Å la vera
Måtar vi forsøkte å legga til rette for likeverdig samarbeid mellom små og store vesen på, var mellom anna gjennom å ikkje på førehand ha definert kva (verk) som skulle koma ut av prosjektet. Vi prøvde å minska asymmetrien mellom store og små, gjennom å ikkje diktera og definera prosessen og produksjonen. Kunstnaren forsøkte å tre ned frå autoritetsposisjonen sin, som vaksen og profesjonell kunstnar, for å la borna sleppa til på sine premiss. Han forsøkte å ta same rolle som borna. Han sendte spørsmål dei stilte tilbake. Han hadde ein open materialtilgang. Han lòt vera å blanda seg. Gjennom heile prosessen tenkte vi òg på borna som fullkomne vesen, fullkomne i sin alder og si tid, og ikkje som vesen under utvikling som treng å læra slik og slik for å bli fullkomne.
Det vart tidleg klart at eit samarbeid av den typen vi forsøkte, ikkje klarte a bryta ut av sin asymmetri. Det var ikkje mogleg for Hammonds, den vaksne kunstnaren, å avlæra at han er vaksen, og ikkje bli oppfatta som ein autoritet frå borna si side. I denne situasjonen var rollane vaksen, biletkunstnar og lærar del av autoriteten til Hammonds, sjølv om han gjennomgåande forsøkte å minska desse. Men det opne, forsøksvis likestilte rommet, hadde likevel sine verdiar. Her vil eg trekka fram to.
For det første trur vi prosessen gav eit anna verk enn vi ville fått med stor grad av styring. Vi trur borna er meir synlege i verket. For ut av prosjektet kom eit verk, som består av ei samling objekt i leire, tekstil og tre. Eit verk som eigentleg er mange verk, delt mellom til dømes vegghengde tekstilar, ein pizzarestaurant og ei slags scene med ein ustrukturert miks av figurative og abstrakte leireobjekt. Snømenn, rundingar, hus, trær, skåler, ringar. Ut av prosjektet kom òg ei kjede av hendingar. Samtalar om kunst, om leirekasting, forhandlingar, materialutforsking og ein vernissasje. Ein opningsdag der heile trinnet på skulen, med lærarar var invitert, fekk sjå verket, og der vi hadde ulike typar performance og leik, med og i verket.
For det andre trur vi prosessen ga nokre verdifulle erfaringar og refleksjonar, til dømes om kunstnarisk kvalitet og verdi, og om involvering og deltaking som del av dette. Å vurdera den kunstnariske kvaliteten i verket som kom ut av prosjektet, er noko Hammonds og eg heile tida har strevd med, og som det difor er interessant å grava i. Ei vurdering er at verket utanfor opningsdagen, altså forstått som dei materielle objekta utan folk i, vart opplevd som dødt. Det var som om dei materielle objekta utan kontekst mista mykje av sin estetiske verdi. Hammonds er sitert i boka på at: «Objekta i verket var som skuggar av handlingar som hadde tatt plass». Objekta fangar ikkje det relasjonelle i prosessen, eller krafta i kunstproduksjonen og i samarbeidet, ei heller borna sin bruk av og deltaking i kunstverket på opningsdagen. Den sosiale energien er ikkje fanga i det materielle. Det får meg til å lura på om dette gjeld for sosiale kunstprosjekt generelt.
Uansett tydeleggjer dette at mykje av verdien i det konkrete prosjektet Samarbeid mellom små og store vesen ligg nettopp i det relasjonelle og sosiale. Sjølv om det òg er verd å dvela ved dei faktiske enkeltobjekta, i måtane dei er med og speglar verda til dei som har laga dei. For Hammonds og meg gir det meining å inkludera både den sosiale energien som eksisterte i verket på opningsdagen, forhandlingar vi hadde undervegs, samanlikningar av rommet verket står i og bruken av det før og etter kunstprosjektet. Difor er òg boka, for oss, ein del av verket, sidan det er desse forholda boka omhandlar: handlingane som er framfor skuggane. Teoretiske poeng å dra ut av dette, blir at dette talar for ein brei definisjon av kva komponentar som kan reknast som medskaparar i ein kunstnarisk produksjonsprosess og verksdefinisjon. Samt at det sosiale vanskeleg lar seg skilja frå det materielt-estetiske i deltakarbaserte kunstprosjekt. For, korleis står estetisk og sosial verdi til kvarandre?