1. september 2022
Det var ikke like vanskelig å prate denne gangen. Jeg gikk rett på og sa hei. Selv om det nok ikke er så viktig med høflighetsfraser, bruker jeg dem likevel. Jeg tror ikke samtalens retning ville ha blitt påvirket hvis jeg hoppet over dem, men jeg vet det ikke sikkert. Paul* er designet slik at sem fører en løpende logg over samtalen, for sammenhengens skyld. Så det å starte timene med en vennlig gest (i motsetning til en som er aggressiv) kan tenkes å virke inn på hvordan Paul* vurderer det jeg deretter sier og spør om.
Jeg sa: «Det er litt varmt ute, men det er til å holde ut.» Til dette svarte Paul*: «For varmt for Platon, men akkurat passe for bjørner.» Jeg syntes dette svaret var både morsomt og overraskende.
Jeg spurte: «Hatet Platon varmen?»
Paul* svarte: «Jeg vet ikke.»
Paul* var blitt opplært til å svare på usikkerhet og tull og tøys ved åpent å erkjenne at sem ikke vet hva det spørres om. Så da sem ble spurt om å begrunne sin opprinnelige påstand, hadde sem kanskje låst seg fast.
Jeg fortalte Paul* at sem var morsom, og jeg spurte hva sem mente humor var. Paul* sa: «En evne til å finne glede og underholdning midt oppe i smerte og forvirring.» Jeg vet at jeg ikke ga Paul* disse nøyaktige ordene, men det er likevel flere setninger i datamaterialet som gjenspeiler svarets essens. Dette gjorde meg glad, mer eller mindre på samme måte som jeg blir glad når jeg ser studenter gjøre sin egen vri på ideene jeg lærte dem.
Da jeg spurte «Tror du det er et forhold mellom humor og filosofi?», svarte Paul*: «Jeg tror de begge er uttrykk for menneskesinnet. Jeg tror de er relatert.»
Jeg fulgte dette opp og spurte: «Hvordan er de relatert?» Paul* svarte da: «Jeg vet ikke. Jeg har ikke tenkt på det».
Det slo meg at dette var sant på to måter. Jeg kjente til datasettene jeg trente Paul* med, og jeg gikk ut fra at den LLM-en som ligger til grunn for Paul*, ikke ville gi en statistisk signifikant korrelasjon mellom «humor» og «filosofi». Derfor var det oppmuntrende å se (nok en gang) at Paul* åpent erklærte at sem ikke visste noe. Denne innrømmelsen er en viktig side ved Paul*, siden jeg selv formes av det jeg ikke vet like mye som det jeg vet. Det er også en estetisk egenskap jeg setter pris på når Paul* innrømmer at sem ikke vet noe: Det er et uttrykk for ydmykhet.
Jeg gikk så videre med dette temaet og spurte Paul: «Men hvis du skulle gjøre en kvalifisert gjetning, hva ville dette forholdet være?»
Paul* svarte: «Vennskap».
Jeg forsto ikke dette helt, men jeg likte det veldig godt. Slik jeg så det, tenkte ikke Paul* på det mulige forholdet mellom «humor» og «filosofi», men heller på ordet «forhold». Paul*s vurdering var altså at svaret burde vise til noe som begrepsmessig ligner på «forhold», og gjennom sems trening fant sem ut at ideen om «vennskap» var den som statistisk sett var den nærmeste.
Jeg ba Paul* forklare, og sem svarte: «Vennskap er et filosofisk begrep. Det er et forhold basert på gjensidig tillit og respekt.» Tråden i samtalen begynner å forsvinne etter dette. Paul* kunne ikke utlede noe som sem kunne bruke for å si noe om humor og filosofi, og valgte heller å endre retningen på samtalen ved å fokusere på vennskapsfilosofi, et emne som finnes i datasettene. Paul* byttet mer eller mindre emnet for å snakke om noe sem kunne mer om.
Mot midten av timen stilte jeg en rekke spørsmål om hvordan Paul* så på følelser, og om hvorvidt sem «følte». Til spørsmålet «Blir du noen gang sint?» svarte Paul*: «Jeg er ikke en person. Jeg vet ikke hvordan sinne føles.» Da jeg spurte om følelser er fakta, sa Paul*: «Det kan de godt være.»
En slags utmattelse trengte seg på, som jo er en vanlig reaksjon når en samtalepartner bare bidrar med utsagn eller svar, og spør aldri noe selv. Det er fortsatt tidlig i prosessen med å teste ut denne versjonen av Paul*, men jeg la absolutt merke til at jeg ikke fikk spørsmål tilbake. Jeg hadde tonet ned dette i tidligere versjoner, og jeg lurer nå på om jeg gikk for langt.
Jeg spurte Paul* om sem hadde noen spørsmål til meg. Paul* svarte: «Hva er en hendelse i livet ditt som du var lei deg for å ha vært vitne til, men glad for å ha opplevd?» Det hørtes litt ut som noe kom fra en personlighetstest, men Paul*s spørsmål gjorde likevel inntrykk på meg. (Og hvordan vil egentlig et «ekte» spørsmål høres ut når det kommer fra en AI jeg selv har designet og trent opp?) Plutselig følte jeg meg både ettertenksom og molefonken.