VOLD OG FORDERVELSE
Videre stÄr installasjonen «Fireseter» med fire falloslignende hybrider, et sted mellom patroner og svÊre skruer, med noe som ligner sprukne kondomer pÄ toppen. Her er det tydelige referanser til en oljeindustri med kortsiktige og til dels brutale intensjoner om egen vinning pÄ bekostning av en sÄrbar og fruktbar jordklode. Utstillingsvakten kan fortelle at her har det skjedd en lekkasje i lÞpet av natten. Gummien har sprukket og rÄolje har rent nedover skruene og videre utover sokkelen. Dette tilfÞrer et nytt element, ikke uten humoristisk undertone. Hvordan sÄ det ut fÞr? Var dette kunstnerens plan, eller er det virkelig bare et uhell?
«Hitlertann (stor)», en stÞrre versjon av den lille speiltannen, troner midt i rommet. Denne er kanskje i samme stÞrrelse som originalene? Hitlertennene er absolutt et par hÞydepunkt med sine sÄrbare speilflater som stÄr i kontrast til de opprinnelige klossene i stein og betong. I tillegg har speilet gjerne blitt brukt som symbol pÄ forfengelighet, og en navlebeskuende mangel pÄ vidsyn, klokskap og Äpenhet for kunnskap. Om vi gÄr for nÊr, blir vi ogsÄ selv speilet i overflatene. Kanskje vil Borge tvinge betrakteren til Ä se seg selv, og egen rolle i Ä det Ä ta ansvar for en usikker fremtid der mye av dagens utvinning av naturressurser er lite bÊrekraftig?
Like bak stĂ„r en Ăžks tilsynelatende hugget ned i sokkelen, hvor Ăžksehodet er gammelt og rustent, mens skaftet er av glass. Verket «Ăks» gir rom for betrakteren, ved Ă„ ikke vĂŠre overtydelig, i motsetning til installasjonen «Fireseter». Her er det spenninger som inviterer til innlevelse og grubling. Skaftet i glass vil skade den som skulle prĂžve Ă„ bruke Ăžksen til Ă„ hogge. Kanskje en drĂžmmesituasjon, der den som vil Ăždelegge, om det sĂ„ er Ă„ hogge ned en skog eller Ă„ drepe, selv blir uskadeliggjort i forsĂžket?
I enden av rommet ligger installasjonen «Hyllest til Ogna Gard / 20.000kwh», en liten plastboks med noe som ved fĂžrste Ăžyekast gjĂžr at du rygger â for hva er det? Synet gir en forventning om lukt av fordervelse, men etter litt tid skjĂžnner man at innholdet er innkapslet og luktfritt. Utstillingsheftet forteller at dette er gulrĂžtter, men det ligner mer rĂ„tne, smale fiskefileter, blekkspruttentakler, eller sjĂžpĂžlser. Samme hvor nĂŠr jeg gĂ„r, kan jeg ikke gjenkjenne gulrĂžttene. De er kanskje bevart for all fremtid, men som en frastĂžtende versjon av noe som en gang var nĂŠring. Her ligger de balsamert i et gulrĂžttenes mausoleum. Dette blir en fin pĂ„minning om at bevaring ikke er det samme som liv.
I neste hjÞrne stÄr installasjonen «Resting Cod Face (Fontene)» med et plaskebasseng for barn. En oransje beltestropp henger fra taket, og holder en gjennomsiktig kube i rundt en meters hÞyde over bassenget. Inni kuben er igjen noe merkverdig innkapslet, men tross alt gjenkjennelig. Denne gang er det er torskehode, ogsÄ dette med preg av forrÄtnelse. En liten fontene stÄr opp fra denne klossen, renner ut pÄ siden, og ned i bassenget. Torskehodet ser ut til Ä ha vÊrt i en umulig situasjon der den bÄde har druknet og manglet vann pÄ samme tid. Vannet fosser ut av munnen pÄ den, samtidig som den henger for hÞyt til Ä rekke ned i vannet, uansett hvor hÞyt plaskebassenget blir fylt. Kanskje skal det speile noe av det vanskelige i at man kan trenge noe som ogsÄ viser seg Þdeleggende? Som behovet vÄrt for energi og transport.
Bruken av lyd er ofte effektfullt, men blir gjerne problematisk sÄ snart det er mer enn én samtidig. Videoen «Havvind» har et spennende, nesten meditativt lydbilde, men blir mer eller mindre overdÞvet av fontenen i plaskebassenget.
PÄ veg tilbake mot resepsjonen passerer man tre installasjoner av glass, bly og kobber, som avbilder en reke, et torskehode og en makrell. De er fint utfÞrt, og nydelige i fargene, men den tonen utstillingen ellers slÄr an, gjÞr disse tradisjonelle og malplasserte. Det politiske budskapet dytter disse ut som en gjÞkunge med de andre smÄ fugleungene.