🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Kunstproduksjon i samarbeid mellom born og vaksne

I denne teksten diskuterer sosialantropolog og sosiolog Merete Jonvik estetiske og sosiale aspekt ved deltakarbasert kunstproduksjon med born. Kven skal vurdera verdien i deltakarbaserte kunstprosjekt? Kan prosessen og vurderinga av kunstproduksjonen vĂŠre demokratisk? Bakgrunn for teksten er eit samarbeid mellom Jonvik og kunstnar Hans Edward Hammonds om eit kunst- og forskingsprosjekt — Samarbeid mellom smĂ„ og store vesen. Deltakarbasert kunstproduksjon med born — som gjekk fĂžre seg i tidsrommet 2018-2021.

Samarbeid mellom smÄ og store vesen, 2018. Foto: Hans Edward Hammonds

«Det er vanskeleg Ä fÄ det til Ä bli sÄnn som du tenkjer inni hovudet. Du ser noko, sÄ tenkjer du: Dette klarer eg. Men sÄ er det alltid vanskelegare enn du trur.»

Dette uttalte eit av borna i kunst- og forskingsprosjektet. Samarbeid mellom smÄ og store vesen. Deltakarbasert kunstproduksjon med born, men er noko dei fleste som har prÞvd seg pÄ kreativt arbeid kan kjenna seg att i. Prosjektet eg refererer til utforska samarbeid, flat struktur og horisontalitet i kunstproduksjon med born og vaksne.Prosjektet Samarbeid mellom smÄ og store vesen er stÞtta av KulturrÄdet, gjennom forskingssatsinga Barn og unge. Teksten baserer seg pÄ ein presentasjon Merete Jonvik heldt for RÄdet i KulturrÄdet i juni 2021, og pÄ boka som skriv seg frÄ kunst- og forskingsprosjektet, skrive i samarbeid mellom Merete Jonvik og Hans Edward Hammonds. Boka vert utgitt pÄ Fagbokforlaget hausten 2021.Konkret gjekk det ut pÄ at ei gruppe born pÄ 8 Är ved ein Stavanger-skule samarbeida med biletkunstnar Hans Edward Hammonds om Ä skapa eit felles kunstverk. Borna og kunstnaren vart forsÞkt gjort til jambyrdige deltakarar i ein forsÞksvis fri skapingsprosess. Kunstnaren tok ikkje ein fÞrande rolle, men prÞvde Ä delta pÄ lik linje som borna. Eg fÞlgde og nÊrstuderte samarbeidet, forhandlingar og avgjerder som vart tatt, og den kunstnariske produksjonsprosessen som skreid fram.



Prosjektet vÄrt kan plasserast inn i ein kulturpolitisk samanheng der stadig fleire tiltak og ordningar, retta bÄde mot vaksne og unge, gÄr frÄ Ä ha unge mÄlgrupper som passive mottakarar, til Ä vektlegga deltaking, medverknad, interaktivitet og medskaping. Den kulturpolitiske samanhengen er igjen knytt til ei stÞrre vektlegging av brukaren, innbyggaren, deltaking og det deltakarstyrte generelt i samfunnet.



NÄr det gjeld involvering av born i kunst- og kultursamanheng ser ein ofte at tiltak og ordningar i stÞrre grad involverer born som aktive brukarar og deltakarar i kunstopplevingar enn som medskaparar i kunstnariske produksjonsprosessar. I Samarbeid mellom smÄ og store vesen Þnskte vi Ä invitera born til open deltaking og involvering i ein kunstnarisk produksjonsprosess. Der sette vi fokus pÄ prosess framfor resultat, og pÄ aktiv involvering og samarbeid framfor den meir tradisjonelle mÄten Ä involvera born pÄ i kunstsamanheng, der ein lÊrar eller prosjektleiar styrer det kunstnariske samarbeidet.



Meir konkret var motivasjonen til oss som var initiativtakarar til prosjektet Ă„ lĂžfta fram born sine eigne kunstnariske uttrykk. I tillegg var vi nysgjerrige etter Ă„ sjĂ„ kva formar for kunstproduksjon og erkjenningar som ville koma ut av eit forsĂžksvis likestilt kunstproduksjonssamarbeid. Vi antok at relativt frie rammer, og frĂ„vĂŠr av – eller minimering av – autoritetar og ein fastlagd struktur – kunne gi borna stĂžrre rom til Ă„ ta eigne val, styra seg sjĂžlv, utvikla sine eigne kunstnariske og kreative stemmer.



SpÞrsmÄl som blir stilt gjennom prosjektet er: Kva form tar kunstnariske skapingsprosessar under stor grad av fridom? Kva kunstnariske uttrykk veks fram? Korleis kan vi vurdera den kunstnariske kvaliteten pÄ verk som kjem ut av slike prosessar?



Ut av prosjektet vaks det fleire samarbeidsprosessar, nokre relasjonar, eit samansett verk (som kanskje er fleire verk), ei opningshending ved skulen til borna, nokre presentasjonar, ein vitskapleg artikkel,Jonvik, Merete (2020) Eit skilt som prÞver Ä vera eit skilt. Om kunstproduksjon i samarbeid mellom smÄ og store vesen. Nordic Journal of Art & Research, Vol 9, nr 1. DOI:

https://doi.org/10.7577/information.3913 og til sist ei bok. Boka, som har same tittel som prosjektet, inneheld forteljingar om erfaringar med kunst- og forskingsprosjektet. I lĂžpet av prosjektperioden fĂžrte Hammonds og eg ein meir eller mindre konstant samtale om observasjonar vi gjorde undervegs: om ibuande forventingar til prosessen, kunstnariske konvensjonar, forskjellar mellom born og vaksne sine kunstsyn, kunstnarisk kvalitet og kva som inngĂ„r i eit verk. Sagt pĂ„ ein annan mĂ„te, sosiale rammer for kunstproduksjon og medverknad; som forventningar, hierarki, horisontalitet og distribusjon av makt og avgjerder. Og materielle rammer for kunstproduksjonen; som material, rom og tid. Ein sentral del av prosjektet, som ĂČg denne teksten vil koma inn pĂ„, er kritiske innvendingar mot forsĂžk pĂ„ horisontalitet, spesielt i samarbeid mellom born og vaksne – som er ein relasjon kjenneteikna av Ă„ eksistera i eit predefinert hierarki der den vaksne er den styrande.

Å la vera

MĂ„tar vi forsĂžkte Ă„ legga til rette for likeverdig samarbeid mellom smĂ„ og store vesen pĂ„, var mellom anna gjennom Ă„ ikkje pĂ„ fĂžrehand ha definert kva (verk) som skulle koma ut av prosjektet. Vi prĂžvde Ă„ minska asymmetrien mellom store og smĂ„, gjennom Ă„ ikkje diktera og definera prosessen og produksjonen. Kunstnaren forsĂžkte Ă„ tre ned frĂ„ autoritetsposisjonen sin, som vaksen og profesjonell kunstnar, for Ă„ la borna sleppa til pĂ„ sine premiss. Han forsĂžkte Ă„ ta same rolle som borna. Han sendte spĂžrsmĂ„l dei stilte tilbake. Han hadde ein open materialtilgang. Han lĂČt vera Ă„ blanda seg. Gjennom heile prosessen tenkte vi ĂČg pĂ„ borna som fullkomne vesen, fullkomne i sin alder og si tid, og ikkje som vesen under utvikling som treng Ă„ lĂŠra slik og slik for Ă„ bli fullkomne.

Det vart tidleg klart at eit samarbeid av den typen vi forsÞkte, ikkje klarte a bryta ut av sin asymmetri. Det var ikkje mogleg for Hammonds, den vaksne kunstnaren, Ä avlÊra at han er vaksen, og ikkje bli oppfatta som ein autoritet frÄ borna si side. I denne situasjonen var rollane vaksen, biletkunstnar og lÊrar del av autoriteten til Hammonds, sjÞlv om han gjennomgÄande forsÞkte Ä minska desse. Men det opne, forsÞksvis likestilte rommet, hadde likevel sine verdiar. Her vil eg trekka fram to.

For det fĂžrste trur vi prosessen gav eit anna verk enn vi ville fĂ„tt med stor grad av styring. Vi trur borna er meir synlege i verket. For ut av prosjektet kom eit verk, som bestĂ„r av ei samling objekt i leire, tekstil og tre. Eit verk som eigentleg er mange verk, delt mellom til dĂžmes vegghengde tekstilar, ein pizzarestaurant og ei slags scene med ein ustrukturert miks av figurative og abstrakte leireobjekt. SnĂžmenn, rundingar, hus, trĂŠr, skĂ„ler, ringar. Ut av prosjektet kom ĂČg ei kjede av hendingar. Samtalar om kunst, om leirekasting, forhandlingar, materialutforsking og ein vernissasje. Ein opningsdag der heile trinnet pĂ„ skulen, med lĂŠrarar var invitert, fekk sjĂ„ verket, og der vi hadde ulike typar performance og leik, med og i verket.

For det andre trur vi prosessen ga nokre verdifulle erfaringar og refleksjonar, til dĂžmes om kunstnarisk kvalitet og verdi, og om involvering og deltaking som del av dette. Å vurdera den kunstnariske kvaliteten i verket som kom ut av prosjektet, er noko Hammonds og eg heile tida har strevd med, og som det difor er interessant Ă„ grava i. Ei vurdering er at verket utanfor opningsdagen, altsĂ„ forstĂ„tt som dei materielle objekta utan folk i, vart opplevd som dĂždt. Det var som om dei materielle objekta utan kontekst mista mykje av sin estetiske verdi. Hammonds er sitert i boka pĂ„ at: «Objekta i verket var som skuggar av handlingar som hadde tatt plass». Objekta fangar ikkje det relasjonelle i prosessen, eller krafta i kunstproduksjonen og i samarbeidet, ei heller borna sin bruk av og deltaking i kunstverket pĂ„ opningsdagen. Den sosiale energien er ikkje fanga i det materielle. Det fĂ„r meg til Ă„ lura pĂ„ om dette gjeld for sosiale kunstprosjekt generelt.

Uansett tydeleggjer dette at mykje av verdien i det konkrete prosjektet Samarbeid mellom smĂ„ og store vesen ligg nettopp i det relasjonelle og sosiale. SjĂžlv om det ĂČg er verd Ă„ dvela ved dei faktiske enkeltobjekta, i mĂ„tane dei er med og speglar verda til dei som har laga dei. For Hammonds og meg gir det meining Ă„ inkludera bĂ„de den sosiale energien som eksisterte i verket pĂ„ opningsdagen, forhandlingar vi hadde undervegs, samanlikningar av rommet verket stĂ„r i og bruken av det fĂžr og etter kunstprosjektet. Difor er ĂČg boka, for oss, ein del av verket, sidan det er desse forholda boka omhandlar: handlingane som er framfor skuggane. Teoretiske poeng Ă„ dra ut av dette, blir at dette talar for ein brei definisjon av kva komponentar som kan reknast som medskaparar i ein kunstnarisk produksjonsprosess og verksdefinisjon. Samt at det sosiale vanskeleg lar seg skilja frĂ„ det materielt-estetiske i deltakarbaserte kunstprosjekt. For, korleis stĂ„r estetisk og sosial verdi til kvarandre?

Samarbeid mellom smÄ og store vesen, 2018. Foto: Hans Edward Hammonds
Samarbeid mellom smÄ og store vesen, 2018. Foto: Hans Edward Hammonds
Samarbeid mellom smÄ og store vesen, 2018. Foto: Hans Edward Hammonds
Samarbeid mellom smÄ og store vesen, 2018. Foto: Hans Edward Hammonds
1 / 4

Estetisk og sosial verdi



Fagleg stÄr denne debatten i ein skvis mellom to ytterkantar, veldig forenkla sagt mellom eit «gjera-godt-ideal» pÄ eine sida (gjerne kledd opp i ei neo-liberal drakt), og kritiske perspektiv i den andre enden, eller det ein kan kalla ein full-autonom, kunst-for-kunstens-skuld-definisjon.SjÄ til dÞmes Chantal Mouffe (2013) Agonistics. Thinking the World Politically og Claire Bishop (2012) Artificial Hells for diskusjonar.Vel og merka er dette ein forelda mÄte Ä dela inn pÄ, men skiljet opererer like fullt i feltet. Involvering av born og unge i kunst- og kulturprosjekt vert gjerne sett som eit godt ideal og omtalt med positiv klang, som til dÞmes at involvering bidrar til lÊring og utveksling, styrking av eigne stemmer, deling av perspektiv, oppÞving av demokratisk sans og ryggrad. Ei rekkje ytringar frÄ borna som deltok i Samarbeid mellom smÄ og store vesen stÞttar opp om slike positive sosiale verknadar. Til dÞmes var det ei som sa at: «Eg hadde mykje Ä tenkja pÄ i 3. klasse, men nÄr vi gjorde kunstprosjektet, tenkte eg ikkje pÄ noko av det.» Og ein annan som sa at: «Det er viktig Ä bruka fantasien i kunst. Om du har lyst Ä laga ei fontene med rosa vatn, sÄ gjer du det. Det er ingenting som er feil.» For Hammonds og meg er desse tungtvegande og viktige tilbakemeldingar pÄ opplevinga av involvering, ytringar om kunstprosjektet og om kunstens funksjon i stort.



Alle positive verknadar som er nemnd ovanfor er gode og viktige verknadar om ein oppnÄr dei. Samstundes, kunstteoretisk sett blir det gjerne poengtert og kritisert at desse typar vurderingar av kunstprosjekt er reint sosiale og ikkje estetiske. Dei fÄr difor ofte ein noko trÞblete status til kunstfeltet. Fordi de fjernar seg langt frÄ sjÞlve kunsten, og frÄ det vi kan kalla tradisjonelle kvalitetsvurderingar av kunst. Eit anna og openbart forhold som gjer kvalitetsvurderingar meir ulne i deltakarorienterte kunstprosjekt, er at det er meir uklart kven som skal vurdera verdien. Er det kunstnaren? Deltakarane? Fellesskapet? Publikum? Kunstfeltet? Alle?

Samarbeid mellom smÄ og store vesen, 2018. Foto: Hans Edward Hammonds
Samarbeid mellom smÄ og store vesen, 2018. Foto: Hans Edward Hammonds
Samarbeid mellom smÄ og store vesen, 2018. Foto: Hans Edward Hammonds
1 / 3

Involvering og medverknad



Det er ĂČg problematiske sider som heftar ved involvering og medverknad i seg sjĂžlv, frĂ„ born, men ĂČg meir generelt. Lisa Nagel, forfattar og fagredaktĂžr i Periskop — tidskrift om kunst for barn og unge, understrekar til dĂžmes at borns medverknad ikkje naudsynleg opphevar makthierarkiet mellom born og vaksne, men snarare kan bidra til Ă„ dekkja over det.SjĂ„ til dĂžmes Nagel i Haugsevje, Å.D.; Stavrum, H.; Heian, M.T. (2019) Barn om kunst. Metodeutfordringer i forsking om kunst og kultur for barn og unge. Nordisk kulturpolitisk tidsskrift, vol. 22, nr. 1, s. 90–109. Eller Nagel, L. (2019) Henvendelser til barn og unge. Deltakelse som formidlingsstrategi. I: Kunstformidling. Fra verk til betrakter. Oslo: Pax Forlag A/S.I vĂ„rt prosjekt mĂ„tte vi ĂČg konstatera at flat struktur var umogleg, og vi modifiserte oss raskt til Ă„ nytta omgrepet flatare struktur. Borna sĂ„g stadig pĂ„ kunstnaren som ein lĂŠrar og autoritet. I tillegg blei det mange gonger klart at vi vaksne, i kraft av at vi er eldre og samstundes initiativtakarar til samarbeidet, med enkle rĂžrsler eller ord, kunne endra spelereglane. Stoppa den forsĂžksvis flate strukturen. Ein kan dĂ„ spĂžrja seg om det heile blir ei iscenesetjing av maktdistribusjon. Sistnemnde er eit poeng som gjeld arbeid med involvering og deltaking generelt.



Likevel har vi dĂžme pĂ„ at borna, utover i prosjektet stadig sĂ„g ut til Ă„ fĂžlga fleire og fleire av sine eigne innfall, kanskje fordi dei fekk ei forstĂ„ing for at vi ikkje kom til Ă„ stoppa dei. Dette er ĂČg grunnen til at vi trur at den flatare strukturen gjorde at borna er meir synlege i det materielle verket.



Å gjera forsĂžk pĂ„ flat struktur passar ikkje i alle prosjekt, men erfaringane frĂ„ forsĂžka i Samarbeid mellom smĂ„ og store vesen viser at det kan vera eit verktĂžy eller ein strategi for Ă„ gi deltakarar i kunstnariske samarbeid moglegheit til Ă„ utfolda seg friare, og til Ă„ utforska arbeidsprosessar og skapingsprosessar i opne former. Det mogleggjer at uventa ting kan oppstĂ„, i omgangen med materialar og i den friare omgangen med kven som bestemmer og kven som fĂ„r skapingsprosessen til Ă„ rulla framover.



I takt med fokuset pÄ borns aktive medverknad i bÄde kunstopplevingar og kunstproduksjonar, vert diskusjonane av kvifor, korleis og med kva verknad ein involverer born, sett pÄ dagsordenen. Samarbeid mellom smÄ og store vesen skriv seg inn i ein slik samanheng, og kan lesast som eit innspel til desse diskusjonane. Spesielt til diskusjonen om korleis ein vurderer den kunstnariske verdien i deltakarbaserte kunstprosjekt og til mÄtar Ä involvera born pÄ og verknadar av involveringa.

Prosjektet Samarbeid mellom smÄ og store vesen er stÞtta av KulturrÄdet, gjennom forskingssatsinga Barn og unge. Teksten baserer seg pÄ ein presentasjon Merete Jonvik heldt for RÄdet i KulturrÄdet i juni 2021, og pÄ boka som skriv seg frÄ kunst- og forskingsprosjektet, skrive i samarbeid mellom Merete Jonvik og Hans Edward Hammonds. Boka vert utgitt pÄ Fagbokforlaget hausten 2021.

Merete Jonvik er sosialantropolog og sosiolog. Ho har ein PhD. i sosiologi frÄ Universitetet i Stavanger (2015). Avhandlinga hennar, Folk om forskjellar mellom folk, er ei utforsking av korleis folk frÄ ulike samfunnslag oppfattar og kommuniserer sosiale og kulturelle forskjellar. Jonvik bur og jobbar i Stavanger, som fÞrsteamanuensis i sosiologi ved Institutt for medie- og samfunnsfag ved Universitetet i Stavanger. ForskingsomrÄda hennar er hovudsakeleg innanfor kunst- og kultursosiologi. Jonvik har saman med Eivind RÞssaak, Hanne Hammer Stien og Arnhild SunnanÄ gitt ut boka «Kunst som deling, delingens kunst» (Fagbokforlaget, 2020). Boka omhandlar samtidskunstfeltet i Noreg etter 2010. Gjennom eit utval kunstnariske og kuratoriske praksisar, i tillegg til kunstnariske formidlingsarbeid, vert nye samarbeidsformer, kunstnariske delingsformer, kunstnarrollar og bruk av ny teknologi i kunstsamanheng omtalt og analysert. Jonvik skriv sporadisk for Contemporary Art Stavanger (CAS).