Effektfulle synergier
Bevegelsesmaterialet er som scenografien, enkelt men stilfullt. Med en grasiøs og stillferdig utførelse speiler bevegelsene de indre og kroppslige kampene på en svært vellykket måte. I store deler av forestillingen er det enten overkropp eller ben som beveges stilisert, kun mot slutten vris hele kroppen på underlig vis langs gulvet. De stiliserte bevegelsessekvensene, i motsetning til de hverdagslige bevegelsene som når hun går opp og ned stien og toalettbesøkene, blir gjenspeilinger av tekstens stemning.
Det er spesielt tre tydelige koreografiske virkemidler som går igjen i forestillingen, som at den så vidt synlige gnissingen av fingertuppene mot hverandre på nydelig vis fremhever tvilen og fortvilelsen Oline bærer i seg. I sekvensene hvor hun får voldsomme tankestrømmer, enten at hun insisterende ber Gud om å dø, eller detaljert beskriver tingenes tilstand, går hun rundt det hvite scenegulvet og hamrer hendene raskt i luften som på en skrivemaskin i takt med hver stavelse i teksten. En annen sekvens jeg har lyst til å trekke frem er når det ene benet som ut av ingenting løftes bestemt opp med en stram overkropp, kneet bøyes, benet holdes et øyeblikk før det deiser ned i gulvet med et tramp. Så gjentas det på den andre benet. Denne bevegelsen bryter med det ellers stillferdige, og gir en aggressivitet til Oline når hun stresser, kaver og maser på seg selv.
Lydbildet underbygger også de skiftende stemningene Oline opplever. En knitrende lyd kommer for eksempel i sekvensene hvor hun tenker og gnisser fingertuppene sammen. Da vokser knitringen i styrke, fra så vidt hørbar til veldig insisterende i takt med Olines fortvilelse. Ved forløsende, gode tilbakeblikk er det strykere som dominerer, som når Oline tenker tilbake på hvordan hun prøvde å hjelpe Lars i konfrontasjoner mellom ham og faren deres.
Magien viser seg
Måten sceneteppet tas i bruk på er allikevel, sammen med bevegelsesmaterialet, det som gjør forestillingen vakker og komplett. Fra å være et bakteppe som ikke uttrykker særlig mer enn et impresjonistisk utsnitt, viser det midtveis i stykket et magisk potensial og jeg blir slått av hvordan noe tilsynelatende enkelt, som lys bak et lerret, kan transformere stemningen fra vondt via håpefullt til fredfullt. I forestillingens altfor lange sluttsekvens lykkes ensemblet virkelig med å samkjøre elementene; Espelands nydelige bevegelser, lys og lyd. De får frem det mystiske og trolske i Hertervigs bilder ved hjelp av lyset og fargene, og med ett handler stykket om hans kunst allikevel. Det tekstlige kunne her vært kortet ned da vi gjennom nettopp lysets spill med sceneteppet forstår hva som er i ferd med å skje.
Ymist fremfører en sterk iscenesettelse av et menneskesinn på slutten av livet. Tekstlig blir Olines kvaler i nåtiden balansert fint med tilbakeblikk på broren, og de til tider uverdige kroppslige kampene hennes bindes opp til verdige minner om broren. Til tross for en fengslende tekstlig bearbeidelse er det allikevel det visuelle i Melancholia II som løfter opplevelsen og skinner et stemningsfullt lys på hvordan Hertervigs dager kunne ha vært.