DEN EVENTYRLIGE BRYNE-HELTEN
Den av de tre kunstnerne som viser helt åpenbare referanser til Hulda og Arne Garborg er Trond Hugo Haugen. Han har spent opp et 4 x 49 meter stort tekstil med tegninger og ord i kullstift i utstillingens innerste rom. Teksten er en blanding av bruddstykker fra Arne Garborgs tekster sammen med Haugens egne. Han har også framstilt deler av Garborgs liv og ettermæle gjennom frottage, en teknikk hvor man stryker kullstift over lerret. Lerret er lagt oppå fysiske monumenter, som byster og skulpturer, til ære for forfatteren og Hulda Garborg, samt møbler de har hatt i sine hjem. Blant annet møter vi et skrivebord, en jærstol, en skulptur av Arne Garborg fra Bryne og en portrettbyste av Hulda Garborg fra Det Norske Teater i Oslo. Denne metoden å tegne på gir et rufsete og eventyraktig preg. Dette kunne vært Theodor Kittelsen, hvis han tegnet under et jordskjelv i middels styrke.
I slående motsetning til Pøbels gigantiske, banale hyllest til den feirende Erling Braut Haaland utenpå meieriets vegg, presenterer Haugen en mystisk og eventyraktig versjon av en annen Bryne-helt: Arne Garborg og hans ord på de hvite lerretene i Upp endelaust og Arne Garborgs ansikter av Trond Hugo Haugen.
To mindre lerreter med Hulda og Arne Garborgs rufset tegnede ansikt med tittel Hulda Garborg vises også i meieriets første rom, sammen med videoverket Hulda Garborgs vei 1952-1954 – hvor den smått absurde historien rundt Arne Garborgs vei i Oslo fortelles. Veien skiftet nemlig navn til Hulda Garborgs vei i 1952, og tilbake til Arne Garborgs vei i 1954, hvilket nøstes opp i og fortelles “live” via opptak fra skjermen til en MacBook. Dette grepet gjør historien både gjennkjennelig og humoristisk: Det er som et slikt uendelig internett-scrolle-hull, hvor informasjon er tilgjengelig og uendelig. Før man vet ord av det er klokken tre om natten!
En av mine venner mente det måtte være aggressive små hunder som var framstilt på det mindre lerretet Hulda Garborg, heller enn de viktige historiske skikkelsene. Denne observasjonen viser det humoristiske som ligger i både Haugen og Storsveens verk. Haugen viser en forstyrret versjon av Hulda og Arne Garborg. Både Garborgs tekster og person vises i forvrengt og oppstykket versjon.
STORT FORFATTERSKAP MARKERES MED UKLAR AVSLUTNING
G – sannig tvil markerer sin avslutning med Haugens korte videoverk Historiefortelling. Man får anta at også dette verket har en tilknytning til Garborg, men i så fall forstår jeg ikke hva den er. Her møter vi maskerte barn med banner, faner og alvorlige ansiktsuttrykk. På banneret står det: “Min far var den siste oljearbeider.” Videoverket et lydsatt som en middelmådig action-film fra Hollywood, og som utstillingens siste, men mest høylytte verk, rekker jeg å irritere meg over lydens innvirkning på resten av utstillingen før jeg kommer til det. Her savner jeg en tydeligere kontekst.
Garborg skrev i sine dagbøker at han var ensom og at han ville bli glemt etter sin død, noe som Hulda ifølge utstillingskatalogen kalte “innbildning og koketteri og forkjælenhet og en av naturen formørket forstands villfarelser.” Denne utstillingen viser at både Hulda og Arne Garborgs liv og virke er meget aktuelle for dagens kunstnere, lesere og oss i publikum. G – sannig tvil byr på en spennende inngang til et liv og forfatterskap jeg (og mange dertil) dessverre ikke kjenner godt nok – enda.