En dør til høyre leder oss til utstillingens andre del, The Revolutionary Women of Sudan – The Kandakas. Her møter vi tolv store fotografier (140 x 90 cm), som er montert på hver sin aluminiumsplate og henger fra det rå bjelketaket ved hjelp av grovt tau. En spot lyser opp hvert enkelt bilde, og man kunne ønske at rommets seks vinduer også var blendet, slik at møtet med verkene ble enda mer intimt. I et mykt naturlig lys har Umar fotografert tolv sudanske kvinner, hvis navn gir tittel til hvert bilde. De er alle vendt mot entreen fra varierende dybde i rommet, og ettersom man beveger seg gjennom utstillingen, opprettes det usjenert blikkontakt med samtlige motiv. Fotografiene har en gjennomgående stil, hvor kvinnene i hovedsak er avbildet med overkroppen foran en glorie, i form av et tradisjonelt matbrettdeksel fra den sudanske regionen Darfur. Bildets bakgrunn og rekvisitter varierer, men samtlige kvinner bærer tradisjonelle klær og smykker fra Sudan.
Fotoprosjektet er Umars forsøk på å etablere et visuelt arkiv av Sudan fritt for diktatorisk islamisering, med tematisk forankring i kvinners rolle i omveltningene landet har gjennomgått siden 2019. Enkelte av fotografiene bærer preg av å være nettopp dokumentasjon, og står sånn sett ikke sterkt som individuelle verk. Spesielt EMAN, som henger bakerst i rommet, lugger i meg, med sin oppstilte, uforløste billedkomposisjon. Her kunne kunstneren med fordel gjennomført en strengere utvelgelsesprosess. Det overordnede inntrykket er likevel at bildene har dybde, hvor det sterkeste enkeltverket er MAI, som henger fremst til høyre i utstillingsrommet. Hun står vendt mot oss foran en hvit bakgrunn, iført en enkel, moderne brun singlet med brede stropper, tre smykker nær halsen, store runde ørepynt og et metallarmbånd rundt høyre overarm. Huden er mørk, håret hennes er kort med tette svarte krøller, og blikket henvender seg selvsikkert og avventende til betrakteren. Armene strekker seg over hodet med en eleganse som vekker assosiasjoner til motefotografi, og i dem holder hun et stort, nøytralt matbrettdeksel som fyller nesten hele billedbredden: Hun bærer glorien sin, matbrettdekselet, selv. Dette er et sterkt grep, og fotografiet fanger viljen som disse kvinnene må besitte, og hvordan modernitet, tradisjon, styrke og byrde i dem ikke blir motsetninger, men forenes i samme kropp. Og at nettopp dette – å være et komplekst menneske – i seg selv kan være revolusjonært.
Individet som står bak kamera er også viktig her. Umar er selv en pådriver for fornyelsen av egen kulturarv, da han både i sin kunstneriske praksis og rolle i offentligheten benytter og utfordrer sudanske og norske kulturuttrykk. Bildene er derfor ikke eksotifiserende forsøk på å fryse statiske visuelle identitetsuttrykk i tiden, men heller en dialog mellom kunstneren og de fotograferte kvinnene gjennom deres felles kulturarv, hvor retten til fornyelse behandles av flere tradisjonsbærere og perspektiv.
Utstillingen som helhet peker dermed på hvordan tradisjon, historie og samtid kan tvinnes sammen til et komplekst og rikt nett, hvor fysiske elementer og enkeltindividers intensjon driver samfunnet fremover med en determinasjon som for ettertiden vil virke selvfølgelig. De som våger dette, gjør oss andre en tjeneste, for slik kan vi utforske også vår egen identitet og kontekst. Det er nettopp dette som kjennetegner vårt nå, den Post-Macron-Ouaganske æraen – et voksende eierskap til egen kulturarv, og retten til å håndtere den som man vil.