🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Å leika seg gjennom livet

Sosialantropolog og sosiolog Merete Jonvik skriv i denne kritikken om Shahrzad Malekian si utstilling pÄ Stavanger kunstmuseum. Ho lÞftar fram fridomen og meininga som ligg i leik med det materielle og konkrete i utstillingsrommet, og forstÄing som vert skapt gjennom sansing og taktilitet.

Shahrzad Malekian, Rebelske former, Stavanger kunstmuseum. Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad

Kunstnaren Shahrzad Malekian har fylt utstillingsrommet pĂ„ Stavanger kunstmuseum med spreidde objekt i tekstil, tre og tjukkplast – alle i forskjellige former. Utstillinga «Rebelske former» er laga som ei deltakande utstilling der ein kan ta pĂ„, flytta og gjera kva ein vil med objekta som er del av den. Pinnar, strikkar, og puter som kan vera biller, hetter, eller hengande og liggande tekstilkreasjonar. Fargetonane er i oransje, rosa, raudt, cerise og svart-kvitt. Utstillinga inviterer til deltaking ved at alt som er i rommet er lov Ă„ ta pĂ„, leika med, flytta pĂ„ eller ta pĂ„ seg. Som publikum kan ein laga sine eigne skulpturar, delta med sin eigen kropp, kle seg med tekstilane, bygga med platene – gjera utstillinga og opplevinga av den til si eigen.

«Rebelske former» er Ä finna i den relativt nye formidlingsarenaen til museet, NONA, som har bÄde ein utstillings- og verkstaddel. I desse romma Þnskjer museet Ä utforska forskjellige sider ved deltaking og medskaping gjennom kunst. Gjennom programmeringa i NONA freistar museet Ä legga til rette for tettare band mellom kunstnarar sitt skapande arbeid og publikum sin resepsjon av kunst. Her har vore utstillingar ein kan ta pÄ, leika i, vera aktiv del av.

Den iranske kunstneren Malekian arbeider gjerne med video, performance og installasjon og utforskar samspel, deltaking og performativitet gjennom kunstverka sine. «Rebelske former» er del av prosjektet «Participatory Playground», begge nydelege namngjevingar av deltakarbaserte kunstprosjekt. Deltakarbasert leikeplass, som er kunst. Kunst som er ein leikeplass.

Shahrzad Malekian, Rebelske former, Stavanger kunstmuseum. Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad
Shahrzad Malekian, Rebelske former, Stavanger kunstmuseum. Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad
Shahrzad Malekian, Rebelske former, Stavanger kunstmuseum. Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad
Shahrzad Malekian, Rebelske former, Stavanger kunstmuseum. Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad
1 / 4

Eg har vore i utstillinga fleire gonger, men det var med niesa mi pÄ to og eit halvt Är at det deltakande formeksperimentet kom til sin rett. MÄlgruppa for utstillinga er nettopp barn i barnehagealder. Niesa mi er om lag ein meter hÞg. Ho tek av seg skoa i ringen der det er signalisert at ein skal gjera det, og ho treng ikkje mange sekund etter eg har annonsert at det er lov Ä ta pÄ alt, fÞr ho brukar rommet som sitt. Ho set seg inni ting, grip tak i stokkar, spring, seilar, set saman objekt. Ho fÄr stokkar til Ä rulla, og ikkje minst kommenterer ho kva ho gjer og kva som skjer. «Eg gÄr inn her». «Denne kan ligga der». «Eg rutsjar». «Den flyr!». «Kan du ta ned den?». «1, 2, 3, 4, 5».

Sagt med vaksne ord sÄ er jenta og eg i rÞrsle, og vi avgjer sjÞlv korleis vi vil rÞra oss i utstillinga. Vi sansar gjennom Ä ta pÄ og sjÄ. Vi grip om og pratar om materialitet, om kva objekta er laga av, om dei er harde eller mjuke, utforskar kva lydar dei lagar. Vi er eigenrÄdige ved at vi omplasserer ting, bytter plass pÄ objekt, ulikt kva som er lov i dei fleste kunstutstillingar. ToÄringen heng strikkejakka si opp pÄ veggen sÄ den vert del av utstillinga sitt oppheng. Vi er performative, vi snakkar om kva objekta kan vera, likna pÄ, dei vert del av ei forteljing. Fire rosa pinnar vert ein familie. Familiemedlemmane rutsjar utfor ein formskrent, ein etter ein, og endar av og til pÄ same stad, av og til langt frÄ kvarandre. Niesa mi ordnar det slik at dei landar pÄ same stad, vil at dei skal vera saman, som ein familie. Eg undrar meg over at ho, som sjÞlv er del av ein kjernefamilie pÄ fire som bestÄr av far og mor, ho sjÞlv og ei sÞster, likevel gir pinnane rollane far og mor og sÞster og bror. Vi abstraherer ved at vi lÞftar oss over objekta sine konkrete eigenskapar og sin utsjÄnad, grupperer dei saman og gir dei namn.

Vi brukar kroppane vÄre, Äleine og saman, konkret og sosialt.

Shahrzad Malekian, Rebelske former, Stavanger kunstmuseum. Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad
Shahrzad Malekian, Rebelske former, Stavanger kunstmuseum. Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad
Shahrzad Malekian, Rebelske former, Stavanger kunstmuseum. Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad
Shahrzad Malekian, Rebelske former, Stavanger kunstmuseum. Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad
1 / 4

Det deltakande aspektet gjer at niesa mi truleg ikkje skil nemneverdig mellom utstillingsrommet og resten av museet eller omrĂ„da rundt. Ho er ikkje annleis i mĂ„ten ho er i, grip om og snakkar om objekta i utstillingsrommet, samanlikna med i kafeen etterpĂ„ og pĂ„ vegen heim. Liten gul rund makron ved kafĂ©bordet i kuppelen fĂ„r same type merksemd som puter i utstillingsrommet. Vi pratar om kvifor det ikkje er naudsynt Ă„ vippa glaset ein drikk av nĂ„r ein har sugerĂžyr, ho kommenterer fargar. Slik ho gjorde det i utstillinga. Ho trakkar pĂ„ snĂžklumpar og lagar system i trakkinga. Vi roper og leiker med ekko i undergangen som tek oss vekk frĂ„ museet. Det deltakande aspektet – og det at det er lov Ă„ ta pĂ„ alt – gjer ĂČg at utstillingsrommet kjennes fritt. For meg ein fridom som i utstillingssamanheng er tydeleg avskoren i tid og rom, for niesa mi truleg meir eit pĂ„gĂ„ande prosjekt. Ser ein fridomen i relasjon til Malekian sin iranske bakgrunn, og Irans forbod mot leik, dans og fri utfalding, fĂ„r fridomen ei langt sterkare tyding. I dette rommet kan kroppen fritt interagera med objekt slik den sjĂžlv lystrar.

«Rebelske former» er ein gneistrande tittel, og som med kjensla av fridom, fĂ„r tittelen ulike tydingar alt etter kva kontekst ein tolkar den opp i mot. Sett i lys av den enorme innskrenkinga av fridom spesielt jenter og kvinner lid under i Iran, kan bĂ„de tittelen og kunsten sjĂ„ast som ein motstandsstrategi. Tolka uavhengig av dette er ikkje dei rebelske formene fullt sĂ„ rebelske – ei innvending som ikkje fell pĂ„ kunstnaren, men pĂ„ kunstinstitusjonar og kunstfeltet i fellesskap. Det som i sĂ„ mĂ„te hadde vore rebelsk var om deltakarbaserte og taktile utstillingar ikkje fullt sĂ„ ofte vart lagt til kunstmusea sine barneavdelingar, men at ein med stĂžrre fynd anerkjende at her finst vaksne som set pris pĂ„ kunstutstillingar som opnar for taktilitet – vaksne som vil leika seg gjennom livet.

Det har Stavanger kunstmuseum gjort ved nokre hÞve tidlegare, til dÞmes i utstillinga «Afetosyntesis» av Maria Nepomuceno, men generelt sett er det langt mellom kunstutstillingar som legg opp til at ein kan ta pÄ og leika i. I ordboka er leik definert som fysisk og psykisk aktivitet etter visse reglar utan sÊrskilt fÞremÄl, som tidtrÞyte, moro, spel og strid. Det er fint Ä vera i eit kunstrom der leik speler ei rolle, og der reglane er nede i eit minimum. Meining og forstÄing vert skapt i samspel med den materielle og konkrete verda vi er del av, og gjennom sansing og taktilitet. Dette er i seg sjÞlv faktisk grunn nok til at kunstmuseer sine fokus pÄ betraktning og betraktarrolla med fordel kan minskast.

* Kurator for denne utstillingen, Helga Nyman, er styremedlem i CAS. Teksten er skrevet av en uavhengig skribent.

Merete Jonvik er sosialantropolog og sosiolog. Ho bur og jobbar i Stavanger, som fÞrsteamanuensis i sosiologi ved Institutt for medie- og samfunnsfag ved Universitetet i Stavanger. Ho underviser i tema som sosial ulikskap og materiell kultur. ForskingsomrÄda hennar er hovudsakeleg innanfor kunst- og kultursosiologi. Jonvik har saman med Eivind RÞssaak, Hanne Hammer Stien og Arnhild SunnanÄ gitt ut boka Kunst som deling, delingens kunst (Fagbokforlaget). Boka omhandlar samtidskunstfeltet i Noreg etter 2010. Jonvik skriv fast for Contemporary Art Stavanger (CAS).