🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Oljeliv

Dette fotoessayet er basert pÄ et uavhengig prosjekt med visuelle narrativ som Marie von Krogh gjennomfÞrte i 2015-2017, og som resulterte i en utstilling pÄ Norsk Oljemuseum i Stavanger og en bok Oljeliv / Offshore ID. I teksten forteller von Krogh om hvordan interessen for oljearbeiderne oppsto, og hvordan hun fikk tilgang til olje installasjonene og kom sÄ tett innpÄ arbeiderene. «Med Oljeliv Þnsker jeg Ä problematisere og diskutere tilgangen til industrihistorie som utspiller seg her og nÄ, og en kunstnerisk fri behandling av denne. Jeg tenker at ethvert kunstverk, ethvert publisert dokument, ethvert publisert ord og bilde er et bidrag til en felles fortelling. SÄ har jeg bidratt med mitt blikk. De som ser bildene putter sine erfaringer inn i fortellingen.»

STAVANGER, MARS 2015: Da Vidar Eileraas (17) fra Stavanger bestemte seg for Ä gÄ brÞnnteknikklinja pÄ videregÄende skole, var det ennÄ med utsikter til trygg jobb og god lÞnn i oljebransjen. Siden har fall i oljeprisen fÞrt til mindre aktivitet pÄ norsk sokkel og vanskeligere jobbmarked for nyutdannede.

Interessen for Ä dokumentere livene til oljeindustriarbeidere kom gradvis. Etter Ä ha flyttet til Stavanger, studert og jobbet her en tid, innsÄ jeg hvor altomfattende oljeindustrien har vÊrt og fortsatt er for regionen. SvÊrt mange av de som er vokst opp i regionen har noen de kjenner i «oljÄ» eller har hatt slektninger i offshoreturnus. Hver dag hÞrer innbyggerne rundt Sola flyplass duren fra nordsjÞhelikoptrene som frakter folk til og fra installasjonene ute i havet. Samtidig er vi som har vokst opp pÄ Østlandet helt avsondret fra den historien. Vi forholder oss til oljeindustrien som en abstrakt stÞrrelse, tall som renner inn i statskassen, og kanskje helst ikke i det hele tatt.

FJELL, AUGUST 2016: PĂ„ Ågotnes utenfor Bergen ligger rigger uten kontrakt i opplag.
SOTRA, SEPTEMBER 2015: Stine Haatuft Karlsen kvelden fÞr hun skal reise pÄ jobb offshore for fÞrste gang siden hun ble mor for ni mÄneder siden. - Jeg skal nok merke savnet, sier hun. Men velger Ä se positivt pÄ det: - Kanskje hun lÊrer seg Ä sove en hel natt.
OS, AUGUST 2015: - Man mÄ jo fÞlge drÞmmene sine, sier Tor Espen om yrkesvalget. Han traff Renate (til hÞyre) da han allerede var i full offshoreturnus. - Jeg visste hva jeg gikk til, men det var ikke sÄ greit det fÞrste Äret, forteller Renate.
KRISTIANSUND, SEPTEMBER 2016: Noen har savnet kjĂŠresten, noen har savnet landjorda og lukten av skogbunn om hĂžsten.
1 / 4

Det var etter at jeg leste en kommentar av film- og litteraturkritiker Ingunn Økland i Aftenposten at jeg fikk et spark bak til Ä ta tak i tematikken. Hun etterlyste rett og slett en bredere dekning av oljeindustrien. «Skal kulturfolk ytre seg om oljen, mÄ det bli pÄ kritiske premisser», skrev hun, og mente det var for snevert av norske kunstnere og kulturprodusenter Ä nesten utelukkende interessere seg for dramatikken rundt nordsjÞdykkerne. Jeg har alltid vÊrt interessert i de smÄ historiene i det store bildet, og prÞver hele tiden Ä utfordre meg selv pÄ og vÊre bevisst hvem som er protagonistene i fortellingen om oss. I arkivene, hos Nasjonalbiblioteket og industriminne-prosjektene til Norsk Oljemuseum finnes et og annet antropologisk prosjekt, men ingen uavhengige visuelle narrativ fra offshorelivet. Det som finnes av bildemateriale er i stor grad arkiver tilgjengeliggjort av operasjonsselskapene selv, for eksempel fotografier bestilt av selskapenes kommunikasjonsavdelinger.







"Det er et problem, nÄr vi skal forsÞke Ä forstÄ Norge som samfunn i oljealderen, at tilgangen til livet og arbeidet som utspiller seg pÄ rigger og plattformer langs norskekysten er sÄ begrenset."







Jeg hadde et Þnske om Ä fotografere folk i ulike aldre, roller, livssituasjoner og fartstid offshore. Jeg satte i gang et veldig arbeid med Ä finne folk som passet inn i dette spennet, og som var villige til Ä Äpne opp for meg. Det ble viktig Ä begrunne og forklare hva jeg ville undersÞke. Jeg gjorde det klart at jeg Þnsket Ä kunne fortelle noe om de store kontrastene mellom livet offshore og hjemme. Enkelte erfarte at det var vel krevende Ä ha en fotograf pÄ slep i arbeids- og privatliv. Som dokumentarfotograf fÞler man seg av og til som han husholdningsforskeren i Bent Hamers «Salmer fra kjÞkkenet». Det er ut av komfortsonen for alle involverte, men sÄ gÄr det seg som regel til likevel. De som endte opp med Ä si ja til slutt, har vÊrt veldig rause og invitert meg inn i familielivet der hjemme.

BERGEN, AUGUST 2016: Anita Ustun tar seg litt ekstra god tid med datteren Melisa (5) den morgenen hun skal reise ut igjen til Troll C. De neste 14 dagene er det pappa Serdar som har ansvaret hjemme. Melisa kjenner ikke til annen hverdag, men er urolig de fĂžrste dagene etter at mamma har reist.

Jeg gikk mange runder med flere operatÞrselskaper fÞr jeg fikk tilgang til rigg eller plattform. Men da jeg fÞrst nÄdde fram til de riktige personene, lÞste det praktiske seg ganske greit. Men det tok et helt Är fra jeg startet research til jeg fikk booket fÞrste helikoptertur. Jeg mÄtte ogsÄ gjennomgÄ et fem dager langt praktisk og teoretisk sikkerhetskurs for Ä kunne overnatte offshore. Tre operatÞrselskaper og ett riggselskap var involvert pÄ de feltene jeg reiste flere turer ut til. Selvsagt er det et krevende sted Ä fotografere: Det er fysiske begrensninger, rigide sikkerhetsregler, verneutstyr og tillatelser, skilting og visuelt stÞy over alt. I praksis er det jo nitide instrukser som gjÞr at det gÄr rett for seg der ute. Men bak instruksene er det jo mennesker som kanskje har lagt igjen en del av seg og sitt pÄ land.

STAVANGER, MARS 2015: Et fem dager langt sikkerhetskurs er obligatorisk fÞr en kan reise ut for Ä jobbe offshore. Oppfriskningskurs mÄ tas med jevne intervaller.
NORSKEHAVET, SEPTEMBER 2016: Blant varselskilt og oppfordringer har Monet fÄtt sin plass.
STAVANGER, JANUAR 2017: BrannÞvelse for offshorearbeidere pÄ BuÞy, et steinkast fra der flere av de stÞrste riggene pÄ norsk sokkel er bygget.
OS, AUGUST 2015: Tore Grevle har vÊrt pÄ reise et helt yrkesliv. Som yrkesmilitÊr i Libanon og Kosovo og som transportarbeider rundt pÄ Vestlandet. SÄ tok han offshorekurs og kom seg ut i riggturnus. Som mange offshorearbeidere har han satt pris pÄ friheten turnusen gir.
1 / 4

Arbeidet med prosjektet Oljeliv kom i gang akkurat da oljeprisen nÄdde sitt lavmÄl i desember 2015. Det var en spesiell tid Ä starte et slikt fotoprosjekt. Titusenvis av stillinger forsvant og omstilling ble det nye slagordet. Klima ble fÞrstesidestoff, og rekrutteringen til petroleumsfag dalte. Jeg publiserte bildeserien i A-magasinet og skrev om det skiftet pionerenes sÞnner og dÞtre stÄr i. Mens offshorearbeiderne pÄ 60- og 70-tallet ble sett pÄ som erobrere av nytt land og applaudert som astronauter, mÄ dagens tÄle diskusjoner om en solnedgangsindustri. Blant flere unge jeg mÞtte er dette en del av en uskreven plan for yrkeskarrieren: De ser kanskje ikke for seg hele yrkeslivet i olja. Men yrkesvalget passer deres liv her og nÄ. Ja, miljÞkritikken som henger ved bransjen er ambivalent for denne yrkesgruppen.

"Ombord ble det humret litt rundt om hun fotografen som drev og dokumenterte og arkiverte den utdĂžende rasen."

STAVANGER , MARS 2015: Are (18) (til hĂžyre) drĂžmmer om Ă„ jobbe offshore for Ă„ ha lĂžnn mens han videreutdanner seg i friukene.

Jeg gjennomfÞrte ogsÄ dybdeintervjuer med oljearbeiderne og samtaler med familiemedlemmer, samboere, voksne barn og smÄ barn. I tillegg hadde jeg samtaler med offshoreprest og lege ombord for Ä danne meg et bilde av utfordringer og gleder i livet av og pÄ. Det er ikke unikt Ä pendle eller jobbe borte fra familien i perioder, men det er spesielt i et fysisk avgrenset omrÄde som offshore, tett pÄ kolleger dÞgnet rundt. Mange forteller om en fÞlelse av to parallelle liv. Og en fÞlelse av Ä ikke ha muligheten til Ä vÊre fullt ut «regnet med» i livet pÄ land. Livet gÄr sin gang ogsÄ nÄr far eller mor reiser ut pÄ jobb igjen. Det finnes en sÄrhet i alt det en gÄr glipp av fordi man er avskÄret fra det hverdagslivet og «stuck» pÄ sjÞen. Samtidig er det nettopp fÞlelsen av frihet med turnusordningen som mange offshorearbeidere verdsetter hÞyt.

STAVANGER, MARS 2015: BrÞnnteknikk-elever er pÄ sikkerhetskurs pÄ BuÞy utenfor Stavanger. Evakuering i rÞyk og mÞrke er en del av det obligatoriske kurset fÞr du fÄr overnatte offshore.
NORDSJØEN, JANUAR 2017: Det fÞrste oljefunnet som ble gjort pÄ norsk sokkel var i 1967. 50 Är senere slÄr Statistisk SentralbyrÄ fast at oljen har skapt verdier i norsk Þkonomi for over 12.000 milliarder kroner. Milevis med borestrenger hÄndteres fortsatt med varme hender fra boredekk.
NORDSJØEN, OKTOBER 2015: Oljearbeiderne lever i et 24-timerssamfunn de 14 dagene de er ute pÄ havet. De gÄr 12-timersvakter enten natt eller dag, jobber side om side med kolleger pÄ korte kotrakter eller faste stillinger ombord.
1 / 3

NĂ„r jeg omsider fikk tilgang til Ă„ reise flere ganger til tre forskjellige installasjoner, opplevde jeg at jeg fikk jobbe overraskende fritt. Jeg har forsĂžkt komme forbi det eksotiske i det Ă„ tross alt lande med et helikopter i en by pĂ„ sĂžyler, langt ute i havet, og formidle stemninger og fĂžlelser. Jeg var overrasket over hvor stor fysisk og psykisk pĂ„virkning de begrensningene som kommer med Ă„ oppholde seg pĂ„ plattform hadde pĂ„ meg. Jeg tror det er vanskelig for de hjemme Ă„ forstĂ„ hva det innebĂŠrer. En skulle tro at det var god hjelp i ny teknologi, FaceTime og Skype og muligheter til Ă„ fĂžlge med. Men man er virkelig avkoblet. Å vĂŠre fysisk avsondret fra Ă„ ta del i barnas hverdagsliv, for eksempel, er i dag like sĂ„rt for en far som for en mor. For mens oljebrĂžnnene har fĂŽret velferdsstaten disse tiĂ„rene, har familiestrukturene endret seg radikalt. De karakteristiske arbeiderene som blir portrettert i tv-serien Lykkeland fantes ikke der ute nĂ„r jeg var der. Jeg hĂ„per at mitt tidsdokument har bidratt til et oppdatert bilde av oljearbeideren.

NORSKEHAVET, SEPTEMBER 2016: Tusener av norske familier familier har levd og lever med offshorehverdagen som en naturlig del av livet. Noen i perioder, noen i hele yrkesliv. Her er lÊrlingen med drÞmmejobb, drÞmmeturnus og fire uker fri i sikte, her er pappaen med lange skift der ute i havet, mens mor forventer avlastning hjemme nÄr Þkten pÄ plattform er over. Her er smÄbarnsmoren som skal offshore igjen etter mammaperm, og her er den erfarne prosessoperatÞren og familiefaren som aldri har hatt noen ni-til-fire-jobb. Familiene ordner seg etter skiftplanene, mors og fars uker, med vissheten om Ä at den ene plutselig kan vÊre stuck der ute i vÊr, vind, savn og dÄrlig samvittighet. PÄ installasjonene jobbes det 24 timer i dÞgnet, alle Ärets dager, gjennom julaftener, bursdager, tannfellinger, fÞrste skritt, store og smÄ begivenheter.

Marie von Krogh er utdannet innen kunsthistorie og journalistikk. Hun jobber til daglig som fotograf i Stavanger-omrĂ„det med oppdragsgivere som Stavanger Aftenblad, VG / VG Helg, Klassekampen, Morgenbladet, Aftenposten / A-magasinet og Dagens NĂŠringsliv, samt egne prosjekter for andre visningsflater, utstillinger og bĂžker. Hun var med fra oppstarten som bildesjef for det landsdekkende dokumentarmagasinet Plot, og drev fotogalleriet Ellingsen von Krogh i Øvre Holmegate fram til 2020. Bildeserien Oljeliv har hĂžstet utmerkelser innen fotografi fra Årets Bilde (landsdekkende) og SĂžr-Rogaland Journalistlag.