🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

"Ut av venterommet"

I forbindelse med at Stavangers uavhengige kulturinstitusjon Tou feirer sitt 20-Ärs jubileum arrangerte Tou Atelierhus fellesutstillingen Ut av venterommet med alle kunstnerne som har atelier pÄ huset. CAS har snakket med noen av kunstnerne om utstillingen, arbeidene de presenterte, og hva det betyr Ä vÊre en del av en gruppeutstilling og et atelierfelleskap.

Mari Kolbeinson, Cruise, 2021. Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad.
Astrid Helen Windingstad

Kan du fortelle oss om arbeidet du viser i utstillingen? Er dette representativt for din generelle kunstneriske praksis?

Espen Pedersen

I utstillingen Ut av venterommet viser jeg to videoverk: «Lucid» fra 2021 og Passage» fra 2021. «Lucid» er en bearbeidet versjon av en video jeg lagde i 2017 nĂ„r jeg studerte pĂ„ Kunst- og designhĂžgskolen i Bergen. Arbeidet utforsker universelle tanker omkring selvsikkerhet, usikkerhet og fĂžlelsen av Ă„ ikke klare Ă„ leve opp til egne forventninger. Arbeidet «Passage» viser flere klipp av en tunnel jeg filmet fra en bil i bevegelse. I lydsporet hĂžres en monolog som setter tunnelen i sammenheng med et personlig mĂžrke. Bilturen blir en death drive — en dĂždsdrift, som ifĂžlge Sigmund Freuds psykoanalytiske teori er en dragning mot dĂžd og Ăždeleggelse, ofte uttrykt gjennom blant annet repetisjonstvang og selvdestruktivitet. Lysene i tunnelen flakker repeterende forbi mens monologen fortsetter. Videoen veksler mellom flere klipp i en systematisk repetisjon. I min kunstpraksis jobber jeg tematisk med Ă„ tolke ulike sinnstilstander gjennom et kroppslig uttrykk. Kroppens tilstedevĂŠrelse — dens dysfunksjoner og lidelser, dens lyster og begjĂŠr, og dens reaksjoner og reflekser er utgangspunktet for dette uttrykket. Jeg utforsker dette i et atmosfĂŠrisk, minimalistisk og abstrakt sprĂ„k som ofte er preget av melankoli. Arbeidene jeg viser i utstillingen er representativt for dette uttrykket.

Espen Pedersen, «Lucid» og Passage», 2021. Foto: Espen Pedersen.
Mari Kolbeinson

I utstillingen Ut av venterommet viste jeg verket «Cruise», fra 2021. Maleriets grenser har interessert meg siden studietiden. Forholdet mellom rammeverk og overflate er utgangspunktet for en serie verk hvor jeg ogsĂ„ eksperimenter med forholdet mellom rom og kropp. Jeg undersĂžker hvordan menneskekroppens romlige posisjonering og stĂžrrelse kan ta del i skapelsen av verket. I denne utforskingen blir jeg svĂŠrt inspirert av byggeplasser og urbane landskaper. Verket «Cruise» er laget spesielt med utgangspunkt i de romlige egenskapene til utstillingslokalet. Verket består av ett sett med håndfargede tekstiler montert på et bygningsstillas. Stillaset er plassert midt i en lang gang som flankerer de omgjorte Ăžlhallene. Tekstilene henger lĂžst over, rundt og gjennom stillaset. De har striper i ulike farger. Fargene i samspill med tekstilmaterialets forskjellige lengder gir ulike komposisjoner. BesĂžkende må bevege seg gjennom de hengende tekstilene for å gå innover i utstillingslokalet og se resten av utstillingen. Når de skal forlate utstillingen må de igjen passere verket, og får gjenoppleve det fra en ny vinkel. Dette er fĂžrste gang jeg har tatt i bruk en readymade — altsĂ„ÌŠ stillaset. Jeg har arbeidet mye med stĂžttestrukturer fĂžr, men dette er fĂžrste gang jeg har brukt en struktur som faktisk hĂžrer hjemme på en byggeplass. Jeg vil si at dette arbeidet skiller seg litt ut fra mine foregĂ„ende arbeider. Grunnen til det tror jeg var at vi fikk muligheten til å arbeide i Ăžlhallene en mĂ„neds tid fĂžr utstillingen. Jeg fikk derfor mulighet til å utvikle verket på stedet. Jeg tror arbeidet ble mer lekent på grunn av dette. Det fĂžltes trygt å utforske nye ting så nĂŠrt atelieret mitt, så jeg tok også litt mer sjanser.

Mari Kolbeinson, Cruise, 2021. Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad.
Marit Victoria Wulff Andreassen

I fellesutstilling til Tou Atelierhus viser jeg verket «Tapt og funne minne». Det er et skulpturelt maleri bestÄende av fire takhengte, malte og hÄndklippede lerretsformer som sammen skaper en opplevelse av en romlig organisk form. Flere av arbeidene jeg har laget i lÞpet av det siste Äret har handlet om fortiden min og hendelser jeg husker mer eller mindre klart. Utgangspunktet for verket «Tapt og funne minne» er opplevelsen av Ä miste en person man stÄr nÊr. For meg personlig handler verket om tomrommet som oppsto da min bestemor utviklet demens og senere dÞde. Tematisk er jeg opptatt av psykologiske prosesser knyttet til identitet, kropp og kjÞnn. Jeg arbeider intuitivt og forsÞker Ä visualisere det jeg ikke finner ord for. Min kunstneriske praksis ser jeg som et verktÞy i arbeidet med Ä forstÄ meg selv og andre. Naturen, som jeg har et nÊrt forhold til, har etterhvert vokst seg inn i, og blitt en viktig del av mitt kunstuttrykk. Jeg ser «Tapt og funne minne» som en fortsettelse og kanskje ogsÄ, som en begynnelse pÄ noe nytt.

Bilde: Marit Victoria Wulff Andreassen, Tapt og funne minne, 2021. Foto: Christopher Jonassen.
Mona Orstad Hansen

De to maleriene i denne utstillingen har tittelen «En tematisk vinkling er Ă„ ta utgangspunkt i arkitekturen, II og III» og var opprinnelig en del av utstillingen Skisser til veggarbeid som jeg viste ved Sandnes kunstforening i 2019. De har en tilsynelatende stram komposisjon med konstruktivistiske elementer, men de er malt med frihĂ„nd pĂ„ upreparert lerret og det er ingen helt rette linjer i maleriene, dessuten har malingen fĂ„tt renne fritt. Jeg mĂ„ svare bĂ„de ja og nei pĂ„ spĂžrsmĂ„let om det er representativt for min generelle kunstnerisk praksis. Det er representativt for hvordan jeg har arbeidet med maleriet i flere Ă„r — forenklet med en til to farger pĂ„ upreparert lerret. De siste Ă„rene har jeg fĂ„tt en interesse for Ă„ arbeide romlig med maleri og kombinere maleri med skulpturelle objekt. Jeg er mer interessert i hvordan arbeidene spiller sammen i rommet, enn i enkelt verk.

Mona Orstad Hansen, En tematisk vinkling er Ä ta utgangspunkt i arkitekturen, II og III. Foto: Christopher Jonassen ©Mona Orstad Hansen/BONO
Nils Eger

I utstillingen har jeg ett maleri med tittelen «Ut i skogen, opp i trĂŠrne og se utover» som er laget i Ă„r. Det har barndommens minner som utgangspunkt — nĂ„r noe var vanskelig kunne jeg klatre opp i et tre. Der oppe var jeg skjult, men kunne samtidig se utover. Pandemien har fĂ„tt meg til Ă„ minnes dette fra barndommen. Jeg er opptatt av hvordan vi ser og hva som lagres i minnet vĂ„rt. Slik tar arbeidet mitt utgangspunkt i en undersĂžkelse av persepsjon og hukommelse, og hvordan dette kan uttrykkes i maleriets vokabular. I arbeidet med maleriets virkemidler transformeres minnene til et mer abstrakt uttrykk. Arbeidsprosessen gir impulser som blir en viktig drivkraft videre. Verkets arkitektur, fargenes gjensidige forhold og form, og strĂžkenes retninger er dominerende problemstillinger i arbeidet. Bruk av tempera og de franske formater er gjennomgĂ„ende. Med temperaen oppnĂ„s en matt og tĂžrr overflate som gir fargene en egen lysende virkning. De franske formatene gir ikke bare ulike stĂžrrelser og form, men kan vĂŠre med pĂ„ Ă„ understreke bildets klanglige uttrykk.

Nils Eger, Ut i skogen, opp i trĂŠrne og se utover, 2021. Foto: Kunstneren.
Solveig Landa

Til utstillingen laget jeg en sammenstilling av elementer og objekter i ulike materialer. Tittelen pÄ verket er «Eg tyr til magi II / Samanhengskraft». Jeg Þnsket meg et hjÞrne hvor jeg kunne samle tingene mine til ett verk. Materialene jeg har brukt er treplater, spikkede trepinner, papirmasjé, silke og to store ringer laget av jern. Noe henger i tau fra taket ned mot golvet og noe ligger pÄ golvet. PÄ denne mÄten forholder delene seg til hverandre og pÄvirker hverandre. Noen av elementene har jeg funnet og noen har vÊrt brukt fÞr i andre sammenstillinger. Jeg liker tanken pÄ at jeg tar vare pÄ ting, resirkulerer, bearbeider og finner nye mÄter Ä bruke objektene i samlingen min. Tanker rundt magi vises igjen objektene. De kan referere til sirkus, akrobatikk og trylling. Ringer som henger sammen; kan de trylles fra hverandre? Det kan vÊre tÞrkler som kommer ut av ingenting, eller som forsvinner. En bunke spikkede trepinner viser til ritualer der lyd og bevegelse er et viktig element i forstÄelsen av forandringer i naturen, helbredelse og historiefortelling. I utstillingen var det mulig Ä riste pÄ disse trepinnene. Jeg arbeider ofte med ulike medier. I tillegg til skulpturelle objekter lager jeg grafikk, da helst monotrykk. Ofte trykker jeg ting jeg finner, for eksempel treplater eller metallplater, bare de er flate nok til Ä gÄ gjennom grafikkpressen. I mange tilfeller bruker jeg bÄde skulpturer og grafikk sammen i utstillinger.

Solveig Landa, Eg tyr til magi II / Samanhengskraft. Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad
Tove Kommedal

NĂ„r Tou skulle feire 20-Ă„rs jubileum og jubileumsutstillingen med kunstnerne pĂ„ atelierhuset kom pĂ„ banen Ăžnsket jeg Ă„ lage et nytt verk. Det ble flere silketrykk med slagord. Jeg ville lage et verk som bĂ„de var et slagord for kunsten samtidig som jeg Ăžnsket Ă„ rette dette mot stortingsvalget 2021. Det hele minnet meg om Tous 10-Ă„rs jubileum — den gangen laget jeg ogsĂ„ et politisk verk. Slagordet «Kunsten = samfunnets drĂžmmer» kommer fra boken min Definisjonsmakt utgitt i 2015. PĂ„ bestilling fra meg skrev Ingrid S. Straume om kunst som samfunnets drĂžmmer med filosofen Cornelius Castoriadis sosialteoretiske perspektiv om det imaginĂŠre. I denne utstillingen har jeg en stor parole i tekstil festet i mellom to trestokker som er stĂžpt i en rund betong sylinder, med innsmeltet plast. I tillegg har jeg to grafiske verk med det samme slagordet. Et tredje grafisk verk har slagordet «en armlengdes avstand mellom politikk og kunst». Jeg har ogsĂ„ brukt parolen «Kunsten = samfunnets drĂžmmer» under 1. mai toget i regi av Bildende Kunstneres Forening Rogaland (BKRF) for noen Ă„r tilbake. Disse verkene er kanskje representativt for min praksis. Jeg vil si tja. Jeg er dedikert til det kunstneriske arbeidet og ser arbeidsprosessen som en kontemplativ gestus sammen med materialet. Improvisasjon, intuisjon eller plutselige pĂ„funn er ofte lekne spor som oppstĂ„r i en ellers planlagt og kontrollert arbeidsprosess med ulike metoder og materialer. Jeg arbeider ofte med prosjekter over flere Ă„r, men jeg har ogsĂ„ alltid ulike materielle undersĂžkelser gĂ„ende i atelieret. Disse er ikke alltid direkte knyttet til det prosjektet jeg holder pĂ„ med. For tiden har jeg skikkelig kick pĂ„ betong, og det Ă„ kombinere det med smeltede plast biter kommer jeg til Ă„ gĂ„ videre med. Personlig sĂ„ fĂžler jeg at jeg veksler frem og tilbake mellom det formale og det konseptuelle, det er en viktig prosess for meg. Det formale gir en god fĂžlelse, men fĂžlelse er ikke alltid nok for meg. Kunst er ogsĂ„ en mĂ„te Ă„ tenke pĂ„ — bĂ„de emosjonelt og intellektuelt. Det er kombinasjonen av improvisasjon og den kontrollerte arbeidsprosessen som gir verkene mine den autonomien og den nerven jeg sĂžker. NĂ„r jeg arbeidet med silketrykkene til denne utstillingen hĂžrte jeg pĂ„ musikk fra punkbandet Sex pistols. Det har jeg ikke gjort siden jeg sĂ„ ut som et av medlemmene i bandet, Sid Vicious, pĂ„ hĂ„ret. Det var som en sommer flĂžrt, og jeg kjente meg skikkelig punket. Det var deilig. Det er sĂ„ ekstremt mye makt som finnes i kunstfeltet og jeg oppfatter at man mĂ„ oppfĂžre seg «riktig». Det snakkes om at vi kunstnere er sĂ„ lite rause. Vi er kollegaer og rivaler i et ganske kynisk system som ikke har nok midler, og det er temmelig slitsomt. Som drĂžmmene er heller ikke kunsten demokratisk, men forvaltningen av resursene bĂžr vĂŠre det.

Tove Kommedal, Kunsten = samfunnets drĂžmmer, Foto: Christopher Jonassen
Åse Anda

Verket «Inn/utpakking» i utstillingen er annerledes enn det jeg vanligvis er kjent for. Mitt hovedmedium er grafikk. Gjennom maleriet og ulike grafiske teknikker undersĂžker jeg farger og hvordan farger pĂ„virker vĂ„r persepsjon. Det å aldri helt ha kontroll over hvordan fargen blir, tiltaler meg. Det Ă„pner opp for det uforutsigbare underveis i arbeidet slik at selve prosessen blir en motor i prosjektene. Innimellom trenger jeg derimot kontroll. Ad Infinitum — det uendelige/uavsluttede er et rammeverk jeg jobber innenfor. Jeg har laget meg et regelverk med kvadratet som utgangspunkt. Kvadratet blir gjentatt 9 ganger i hvert bilde og settes sammen på nye måter og med ulike farger. De siste to årene har jeg vĂŠrt lite mobil. Jeg hadde to knĂŠr som ikke fungerte. For meg som er en rastlĂžs og hyperaktiv person var dette en prĂžvelse. To nye kneledd gav meg et bedre liv, men sykemeldingen varte i 2 mĂ„neder. Ofte når jeg ikke vet hva jeg skal gjĂžre, tar jeg symaskinen fatt. Jeg hadde lerret-rester, og avkapp fra maleri liggende, sĂ„ jeg begynt Ă„ sy tilfeldige biter sammen uten en plan. Tanken var at alt skulle sys sammen til store paneler som igjen skulle males. Men da jeg kom tilbake til atelieret hengte jeg opp tekstilene og så at de allerede levde sitt eget liv. Formene var nok i seg selv. I utstillingen fikk jeg tildelt en stor vegg og fikk dermed muligheten til å vise de sammensydde restene av lerret. Jeg valgte å lage et veggmaleri på 3,5 x 3,5 meter som underlag. Det bestod av 9 flater der et kvadrat ble brutt og malt med ganske andre farger enn dem jeg vanligvis bruker. Jeg opplevde det som problematisk å henge lerretene oppå veggmaleriet fordi det fungerte så bra i rommet alene. Men likevel, her prĂžvde jeg å kombinere det kontrollerbare med det uforutsigbare. Jeg visste ikke hvordan det kom til å bli. De sydde formene ble komponert rytmisk i forhold til hverandre og festet på maleriet. For meg er verket sterkt knyttet til hud og det kroppslige.

Åse Anda, Inn/utpakking, 2021. Foto: Christoffer Jonassen
AHW

Hva er noen av fordelene og utfordringene ved Ă„ vise arbeidet ditt i en stor gruppeutstilling med dine kolleger? Er det noen spesifikke kunstverk du ble overrasket over eller glade for Ă„ se?

Espen Pedersen

Jeg fÞler meg heldig som fÄr vÊre med pÄ Ä feire 20-Ärs jubileet til Tou sammen med atelierhuset i denne utstillingen, selv om jeg er relativt ny pÄ huset. Utstillingen ble satt sammen av en arbeidsgruppe bestÄende av kunstnere fra atelierhuset. De har gjort en fantastisk jobb med Ä koordinere og montere arbeidene. De har klart Ä skape en god atmosfÊre i hver av hallene der de forskjellige uttrykkene snakker godt sammen og skaper forbindelser. Mine arbeid ble satt sammen med Anna Ihles videoinstallasjon og Ida Kluge Windingstads animasjonsvideo i en av Þlhallene innerst i lokalet. Det mÞrklagte rommet og en nedslitt umalt vegg skapte en emosjonell nÊrhet som jeg syntes var passende til temaene i arbeidene vÄre. I en variert og spennende utstilling vil jeg gjerne nevne Kari KalstÞs fotografier. De subtile situasjonene observert fra forskjellige vinduer pÄ en ferge gjorde inntrykk pÄ meg. ObservatÞrens omgivelser mÞrklegges og oppmerksomheten rettes mot smÄ, ubetydelige bevegelser utenfor vinduet. Som om man tar seg selv i Ä stirre pÄ noe uten Ä helt registrere hva man stirrer pÄ.

Mari Kolbeinson

For meg som er en relativt nyetablert kunstner er det en stor fordel å vise arbeidet mitt i samme utstilling som kollegaer med mye mer erfaring. Det gir et innblikk og umiddelbar kjennskap til hvordan det er mulig å arbeide i en slik setting. En styrke ved å involvere så mange lokale kunstnere er ogsĂ„ et stort antall besĂžkende. Dette var spesielt gledelig i forhold til situasjonen vi har opplevd under covid-19 pandemien og det ga mange fine samtaler og diskusjoner rundt verkene under arbeidet med utstillingen. Utfordringene med en slik utstilling er det nok arbeidsgruppen som organiserte utstillingen som har kjent mest pĂ„. Det er ingen lett jobb å samle og sette sammen så mange uttrykk til en helhetlig utstilling, men Helene Espedal-SelvĂ„g, Ingeborg Kvam, Nils Eger og Evy Horpestad TjĂ„land gjorde en kjempejobb med dette. Jeg likte Marit Aanestad sine verk veldig godt. Hun fant frem to skulpturer som hun har oppbevart på garasjetaket i mange år, og dro disse inn i utstillingen. Jeg likte godt at man kunne se spor av at verkene har blitt eksponert for vĂŠr og tid.

Marit Victoria Wulff Andreassen

Å stille ut sammen med andre utlĂžser alltid en viss engstelse for hvordan man vil bli plassert, og med hvem. Det er ikke alltid at kurator har tenkt pĂ„ alt, og noen ganger krasjer det i forhold til bĂ„de form, innhold og farge. Jeg synes mine kolleger i arbeidsgruppen gjorde en fantastisk jobb med planlegging og plassering. Utstillingen endte opp med Ă„ bli bĂ„de interessant og vakker. Den synliggjorde atelierhusets profesjonelle kunstnere pĂ„ en mĂ„te som de fortjener. Det var mange fine og tankevekkende verk i utstillingen Ut av Venterommet, men for meg var det Mara Solas malerier som gjorde stĂžrst inntrykk. Jeg synes ogsĂ„ verkene til de jeg delte Ăžlhall med var sterke. Anita Tjemslands vakre skog-serie, Markus Strandjord BrĂ„tens imponerende treskulpturer og Solveig Landas rare og fine installasjon.

Mona Orstad Hansen

Fordelen her var Ă„penbart at det var en arbeidsgruppe med kunstnere pĂ„ huset som dro lasset for oss andre. De gjorde et solid stykke arbeid og kuraterte/organiserte alt. Min utfordring i denne utstillingen var en tidsutfordring som besto i at jeg arbeidet med en separatutstilling i Trondheim som skulle Ă„pne omtrent samme tid. Generelt sĂ„ kan det vĂŠre krevende Ă„ kuratere sĂ„ mange ulike verk, og fĂ„ det til Ă„ fungere og finne en sammenheng. Det er vanskelig Ă„ fĂ„ det til slik at alle blir fornĂžyd med plasseringen sin, men det var kanskje det som var mest overraskende med utstillingen — at alt fungerte sĂ„ godt sammen. NĂ„r det gjelder andre kunstverk har jeg faktisk valgets kvaler fordi det var mange verk jeg ble glad for Ă„ se i denne utstillingen. Jeg ble glad av Ă„ se utstillingen! Men hvis jeg skal vektlegge «overrasket» i positiv forstand sĂ„ kan jeg trekke fram to verk. Det fĂžrste er Åse Andas store veggmaleri/tekstilarbeid ved inngangen som er en videreutvikling av et arbeid hun viste tidligere i Ă„r ved Sandnes Kunstforening. Det er noe kompromisslĂžst over verket synes jeg. Det andre er Mari Kolbeinsons arbeid som er bygget opp over et stillas. Det synes jeg er en smart mĂ„te Ă„ bruke materialer pĂ„ og har noe massivt og samtidig forlokkende lett ved seg. Ellers synes jeg utstillingen holdt et hĂžyt nivĂ„.

Nils Eger

Ut av venterommet var en utstilling alle ville vĂŠre med pĂ„. Derfor var det gledelig, men ogsĂ„ utfordrerne Ă„ vĂŠre del av arbeidsgruppen som organiserte utstillingen. Med en slik rolle kunne jeg pĂ„virke hvordan mitt eget arbeid skulle vises, samtidig er det mange utfordringer med en slik type utstilling hvor hver enkelt kunstner skulle vise det de selv Ăžnsket. Det mest positive er at det blir et mangfold av utrykk. Fordi Ăžlhallene bestĂ„r av mange rom kunne arbeider som fungerte sammen og stĂžttet hverandre samles. Slik er jeg fornĂžyd med hvordan mitt verk fungerte i en sĂ„ stor utstilling. Jeg vil ogsĂ„ trekke frem Ingeborg Kvames arbeid i samme rom — disse florlette og transparente trykkene hun utviklet videre i 3D.

Solveig Landa

For min del har det kun vÊrt fordeler med Ä delta pÄ utstillingen i Þlhallene. Vi hadde en kuratorgruppe som la til rette, og plasserte kunstnere sammen i de ulike hallene. Dette gjorde at det meste, ja egentlig alt, ble veldig greit. Utstillingen var svÊrt godt besÞkt, kanskje nettopp fordi det var en gruppeutstilling. Jeg er imponert av kvaliteten pÄ den kunsten som ble vist og er stolt av Ä vÊre en av denne sammenhengen. Jeg vil spesielt nevne Marit Victoria Wulff Andreassen som hadde et tredimensjonalt verk, noe som var nytt fra henne og en positiv overraskelse. Jeg likte ogsÄ videoverket til Helene Espedal-SelvÄg. Det var vakkert og et aktuelt tema i forhold til matproduksjon. Mari Kolbeinson sitt fargerike tekstildraperier over et stillas, som man mÄtte passere gjennom i gangen, var ogsÄ et friskt pust og en overraskelse.

Tove Kommedal

Det var fint Ă„ se vĂ„re kunstnerskap og arbeider sammen. Jeg opplevde ingen utfordringer egentlig. Bare veldig god stemning og glede over at alle ble samlet om prosjektet. Det var ekstra spennende Ă„ se arbeidene til de kunstnere som hadde laget nye verk for utstillingen. Samtidig var det hyggelig Ă„ jobbe med monteringen i Ăžlhalene. Det er fint Ă„ synse litt og diskutere nĂ„r man jobber pĂ„ stede. Jeg har lyst Ă„ trekke frem flere verk, men fĂžrst og fremst Mari Kolbeisons verk. Det var fint Ă„ se prosessen med monteringen — Mari, Markus BrĂ„ten og jeg, var i Ăžlhallene samtidig en ukes tid i sommer, nĂ„r vĂŠret var pĂ„ det beste. Det var godt og kjĂžlig for de av oss som er arbeids-narkomane (snakker kun for meg selv). Det var ogsĂ„ fint Ă„ se videoverket til Ida Kluge Windingstad. Vi har snakket en del om film sammen, men jeg har aldri sett hennes arbeider tidligere. Helene SelvĂ„gs montering med teppe og puta foran videoverket sitt, med den svaiende Ă„keren, var nydelig. Jeg kunne trukket frem flere ogsĂ„. Kuratorisk synes jeg det var stramt og klassisk, og det kan virke som trenden er Ă„ ha stort mellomrom mellom billedserier. Jeg ser frem til februar 2022, da skal jeg tilbake til Ăžlhallene. Vi er fem kunstnere som Ă„pner opp vĂ„r egen praksis for hverandres kritiske blikk og diskusjon. Prosjektet har fĂ„tt tittelen AtelierbesĂžk/Studio visits og det er Christine Hansen, Helene SelvĂ„g, Kristin Welle-Georg, Mona Orstad Hansen og meg selv. Det blir utrolig spennende Ă„ montere i alle hallene.

Åse Anda

Det var fint at vi kolleger pĂ„ atelierhuset sammen fikk vise hva vi stĂ„r for. Arbeidsgruppa/kuratorene gjorde en strĂ„lende jobb med monteringen. Å lage et så stort veggmaleri sĂ„ jeg pĂ„ som en ny mulighet i denne sammenheng. Det er fĂžrste gang at jeg har skapt et verk som jeg synes har et så tydelig budskap. Jeg vet ikke om jeg hadde gjort det om jeg ikke fikk tildelt den store veggen i utstillingslokalet. Det er vanskelig å fremheve enkeltverk i utstillingen. Det var så mye bra. Men filmene til Helene Espedal-Selvåg og Ananda Sernè er utsĂžkte. De sier alt om den verden vi lever i og som det er så viktig å ta vare på.

AHW

Hvor lenge har du hatt et atelier pÄ Tou Atelierhus, og hva betyr dette arbeidsrommet i felleskapet for deg? Har arbeidet ditt blitt pÄvirket eller endret pÄ noen mÄte siden du begynte Ä jobbe her?

Espen Pedersen

Jeg er sÄ heldig Ä ha fÄtt ett av to etableringsatelier pÄ Tou Atelierhus i Är. Etableringsatelierene tilbys lokale kunstnere i etableringsfasen gjennom en Äpen utlysning annethvert Är. Siden jeg er noksÄ fersk fra kunststudier i Bergen, der jeg var vant til Ä dele arbeidsrom med andre, er dette fÞrste gang jeg har et eget atelier der jeg kan trekke meg tilbake Ä jobbe konsentrert. Utenfor dÞren til atelieret er det et spennende fellesskap som har tatt meg godt imot, og som jeg ser vil vÊre nyttig for meg Ä vÊre en del av fremover.

Mari Kolbeinson

Jeg har hatt studio på Tou Atelierhus siden 2017. Da ble jeg tildelt et etableringsatelier for to år, og flyttet derfor hjem til Stavanger fra London. I dag har jeg det samme rommet, men har gått over til en 5-årig fast leiekontrakt. Dette arbeidsrommet har vĂŠrt supert for mitt kunstnerskap. I London leide jeg et lite atelier som jeg delte med andre kunstnere, uten varmekilde og som til tider hadde vannlekkasje. Atelieret mitt på Tou derimot har svĂŠrt gode arbeidsforhold. Det har gitt meg muligheten til å arbeide i et stĂžrre format. Når jeg har hatt behov for enda stĂžrre plass har jeg brukt ett av prosjektrommene vi har tilgjengelig. Fellesskapet er allikevel det beste med å leie studio på Tou. Det er inspirerende å arbeide i samme bygg som så mange erfarne, profesjonelle kunstnere, og det gir en yrkesstolthet og fĂžlelse av tilhĂžrighet. I lĂžpet av de fĂžrste årene mine på Tou Atelierhus har jeg lĂŠrt utrolig mye. Da tenker jeg ikke bare på arbeidet med kunsten min, men alt fra sĂžknadsskriving, prosedyrer rundt styremĂžter, verv og annen administrasjon — altså alt det som kan muliggjĂžre bĂŠredyktig praksis. Å ha atelier pĂ„ Tou har ogsĂ„ åpnet for samarbeidsmuligheter med andre kunstnere på huset. Det siste året har jeg vĂŠrt med i kuratorgruppen til visningsrommet Bruksrommet på Tou Atelierhus, og jeg har kommet i kontakt med flere spennende kunstnere utenfor Tou sitt kunstnermiljĂž.

Marit Victoria Wulff Andreassen

Jeg flyttet inn i et 12 kvadratmeter stort atelier i den gamle atelierflĂžyen pĂ„ Tou i 2005 og er en av Tou-veteranene. Å flytte inn i nytt og stort atelier i det nye atelierhuset i 2015 var, og er fremdeles, fantastisk. Det beste med Ă„ ha bedre plass, lys og luft er at man kan jobbe med flere verk samtidig, og at man kan jobbe stĂžrre. Hele situasjonen gjĂžr planleggingen av utstillinger og utsmykking mye enklere. Jeg elsker atelieret mitt. Å vĂŠre en del av et stĂžrre felleskap er ogsĂ„ kjekt. Jeg setter stor pris pĂ„ nĂŠrheten til mine kunnskapsrike og erfarne kolleger. Det er alltid noen som kan svare om man lurer pĂ„ noe, og muligheten til en sosial lunsj er alltid til stede.

Mona Orstad Hansen

Jeg har hatt studio pÄ Tou siden atelierhuset sto ferdig i 2015. Atelieret har alltid vÊrt viktig for meg. Jeg er pÄ en mÄte en typisk atelierkunstner og bruker mye tid pÄ Ä se og jobbe fysisk. Det er viktig at rommet er funksjonelt, av en viss stÞrrelse og at det gir arbeidsro. Det siste var en bekymring i starten med sÄ mange kunstnere samlet pÄ ett sted, men det har aldri vÊrt et problem. Felleskapet er viktig sosialt og ikke minst faglig. Jeg har hatt stor glede og nytte av Ä kunne rÄdfÞre meg med kollegaer. Terskelen for Ä kunne be om innspill og synsing har vÊrt liten. Opp igjennom Ärene har jeg ogsÄ hatt ulike samarbeid med andre pÄ huset og er involvert i et nytt samarbeid som treffende nok heter «AtelierbesÞk». Det skal munne ut i en utstilling til neste Är. Kunstnerpraksisen min har kanskje ikke blitt grunnleggende pÄvirket etter at jeg fikk atelier her, men at enkelt prosjekter har blitt pÄvirket det tror jeg.

Nils Eger

Jeg flyttet inn som den fĂžrste kunstneren i atelierhuset i januar 2015. Jeg kom fra et atelierfelleskap i Paradis hvor jeg var blitt en varm tilhenger av et fellesskap. I tillegg til fellesskap representerer atelierhuset ogsĂ„ en sikkerhet — et mer stabilt leieforhold i en kjent periode. At lokalene er i god stand og at det i tillegg er et felles spiserom, et prosjektrom, et galleri og en kunstbutikk, samt et treverksted og grafisk verksted gjĂžr det ytterligere attraktivt. Et slikt fellesskap med disse fasiliteter og et mangfold av uttrykk og teknikker gjĂžr det svĂŠrt berikende Ă„ vĂŠre her. For meg, som er en eldre kunstner, er det ogsĂ„ svĂŠrt givende Ă„ ha kontakt med flere generasjoner. Jeg blir rĂ„dspurt i mange sammenhenger, samtidig kan ogsĂ„ jeg fĂ„ andre synspunkter og ideer gjennom fellesskapet. Og ikke minst, nĂ„r jeg ser andres arbeider og gir dem innspill, kan jeg tilsvarende fĂ„ innspill fra unge friske Ăžyne til mine arbeider.

Solveig Landa

Jeg har arbeidet pÄ Tou Atelierhus i nesten 6 Är, og var med i den fÞrste gruppen som flyttet inn da bygget Äpnet. Mitt virke som kunstner har endret seg mye siden jeg flyttet inn her. Jeg finner veldig roen pÄ rommet mitt og fÄr konsentrert meg om kunsten. Jeg arbeider med temaer som er tidskrevende, og stÞrre prosjekt som gÄr over tid. Det er da viktig Ä ha dette rommet og forutsigbarheten det gir. BÄde temamessig og i utforskning av materialer og teknikker har disse Ärene pÄ Tou Atelierhus vÊrt med pÄ Ä utvikle arbeidet mitt. Felleskapet med kolleger er ogsÄ svÊrt viktig, bÄde nÄr det gjelder praktiske ting og som samtalepartnere nÄr det trengs. Det er nemlig mange gode inspiratorer pÄ huset.

Tove Kommedal

Jeg har hatt atelier pÄ Tou siden starten, ca 6 Är. NÄr 2.-etasje sto ferdig flyttet jeg ned pÄ grunn av at jeg hadde behov for Ä Äpne opp vinduene da jeg arbeider med sÄ mye ulike materialer som kan pÄvirke inneklimaet. Jeg elsker atelieret mitt og det Ä kunne lukke dÞren er svÊrt viktig. Men felleskapet betyr ogsÄ mye for meg. Jeg har tatt initiativet til en del ulike tiltak pÄ atelierhuset, blant annet en diskusjonsgruppe der vi presenterer prosjekter og ideer for Ä fÄ tilbakemeldinger underveis i arbeidsprosessen. Det er lenge siden vi har mÞtes i den gruppen nÄ, men den mÄ vi fÄ i gang igjen. Den var bra. Utstillingsrommet Bruksrommet var en viktig sak for meg. Det var Mona Orstad Hansen, Anna Ihle, Ingrid Toogood og jeg som formet Bruksrommet slik det er nÄ. Noen av oss har ogsÄ hatt flere lesegrupper der vi leser fagteori. I 2.-etasje spiser vi felles lunsj kl. 11.30 og i 3. -etasje starter lunsjen kl. 12.00. Deltar man i lunsjen kan du alltid mÞte noen Ä drÞse med. Noen kjekke fester har vi ogsÄ hatt, men jeg opplever at det er de faglige diskusjonene og i de nÊre relasjonene at det er plass til Äpenheten som bygger felleskapet. Det oppstÄr noe underliggende stemninger i ulike perioder, som vi ogsÄ snakker om sammen. Vi kan le litt av oss selv til tross for at det kan vÊre dypt alvorlig, spesielt nÄr stipendene offentliggjÞres. Det fine med det er at vi hjelper hverandre. BÄde med framsnakking og om man er nedenfor. For meg er Tou Atelierhus en trygg base. Da jeg hadde atelier i SandvigÄ sto det plutselig en mann inne i atelieret mitt en dag. Han var sÄ pÄtrengende forviten at han til og med lukket dÞren etter seg. Det skjer ikke pÄ Atelierhuset og det er jeg glad for. Jeg opplever ogsÄ at daglig leder Per Arne Alstad og staben i administrasjonen er tilstedevÊrende og vi kan komme med ideer som oftest blir positivt mottatt. Jeg vet ikke om det skyldes atelierfelleskapet eller bare alderen, men jeg kjenner at jeg er trygg i mitt formsprÄk, selv om jeg rystes av bÄde nervÞsitet og glede nÄr verkene skal vises for publikum. Det er sÄ kjekt Ä stille ut. Jeg bare elsker det.

Åse Anda

Jeg har hatt atelier på Tou siden atelierhuset ble innviet for 6,5 år siden. Det er fint å vĂŠre en del av dette fellesskapet. Arbeidet mitt har endret seg mye siden jeg startet å arbeide her, men jeg opplever ikke at det har med plassen Ă„ gjĂžre. Det er min innstilling til arbeidet som betyr noe. Jeg har alltid utfordret meg selv til å gå videre, lĂŠre nye teknikker, prĂžve ut nye farger og medier. For eksempel sĂ„ liker jeg Ă„ utforske grensene for hva som kan regnes som grafikk. Å vĂŠre i et atelier som fungerer er kjempeviktig — det å kunne gå dit hver dag, konsentrere seg i ensomhet, eller sĂžke kontakt med kolleger når det trengs. Gjennom kontakt med dem holder jeg meg oppdatert i forhold til hva som skjer utenfor min lille verden.

For mer informasjon om kunstneren i dette intervjuet se Tou Atelierhus sine nettsider.

Kunstnerne som stiller ut i fellesutstillingen Ut av venterommet er Ananda Serné, Anita Tjemsland, Anna Ihle, Christine Hansen, Christopher Jonassen, David Calder, Else Leirvik, Espen Pedersen, Evy Horpestad Tjåland, Helene Espedal-Selvåg, Helle Mellemstrand, Ida Kluge Windingstad, Ingeborg Kvame, Ingrid Toogood

Julia Mordvinova, Kari KalstĂž, Kristin Velle-George, Linnéa Blakéus Calder, Mara Sola, Maravillas, Marit Aanestad, Mari Kolbeinson, Maria Leirvik Ekeland, Marit Victoria Wulff Andreassen, Markus Bråten, Mona Orstad Hansen, Natasja Askelund, Nils Eger, Sandra Vaka, Signe Christine Urdal, SnĂžfrid Hunsbedt Eiene, Solveig Landa, Teresa Puig Pastor, Tove Kommedal, Yumiko Ezuka Ashley og Åse Anda.