Bjarne Melgaards utstilling En ost pÄ en sydhavsÞy og Chill out med Kristina Lugn bestÄr av verk laget med blekk, tusj, og oljemaling. Utstillingen pÄ BGE Contemporary Art Projects i Stavanger er delt opp i tre seksjoner, hvorav en bestÄr av selvportrett, en seksjon er verk med «Chill out» i tittelen, mens resten er basert pÄ poesien til den svenske dikteren Kristina Lugn. Sistnevnte kategori er produsert spesifikt til denne utstillingen, og ifÞlge galleriet er disse verkene sÄ nymalte at malingen ikke har tÞrket enda.
De nyeste verkene er tre oljemalerier som alle har tekstene til Lugn som inspirasjonskilde. Maleriet Komposisjon med Kristina Lugn hvor diktsamlingen âHej dĂ„, ha det sĂ„ bra!â bryter gjennom overflate er det fĂžrste maleriet av Melgaard jeg har sett som ikke har tekst malt direkte pĂ„ lerretet med en distinktiv svarte bokstavstrek. Melgaard har i disse tre tekstlĂžse maleriene «oversatt» ordene til visuelle framstillinger. Han kombinerer fascinerende og tilsynelatende sĂžte motiver med fantastiske fargekombinasjoner. Det er litt uklart hvordan tekstutdragene forholder seg til de malte objektene i verkenes visuelle utforming, men jeg tar meg selv i Ă„ ikke bry meg om dette.
Melgaards kunst er sĂ„ god at jeg ikke gĂ„r lei av Ă„ vandre rundt i utstillingen. Maleriet med tittelen Figurer med Kristina Lugn som tar en ettermiddagslur i forstaden utenfor Stockholm pĂ„ 70-tallet etter Ă„ ha skrevet: âTill min man om han kunde lĂ€saâ skaper flere spĂžrsmĂ„l enn svar fordi tittelen refererer til en annen diktsamling av Kristina Lugn enn den vi har tilgang til. Noe jeg tror er meningen, tittelen tatt i betraktning. Verket bestĂ„r nemlig av en liggende fargerik skygge, med to mĂžrke vesener bak som ser ut som leketĂžy. Bruken av rĂždt, oransje og gult gir klare assosiasjoner til 70-tallets estetikk, men jeg tror man kan oppnĂ„ flere koblinger til det poetiske utgangspunktet med en grundigere lesning av Kristina Lugn.
Det var ikke sÄ lett Ä fÄ lest noe som helst av Kristina Lugn mens man besÞkte utstillingen. Galleriet har to kopier av diktsamlingen Hej dÄ, ha det sÄ bra! av Lugn til utlÄn, men boken er dessverre ikke til salgs i bokhandelen. Titlene til flere av Melgaards verk er utdrag fra Lugns poesi, sÄ det hadde vÊrt interessant Ä fÄ vite noe mer om henne, og om Melgaards forhold til poesien hennes. Ut fra den korte forfatterbiografien i diktsamlingen er hun lyriker og dramatiker, og siden hennes debut i 1975 har hun gitt ut syv diktsamlinger. I flere av diktsamlingene skisserer hun uhyggelige deler av hverdagen som isolasjon, Ä mislykkes, eller fÞlelsen av Ä ikke strekke til. Disse temaene har en tydelig likhet med Melgaards malerier. Annet tekstmateriale til utstillingen bestÄr bare av en brosjyre med titler og pris. Jeg blir nysgjerrig pÄ en dypere sammenhengen mellom verkene og verkenes titler, men tiden tillater det ikke fordi neste gallerigjest Þnsker Ä lese i den tilgjengelige diktsamlingen. PÄ BGEs nettsider stÄr det at «Konseptet, prosessen og tankene som dukker opp i det man skaper kunst» er et utgangspunkt for utstillingen. Det virker da merkelig at vi ikke har mulighet til Ä forstÄ mer av prosessen ved hjelp av noe annet enn verkene selv og verkenes titler.