🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Hengende i lĂžse luften

Mona MÞrk skriver i denne teksten om Siri Borges utstilling Tanngard pÄ Bryne kunstforening at den har sine hÞydepunkt, men spriker i mange retninger. Hun mener at utstillingen pÄpeker en del Äpenbare utfordringer uten Ä tilfÞre nye perspektiv, men det finnes detaljer som engasjerer og fÄr henne til Ä gruble.

Siri Borge, "Reke, kokt". Foto: Eivind Egeland.

I Bryne MÞlles tredje etasje har Bryne Kunstforening sine fantastiske lokaler. Her besÞker jeg Siri Borges utstilling Tanngard. Tittelen refererer til de sÄkalte «Hitlertennene» pÄ Brusand. Dette er 38 svÊre klosser av bÄde naturstein og betong som i lÞpet av sommeren 1943 ble plassert langs stranden pÄ Brusand for Ä hindre stridsvogner og amfibiebiler i Ä rykke fram, i tilfelle landgang fra allierte styrker. I utstillingsheftet blir det trukket fram at betongtennene forvitrer ekstra raskt, grunnet sabotasje fra tvangsarbeiderne. De blandet nemlig med vilje dÄrlig betong.

Alle de fire veggene i utstillingslokalet har en rekke fabrikkvinduer med smÄ, svarte jernsprosser. Dette gir et fantastisk lysinnslipp i rommet med hvite vegger og slipt plankegulv. En video med en liten miniatyrversjon av en hitlertann, dekket av speilflater, er noe av det fÞrste som mÞter deg. I bakgrunnen slÄr bÞlgene mot en av jÊrstrendene, og smÄ sandkorn blÄser rundt. Solen blinker i den lille speilskulpturen, og ligner noe kuriÞst som har skylt i land. I utgangspunktet ligger denne scenen nÊr noe koselig og sommerlig, men assosiasjonen til Hitlertennene og lydene etablerer et dystert bakteppe. Lydfilen av en vindturbin skaper en mekanisk dyp murring med repeterende sveip, og skaper en illevarslende stemning.

FÞrsteinntrykket er at utstillingen spriker i mange retninger. I seg selv er dette verken positivt eller negativt, det kommer an pÄ vegen videre. Etter et par runder kan man plukke opp en fellesnevner som liv i sjÞen, og i kombinasjon med svÊre metallskruer og forrÄtnelse innkapslet og foreviget i epoxy, skjÞnner vi at dette skal sees med et kritisk blikk. Kortsiktig utnyttelse av naturressurser og konsekvenser som utrydningstrussel, blir stÄende som to sentrale tema, noe utstillingsteksten ogsÄ understreker.

Siri Borge, Fireseter. Foto: Ådne Thomassen.
Siri Borge, Hitlertann (liten). Foto: Ådne Thomassen.
Siri Borge, Øks. Foto: Eivind Egeland.
Siri Borge, "Hyllest til Ogna Gard / 20.000kwh". Foto: Eivind Egeland.
Siri Borge, Resting Cod Face (fontene). Foto: Eivind Egeland.
Siri Borge, Havvind. Foto: Eivind Egeland.
Siri Borge, Hitlertann (stor). Foto: Ådne Thomassen.
1 / 7

VOLD OG FORDERVELSE

Videre stÄr installasjonen «Fireseter» med fire falloslignende hybrider, et sted mellom patroner og svÊre skruer, med noe som ligner sprukne kondomer pÄ toppen. Her er det tydelige referanser til en oljeindustri med kortsiktige og til dels brutale intensjoner om egen vinning pÄ bekostning av en sÄrbar og fruktbar jordklode. Utstillingsvakten kan fortelle at her har det skjedd en lekkasje i lÞpet av natten. Gummien har sprukket og rÄolje har rent nedover skruene og videre utover sokkelen. Dette tilfÞrer et nytt element, ikke uten humoristisk undertone. Hvordan sÄ det ut fÞr? Var dette kunstnerens plan, eller er det virkelig bare et uhell?

«Hitlertann (stor)», en stÞrre versjon av den lille speiltannen, troner midt i rommet. Denne er kanskje i samme stÞrrelse som originalene? Hitlertennene er absolutt et par hÞydepunkt med sine sÄrbare speilflater som stÄr i kontrast til de opprinnelige klossene i stein og betong. I tillegg har speilet gjerne blitt brukt som symbol pÄ forfengelighet, og en navlebeskuende mangel pÄ vidsyn, klokskap og Äpenhet for kunnskap. Om vi gÄr for nÊr, blir vi ogsÄ selv speilet i overflatene. Kanskje vil Borge tvinge betrakteren til Ä se seg selv, og egen rolle i Ä det Ä ta ansvar for en usikker fremtid der mye av dagens utvinning av naturressurser er lite bÊrekraftig?

Like bak stÄr en Þks tilsynelatende hugget ned i sokkelen, hvor Þksehodet er gammelt og rustent, mens skaftet er av glass. Verket «Øks» gir rom for betrakteren, ved Ä ikke vÊre overtydelig, i motsetning til installasjonen «Fireseter». Her er det spenninger som inviterer til innlevelse og grubling. Skaftet i glass vil skade den som skulle prÞve Ä bruke Þksen til Ä hogge. Kanskje en drÞmmesituasjon, der den som vil Þdelegge, om det sÄ er Ä hogge ned en skog eller Ä drepe, selv blir uskadeliggjort i forsÞket?

I enden av rommet ligger installasjonen «Hyllest til Ogna Gard / 20.000kwh», en liten plastboks med noe som ved fĂžrste Ăžyekast gjĂžr at du rygger — for hva er det? Synet gir en forventning om lukt av fordervelse, men etter litt tid skjĂžnner man at innholdet er innkapslet og luktfritt. Utstillingsheftet forteller at dette er gulrĂžtter, men det ligner mer rĂ„tne, smale fiskefileter, blekkspruttentakler, eller sjĂžpĂžlser. Samme hvor nĂŠr jeg gĂ„r, kan jeg ikke gjenkjenne gulrĂžttene. De er kanskje bevart for all fremtid, men som en frastĂžtende versjon av noe som en gang var nĂŠring. Her ligger de balsamert i et gulrĂžttenes mausoleum. Dette blir en fin pĂ„minning om at bevaring ikke er det samme som liv.

I neste hjÞrne stÄr installasjonen «Resting Cod Face (Fontene)» med et plaskebasseng for barn. En oransje beltestropp henger fra taket, og holder en gjennomsiktig kube i rundt en meters hÞyde over bassenget. Inni kuben er igjen noe merkverdig innkapslet, men tross alt gjenkjennelig. Denne gang er det er torskehode, ogsÄ dette med preg av forrÄtnelse. En liten fontene stÄr opp fra denne klossen, renner ut pÄ siden, og ned i bassenget. Torskehodet ser ut til Ä ha vÊrt i en umulig situasjon der den bÄde har druknet og manglet vann pÄ samme tid. Vannet fosser ut av munnen pÄ den, samtidig som den henger for hÞyt til Ä rekke ned i vannet, uansett hvor hÞyt plaskebassenget blir fylt. Kanskje skal det speile noe av det vanskelige i at man kan trenge noe som ogsÄ viser seg Þdeleggende? Som behovet vÄrt for energi og transport.

Bruken av lyd er ofte effektfullt, men blir gjerne problematisk sÄ snart det er mer enn én samtidig. Videoen «Havvind» har et spennende, nesten meditativt lydbilde, men blir mer eller mindre overdÞvet av fontenen i plaskebassenget.

PÄ veg tilbake mot resepsjonen passerer man tre installasjoner av glass, bly og kobber, som avbilder en reke, et torskehode og en makrell. De er fint utfÞrt, og nydelige i fargene, men den tonen utstillingen ellers slÄr an, gjÞr disse tradisjonelle og malplasserte. Det politiske budskapet dytter disse ut som en gjÞkunge med de andre smÄ fugleungene.

Siri Borge, "Makrell, fjes less". Foto: Eivind Egeland.
Siri Borge, "DSP/Diarrhetic Shellfish Poisoning". Foto: Eivind Egeland.
Siri Borge, "Resting Cod Face (Glass)". Foto: Eivind Egeland.
1 / 3

VAKLER ALENE

Kuratorisk blir utstillingen pÄ sett og vis en runddans med det faktum at mennesket nÄ, tidligere, og helt sikkert i uoverskuelig framtid har en egen arrogant hang til Ä Þdelegge sitt eget eksistensgrunnlag. Dette vet vi, og jeg savner at utstillingen gjÞr noe mer enn Ä sette fokus pÄ et fortvilt faktum.

Temaet er hÞyaktuelt, og pÄ mange mÄter «politisk korrekt». Derfor kreves det ogsÄ noe mer enn Ä bare rette fokus i en retning, og overlate resten til betrakteren. De hÞye ambisjonene rundt tema og historie, blir stÄende og vakle alene, som anklager uten argumenter. At mennesker bedriver overgrep i stor skala og i uendelige varianter, er vel verd Ä sette lys pÄ. En kunstutstilling kan bidra med nye refleksjoner, overraskende og kontroversielle perspektiv, eller en tankevekkende kontekst, men jeg kan ikke se at det er tilfelle her. Utstillingen er nÊr ved Ä bli en pÄminning om utfordringer vi allerede kjenner, og mÞter hvor enn vi snur oss. Det trengs noe mer enn humor og sjokk-effekter for Ä unngÄ at det hele blir hengende i lÞse luften. Her tror jeg en kurator kunne gjort en god jobb med Ä sortere litt, prioritere lydsporet til videoen, og sÞrge for at de beste verkene fikk mer plass, sÄnn at de kunne fungert forsterkende og ikke forstyrrende seg imellom.

Siri Borge jobber med video, skulpturer, installasjoner, foto og film, og er ikke redd for Ă„ bruke alle medier i samme utstilling. Mange av hennes tidligere verk viser et sterkt engasjement innen omrĂ„der som feminisme og miljĂžvern. I denne utstillingen finnes smĂ„ detaljer som engasjerer og fĂ„r en til Ă„ gruble. «Øks» er min favoritt, og sammen med “Hyllest til Ogna Gard / 20.000kwh” og «Hitlertann», blir utstillingen absolutt verd besĂžket.

Mona Louise Dysvik MĂžrk er utdannet kunsthistoriker fra Universitetet i Bergen. Hun jobber som kunstkritiker, pedagog og musiker.