VOLD OG FORDERVELSE
Videre står installasjonen «Fireseter» med fire falloslignende hybrider, et sted mellom patroner og svære skruer, med noe som ligner sprukne kondomer på toppen. Her er det tydelige referanser til en oljeindustri med kortsiktige og til dels brutale intensjoner om egen vinning på bekostning av en sårbar og fruktbar jordklode. Utstillingsvakten kan fortelle at her har det skjedd en lekkasje i løpet av natten. Gummien har sprukket og råolje har rent nedover skruene og videre utover sokkelen. Dette tilfører et nytt element, ikke uten humoristisk undertone. Hvordan så det ut før? Var dette kunstnerens plan, eller er det virkelig bare et uhell?
«Hitlertann (stor)», en større versjon av den lille speiltannen, troner midt i rommet. Denne er kanskje i samme størrelse som originalene? Hitlertennene er absolutt et par høydepunkt med sine sårbare speilflater som står i kontrast til de opprinnelige klossene i stein og betong. I tillegg har speilet gjerne blitt brukt som symbol på forfengelighet, og en navlebeskuende mangel på vidsyn, klokskap og åpenhet for kunnskap. Om vi går for nær, blir vi også selv speilet i overflatene. Kanskje vil Borge tvinge betrakteren til å se seg selv, og egen rolle i å det å ta ansvar for en usikker fremtid der mye av dagens utvinning av naturressurser er lite bærekraftig?
Like bak står en øks tilsynelatende hugget ned i sokkelen, hvor øksehodet er gammelt og rustent, mens skaftet er av glass. Verket «Øks» gir rom for betrakteren, ved å ikke være overtydelig, i motsetning til installasjonen «Fireseter». Her er det spenninger som inviterer til innlevelse og grubling. Skaftet i glass vil skade den som skulle prøve å bruke øksen til å hogge. Kanskje en drømmesituasjon, der den som vil ødelegge, om det så er å hogge ned en skog eller å drepe, selv blir uskadeliggjort i forsøket?
I enden av rommet ligger installasjonen «Hyllest til Ogna Gard / 20.000kwh», en liten plastboks med noe som ved første øyekast gjør at du rygger — for hva er det? Synet gir en forventning om lukt av fordervelse, men etter litt tid skjønner man at innholdet er innkapslet og luktfritt. Utstillingsheftet forteller at dette er gulrøtter, men det ligner mer råtne, smale fiskefileter, blekkspruttentakler, eller sjøpølser. Samme hvor nær jeg går, kan jeg ikke gjenkjenne gulrøttene. De er kanskje bevart for all fremtid, men som en frastøtende versjon av noe som en gang var næring. Her ligger de balsamert i et gulrøttenes mausoleum. Dette blir en fin påminning om at bevaring ikke er det samme som liv.
I neste hjørne står installasjonen «Resting Cod Face (Fontene)» med et plaskebasseng for barn. En oransje beltestropp henger fra taket, og holder en gjennomsiktig kube i rundt en meters høyde over bassenget. Inni kuben er igjen noe merkverdig innkapslet, men tross alt gjenkjennelig. Denne gang er det er torskehode, også dette med preg av forråtnelse. En liten fontene står opp fra denne klossen, renner ut på siden, og ned i bassenget. Torskehodet ser ut til å ha vært i en umulig situasjon der den både har druknet og manglet vann på samme tid. Vannet fosser ut av munnen på den, samtidig som den henger for høyt til å rekke ned i vannet, uansett hvor høyt plaskebassenget blir fylt. Kanskje skal det speile noe av det vanskelige i at man kan trenge noe som også viser seg ødeleggende? Som behovet vårt for energi og transport.
Bruken av lyd er ofte effektfullt, men blir gjerne problematisk så snart det er mer enn én samtidig. Videoen «Havvind» har et spennende, nesten meditativt lydbilde, men blir mer eller mindre overdøvet av fontenen i plaskebassenget.
På veg tilbake mot resepsjonen passerer man tre installasjoner av glass, bly og kobber, som avbilder en reke, et torskehode og en makrell. De er fint utført, og nydelige i fargene, men den tonen utstillingen ellers slår an, gjør disse tradisjonelle og malplasserte. Det politiske budskapet dytter disse ut som en gjøkunge med de andre små fugleungene.