🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Silver Series 02: Camille Henrot

I 2016 ble Kunstnernes Hus Kino etablert som Oslos fÞrste uavhengige kino. Den har et fokus pÄ Ä vise film som kunstuttrykk, og i 2018 ble serien Silver Series etablert som en del av denne satsningen. Franske Camille Henrot er andre kunstner ut med en serie pÄ 7 filmer laget i tidsrommet 2002-2011. I denne teksten speiler filmkritiker Aksel Kielland seriens format hvor filmene gjennomgÄs i samme rekkefÞlge som de vises. En av poengene som kommer frem er at mÄten filmprogrammet vender publikums blikk tilbake pÄ sin egen betrakterposisjon og arenaspesifikke kvalitetskriterier er vel sÄ interessante som arbeidenes egne problemstillinger.

Camille Henrot, Dying Living Woman, 2005. Video, scraping on film. 6 min 15 s. Music by Benjamin Morando. © ADAGP Camille Henrot. Courtesy the artist and kamel mennour, Paris/London. Foto: Vegard Kleven. Gjengitt med tillatelse fra Kunstnernes Hus

*) Kunstnernes Hus’ Silver Series er en visningsrekke hvor filmarbeider produsert for gallerirommet og/eller billedkunstfeltet vises i husets kino. Hvert program er viet Ă©n kunstner, og prosjektet ble lansert i slutten av august med fire filmer av franske Pierre Huyghe. Kinosalen pĂ„ Kunstnernes Hus skiller seg fra tradisjonelle kinoer i den forstand at den har benker istedenfor seter, men bortsett fra det er den utformet som en konvensjonell kino. Hensikten med Silver Series er ifĂžlge kurator Ida Kierulf da nettopp Ă„ tilby publikum muligheten til Ă„ oppleve internasjonal kunstfilm av hĂžy kvalitet under det hun kaller ”optimale visningsforhold” (mer om dette senere). I tillegg er serien en sjelden anledning til Ă„ fordype seg i filmproduksjonen til de utvalgte kunstnerne, uavhengig av utstillingene og prosjektene de opprinnelig har vĂŠrt en del av. En tredje – og muligens utilsiktet – funksjon av serien er at den nĂŠrmest tvinger publikum til Ă„ reflektere over relasjonen mellom kunstfilmens estetikk og gallerirommet som visningsarena.

*) Den stĂžrste forskjellen pĂ„ film og kunstfilm – kinofilm og gallerifilm – er deres svĂŠrt ulike tradisjoner for Ă„ oppfatte og tolke estetikk, referanser og humor, og disse er tett forbundet med tilskuerrollen kinoen og galleriet tilbyr sine gjester. En kinovisning er et formalisert ritual med en spesifisert tidsramme, som utspiller seg i et rom som er designet for Ă„ eliminere distraksjoner og rette all oppmerksomhet mot det som vises pĂ„ lerretet. Filmer som vises i gallerier og museer gĂ„r derimot ofte i loop, og publikum er som regel henvist til Ă„ stĂ„ eller sitte pĂ„ ukomfortable trebenker. Andre besĂžkende sirkulerer rundt de ofte smĂ„ skjermene, og bildene – samt det som eventuelt mĂ„tte finnes av lyd – kjemper om oppmerksomheten med resten av utstillingen. Kinofilm er en lineĂŠr opplevelse. Man mĂžter opp til anvist tid, og overgir seg til verket i et tidsrom som er definert av filmskaperne pĂ„ forhĂ„nd. Publikums subjektive erfaring av verket blir forsĂžkt beskyttet sĂ„ godt som mulig, og de fleste kvier seg for Ă„ lese tekster som skildrer filmen i inngĂ„ende detalj i forkant, utfra en oppfatning om at det Ă„ spolere eventuelle overraskelser forringer filmopplevelsen. I galleriet er det opp til publikum Ă„ bedĂžmme hvor mye tid de vil bruke pĂ„ en gitt film, og ofte ankommer og forlater man en film midt i. Man er hele tiden potensielt pĂ„ vei videre, og denne rastlĂžse betrakterrollen gir opphav til et blikk der man kontinuerlig forsĂžker Ă„ avkode verkene, og fort ender opp med Ă„ se til tekster for forstĂ„else – enten i form av infoark eller katalogtekster i galleriet eller kritikker og artikler i for- og etterkant. Kinoen er designet for Ă„ fasilitere innlevelse og overveldelse, gallerirommet for kritisk refleksjon rundt verk og resepsjon, og dette ligger nedfelt i rommenes fysiske utforming sĂ„ vel som publikumsmodusene som vokser ut av dem. Forskjellen mellom de to arenaene er markante og omfattende, og det er derfor ikke gitt at arbeid som fremstĂ„r som vellykket i Ă©n kontekst vil komme til sin rett i en annen.

Kunstnernes Hus Kino. Gjengitt med tillatelse fra Kunstnernes Hus

*) Silver Series 02: Camille Henrot bestÄr av sju filmer som gÄr i loop i galleriets Äpningstid, og publikum vandrer til og fra etter eget forgodtbefinnende. PÄ Äpningsarrangementet 8. november ble ogsÄ en Ättende film, Grosse Fatigue, vist, og seansen ble innledet av kurator og kritiker Marit Paasche, som ga en kortfattet innfÞring i Henrots kunstnerskap. Denne dagen ble filmene kun vist én gang, og sammen med velkomsttalen og innledningen skapte dette en hÞytidelig ramme rundt visningen, som la en naturlig demper pÄ publikums tilbÞyelighet til Ä bevege seg inn og ut av salen.

*) Da jeg senere gikk tilbake en formiddag for Ä se filmene om igjen, fikk jeg i stor grad ha kinosalen for meg selv, med unntak av en hÄndfull besÞkende som kom innom i kortere perioder. Kombinasjonen av salens komfort og den uformelle visningssituasjonen gjorde det langt lettere Ä fordype seg i filmene enn det pleier Ä vÊre nÄr man ser film i et gallerilokale.

Camille Henrot, Grosse Fatigue, 2013. Video. 13 min. Foto: Vegard Kleven. Gjengitt med tillatelse fra Kunstnernes Hus

*) Grosse Fatigue (13 min, 2013) ble produsert mens Henrot var en del av the Smithsonian Artist Research Fellowship, en ordning hvor kunstnere fĂ„r utforske arkivene til det amerikanske “nasjonalmuseet” the Smithsonian Institution, som bestĂ„r av 18 museer og gallerier samt en dyrehage. Filmen begynner med et bilde av en skrivebordsbakgrunn pĂ„ en Mac hvor det Ă„pnes en serie vinduer med ulike filmklipp mens en stemme fremfĂžrer et dikt bestĂ„ende av brokker av skapelsesberetninger fra ulike verdensreligioner (inkludert vitenskap). Med sin rytmisk slam-ende voiceover og sitt mylder av overlappende bildeflater, er Grosse Fatigue en velprodusert og stilfull film. Klippene er tilsynelatende en blanding av found footage, arkivmateriale og sekvenser Henrot har produsert til filmen, og selv om de spriker i mange retninger, peker helhetsinntrykket i retning av antropologi, etnografi og museets infrastruktur for klassifisering og arkivering. Det er mulig at jeg hadde fĂ„tt et bedre inntrykk av Grosse Fatigue om jeg hadde mĂ„ttet slutte meg frem til dette pĂ„ egenhĂ„nd, men siden Paasche redegjorde for dette i sin entusiastiske innledning, ble filmen servert ferdig fortolket, og dermed ble det kritiske blikket rettet mot formsprĂ„ket.

*) Undertegnede tilhĂžrer dem som mener at slampoesi – i likhet med breakdancing og figurativ street art – er kunstformer som holdes i live av reklamebransjen og offentlige fritidstiltak for ungdom. Grosse Fatigue gjĂžr lite for Ă„ motbevise denne teorien.

Henrot har uttalt at det er viktig at filmen vises i et “beskyttet rom” konstruert av henne selv, og at publikum fĂ„r anledning til Ă„ se den flere ganger, hvilket formodentlig er Ă„rsaken til at den kun ble vist denne ene gangen pĂ„ Kunstnernes Hus. Samtidig understreker det hvor viktig visningsarenaen er for hvordan publikum oppfatter en film. Paasches innledning om Henrot og Grosse Fatigue var sĂ„pass presis og poengtert at den i praksis strippet filmen for tvetydigheter og fortolkningsbehov. Denne typen presentasjoner er standard praksis i gallerisammenheng, hvor autoritĂŠre lesninger presenteres via katalogtekster, infoplaketter og omvisere, og er en praksis som fungerer helt ypperlig nĂ„r publikum kun ser en brĂžkdel av en gitt film. I en tradisjonell kinokontekst, hvor man ikke bare ser hele filmen, men ser den pĂ„ stĂžrre lerret og med et hĂžyere konsentrasjonsnivĂ„ enn hva som er vanlig i galleriet, tjener det derimot mot sin hensikt. Eller sagt pĂ„ en annen mĂ„te: Jo mer man bretter ut Grosse Fatigue, jo mer banal fremstĂ„r den, og selv under de beste omstendigheter, er den ingen god inngang til Henrots filmografi.

Camille Henrot, Dying Living Woman, 2005. Video, scraping on film. 6 min 15 s. Music by Benjamin Morando. © ADAGP Camille Henrot. Courtesy the artist and kamel mennour, Paris/London. Gjengitt med tillatelse fra Kunstnernes Hus

*) Dying Living Woman (6 min, 2005), som er fĂžrste film ut i det ordinĂŠre Silver Series-programmet, er en ganske annen affĂŠre. Filmen er satt sammen av klipp fra en 16mm-kopi (antakeligvis) av George Romeros innflytelsesrike zombiefilm Night of the Living Dead (1968), hvor Judith O’Deas rollefigur Barbra er metodisk dekket til av riper som er laget ved Ă„ risse direkte pĂ„ filmrutene med en skarp gjenstand. Istedenfor O’Dea ser vi en delvis abstrakt skikkelse av kontinuerlig bevegende hvite streker formet som et klassisk spĂžkelse bestĂ„ende av et hvitt laken og to store mĂžrke Ăžyne. PĂ„ Kunstnernes Hus’ infoark kan man lese at filmen hjemsĂžkes av gjenferdet etter kvinnen som har blitt fjernet fra den, men det er like naturlig Ă„ se zombienes jakt pĂ„ spĂžkelset som et bilde pĂ„ en kamp mellom to grĂžsserparadigmer. Night of the Living Dead regnes som den moderne zombiens fĂždsel. Frem til da hadde mennesker som nektet Ă„ forbli i graven etter sin dĂžd hovedsakelig blitt fremstilt som gjenferd – mystiske og truende vesener, hvis antipati mot de levende som regel bunnet i en personlig tragedie. SpĂžkelsene hadde sjelden noen fysisk kropp, og var ofte innhyllet i en aura av gotisk glamour. Zombiene var derimot hjernedĂžde voldsmaskiner uten individuell identitet eller opprinnelseshistorie, som kun eksisterte for Ă„ spise menneskekjĂžtt og rekruttere de levende til sin vandĂžde legion av forbrukere.

*) Skrekkfilmen er, uten sammenligning, den spillefilmsjangeren hvor man finner den mest interessante teorien, og ogsÄ den sjangeren hvis tekstproduksjon minner mest om den man finner pÄ billedkunstfeltet. Forskjellen er at skrekkfilmer som regel er mer populÊre og mer underholdende enn kunstfilm.

NĂ„r vi ser Romeros zombier jakte pĂ„ Henrots spĂžkelse, er det intet mindre enn en kamp om en arts overlevelse – et drama som speiler Homo Sapiens’ forestilte utryddelse av neanderthalerne. Likevel er det formsprĂ„ket som gjĂžr Dying Living Woman til en ikke bare interessant, men ogsĂ„ severdig film: Etter 50 Ă„r er Romeros film fortsatt engasjerende, og de rastlĂžst buktende strekene som utgjĂžr Henrots bortskrapte spĂžkelse er nĂŠrmest hypnotiske der de virrer rundt og understreker filmens materialitet med hver minste lille gest (at den fysiske filmrullen i dag har blitt erstattet av digital teknologi, peker pĂ„ et lignende paradigmeskifte som det vi ser utspille seg pĂ„ lerretet).

Camille Henrot, Deep inside, 2005. Video, marker on film 6 min 36 s. Music by Benjamin Morando. Song written by Nicolas Ker and Camille Henrot Collections : Hara Museum, Tokyo, Caja de Burgos. © ADAGP Camille Henrot. Courtesy the artist and kamel mennour, Paris/London. Gjengitt med tillatelse fra Kunstnernes Hus

*) OgsÄ i Deep Inside (7 min, 2005) gÄr Henrot lÞs pÄ en gammel filmrull. Denne gang tar hun for seg en pornofilm fra 70-tallet, som hun tegner pÄ med svart tusj. OppÄ de oransj-rÞde bildene av et heterofilt samleie har hun animert en serie enkle figurer i kontinuerlig transformasjon fra den ene formen til den neste. Figurene er banale, men mÄten Henrot bruker det negative rommet for Ä tegne dem opp skaper en interessant spenning mellom de to lagene av bilder. NÄr man, som undertegnede, instinktivt retter fokus mot den fotografiske dokumentasjonen av det kopulerende paret i bakgrunnen, blir det i mange tilfeller vanskelig Ä i det hele tatt dra kjensel pÄ figurene som er tegnet oppÄ dem og antydet ved bruk av svart som negativt rom. Øyet har rett og slett problemer med Ä lÞsrive seg fra bakgrunnen og dermed blir tegningene i forgrunnen en slags visuell stÞy. Dette er en svÊrt god metafor, som kan brukes til Ä illustrere alt fra hvordan media bruker sex til Ä lokke til seg publikums oppmerksomhet, til mer dyptplÞyende problemstillinger knyttet til hvordan ens interesser og preferanser former ens oppfatning av verden. Noen kinofilm er imidlertid Deep Inside ikke. Den er mer av et resonnement enn en opplevelse, og sÄ fort man har forstÄtt hva den Þnsker Ä formidle fÞles den plutselig unÞdvendig lang. PÄ en monitor i et galleri hadde man gitt den to, maks tre, minutter, og det er ikke engang sikkert at man hadde tatt seg bryet med Ä plukke opp hodetelefonene. Utbyttet ville vÊrt omtrent det samme.

Camille Henrot, Metawolf, 2002. Video, 3 min. Foto: Aksel Kielland

*) I Metawolf (3 min, 2002) har Henrot drodlet oppĂ„ klipp – muligens en trailer – til Allan Holzmans science fiction-film Forbidden World (opprinnelig Mutant) fra 1982. I likhet med Dying Living Woman ser det ut som om strekene er produsert ved Ă„ risse direkte pĂ„ filmrullen, men samtidig bĂŠrer bildekvaliteten preg av dĂ„rlig digital komprimering. Kombinasjonen av analoge riper og digitale piksler gir Metawolf et anakronistisk preg som synes Ă„ peke mot en eller annen dyptloddende innsikt om kultfilm og nostalgi, men innsikten forblir akkurat utenfor rekkevidde.

*) Som i Dying Living Woman holder den pÄ oppmerksomheten fordi spillefilmen den tar utgangspunkt er underholdende.

Camille Henrot, sCOpe, 2005. Video played on a monitor placed on a pedestal. 3 min 9 s. Music by Benjamin Morando. © ADAGP Camille Henrot. Courtesy the artist and kamel mennour, Paris/London. Gjengitt med tillatelse fra Kunstnernes Hus

*) Det finnes filmer som er laget for kino og det finnes filmer som er laget for galleriet. Og sÄ finnes det filmer som er laget for Ä bli oppsummert i tekstform. sSOpe (3 min, 2003) er en slik film. OgsÄ her tar Henrot utgangspunkt i en eksisterende sjangerfilm, nÊrmere bestemt Emmimo Salvis Le 7 fatiche de AlÏ Babà (1965). Filmen er spilt inn i CinemaScope, som er det bredeste standardiserte bildeformatet som er utviklet for 35mm film, og som bruker anamorfe linser for Ä komprimere bildene, sÄnn at de fÄr plass pÄ en vanlig 35mm-rull, og for Ä pakke dem ut nÄr de projiseres pÄ kinolerretet. sCOpe bestÄr av den fransksprÄklige traileren til Le 7 fatiche de AlÏ Babà som starter i CinemaScope, men som sÄ gradvis trekker seg sammen mot midten slik at bildet til slutt blir en sÞyle sÄ bred som en synÄl fÞr den forsvinner. Denne gesten inviterer publikum til Ä reflektere over en lang rekke problemstillinger knyttet til blikk og persepsjon, men ettersom Salvis film har et mildt sagt orientalsk tilsnitt, er det nÊrliggende Ä tenke pÄ hvordan fordommer innsnevrer vÄr forstÄelse av verden.

*)Det er dog pÄ sin plass Ä pÄpeke at det er fullt mulig Ä gjÞre seg disse tankene uten Ä faktisk se filmen.

Camille Henrot, Million Dollars Point, 2011. Video, 5 min 35 s. © ADAGP Camille Henrot. Courtesy the artist and kamel mennour, Paris / London. Gjengitt med tillatelse fra Kunstnernes Hus

*) Dying Living Woman, Deep Inside, Metawolf og sCOpe har det til felles at de er laget med utgangspunkt i eksisterende sjangerfilmer, og at Henrot bruker disse som found objects og ikke gjĂžr egne filmopptak.Million Dollar Point (6 min, 2011) representerer i sĂ„ mĂ„te en ny fase i filmproduksjonen hennes, for her kombinerer hun en gammel musikkvideo av en dansende franskmann flankert av vakre polynesiske kvinner med det som tilsynelatende er egne opptak av forlatt militĂŠrutstyr pĂ„ havets bunn. Da det amerikanske militĂŠret forlot sin base i stillehavsnasjonen Vanuatu etter andre verdenskrig, dumpet de utstyr til en verdi av millioner av dollar pĂ„ havets bunn, slik at franskmennene og britene ikke skulle fĂ„ tak i det. NĂ„r disse bildene kryssklippes med musikkvideoen – som er filmet av fra en tv, med pikslene godt synlige – oppstĂ„r det et samspill mellom de dansende kvinnene og den undersjĂžiske skraphaugen, som maner frem alle mulige slags kolonialistiske problemstillinger. Igjen har vi Ă„ gjĂžre med en typisk stĂžtteark-film, hvor publikum er avhengig av Ă„ se til tekstlig informasjon som tilbys av galleriet for Ă„ fĂ„ et grep om hva filmen forsĂžker Ă„ formidle. Slike filmer har en tendens til Ă„ vĂŠre langtekkelige, og derfor gjĂžr de seg best i gallerirommet hvor publikum enkelt kan gĂ„ videre nĂ„r de har fĂ„tt nok. I en kinosal blir Million Dollar Point fort repetitiv, og det er lett Ă„ sone ut og tenke at man kan lese seg frem til hva kunstneren Ăžnsker Ă„ si i etterkant.

Camille Henrot. Coupé/Décalé, 2010. Video, 3 min 54 s. © ADAGP Camille Henrot. Courtesy the artist and kamel mennour, Paris/London. Gjengitt med tillatelse fra Kunstnernes Hus

*) OgsÄ Coupé/Décalé (5 min, 2011) er filmet i Vanuatu, og skildrer et tradisjonsrikt rituale som i dag spilles ut for turister. I noe som ser ut som en primitiv form for strikkhopp, kaster unge menn seg ut fra flere titalls meter hÞye tÄrn med lianer knyttet til anklene. I motsetning til strikkhopp spretter de ikke opp igjen, men blir hengende opp/ned, like over bakken. Ritualet er filmet pÄ analog 35mm film, og bildet er fysisk sett delt i to, med en liten tidsforskyning mellom de to delene. Effekten er som av et knust speil hvor et av fragmentene viser nÄtid og det andre den nÊre fortid. OgsÄ denne oppfattes umiddelbart som en film man mÄ lese om for Ä forstÄ betydningen av (noe om urbefolkning, imperialisme og turisme), men samtidig ser tÄrnene sÄpass skrÞpelige ut, og hoppene sÄ risikable, at den blir genuint spennende.

*) Ritualer er filmatiske av natur og besitter sin egen dramaturgi, og i CoupĂ©/DĂ©calĂ©s tilfelle oppleves denne umiddelbart som viktigere og mer engasjerende enn dramaturgien Henrot prĂžver Ă„ etablere. Dermed ender kunstneren som skildrer hvordan urbefolkningens skikker forvandles til en vare som selges eller byttes bort til utenforstĂ„ende selv opp med Ă„ bidra til denne forvandlingen. Om man vil kan man tolke det delte eller “knuste” bildet som en illustrasjon av denne dobbeltrollen, men nĂ„r sant skal sies er dette en sĂ„pass allsidig metafor at den kan bety nĂŠrmest hva det skal vĂŠre.

Camille Henrot, Le Songe de Poliphile / The Strife of Love in a Dream, 2011. Video, 11 min 40 s. Production: Maharaja Films ; With the support of Centre Pompidou, Musée national d’art moderne ; Centre national des arts plastiques and the Mairie de Paris - Département de l’Art dans la ville. © ADAGP Camille Henrot. Courtesy the artist and kamel mennour, Paris/London. Gjengitt med tillatelse fra Kunstnernes Hus

*) The Strife of Love in a Dream (10 min, 2011) er bĂ„de den beste filmen som vises i Silver Series’ Camille Henrot-program, og den eneste av filmene som utvilsomt kan sies Ă„ vĂŠre laget for Ă„ oppleves i en kinosal. Filmen er satt sammen av en rekke forskjellige klipp, med lengre dokumentariske skildringer av religiĂžse seremonier i India og scener fra en fabrikk der det produseres legemidler, og kortere glimt fra film, tv og billedkunst som viser hvordan slanger har blitt brukt som symbol pĂ„ bĂ„de fare og kunnskap. Med sitt suggererende lydspor og effektfulle klipping mellom ulike motiver og symboler er den en genuint cinematisk opplevelse, og den eneste av filmene hvor beskrivelsen pĂ„ infoarket forvirrer mer enn den forklarer. Der de andre filmene bĂŠrer preg av Ă„ vĂŠre laget av en kunstner som bruker gallerirommet og eksisterende filmer som prisme for Ă„ utforske filmatiske konvensjoner og problemstillinger knyttet til representasjon og kontekst, fremstĂ„r Henrot her som en filmskaper i sin egen rett. The Strife of Love in a Dream er langt mer sofistikert enn de Ăžvrige filmene som vises i programmet, og dette skyldes at den ikke nĂžyer seg med Ă„ illustrere et premiss som kan oppsummeres i et avsnitt tekst, men langsomt konstruerer en mosaikk av bilder som kommuniserer pĂ„ et intuitivt plan. Den er en film som faktisk mĂ„ oppleves, og som sĂ„dan er den et interessant punktum for en samling filmer som mer enn noe annet synliggjĂžr forskjellen pĂ„ gallerirommet og kinosalen.

*) Som en introduksjon til Camille Henrot oppleves Silver Series 02 fÞrst og fremst som fragmentarisk og ufullstendig, for man oppfatter instinktivt at det mangler en viktig ramme nÄr disse filmene presenteres uavhengig av kunstnerens Þvrige produksjon. Likevel er det vanskelig Ä vÊre noe annet enn prinsipielt begeistret for Silver Series som konsept. Det er noe befriende direkte ved det Ä sortere filmarbeider etter kunstner og vise dem pÄ denne mÄten, og ved Ä flytte filmene fra gallerirommet til kinosalen, fÄr man en liten kontekstforskyvning som i flere tilfeller fÄr store konsekvenser for hvordan man oppfatter en gitt film. Hvorvidt dette er et bevisst kuratorisk grep fra Kunstnernes Hus sin side eller en utilsiktet konsekvens av Ä ha en kinosal som mÄ fylles med innhold for Ä forsvare sine lÞpende utgifter, er i dette tilfellet av underordnet betydning. Det viktige er at publikum tvinges til Ä reflektere over galleriet som arena, og hva slags fÞringer denne arenaen legger pÄ filmene som produseres for Ä vises der. Undertegnede gikk glipp av Pierre Huyghe-filmene som Äpnet Silver Series, og for alt jeg vet kan det hende at de kommende programmene utelukkende vil bestÄ av filmer som er laget for Ä vises pÄ stort lerret. Ikke desto mindre er det en interessant ironi at en samling filmer hvis mest markante rÞde trÄd er utforskningen av konvensjoner fra kommersiell filmproduksjon til syvende og siste ender opp med Ä rette et kritisk blikk mot billedkunstfeltet.

Aksel Kielland (1983) skriver om visuelle medier i Morgenbladet, og frilanser som skribent og kritiker.