Det finnes flere gode eksempler pÄ slike verk som inngÄr i offentlige kunstsamlinger. Oslo kommune kjÞpte nylig inn sitt fÞrste performance-arbeid til sin samling.Carole Douillards performance «The Viewers». Verket bestÄr av 18 utÞvere som over en totimers periode stÄr stille oppstilt sammen og observerer forbipasserende pÄ et gitt geografisk sted. Gruppen er ment Ä avspeile et mangfold i kjÞnn, alder og kulturell bakgrunn, og fremstÄr kollektivt som et temporÊrt monument over byens foranderlighet og bestandighet.
https://www.kunstsamlingen.no/nyheter/nyinnkjopt-performanceverk-vises-i-oslo-neste-ukeKommunens verksbeskrivelse er noe vag, men som betrakter opplevde jeg verket som sterkt og poetisk da det ble vist foran Y-blokken like fÞr rivningen av bygget ble igangsatt. Ettersom verket ikke har en fast og permanent plass, men kan oppstÄ pÄ ulike steder, vil det leses inn i sine omgivelser som en gjensidig iscenesettelse mellom kunstverket og omgivelsene. Slik kan kunsten aktivere byrommet og bidra til en offentlig samtale.
Et annet eksempel er KORO sin lokalsamfunnsordning (LOK), som stÞtter midlertidige kunstprosjekt og intervensjoner i det offentlige rom. Denne ordningen muliggjÞr i stÞrre grad eksperimentering av form og uttrykk og lar kunstnere lÞfte fram dagsaktuelle, presserende og uavklarte spÞrsmÄl, og er derfor en sÊrlig viktig del av KOROs arbeid. Et slikt vellykket prosjekt (som kanskje ikke ville latt seg realisere utenfor LOK-ordningen) er Lars SandÄs «SmÄ monumenter» fra 2019, som tar for seg det Äpne rusmiljÞets tilstedevÊrelse i Oslos byrom. En liten bronseskulptur viser miniatyrmennesker som gjÞr opprÞr mot politiet. Med henvisning til det Äpne rusmiljÞet i Slottsparken som holdt til der fra midten av 1960-tallet til 1984, og sÊrlig til politiaksjonen i 1978 som resulterte i store opptÞyer, viser kunstverket en side av samfunnet som sjelden monumentaliseres. Kunsten i offentlige rom er i all hovedsak harmoniserende, og styrker forestillinger om fellesskap. «SmÄ monumenter» er viktig nettopp fordi det viser til disharmonien i samfunnet, og konflikten mellom rusmiljÞet og politiet. Norsk ruspolitikk er fortsatt kontroversiell, og det er sterke meninger for og imot kriminalisering av rusmisbrukere.Slike historier bÞr ogsÄ fÄ plass i det offentlige rom fordi de bryter med det glansede bildet av nasjonen vÄr, og stÄr i kontrast til de mer klassiske monumentene over viktige hendelser og prominente enkeltindivider. SmÄ monumenter henviser til en viktig del av vÄr historie, uten Ä redusere oss alle til et imaginÊrt, homogent vi.
NÄr man Äpner opp for at kunstsamlinger kan inneholde performance, midlertidige intervensjoner og temporÊre kunstverk, skaper man rom for ytringer, tanker og spÞrsmÄl som ikke nÞdvendigvis trenger Ä ha like stor relevans utover Þyeblikket. Slik kan kunsten unnslippe Ä tale pÄ vegne av et vi, og i stedet fÄ anledning til Ä mumle, antyde, drÞmme og spekulere. Og slik sett bedre gjenspeile de mange foranderlige og motstridende holdningene i et samfunn. Dette vil igjen kunne fÞre til en mer meningsfull dialog om og gjennom kunsten, og man nedprioriterer evighetsperspektivet til fordel for relevans akkurat i den tiden det blir skapt. Hvis vi tar kunst i offentlig rom pÄ alvor og tror at den kan utrette noe, trenger vi begge deler; bÄde de mer tidlÞse kunstverkene som formidler vÄr felles historie, styrker felleskapet og verdigrunnlag vÄrt. Og vi trenger de mer diffuse, spÞrrende verkene som lÞfter fram det vi ikke enes om eller fullt ut forstÄr.