Det finnes flere gode eksempler på slike verk som inngår i offentlige kunstsamlinger. Oslo kommune kjøpte nylig inn sitt første performance-arbeid til sin samling.Carole Douillards performance «The Viewers». Verket består av 18 utøvere som over en totimers periode står stille oppstilt sammen og observerer forbipasserende på et gitt geografisk sted. Gruppen er ment å avspeile et mangfold i kjønn, alder og kulturell bakgrunn, og fremstår kollektivt som et temporært monument over byens foranderlighet og bestandighet.
https://www.kunstsamlingen.no/nyheter/nyinnkjopt-performanceverk-vises-i-oslo-neste-ukeKommunens verksbeskrivelse er noe vag, men som betrakter opplevde jeg verket som sterkt og poetisk da det ble vist foran Y-blokken like før rivningen av bygget ble igangsatt. Ettersom verket ikke har en fast og permanent plass, men kan oppstå på ulike steder, vil det leses inn i sine omgivelser som en gjensidig iscenesettelse mellom kunstverket og omgivelsene. Slik kan kunsten aktivere byrommet og bidra til en offentlig samtale.
Et annet eksempel er KORO sin lokalsamfunnsordning (LOK), som støtter midlertidige kunstprosjekt og intervensjoner i det offentlige rom. Denne ordningen muliggjør i større grad eksperimentering av form og uttrykk og lar kunstnere løfte fram dagsaktuelle, presserende og uavklarte spørsmål, og er derfor en særlig viktig del av KOROs arbeid. Et slikt vellykket prosjekt (som kanskje ikke ville latt seg realisere utenfor LOK-ordningen) er Lars Sandås «Små monumenter» fra 2019, som tar for seg det åpne rusmiljøets tilstedeværelse i Oslos byrom. En liten bronseskulptur viser miniatyrmennesker som gjør opprør mot politiet. Med henvisning til det åpne rusmiljøet i Slottsparken som holdt til der fra midten av 1960-tallet til 1984, og særlig til politiaksjonen i 1978 som resulterte i store opptøyer, viser kunstverket en side av samfunnet som sjelden monumentaliseres. Kunsten i offentlige rom er i all hovedsak harmoniserende, og styrker forestillinger om fellesskap. «Små monumenter» er viktig nettopp fordi det viser til disharmonien i samfunnet, og konflikten mellom rusmiljøet og politiet. Norsk ruspolitikk er fortsatt kontroversiell, og det er sterke meninger for og imot kriminalisering av rusmisbrukere.Slike historier bør også få plass i det offentlige rom fordi de bryter med det glansede bildet av nasjonen vår, og står i kontrast til de mer klassiske monumentene over viktige hendelser og prominente enkeltindivider. Små monumenter henviser til en viktig del av vår historie, uten å redusere oss alle til et imaginært, homogent vi.
Når man åpner opp for at kunstsamlinger kan inneholde performance, midlertidige intervensjoner og temporære kunstverk, skaper man rom for ytringer, tanker og spørsmål som ikke nødvendigvis trenger å ha like stor relevans utover øyeblikket. Slik kan kunsten unnslippe å tale på vegne av et vi, og i stedet få anledning til å mumle, antyde, drømme og spekulere. Og slik sett bedre gjenspeile de mange foranderlige og motstridende holdningene i et samfunn. Dette vil igjen kunne føre til en mer meningsfull dialog om og gjennom kunsten, og man nedprioriterer evighetsperspektivet til fordel for relevans akkurat i den tiden det blir skapt. Hvis vi tar kunst i offentlig rom på alvor og tror at den kan utrette noe, trenger vi begge deler; både de mer tidløse kunstverkene som formidler vår felles historie, styrker felleskapet og verdigrunnlag vårt. Og vi trenger de mer diffuse, spørrende verkene som løfter fram det vi ikke enes om eller fullt ut forstår.