Ă
la vera
MĂ„tar vi forsĂžkte Ă„ legga til rette for likeverdig samarbeid mellom smĂ„ og store vesen pĂ„, var mellom anna gjennom Ă„ ikkje pĂ„ fĂžrehand ha definert kva (verk) som skulle koma ut av prosjektet. Vi prĂžvde Ă„ minska asymmetrien mellom store og smĂ„, gjennom Ă„ ikkje diktera og definera prosessen og produksjonen. Kunstnaren forsĂžkte Ă„ tre ned frĂ„ autoritetsposisjonen sin, som vaksen og profesjonell kunstnar, for Ă„ la borna sleppa til pĂ„ sine premiss. Han forsĂžkte Ă„ ta same rolle som borna. Han sendte spĂžrsmĂ„l dei stilte tilbake. Han hadde ein open materialtilgang. Han lĂČt vera Ă„ blanda seg. Gjennom heile prosessen tenkte vi ĂČg pĂ„ borna som fullkomne vesen, fullkomne i sin alder og si tid, og ikkje som vesen under utvikling som treng Ă„ lĂŠra slik og slik for Ă„ bli fullkomne.
Det vart tidleg klart at eit samarbeid av den typen vi forsÞkte, ikkje klarte a bryta ut av sin asymmetri. Det var ikkje mogleg for Hammonds, den vaksne kunstnaren, Ä avlÊra at han er vaksen, og ikkje bli oppfatta som ein autoritet frÄ borna si side. I denne situasjonen var rollane vaksen, biletkunstnar og lÊrar del av autoriteten til Hammonds, sjÞlv om han gjennomgÄande forsÞkte Ä minska desse. Men det opne, forsÞksvis likestilte rommet, hadde likevel sine verdiar. Her vil eg trekka fram to.
For det fĂžrste trur vi prosessen gav eit anna verk enn vi ville fĂ„tt med stor grad av styring. Vi trur borna er meir synlege i verket. For ut av prosjektet kom eit verk, som bestĂ„r av ei samling objekt i leire, tekstil og tre. Eit verk som eigentleg er mange verk, delt mellom til dĂžmes vegghengde tekstilar, ein pizzarestaurant og ei slags scene med ein ustrukturert miks av figurative og abstrakte leireobjekt. SnĂžmenn, rundingar, hus, trĂŠr, skĂ„ler, ringar. Ut av prosjektet kom ĂČg ei kjede av hendingar. Samtalar om kunst, om leirekasting, forhandlingar, materialutforsking og ein vernissasje. Ein opningsdag der heile trinnet pĂ„ skulen, med lĂŠrarar var invitert, fekk sjĂ„ verket, og der vi hadde ulike typar performance og leik, med og i verket.
For det andre trur vi prosessen ga nokre verdifulle erfaringar og refleksjonar, til dĂžmes om kunstnarisk kvalitet og verdi, og om involvering og deltaking som del av dette. Ă
vurdera den kunstnariske kvaliteten i verket som kom ut av prosjektet, er noko Hammonds og eg heile tida har strevd med, og som det difor er interessant Ä grava i. Ei vurdering er at verket utanfor opningsdagen, altsÄ forstÄtt som dei materielle objekta utan folk i, vart opplevd som dÞdt. Det var som om dei materielle objekta utan kontekst mista mykje av sin estetiske verdi. Hammonds er sitert i boka pÄ at: «Objekta i verket var som skuggar av handlingar som hadde tatt plass». Objekta fangar ikkje det relasjonelle i prosessen, eller krafta i kunstproduksjonen og i samarbeidet, ei heller borna sin bruk av og deltaking i kunstverket pÄ opningsdagen. Den sosiale energien er ikkje fanga i det materielle. Det fÄr meg til Ä lura pÄ om dette gjeld for sosiale kunstprosjekt generelt.
Uansett tydeleggjer dette at mykje av verdien i det konkrete prosjektet Samarbeid mellom smĂ„ og store vesen ligg nettopp i det relasjonelle og sosiale. SjĂžlv om det ĂČg er verd Ă„ dvela ved dei faktiske enkeltobjekta, i mĂ„tane dei er med og speglar verda til dei som har laga dei. For Hammonds og meg gir det meining Ă„ inkludera bĂ„de den sosiale energien som eksisterte i verket pĂ„ opningsdagen, forhandlingar vi hadde undervegs, samanlikningar av rommet verket stĂ„r i og bruken av det fĂžr og etter kunstprosjektet. Difor er ĂČg boka, for oss, ein del av verket, sidan det er desse forholda boka omhandlar: handlingane som er framfor skuggane. Teoretiske poeng Ă„ dra ut av dette, blir at dette talar for ein brei definisjon av kva komponentar som kan reknast som medskaparar i ein kunstnarisk produksjonsprosess og verksdefinisjon. Samt at det sosiale vanskeleg lar seg skilja frĂ„ det materielt-estetiske i deltakarbaserte kunstprosjekt. For, korleis stĂ„r estetisk og sosial verdi til kvarandre?