🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Subtil provokasjon og ikke en penis i sikte

Les Siren LĂžkaas’ anmeldelse av Bjarne Melgaards utstilling En ost pĂ„ en sydhavsĂžy og Chill out med Kristina Lugn som stĂ„r til 17. mars pĂ„ BGE Contemporary Art Projects i Stavanger. Melgaards karaktersterke strek gĂ„r igjen i alle verkene, men LĂžkaas peker pĂ„ at vi her blir presentert for en mye mer neddempet og subtil versjon av Melgaards kunst.

Bjarne Melgaard. Installasjonsfoto: Jan Inge Haga

Bjarne Melgaards utstilling En ost pÄ en sydhavsÞy og Chill out med Kristina Lugn bestÄr av verk laget med blekk, tusj, og oljemaling. Utstillingen pÄ BGE Contemporary Art Projects i Stavanger er delt opp i tre seksjoner, hvorav en bestÄr av selvportrett, en seksjon er verk med «Chill out» i tittelen, mens resten er basert pÄ poesien til den svenske dikteren Kristina Lugn. Sistnevnte kategori er produsert spesifikt til denne utstillingen, og ifÞlge galleriet er disse verkene sÄ nymalte at malingen ikke har tÞrket enda.

De nyeste verkene er tre oljemalerier som alle har tekstene til Lugn som inspirasjonskilde. Maleriet Komposisjon med Kristina Lugn hvor diktsamlingen ‘Hej dĂ„, ha det sĂ„ bra!’ bryter gjennom overflate er det fĂžrste maleriet av Melgaard jeg har sett som ikke har tekst malt direkte pĂ„ lerretet med en distinktiv svarte bokstavstrek. Melgaard har i disse tre tekstlĂžse maleriene «oversatt» ordene til visuelle framstillinger. Han kombinerer fascinerende og tilsynelatende sĂžte motiver med fantastiske fargekombinasjoner. Det er litt uklart hvordan tekstutdragene forholder seg til de malte objektene i verkenes visuelle utforming, men jeg tar meg selv i Ă„ ikke bry meg om dette.

Melgaards kunst er sĂ„ god at jeg ikke gĂ„r lei av Ă„ vandre rundt i utstillingen. Maleriet med tittelen Figurer med Kristina Lugn som tar en ettermiddagslur i forstaden utenfor Stockholm pĂ„ 70-tallet etter Ă„ ha skrevet: ‘Till min man om han kunde lĂ€sa’ skaper flere spĂžrsmĂ„l enn svar fordi tittelen refererer til en annen diktsamling av Kristina Lugn enn den vi har tilgang til. Noe jeg tror er meningen, tittelen tatt i betraktning. Verket bestĂ„r nemlig av en liggende fargerik skygge, med to mĂžrke vesener bak som ser ut som leketĂžy. Bruken av rĂždt, oransje og gult gir klare assosiasjoner til 70-tallets estetikk, men jeg tror man kan oppnĂ„ flere koblinger til det poetiske utgangspunktet med en grundigere lesning av Kristina Lugn.

Det var ikke sÄ lett Ä fÄ lest noe som helst av Kristina Lugn mens man besÞkte utstillingen. Galleriet har to kopier av diktsamlingen Hej dÄ, ha det sÄ bra! av Lugn til utlÄn, men boken er dessverre ikke til salgs i bokhandelen. Titlene til flere av Melgaards verk er utdrag fra Lugns poesi, sÄ det hadde vÊrt interessant Ä fÄ vite noe mer om henne, og om Melgaards forhold til poesien hennes. Ut fra den korte forfatterbiografien i diktsamlingen er hun lyriker og dramatiker, og siden hennes debut i 1975 har hun gitt ut syv diktsamlinger. I flere av diktsamlingene skisserer hun uhyggelige deler av hverdagen som isolasjon, Ä mislykkes, eller fÞlelsen av Ä ikke strekke til. Disse temaene har en tydelig likhet med Melgaards malerier. Annet tekstmateriale til utstillingen bestÄr bare av en brosjyre med titler og pris. Jeg blir nysgjerrig pÄ en dypere sammenhengen mellom verkene og verkenes titler, men tiden tillater det ikke fordi neste gallerigjest Þnsker Ä lese i den tilgjengelige diktsamlingen. PÄ BGEs nettsider stÄr det at «Konseptet, prosessen og tankene som dukker opp i det man skaper kunst» er et utgangspunkt for utstillingen. Det virker da merkelig at vi ikke har mulighet til Ä forstÄ mer av prosessen ved hjelp av noe annet enn verkene selv og verkenes titler.

Bjarne Melgaard. Installasjonsfoto: Jan Inge Haga

Ved fĂžrste Ăžyekast er verkene til Melgaard i denne utstillingen ufarlige og nesten barnlige i bruken av farger og karakterer. I Uten tittel fra 2018 hvor to hunder er kledd i kjoler og ser ganske sĂžte ut, ser man likevel en underliggende mening som er mer provokativ enn hva to hunder kledd i kjoler i utgangspunktet tilsier. Melgaard bruker tekst i dette verket, og pĂ„ lerretet stĂ„r det blant annet skrevet «Nanna og Frigg mikrodoserer mens de hĂžrer pĂ„ Ultra Naté». Hundene kan se ut som en versjon av rasen fransk bulldog, lignende den kunstneren selv har to av. Å mikrodosere er ifĂžlge nettstedet EmmaSofia et uttrykk som betyr at man tar smĂ„ doser med psykedelika som LSD eller psilosybin over en kort periode for Ă„ oppnĂ„ blant annet nytenking og tilstedevĂŠrelse. EmmaSofia er en politisk medlemsorganisasjon som arbeider for en kunnskapsbasert ruspolitikk. Det amerikansk web- og papirbaserte magasinet Wired skrev i 2016 om ansatte i Silicon Valley som mikrodoserte LSD for Ă„ Ăžke kreativitet og fĂ„ inspirasjon. OgsĂ„ i Norge brukes dette, for eksempel sĂ„ har noen studenter og kunstnere snakket Ă„pent om dette. Melgaard er en av dem som er Ă„pen rundt sin eksperimentering med psykedelika.

Noen av verkene i BGE ble nylig vist i Galleri Brandstrup i Oslo under tittelen Regionalt norsk maleri, Nanna og Frigg microdoserer og en ny roman i et gallerirom opplyst av rosa lysrÞr. Lyset ga alle som kom inn et sykelig skjÊr i huden. I Stavanger derimot vises utstillingen i en tradisjonell hvit kube. De fargerike verkene stÄr i fin kontrast til de lyse rommene, men det hadde vÊrt interessant Ä se en viderefÞring av lysbruken fra Galleri Brandstup. Det hadde en utdypende effekt pÄ verkene, og forsterket tematikker som paranoia, sanseforvridning og psykedelika.

I Selvportrett etter Ä ha fÄtt alle dine personlige eiendeler levert i en sÞppelpose fra 2019 har Melgaard malt seg selv med et Äpent hull i brystet foran hjertet hvor kreativitet, eller kanskje angst og avhengighet, fosser ut pÄ lerretet. Selvportrettene gÄr igjen i kunstnerskapet til Melgaard. I dette portrettet har han en nesten flammende rÞd bakgrunn, en skyggelagt kropp i blÄtoner og blÄgrÄ Þyne. Det er tydelig at eksistensielle spÞrsmÄl og paranoia tar stor plass i forhold til ham selv og andre.

Melgaard er kjent for Ä utfordre seg selv som kunstner. Han bruker kroppen og kjÞnnet som utgangspunkt for Ä lage kunst som tar opp aktuelle og tabubelagte tema, og eksistensielle spÞrsmÄl. Hans utforsking av SM-miljÞ, Black Metal-kultur og sterke narkotiske stoffer er ofte tema i hans kunst. Han har gjennom hele sitt kunstnerskap skapt maleri, objekter, tekst, og tegning som innkapsler rÄ seksualitet, subkultur og selvbiografiske elementer. Melgaard ble tidlig kritikerrost i nasjonal og internasjonal presse for denne grensesprengende kunsten. I utstillingen ved BGE ser vi en mye mer neddempet og subtil versjon av Melgaards kunst, hvor de samme elementene ligger mer i en subtekst enn malt tekst. Det er ikke en penis Ä se i denne utstillingen, i motsetning til for eksempel utstillingen En borgerlig byrde fra Galleri Brandstrup i 2018 hvor man i flere verk fant stÞrre peniser enn personer.

Bjarne Melgaard. Installasjonsfoto: Jan Inge Haga

Utstillingen i Stavanger har hunder med menneskelige trekk og det som kan ligne pĂ„ barns leketĂžy side om side med selvportrett av Melgaard. Flere av verkene har lystige og lyse farger i bakgrunnen, som lys grĂžnn, himmelblĂ„, rosa og gul. Det er nytt for meg Ă„ se ham bruke slike farger. Det nĂŠrmeste, fra hans hĂ„nd, som kan ligne dette uttrykket er hans serie malerier kalt Pink Panther fra 2012. I disse maleriene brukte Melgaard pastellnyanser av blĂ„, rosa og turkis som en parallell til den britisk-amerikanske filmserien The Pink Panther – om den inkompetente franske detektiven Jacques Clouseau. Alle maleriene i BGEs utstilling har kunstnerens karakteristiske uttrykk, deriblant de nylagde verkene uten svarte tekstelementer. Den nye bruken av tekst hos Melgaard markerer en ny vending hos kunstneren. Samtidig beholdes det karakteristiske ved hans kunstnerskap. Helheten eller Melgaardheten finnes i bĂ„de motiv og fargebruk.

Siren LĂžkaas er freelance journalist og tidligere formidler ved Stavanger kunstmuseum. Hun har en bachelorgrad i kunsthistorie fra Universitetet i Oslo, og i tekst og skribent fra Westerdals Act. Samt en mastergrad i litteraturvitenskap fra Universitetet i Bergen.