🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Mumling og monumenter i norske offentlige kunstsamlinger

I denne teksten skriver kunsthistoriker og kurator Espen Johansen om utfordringer og fordeler ved kunstsamlinger i det offentlige rom. Han tar utgangspunkt i debatten omkring det refuserte monumentet «Krigsseileren» i Bergen, for Ä diskutere verdien av monumenter og trekker frem temporÊre kunstprosjekter som et alternativ. I motsetning til tradisjonell formidling av vÄr felles historie kan kunstintervensjoner lÞfte fram det vi ikke enes om eller fullt ut forstÄr i vÄr egen samtid. Teksten er en del av vÄr serie med fokus pÄ samlinger.

Vidar Bratlund-MÊland, Krigsseileren, fÞr den har kommet pÄ sokkel. Foto: Vidar Bratlund-MÊland /©BONO

I skrivende stund pÄgÄr det en opphetet offentlig debatt i Bergen om det refusert monumentet «Krigsseileren», laget av kunstner Vidar Bratlund-MÊland. Denne diskusjonen har fÄtt meg til Ä reflektere rundt ulike fremtredende holdninger til kunst i det offentlige rom og det engasjementet den ofte skaper. Hvor og hva er det egentlig det offentlige rom? Og, hvordan kan man etablere og forvalte en kunstsamling i det offentlige rom?

Gjennom sommeren 2022 har man kunne lese i lokale aviser om hvordan Bergen kommunes rÄd for kunst i offentlig rom (Kior) refuserte monumentet Krigsseileren. Initiativtager bak prosjektet er den pensjonerte admiralen og mottaker av kongens fortjenestemedalje i gull, Egil JÞrgen Eikanger, som Þnsket Ä hedre krigsseilerne gjennom et monument sentralt plassert i Solheimsviken i Bergen. Et lite parkanlegg tilknyttet et hotell ble valgt ut, privat finansiering ble sikret og verket ble bestilt og produsert. Ettersom denne parken er pÄ privat grunn vurderte prosjektgruppen bak skulpturen at de ikke trengte Ä involvere kommunen, for selv om parken er allment tilgjengelig i byrommet er den ikke «offentlig». Da de likevel omsider sÞkte, etter at skulpturen var ferdigprodusert, fikk de avslag. PÄ spÞrsmÄl om hvorfor Bergen kommunes rÄd for kunst i offentlig rom ikke vil ha kunsten hans, svarer MÊland: «Det handlar i alle fall ikkje om skulpturen, men heller om kontroll.»Vangsnes, Anne Marie AarÞen «Legg ingenting i mellom i kritikken av Krigsseiler-skulpturen», Os og Fusaposten. 01.07.2022. Hentet 25.08.2022 https://www.osogfusa.no/kultur/legg-ingenting-i-mellom-i-kritikken-av-krigsseilerne-skulpturen/

RÄdsmedlem og kunstner John Audun Hauge skriver i et leserbrev til Bergens Tidende at: «Kior har vendt tommelen ned fordi arbeidet ikke har de kunstneriske kvaliteter som skal til for Ä bli plassert ut i det offentlige rom.»Hauge, John Audun «Krigsseilerne fortjener bedre,» Bergens Tidende, 06.07.2022. Hentet 25.08.2022 https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/g6oenq/krigsseilerne-fortjener-bedreKunstverket er en figurativ bronseskulptur av skipet MS «Lidvard», ca 150 cm lang, og er tenkt plassert pÄ en to meter hÞy sokkel av stein. I sin kritikk av verkets kvaliteter, skriver Hauge at: «StÄlskipet framstÄr her nÊrmest som trolldeig.»Hauge, John Audun «Krigsseilerne fortjener bedre,» Bergens Tidende, 06.07.2022. Hentet 25.08.2022 https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/g6oenq/krigsseilerne-fortjener-bedre

At dette monumentet er laget for Ä hedre krigsseilerne under andre Verdenskrig gjÞr saken svÊrt fÞlelsesladet, og det blir enda vanskeligere Ä fÞre en saklig, konstruktiv dialog om kunstverket og om den (mangelfulle) sÞknadsprosessen. Kommentarfelt i avisene og pÄ sosiale medier er delt, men flesteparten synes Ä vÊre i harnisk over at styresmaktene nok en gang vender ryggen til krigsseilerne.Det skulle gÄ lang tid etter krigen fÞr de sivile krigsseilerne fikk sin anerkjennelse og oppreisning av den norske stat. Mange av de overlevende sjÞfolkene hadde helseproblemer etter krigen, men fÞrst I 1968 fikk de rett pÄ krigspensjon uten Ä mÄtte bevise at deres helsemessige utfordringer var direkte forskyldt av andre verdenskrig. I 2013 fikk de en offisiell beklagelse av davÊrende forsvarsminister Anne Grethe StrÞm-Erichsen pÄ vegne av den norske stat, for den behandlingen krigsseilerne ble utsatt for etter krigen. StrÞm-Erichsen, Anne Grethe (2013), Regjeringen.no 30.08. Hentet: 14.09.2022 https://www.regjeringen.no/no/dokumentarkiv/stoltenberg-ii/fd/taler-og-artikler/2013/mote-med-krigsseilere-og-parorende-risor/id733139/

Da er det er spesielt ett spÞrsmÄl jeg har tenkt mye pÄ, men som jeg har vÊrt redd for Ä stille i frykt for Ä bli upopulÊr: hvorfor trenger vi dette monumentet?

Stortingsrepresentanten og FrP-politikeren, Silje Hjemdal var raskt ute med Ä uttrykke sitt sinne mot "kultureliten" og deres kriterier for sÄkalt "god kunst" i et leserinnlegg og hevder der at: «Kunst er ikke for kunstnere, ei heller byrÄkrater. Kunst er for publikum.»Hjemdal, Silje «Kunst er for folket» Bergens Tidende, 09.07.2022. Hentet 26.08.2022 https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/G3pBOl/kunst-er-for-folket /li>

I tillegg er krigsseilerne hedret i litteraturen av blant annet Jon Michelet, og i lÞpet av Äret kommer storfilmen Krigsseilerne, som regissÞr Gunnar Vikene beskriver som: «Et minnesmerke over 30.000 norske krigsseilere.»Krigsseileren» Filmweb. Hentet 25.08.2022 https://www.filmweb.no/film/SAF20210001#05.08.2022

Og, som en treffende parallell til dagens offentlige rom, ble agoraen overJeg klarer ikke umiddelbart Ă„ se hvordan enda et monument, og sĂŠrlig dette monumentet, vil tilfĂžre noe mer enn det som allerede er sagt. Hvis man mener det er viktig at historiske hendelser formidles gjennom monumenter og minnesmerker, bĂžr man kanskje snarere se etter hva som er utelatt fra disse historiefortellingene.

Hele prosessen er noksĂ„ trist. Gode intensjoner om Ă„ hedre mennesker som risikerte sitt liv under andre verdenskrig, men manglende forstĂ„else for hva det offentlige rom er og reguleringen det er underlagt, har nĂ„ resultert i en kunstfaglig innstilling om at dette verket ikke bĂžr monteres i byrommet. Nettopp fordi denne saken er emosjonell av natur bĂžr man etterstrebe Ă„ fĂžlge etablert saksgang. Dermed blir denne saken prinsipielt viktig fordi det offentlige rommet er stadig underlagt press, ikke minst fra kommersielle interesser og rike mesener som Ăžnsker Ă„ sette sitt preg pĂ„ sine omgivelser. MĂŠland tar ikke helt feil nĂ„r han sier det ogsĂ„ handler om kontroll, men dette er jo hĂžyst nĂždvendig da det offentlige rom bĂžr reguleres slik at det ikke er fritt fram for hvem som helst – verken taggere eller sĂŠrlig bemidlede mennesker – Ă„ diktere hvordan byrommene utformes og hvilke historier som formidles gjennom samlingene av kunst i det offentlige rom.

Hva og hvor er det offentlige rommet?

Det snakkes mye om det offentlige rommet. Det blir gjerne betraktet som et allment gode, nĂŠrmest som en permanent plass med iboende egenskaper som automatisk fremmer ytringsfrihet og styrker demokratiet. I prinsippet har vi alle tilgang til dette rommet, vi stĂ„r fritt til Ă„ vandre der vi Ăžnsker, sette oss pĂ„ utplasserte benker, drikke fra vanndispensere montert i byrom, og betrakte klassiske skulpturer, fontener, parker og samtidskunst. Man snakker ikke sĂ„ mye om hva dette offentlige rommet faktisk er, og hvordan det stadig endres. Ofte kommer man i stedet med romantiserende anekdoter om agoraen i den greske antikken – nĂ„, nesten 3000 Ă„r senere – som et fritt og Ă„pent mĂžtested hvor borgere samles i byens sentrum for Ă„ delta i det offentlige ordskifte. At verken kvinner, tidligere straffedĂžmte eller slaver hadde noen reell adgang utelates som oftest fra disse anekdotene.Og, som en treffende parallell til dagens offentlige rom, ble agoraen over tid mer og mer som et kjĂžpsmarked. Det offentlighet rommet er tett forbundet med kommersialisme, da som nĂ„.

Den franske filosofen Michel Serres problematiserer ordet vi i boken Statues – the second book of foundations. LĂžst oversatt hevder han at: «Vi ikke forstĂ„r endeligheten av kulturer eller sosiale teknologier fordi vi ikke vet hva 'vi' betyr.» Han spĂžr:«Hvem vet, nĂ„r vi sier, vi vet? Hvem bestemmer nĂ„r vi bestemmer? En enkelt person? Alle? Et flertall? En aktiv og dynamisk minoritet?»Serres, Michel, Statues – the second book of foundations, Bloomsbury, London, 2015, 6

I forlengelsen av Serres pÄstand undrer jeg: Hvis vi ikke er i stand til Ä presist snakke om et vi, hvordan kan man da anskaffe kunst i offentlig rom? Trolig har det aldri eksistert et slikt offentlig rom, med en reell ikke-hierarkisk struktur hvor meningsutveksling kan finne sted blant likeverdige parter. Det finnes alltid graderinger, hvor noen har mer tilgang og handlingsrom enn andre.

Kunsthistorikeren Andrea Phillips mener at for Ä kunne skape nye sosiale strukturer, er vi nÞdt til Ä avvikle hele idéen om at offentlighet eksisterer:

My proposition is that the public is a concept of the past. There has been a lot of discussion about these issues in contemporary theory and increasingly in the arts sphere. People have been poring over JĂŒrgen Habermas’s The Structural Transformation of the Public Sphere from 1962, where he describes the public sphere as a bourgeois concept. Many people have since criticized his thesis because it is exclusive, but even the critics think that we have to maintain something called ‘the public sphere’. I suggest that in order to build new communities and fulfil the promises that the art world posits within the concept of public art, we actually have to drop the idea of the public completely. The concept of the public is formed through a European post-Enlightenment liberalism, which is itself a precursor of the neoliberal privatization that we are completely enveloped by in the US and the UK – and that you are currently facing in Scandinavia.Helsvik, Simen Joachim «Public Enemy» Kunstkritikk 27.05.2015 Hentet 25.08.2022 https://kunstkritikk.no/public-enemy-2/

For Ä faktisk kunne skape slike fellesskap vi alluderer til i omtalen av det offentlige rom mÄ vi endre hele tankemÄten og begrepene rundt ordet «offentlighet» som Phillips hevder bygger pÄ et modernistisk, borgerlig verdensbilde. FÞrst nÄr vi frigjÞr oss fra dette tankegodset og ved Ä aktivt oppsÞke, inkludere og innlemme en bredere befolkning, ikke bare som konsumenter, men som deltagere, kan vi nÊrme oss et genuint, Äpent og ikke-kommersielt fellesskap. Hvorvidt dette er mulig i dagens markedsstyrte samfunn er et Äpent spÞrsmÄl.

Til tross for at man skal vokte seg nÄr man snakker pÄ vegne av et «vi», og at det offentlige rom er et upresist og kanskje problematisk begrep, ser jeg likevel ikke noe bedre alternativ som er mer treffsikkert, sÄ for enkelhets skyld gÄr jeg videre med disse begrepene. Men poengterer det som et apropos at en alltid bÞr se pÄ hvilket innhold ulike aktÞrer fyller slike begreper med, og hvordan de forsÞker leve opp til sine mandat eller fremme sin egen agenda.

Private og kommersielle aktĂžrer, og politiske stemmer

Det offentlige rommet begrenser seg ikke bare til statlig og kommunal grunn. Det er forskjell pĂ„ private hjem eller hager, vrimlearealer til forretningskonsern, og pĂ„ allment tilgjengelige parker som ligger pĂ„ privat grunn. Det vi kaller det offentlig rommet er i Ăžkende grad privatisert og kommersialisert, og det er desto viktigere Ă„ regulere markedskreftene og private interessenter fra Ă„ utforme plassene som angĂ„r oss alle. I kampen om definisjonsmakten over kunst i det offentlige rom – i hvert fall i en norsk kontekst – kan en kanskje noe forenklet hevde det er tre protagonister: private og kommersielle aktĂžrer, politiske stemmer, og kunstfaglige rĂ„d og fagorganisasjoner.«2020-2024 MĂ„l og Strategier» KORO. Hentet 25.08.2022 https://koro.no/content/uploads/2020/04/Strategi-BM-2020.pdfDet kan vĂŠre fristende Ă„ avskrive private og kommersielle aktĂžrer, men dette er verken realistisk eller fruktbart. Likevel er dette aktĂžrer som bĂžr ha begrenset pĂ„virkning nĂ„r avgjĂžrelser skal fattes pĂ„ vegne av et «vi». Faktisk synes jeg det er noe arrogant nĂ„r kommersielle aktĂžrer blir sĂ„ husvarme i det offentlig rom at man plasserer ut kunst man selv liker i byrommet, som om man skulle hengt opp et bilde i sin egen stue (og attpĂ„til blir fornĂŠrmet nĂ„r de blir mĂžtt med kritikk). Rike mesener mĂ„ gjerne hedres for sine generĂžse gaver, men om de oppriktig Ăžnsker Ă„ gi noe til byen bĂžr deres gaver komme som midler til kunst uten fĂžringer, slik at ikke kunsten trenger speile deres personlige smak. Deretter bĂžr bĂ„de prosess og resultat kvalitetssikres gjennom kunstutvalg som gjenspeiler samfunnets demografi.

Men hvilken betydning har offentlig (kunst-) regulering for privat grunn? Slik jeg forstĂ„r det kan privat grunn vĂŠre regulert til ulike formĂ„l (i tilfellet med parkomrĂ„det i Solheimsviken, til torg) og at denne reguleringen bestemmer graden av offentlig innblanding. Men det er ingenting privat – i ordets tradisjonelle betydning – over en privat grunn som er regulert til torg. Jeg ser derfor ikke noen grunn til at det skal vĂŠre andre spilleregler som gjelder dette rommet. Derfor virket det for meg innlysende at kunstfaglige rĂ„d og vurderinger for kunst i offentlig rom ogsĂ„ gjelder for slike semi-offentlige rom. Hvem som faktisk eier grunnen eller eier et kunstverk i et allment tilgjengelige byrom spiller mindre rolle for borgerne som tar i bruk disse stedene, og slik sett er eierskap knyttet til disse samlingene av mindre betydning ettersom de pĂ„ mange mĂ„ter tilhĂžrer oss alle. SĂ„, i trekantdramaet mellom kunstfaglig kompetanse, politikere og private aktĂžrer, blir vel kunstfaglige rĂ„d det mest demokratisk og veiledende?

Carole Douillard, The Viewers pÄ Jerbanetorget / Oslo S. Foto: Inger Marie Grini.
Carole Douillard, The Viewers, 2019 (Regjeringskvartalet).Foto av Asle Olsen
Carole Douillard: The Viewers, 2019 (Y-blokka). Foto av Asle Olsen
Carole Douillard, The Viewers pÄ Jerbanetorget / Oslo S. Foto: Inger Marie Grini.
1 / 4

Kunstsamlinger i det offentlige rom

Kunst i Offentlig Rom (KORO) er en statlig etat underlagt kulturdepartementet som produserer og finansierer kunst i offentlig rom over hele Norge. Det er verdt Ä pÄpeke at KORO ikke snakker om Ä utsmykke offentlige miljÞer slik man tidligere gjerne omtalte kunst i offentlig rom, men heller skal satse pÄ samtidskunst av hÞy kvalitet (vel vitende om at den ikke nÞdvendigvis vil tekkes alle).«2020-2024 MÄl og Strategier» KORO. Hentet 25.08.2022 https://koro.no/content/uploads/2020/04/Strategi-BM-2020.pdfI strategidokumentet lister de opp sine mÄl, og de fÞrste to lyder slik: 1) «KORO skal produsere og finansiere samtidskunst av hÞy kvalitet i offentlige rom og miljÞer», og deretter 2) «KOROs kommunikasjon og formidling skal Þke interessen for og kunnskapen om kunst i offentlige rom ved Ä gjÞre kunsten allmenn, relevant, synlig og meningsfull».«2020-2024 MÄl og Strategier» KORO. Hentet 25.08.2022 https://koro.no/content/uploads/2020/04/Strategi-BM-2020.pdfNorge er i en sÊrstilling nÄr det kommer til kunst i offentlig rom og kultursatsning. For profesjonelle aktÞrer i kunstfeltet muliggjÞr KORO realiseringen av en rekke imponerende og kostnadskrevende prosjekter.

Jeg mener at de i stor grad lykkes med sitt mÄl om Ä tilfÞre offentlige rom samtidskunst av hÞy kvalitet. Deres samling av nyproduksjoner er ambisiÞs, variert og nyskapende. Men hvorvidt denne samtidskunsten av hÞy kvalitet oppleves som tilgjengelig eller meningsfull blant mesteparten av befolkningen er jeg mer usikker pÄ. Det finnes mange eksempler pÄ offentlige kunstverk som har skapt stor debatt, men antageligvis enda flere som ikke vekker sÊrlig engasjement overhodet. Selvsagt er det vanskelig Ä mÄle likegyldighet, og kanskje er KOROs andre mÄl om Ä gjÞre kunsten tilgjengelig for alle nÊrmest uoppnÄelig. Likevel, vi som ferdes i byrommene er sÄ vant til Ä bli eksponert for reklamebudskap nÊr sagt overalt, og jeg mistenker at mange som er likegyldige eller negative til kunst i offentlig rom ubevisst sammenligner disse to uttrykkene. Reklame i byrommene formidler sitt budskap presist og umiddelbart og krever verken tid eller tanke fra sine mottakere, sÄ det Ä mÞte pÄ et (uforstÄelig) kunstverk kan ha en egenverdi nettopp fordi det «ikke» forsÞker Ä verken overbevise oss eller selge oss noe. Det at man ikke forstÄr noe er ikke nÞdvendigvis et tegn pÄ at man ikke har lykkes med kunsten, men kan i stedet sette i gang en tankeprosess. Om man har som utgangspunkt at kunsten alltid skal behage, dekorere eller utsmykke vÄre omgivelser gÄr man glipp av bredden av kunstneriske uttrykk, og relevant tematikk som ogsÄ utfordrer oss i hverdagen.

Jeg undrer meg imidlertid over hvorfor KORO ikke har noe uttalt mÄl om hva de Þnsker at kunsten skal oppnÄ.Oslo kommunes kunstsamling har noenlunde lik ordlyd, de fremmer kunst av hÞy kvalitet og skriver at, «vÄrt formÄl er Ä skape gode og relevante kunstopplevelser for byens befolkning.» https://www.kunstsamlingen.no/om-okkEr det fordi de mener kunsten er fri? Det tror jeg de fÊrreste som har jobbet innen KORO eller med lignende offentlige kunstprosjekt vil si seg enig i. Eller fordi de ikke Þnsker Ä instrumentalisere kunsten? Det virker ogsÄ i overkant romantiserende og urealistisk, ikke minst ettersom stedsutvikling er en uttalt del av KORO sitt virke. Kanskje er det her man kan ane utfordringene ved Ä oppfylle mÄlet om formidling av kunst, hvis det er slik at man simpelthen tar for gitt at kunst (av «hÞy kvalitet») er et ubetinget gode, som verken behÞver Ä forsvares eller forklares?

Hva er "hĂžy kvalitet"?

Et annet innforstÄtt begrep man stÞter pÄ nÊr sagt overalt i strategidokumenter og forvaltningsplaner, bÄde statlig og kommunalt, er "hÞy kvalitet". Man har vel alle en viss forestilling av hva hÞy kvalitet er, men hvilken metodikk eller kriterier som ligger til grunn for slike vurderinger er sjeldent eller aldri uttalt. Er det i sÄ fall kunstfaglige vurderinger av (mer eller mindre autonome) verket som legges til grunn for hÞy kvalitet? Er det hvilken innvirkning verket har pÄ publikum eller hvordan det bidrar til stedsutvikling? Eller er det hvordan kunstverket svarer pÄ prosjektutlysningen som skal vektlegges i vurderingen? HÞy kvalitet er slik kontekstavhengig, og kvalitetskriterier vil da nÞdvendigvis variere. Kunstsamlinger i det offentlige rom har utvalg som skal ivareta disse utfordringene. Et kunstfaglig rÄd eller utvalg bestÄr ofte av bÄde brukere, kunstprofesjonelle og folkevalgte. Da er det naturlig at man ikke alltid kommer fram til et entydig svar, og det er bra, fordi kunsten er ikke entydig.

Kan det Ä lage plass til uavklarte spÞrsmÄl da vÊre noe Ä legge vekt pÄ i offentlige samlinger? Slik at kunsten kan vÊre et innspill snarere enn en oppsummering, og kunstneriske prosesser kan bidra som katalysator til en offentlig samtale.

Lars SandÄ, SmÄ monumenter, 2019. Nisseberget. Foto: Niklas Hart.
Lars SandÄ, SmÄ monumenter, 2019. Nisseberget. Foto: Niklas Hart.
Lars SandÄ, SmÄ monumenter, 2019. Nisseberget. Foto: Niklas Hart.
Lars SandÄ, SmÄ monumenter, 2019. Nisseberget. Foto: Niklas Hart.
1 / 4

Det finnes flere gode eksempler pÄ slike verk som inngÄr i offentlige kunstsamlinger. Oslo kommune kjÞpte nylig inn sitt fÞrste performance-arbeid til sin samling.Selve verket vil jeg anta er en kontrakt og et sett instruksjoner som kommunen har kjÞpt rettighetene til, slik at de kan hyre inn statister til Ä utfÞre dem i henhold til verksbeskrivelsen. Kunstverket eksisterer dermed egentlig bare nÄr det settes opp, og opphÞrer Ä eksistere nÄr statistene gÄr ut av rollene sine og bryter formasjonen.Carole Douillards performance «The Viewers». Verket bestÄr av 18 utÞvere som over en totimers periode stÄr stille oppstilt sammen og observerer forbipasserende pÄ et gitt geografisk sted. Gruppen er ment Ä avspeile et mangfold i kjÞnn, alder og kulturell bakgrunn, og fremstÄr kollektivt som et temporÊrt monument over byens foranderlighet og bestandighet.«NyinnkjÞpt performanceverk vises i Oslo fra 7-11. Juni» Kunstsamlingen, 31.05.2022. Hentet 25.08.2022

https://www.kunstsamlingen.no/nyheter/nyinnkjopt-performanceverk-vises-i-oslo-neste-ukeKommunens verksbeskrivelse er noe vag, men som betrakter opplevde jeg verket som sterkt og poetisk da det ble vist foran Y-blokken like fÞr rivningen av bygget ble igangsatt. Ettersom verket ikke har en fast og permanent plass, men kan oppstÄ pÄ ulike steder, vil det leses inn i sine omgivelser som en gjensidig iscenesettelse mellom kunstverket og omgivelsene. Slik kan kunsten aktivere byrommet og bidra til en offentlig samtale.

Et annet eksempel er KORO sin lokalsamfunnsordning (LOK), som stÞtter midlertidige kunstprosjekt og intervensjoner i det offentlige rom. Denne ordningen muliggjÞr i stÞrre grad eksperimentering av form og uttrykk og lar kunstnere lÞfte fram dagsaktuelle, presserende og uavklarte spÞrsmÄl, og er derfor en sÊrlig viktig del av KOROs arbeid. Et slikt vellykket prosjekt (som kanskje ikke ville latt seg realisere utenfor LOK-ordningen) er Lars SandÄs «SmÄ monumenter» fra 2019, som tar for seg det Äpne rusmiljÞets tilstedevÊrelse i Oslos byrom. En liten bronseskulptur viser miniatyrmennesker som gjÞr opprÞr mot politiet. Med henvisning til det Äpne rusmiljÞet i Slottsparken som holdt til der fra midten av 1960-tallet til 1984, og sÊrlig til politiaksjonen i 1978 som resulterte i store opptÞyer, viser kunstverket en side av samfunnet som sjelden monumentaliseres. Kunsten i offentlige rom er i all hovedsak harmoniserende, og styrker forestillinger om fellesskap. «SmÄ monumenter» er viktig nettopp fordi det viser til disharmonien i samfunnet, og konflikten mellom rusmiljÞet og politiet. Norsk ruspolitikk er fortsatt kontroversiell, og det er sterke meninger for og imot kriminalisering av rusmisbrukere.Et interessant tankekors er verket er foreslÄtt plassert i Slottsparken hvor det allerede er en skulpturpark, men at slottet ikke Þnsker Ä ta i mot verket.Slike historier bÞr ogsÄ fÄ plass i det offentlige rom fordi de bryter med det glansede bildet av nasjonen vÄr, og stÄr i kontrast til de mer klassiske monumentene over viktige hendelser og prominente enkeltindivider. SmÄ monumenter henviser til en viktig del av vÄr historie, uten Ä redusere oss alle til et imaginÊrt, homogent vi.

NÄr man Äpner opp for at kunstsamlinger kan inneholde performance, midlertidige intervensjoner og temporÊre kunstverk, skaper man rom for ytringer, tanker og spÞrsmÄl som ikke nÞdvendigvis trenger Ä ha like stor relevans utover Þyeblikket. Slik kan kunsten unnslippe Ä tale pÄ vegne av et vi, og i stedet fÄ anledning til Ä mumle, antyde, drÞmme og spekulere. Og slik sett bedre gjenspeile de mange foranderlige og motstridende holdningene i et samfunn. Dette vil igjen kunne fÞre til en mer meningsfull dialog om og gjennom kunsten, og man nedprioriterer evighetsperspektivet til fordel for relevans akkurat i den tiden det blir skapt. Hvis vi tar kunst i offentlig rom pÄ alvor og tror at den kan utrette noe, trenger vi begge deler; bÄde de mer tidlÞse kunstverkene som formidler vÄr felles historie, styrker felleskapet og verdigrunnlag vÄrt. Og vi trenger de mer diffuse, spÞrrende verkene som lÞfter fram det vi ikke enes om eller fullt ut forstÄr.

Espen Johansen er en kunsthistoriker, kurator og skribent med base i TromsĂž og Bergen. Han tar en PhD som kurator ved Kunstakademiet i TromsĂž, og har en MA i kunsthistorie fra Universitetet i Bergen og en grad i kreativ kuratering fra Kunst og DesignhĂžgskolen i Bergen. I 2019 deltok han pĂ„ det ettĂ„rige kurset, ‘Negotiating Artistic Value: Art and Architecture in the Public Sphere’ ved Royal Institute of Art i Stockholm. Hans kuratoriske praksis tar utgangspunkt i potensialet i kunsten som en alternativ kommunikasjonsmetode i vĂ„rt madiafokuserte samfunn, sĂŠrlig med fokus pĂ„ kunst i det offentlige rom og maktstrukturene i den offentlige sfĂŠren.