Noe ved alle disse forsøkene på å skape orden, vekker empati. De fleste av oss har stått i en situasjon der de åpenbart gode rådene bare blir en ekstra byrde. I rollen som omsorgsperson ligger det en enorm sårbarhet. Man kan tåle rot, skitt og det å ikke strekke til, men som mor eller far vil vi lykkes. Her kan alle velmenende råd i ekstra stor grad bli belastende. Installasjonen fungerer som en scene der betrakteren selv står midt på scenegulvet. Et øyeblikk glemmer jeg nesten at jeg er på utstilling og lurer på hva som har skjedd. Har noen løpt ifra alt? Hvor er babyen? Hvem skal rydde?
Utstillingen står i en konseptuell kunst-tradisjon som allerede på 1960-tallet gjorde opprør mot det unike kunstverket som verdigjenstand, og vektla selve idéen. På samme måte som hos Anna Ihle, ble det gjerne brukt materialer med begrenset holdbarhet for å understreke at idéen trumfer materialet. Hvis det virkelig er brystmelk i flaskene, hvor lang tid vil det gå før det begynner å lukte, råtne? En annen kobling til 1960/70-tallet, er bruken av foto, lyd og film. Mens tidlige konseptkunstnere i stor grad brukte dette for å understreke at representasjonen av et objekt var viktigere enn selve objektet, brukes det her mer som en integrert del av installasjonen.
Stemmen som gir råd om rydding, kommer fra en flerkanals installasjon. Den er lav, og man må gå helt inntil høyttaleren for å høre ordene. Når stemmen slutter i den ene høyttaleren, starter den i neste. På denne måten blir vi ledet rundt i rommet. Filmsnutter av arbeidsomme hender dukker opp på flere bortgjemte og uventede steder, og blir en kontrast til det stille, forlatte rommet. Kanskje blir disse filmsnuttene mer forklarende enn nødvendig? Som betrakter, midt i dette kaoset av uferdige prosjekter, ser man på sitt vis allerede skikkelsen som løper fra det ene til det andre, og hender som bare rekker å skru korken på noen av flaskene, eller som forsøker å få puslebrikkene på rett plass. Personen som til slutt står igjen med et produkt som på ingen måte gjenspeiler innsatsen, er tydeligst i sitt fravær.
Anna Ihle mestrer det å sette sammen noe enkelt, nesten banalt, og ut fra dette stille eksistensielle spørsmål. På en personlig og til dels selvutleverende måte, åpner hun for refleksjon. Er det en selv eller andre som påfører oss skam, underlegenhet og utilstrekkelighet?
Dissonansen mellom form, funksjon og material framprovoserer, på merkelig elegant vis, opplevelsen av det håpløse ved mange av livets oppgaver. Utstillingen er befriende tom for løsninger. Dermed blir den ikke pompøs og belærende, men heller sårbar, oppriktig og inviterende.