i dette underfundige landskapet.
Et effektfullt Toogood-grep i denne utstillingen er nettopp at verkene på gulvet befinner seg i skjæringspunktet mellom maleri og skulptur. Billedflaten er malt med hennes kjente trompel’oeil-effekt. De illusoriske motivene preges av grove penselstrøk, som for å understreke at kunstneren ikke er ute etter å forlede betrakteren. I tillegg har Toogood gitt flere av verkene en intrikat utskåret speilkarm, som en forlengelse av maleriene. Denne enkle, men distinkte detaljen forsterker en utflytning av grensene mellom det to- og tredimensjonale. Her i det organiske mønsteret i speilflatene møter betrakteren seg selv, eller snarere fragmenter av seg selv, flettet inn i det delikate, underfundige landskapet som omslutter hen. Slik de store lerrettene er plassert på gulvet, suger de betrakteren innover i rommet, og stadig møter man seg selv som en del av Toogoods landskap i refleksjonene fra speilene. Men opplevelsen av behag og tilhørighet endres etter hvert som jeg beveger meg innover i rommet, da det går opp for meg at lerretene fungerer som kulisser eller teaterrekvisitter. For snur jeg meg og ser meg tilbake, befinner jeg meg bak maleriene, og kan kun se de rå ubehandlede lerretene. Det før gjenkjennbare og kjente framstår med ett som en illusjon, uekte og fremmed.
Garborgs forfatterskap kretser ofte rundt eksistensielle spørsmål som tro og tvil, individualitet og samfunn, og menneskets forhold til naturen. I romanen Fred (1892) møter vi Enok Hove, en karakter plaget av indre uro og en sterk opplevelse av fremmedgjøring. Han strever med å forene sin dype religiøsitet med rasjonaliteten og de store samfunnsendringene som foregår rundt ham. I denne utstillingen møter Toogood Garborg og i særlig grad Enok Hoves opplevelser i sin versjon av en fremmed verden. Garborg beskrev et samfunn i endring, hvor modernisering og industrialisering førte til en stadig sterkere opplevelse av fremmedgjøring. Dette og Enoks indre strid er på mange vis overførbart til dagens samfunn. Og kanskje er det nettopp denne uroen man kan kjenne på, i forvirringen der man står bak lerretene og ser landskapet endret på alle kanter.