Hmm. La meg først si noe om selve den italienske paviljongen. Den pleier å være ganske, hva skal man si – svulstig? Jeg synes å huske mye store figurative, nærmest kitchy skulpturer fra tidligere år. Men i år fremstår, i hvertfall størstedelen av den, for min del overraskende “tom”, men på en god måte. Il Mondo Magico (den magiske verden), presenterer, som du sier, tre prosjekter som på ulikt vis beskjeftiger seg med fantasiens transformative kraft, samt en interesse for magi. Jeg vil fortelle litt om to av dem. Adelita Husni-Bey (1985) viser verket Reading. Her ser vi en video projisert på en stor skjerm suspendert fra taket, med lysslynger samt noen mindre skulpturelle objekter, proteser av armer, distribuert på gulvet, og en tribune, som ser ut til å være overøst med en seig, mørk oljeaktig masse. I videoen møter vi en gruppe amerikanske ungdommer som sammen med Husni-Bey reflekterer rundt menneskets forhold til miljøet og utnyttelse av jorden. Med utgangspunkt i en tarotlesning fremført av kunstneren, diskuterer de komplekse spørsmål relatert til ideer om utvinning, trusler, teknologibruk, verdi og sårbarhet, og deler sine personlige spirituelle, koloniale og teknologiske relasjoner til jorden og landet. Kontrasten er stor mellom det kapitalistiske synet på jorden som en kilde til profitt som skal utarmes, og det mer holistiske tankesettet som kommer frem hos ungdommene, som ser jorden som uløselig forbundet med menneskelivet, og noe som skal verdsettes og beskyttes – og i løpet av videoen foldes det ut på et vis der magien kommer i spill, ikke som en flukt, men som en alternativ virkelighetserfaring. Jeg sitter likevel igjen med en anelse tvil i forhold til hvorvidt jeg kan håpe på en bedre fremtid, jeg lurer litt på om ungdommene poserer sine politisk korrekte svar eller om de er oppriktige. Samtalen skal ikke være skrevet på forhånd, som et manus, men er resultatet av en workshop Husni-Bey holdt med ungdommer rekruttert gjennom en ”open call”. Så jeg må kanskje bare velge å håpe. Og tro? Men over til Untitled (The End of the World). Rommet deles i to nivåer, som du nevner. I det nederste nivået går jeg i mørket blant en skog av stolper, stillas-verk, som holder oppe en treplattform. I den ene enden av dette store rommet skimter jeg en trapp, nærmest som et amfi, som leder oppover. Når jeg så går opp, stadig i mørke, og vender meg om - så forvirres jeg i min lesning av rommet. Det tar litt tid før øynene venner seg til den lille mengden lys der inne, men etterhvert forstår jeg at en stor speilflate av vann dekker hele plattformen jeg nettopp har gått under, med den konsekvens at taket i paviljongen reflekteres og inverteres i dette bassenget. Og i møte med denne monumentale tomheten, og dette litt banale grepet, med dobbeltheten, speilingen og mørket – så møter jeg mine egne fordommer ved at jeg gjør det jeg var skeptisk til ved Macels introduksjonstekst; jeg vender meg innover, og bader i mitt eget idiosynkratiske sammensurium av opplevelser, minner og erfaringer – både nye og eldre. Jeg tenker på vandringer langs kanaler her i Venezia om natten, jeg tenker på vannet i den Canadiske paviljongen, på mørket i Roepfstorffs Influenza, og på Kwades intrikate speilillusjoner. Og jeg tenker på det uhyggelige universet til skikkelsen som Scarlett Johansson gestalter i Jonathan Glazers film Under the Skin (2013), og da du også kommer opp trappene og vi står der sammen og skuer utover det opake og nærmest materielle mørke vannet, så minnes jeg Pierre Huyghes After Alife Ahead som vi opplevde sammen under Skulpturprojekte Münster for noen måneder siden.