Bjarne Melgaards utstilling En ost på en sydhavsøy og Chill out med Kristina Lugn består av verk laget med blekk, tusj, og oljemaling. Utstillingen på BGE Contemporary Art Projects i Stavanger er delt opp i tre seksjoner, hvorav en består av selvportrett, en seksjon er verk med «Chill out» i tittelen, mens resten er basert på poesien til den svenske dikteren Kristina Lugn. Sistnevnte kategori er produsert spesifikt til denne utstillingen, og ifølge galleriet er disse verkene så nymalte at malingen ikke har tørket enda.
De nyeste verkene er tre oljemalerier som alle har tekstene til Lugn som inspirasjonskilde. Maleriet Komposisjon med Kristina Lugn hvor diktsamlingen ‘Hej då, ha det så bra!’ bryter gjennom overflate er det første maleriet av Melgaard jeg har sett som ikke har tekst malt direkte på lerretet med en distinktiv svarte bokstavstrek. Melgaard har i disse tre tekstløse maleriene «oversatt» ordene til visuelle framstillinger. Han kombinerer fascinerende og tilsynelatende søte motiver med fantastiske fargekombinasjoner. Det er litt uklart hvordan tekstutdragene forholder seg til de malte objektene i verkenes visuelle utforming, men jeg tar meg selv i å ikke bry meg om dette.
Melgaards kunst er så god at jeg ikke går lei av å vandre rundt i utstillingen. Maleriet med tittelen Figurer med Kristina Lugn som tar en ettermiddagslur i forstaden utenfor Stockholm på 70-tallet etter å ha skrevet: ‘Till min man om han kunde läsa’ skaper flere spørsmål enn svar fordi tittelen refererer til en annen diktsamling av Kristina Lugn enn den vi har tilgang til. Noe jeg tror er meningen, tittelen tatt i betraktning. Verket består nemlig av en liggende fargerik skygge, med to mørke vesener bak som ser ut som leketøy. Bruken av rødt, oransje og gult gir klare assosiasjoner til 70-tallets estetikk, men jeg tror man kan oppnå flere koblinger til det poetiske utgangspunktet med en grundigere lesning av Kristina Lugn.
Det var ikke så lett å få lest noe som helst av Kristina Lugn mens man besøkte utstillingen. Galleriet har to kopier av diktsamlingen Hej då, ha det så bra! av Lugn til utlån, men boken er dessverre ikke til salgs i bokhandelen. Titlene til flere av Melgaards verk er utdrag fra Lugns poesi, så det hadde vært interessant å få vite noe mer om henne, og om Melgaards forhold til poesien hennes. Ut fra den korte forfatterbiografien i diktsamlingen er hun lyriker og dramatiker, og siden hennes debut i 1975 har hun gitt ut syv diktsamlinger. I flere av diktsamlingene skisserer hun uhyggelige deler av hverdagen som isolasjon, å mislykkes, eller følelsen av å ikke strekke til. Disse temaene har en tydelig likhet med Melgaards malerier. Annet tekstmateriale til utstillingen består bare av en brosjyre med titler og pris. Jeg blir nysgjerrig på en dypere sammenhengen mellom verkene og verkenes titler, men tiden tillater det ikke fordi neste gallerigjest ønsker å lese i den tilgjengelige diktsamlingen. På BGEs nettsider står det at «Konseptet, prosessen og tankene som dukker opp i det man skaper kunst» er et utgangspunkt for utstillingen. Det virker da merkelig at vi ikke har mulighet til å forstå mer av prosessen ved hjelp av noe annet enn verkene selv og verkenes titler.