Etterhvert som man beveger seg gjennom utstillingsrommet oppdager man at kunstneren utforsker flere materialer som refererer til egen kunstnerpraksis. Alle de tegnede og malte verkene i «Fluid Pose» tar utgangspunkt i materialer som kunstneren selv bruker eller har brukt. For eksempel maler han en mindre MDF-plate på en MDF-plate ved å bruke høylys og skygge. I en annen del av utstillingen er motivet leire og tråd, malt på MDF-plate; på denne måten blir platene både brukt som motiv og medium. I det ligger det en interesse for hvordan noen materialer kan imitere andre materialer.
Varpe forklarer selv at da han jobbet med materialer som leire og tråd, fotograferte ham dem, for så å male og tegne dem. Han skaper noe fysisk og spontant, for deretter å kunne bruke fotografiet som skisse. Varpe har ikke jobbet med maleri på mange år før arbeidene til «Fluid Pose» ble laget, og det er ikke vanskelig å se at denne tilnærmingen er en leken studie av eget materialbruk. På denne måten får også publikum mulighet til å være en del av en kunstnerisk prosess, samtidig som man får ta del i en lek med materialer utført med meget stor kyndighet.
Studiene av maling kan minne om en versjon av Roy Lichtensteins ironiske serie av malerier med tittelen Brushstrokes fra 1965. Mens Lichtenstein ironiserte over de abstrakt ekspresjonistiske kunstnernes opphøyelse av egne penselstrøk, bruker Varpe studier av maling til å utforske maling som motiv, og ikke som kunstnerisk verktøy eller index. På den måten lager kunstneren verk som utforsker medium han selv bruker på en ny måte. Ved å male leireklumper eller MDF-plater i minste detalj oppstår en ny forståelse for materialene. Både Lichtenstein og Varpe bruker metoder til å undersøke maling og skape nytt innhold eller betydning. Lichtensteins verk distanserer kunstneren fra innholdet i verket ved hjelp av materialbruk som på det tidspunktet var assosiert med reklameplakater, mens Varpe utfordrer forventningene til publikum ved å imitere tykke lag maling med akryl og blyant.
Varpe utfører den samme kunstneriske bearbeidelsen som man ser i den klassiske kunstens religiøse motiver, men han gjør dette med motiver som en palett av maling, maskeringstape og MDF-plater, eller en kvist i en klump med leire. Han utforsker kunstneriske prosesser i en utstilling som forundrer meg, men som muligens kan kjede andre. «Fluid Pose» er en interessant vandring i vakre malerier, med utradisjonelle motiver og med deler av kunsthistorien snudd litt på hodet. Men det er også en utstilling som ikke forholder seg til omverden, noe som virker merkelig. Mens man beveger seg gjennom utstillingen forventer man at kunstneren på et tidspunkt skal se opp fra sin egen navle, men man blir gjentatte ganger møtt av lukkede studier av en kunstner som utforsker sine egne kunstneriske prosesser og tradisjonelle kunsthistoriske normer. Et høydepunkt er untitled (black paint) fra 2018, som utforsker kunstnerisk prosess og kunsthistorie på lik linje med utstillingens andre verk. Men dybden i denne sorte malingen på MDF-plate vekker assosiasjoner til oljesøl, sorte hull og ødeleggende teknologi. Flere slike portaler til verden utenfor atelieret ville gjort «Fluid Pose» til en opplevelse til ettertanke, ikke bare betraktning.