🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Intervju med dybwikdans

dybwikdans plasserer sitt uttrykk innenfor samtidsdans. Kompaniet produserer arbeider innen scenekunstfeltet, og har samarbeidet med en rekke kulturinstitusjoner i Norge, Europa og Asia. CAS har snakket med Siri Dybwik om veien fra samtidsdans pĂ„ 90-tallet til deres nyeste prosjekt — Elefantteateret — et senter for scenekunst som fokuserer pĂ„ opplevelser av hĂžy kunstnerisk kvalitet for de yngste barna. Hva rommer dette arbeidet og hvor kommer inspirasjonen fra?

dybwikdans, MÅNEmĂ„ne fra 2019, en samproduksjon med Rogaland Teater og Elin Melberg. UtĂžvere i prosjektet er Gerd Elin Aase og Nils Christian Fossdal. Foto: Morten Berentsen.
Astrid Helen Windingstad

Som dansekompani har dybwikdans lang fartstid. Kan du fortelle litt om hvorfor og hvordan det hele startet?

Siri Dybwik

dybwikdans startet i 1999 og vi har hatt en aktiv praksis siden oppstart. Det startet som et regionalt initiativ. Sandnes kulturhus var vĂ„r base og vĂ„re forestillinger ble hovedsakelig spilt i regionen. I dag arbeider dybwikdans hovedsakelig i Stavanger, men ogsĂ„ regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Det er vanskelig Ă„ se tilbake og legge vekt pĂ„ hvorfor vi startet. dybwikdans er en forlengelse av et arbeid jeg begynte i 1990 da jeg kom til Stavanger som nyutdannet dansekunstner og musikkterapeut. I utgangspunktet hadde jeg sett for meg et arbeidsliv i Oslo hvor jeg hadde mitt nettverk, sĂ„ det var tilfeldig at jeg flyttet til Stavanger. Jeg kan huske at jeg skrev over 50 brev til forskjellige institusjoner i regionen. Jeg fikk 2 svar. Det ene svaret var fra Rogaland Musikkonservatorium, nĂ„ Fakultet for utĂžvende kunstfag. Det ble min arbeidsplass og min base. Da jeg kom til Stavanger var den frie scenekunsten nĂŠrmest fravĂŠrende — det var fĂ„ utĂžvere som produserte danseforestillinger. Danserne Egon Weng og Irene Weng, som ogsĂ„ var koreografer og ballettpedagoger, drev en privat ballettskole i den gamle Hermetikkfagskolen og jeg var involvert med en utstrakt undervisningsvirksomhet. De fĂžrste Ă„rene jobbet jeg bredt med Ă„ bygge et miljĂž og formidle dansekunst pedagogisk, danserisk og koreografisk. Jeg var med Ă„ starte dansetilbudet i Stavanger kulturskole, danselinjen ved Lundehaugen videregĂ„ende skole (nĂ„ VĂ„gen videregĂ„ende skole) samt danseutdanningen ved Universitetet i Stavanger. Jeg drev ogsĂ„ Siris ballettskole i Egersund. PĂ„ slutten av 90-tallet begynte noen av de fĂžrste elevene fra danselinjen pĂ„ Lundehaugen videregĂ„ende skole Ă„ komme tilbake til Stavanger etter fullfĂžrt profesjonell utdannelse som dansere i andre byer. Det var vel det som inspirerte meg til Ă„ starte et lokalt dansekompani. Sandnes kulturhus tilbĂžd oss Ăžvingslokaler og det var jo en forutsetning for Ă„ kunne produsere store forestillinger. I den fĂžrste fasen av dybwikdans var det en fin gjeng med utĂžvere som var med, det er farlig Ă„ nevne noen fordi noen kan fĂžle seg utelatt: Eva Keilen AustbĂž, Astrid Kvassheim, Therese Markhus, Marit Sandsmark, Mari FĂžrde og Stine Kundsen var noen av ildsjelene i oppstarten av dybwikdans. I tillegg har Nils Christian Fossdal vĂŠrt komponist fra fĂžrste forestilling. Å samarbeide med musikere har vĂŠrt sentralt i vĂ„r formidling. Jeg kan huske den fĂžrste kritikken Stavanger Aftenbladet skrev om oss; at det var utrolig at et slikt lite miljĂž klarte Ă„ stable en helaftens forestilling pĂ„ beina pĂ„ hovedscenen i Sandnes kulturhus. Jeg tror hele produksjonsbudsjettet var 42 000 kroner — pĂ„gangsmotet og motivasjonen var vel stĂžrre enn forstanden. NĂ„r det gjelder hvorfor og hvordan sĂ„ kan det forklares med en kjĂŠrligheten til kunstarten og publikum, samt en nysgjerrighet for hva som venter om man bare tar sats. Vi er enormt arbeidsomme og vi kunne lagt ned kompaniet hver eneste dag siden oppstart om vi hadde hatt en annen innstilling. Men her er vi, klar for nye eventyr.

AHW

Jeg kjenner dere primÊrt for forestillinger for barn, men det er et fokus som har kommet i senere tid slik jeg har forstÄtt det. Hvordan landet dere pÄ kunstproduksjon for barn?

SD

Jeg blir mistenksom med en gang du spĂžr. Hvorfor dette kunstige skillet mellom kunsten for voksne og kunst for barn? Jeg kan ikke gi deg ett svar. Det er iallfall ikke et strategisk valg, men en naturlig vei for oss. Vi var jo orientert rundt et ungt publikum fra starten. Vi har tidligere reist land og strand rundt med DKS — Den kulturelle skolesekken. Vi har vĂŠrt i alle kommuner i Rogaland mange ganger, og pĂ„ den mĂ„ten har barn og unge egentlig alltid vĂŠrt et fokus for oss. Personlig synes jeg barn er mye mer spennende Ă„ jobbe med enn voksne mennesker. Voksne er hĂžflige og sitter i ro, mens barn lever gjennom en kroppslig tilnĂŠrming til verden. De utfordrer ofte rommet, tiden og samspillet pĂ„ en annen mĂ„te. NĂ„r man snakker om scenekunst for barn sĂ„ glemmer man ofte at barna ikke kommer alene. De kommer ofte med kunstinteresserte voksne mennesker. Det kan vĂŠre mammaer og pappaer eller andre. Det er samspillet mellom oss alle som blir det kunstneriske. Det kunstneriske oppstĂ„r i det mĂžtet der barn har mulighet til en reell pĂ„virkning. Deltakelse, interaksjon og demokratisk form er begreper som vi lener oss pĂ„. Kunstnerne alene utgjĂžr ikke verket. Verket kan gjerne forstĂ„s som en sosial hendelse. Jeg tror det er noe i dette som vi er helt oppslukt av. Det er vi ikke alene om. Mange kunstnere forholder seg til disse begrepene i dag. VĂ„rt medborgerskap starter fra fĂždsel. Man blir ikke et helt menneske seinere en gang. Vi har like stor respekt for mennesker i alle aldre. Vi undersĂžker hvordan vĂ„re kunstneriske praksiser kan forstĂ„ samspillet mellom utĂžveren i sin improvisasjon og de som oppsĂžker oss. Hvordan kan det vĂŠre plass til alle i det kunstneriske arbeidet vĂ„rt? Dette berĂžrer det asymmetriske maktforholdet mellom voksne og barn. NĂ„r vi gjennom kompaniet mĂžter en baby, sĂ„ ser vi et menneske, en medborger, vi ser ikke noen som venter pĂ„ Ă„ bli en voksen, de er her og nĂ„.

AHW

NÄr du peker pÄ begreper som deltakelse, interaksjon og demokratisk sÄ tenker jeg pÄ den franske kuratoren Nicolas Bourriauds kunstteori om relasjonell estetikk fra 90-tallet. Relasjonell kunst er en betegnelse pÄ kunst som ikke nÞdvendigvis setter det estetiske objektet i fokus, men skaper situasjoner og sosiale relasjoner. Relasjonell estetikk definerer slik ulike sosiale og interaktive deltakerbaserte kunstneriske uttrykksformer. Disse etablerte seg i lÞpet av 1990-Ärene og vi kan trekke linjer tilbake til kunstretninger som Dadaisme og Fluxus til situasjonistenes idé om improviserte vandringer og Happening. Noen sÄ det som en mÄte Ä oppnÄ politisk og psykologisk innsikt og forlÞsning. Har dette vÊrt en inspirasjon?

SD

Jeg vet ikke om inspirasjon er det riktige ordet, men Nicolas Bourriauds kunstteori om den relasjonelle estetikken dukker ofte opp i dialoger tilknyttet vĂ„r praksis. Vi kan absolutt relatere oss til dette. Interaksjon kan jo vĂŠre sĂ„ mangt. Alt i spennet fra en styrt og kontrollert invitasjon fra en utĂžver, til en utĂžver som er i rommet med et barn som har reel innflytelse pĂ„ utĂžveren. VĂ„re prosjekt befinner seg over hele dette spennet. Vi liker Ă„ si at de kunstneriske arbeidene er en sosial og kunstnerisk hendelse, og at det er nĂ„r det skapes plass til alle at vi opplever at vi har lykkes. Alle i dette tilfellet er smĂ„ og store kropper — i en samstemthet. Uavhengig av det enkelte prosjekts identitet og formidlingsform er vi opptatt av hvordan den enkelte kroppen beveger seg; hvordan kroppen beveger seg i rommet, hvordan kroppen setter andre kropper i bevegelse, hvordan de beveger seg sammen og pĂ„virker sansene til de som er involvert. Det er i disse prosessene vi sĂžker utĂžverkunnskap, improvisasjonskunnskap og virkemidlenes komplekse samspill. NĂ„r vi gĂ„r med de bevegelsene som finner sted i mĂžtet med publikum har vi en forstĂ„else av deltakelsen som et kunstnerisk uttrykk i en demokratisk form. Vi er interessert i Ă„ undersĂžke deltakelsen, interaksjon og den demokratiske formen der barna, som medaktĂžrer, har mulighet til Ă„ pĂ„virke vilkĂ„rene for deltakelse i en stĂžrre grad. Å ha det kroppslige som utgangspunkt for en undersĂžkelse av koreografibegrepet er forankret i biologi, det sosiale og kulturelle, og er sĂ„nn sett mettet med mening fĂžr vi beveger oss ut i en kunstnerisk prosess og fĂžr vi beveger oss sammen med barn. Det har vĂŠrt et paradigmeskifte med hensyn til hvordan vi i dag opplever barnet som et subjekt og ikke et objekt som skal formes og pĂ„virkes. Ny forstĂ„else av hva barn og barndom er, har ogsĂ„ hatt stor pĂ„virkning i feltet scenekunst for de aller yngste. I trĂ„d med vĂ„r erfaring ser vi barnet som et kroppssubjekt i den koreografiske prosessen. I de fleste av arbeidene vĂ„re er barnet bĂ„de publikum og medaktĂžr, som gir oss impulser til hvordan vi beveger oss. Det er ogsĂ„ denne impulsive kroppsligheten som er i verden, her og nĂ„, som gir oss en mulighet til Ă„ vĂŠre kropp i stedet for Ă„ representere noe gjennom kroppen. I koreografiske arbeider med barn som publikum og medaktĂžrer blander kroppene seg med hverandre i rom og i mellomrom. Dette forstĂ„r vi som meningsfylte forhandlinger der det forberedte kunstneriske verket er i konstant bevegelse. Det er i Ăžyeblikket av forhandlinger mellom stor og liten kropp, og mellom virkemidler og voksen og barn pĂ„ scenegulvet, at kunstnerskapet fĂ„r substans. SkjĂžrheten i disse Ăžyeblikkene fremstĂ„r som avgjĂžrende i det kunstneriske arbeidet. Det Ă„ lete etter disse sammenvevde Ăžyeblikkene danner grunnlaget for koreografisk tenkning og praksis i videre arbeid.

dybwikdans, Barn i Hagen, 2021. UtĂžvere: Cesilie Kverneland, Nils Christian Fossdal og Gerd Elin Aase. Foto: Morten Berentsen.
dybwikdans, Barn i Hagen, 2021. UtĂžvere: Cesilie Kverneland, Nils Christian Fossdal og Gerd Elin Aase. Foto: Morten Berentsen.
dybwikdans, Barn i Hagen, 2021. UtĂžvere: Cesilie Kverneland, Nils Christian Fossdal og Gerd Elin Aase. Foto: Morten Berentsen.
dybwikdans, Barn i Hagen, 2021. UtĂžvere: Cesilie Kverneland, Nils Christian Fossdal og Gerd Elin Aase. Foto: Morten Berentsen.
dybwikdans, Barn i Hagen, 2021. UtĂžvere: Cesilie Kverneland, Nils Christian Fossdal og Gerd Elin Aase. Foto: Morten Berentsen.
1 / 5

I vĂ„r praksis leker vi oss i spennet mellom en lukket og en Ă„pen verksform. Å utforske et kunstnerisk arbeid som en sosial hendelse der smĂ„ barn er involvert erfarer vi som risikofylt og samtidig meningsfylt. Vi er interessert i kunstneriske arbeid som tĂ„ler denne risikoen, og ikke minst ivaretar risikoen. I praksis handler dette om en dramaturgi som Ă„pner opp for en mangfoldig deltakelse som vi ikke styrer. I disse forestillingene inviterer vi de besĂžkende selv til Ă„ ta initiativ til Ă„ delta inn i verket. Vi Ă„pner opp rommet slik at ogsĂ„ det Ă„ vĂŠre sammen fĂ„r betydning. Publikum inviteres til deltakelse i form av fri improvisasjon. Et eksempel er det stedsspesifikke kunstprosjektet vĂ„rt «Barn i Hagen» som foregĂ„r i private hager i Stavanger. «Barn i Hagen» er inspirert av posthumanistisk filosofi, en retning som oppfatter barnet som av- og i verden. Kjernen i det kunstneriske prosjektet er Ă„ ta utgangspunkt i det som oppstĂ„r i mĂžtet mellom barn, familier, utĂžvere, natur, gjenstander, vĂŠr, temperatur, lys og lyder — alt spiller pĂ„ lag og skal ha betydning. Det morsomme, interessante, vanskelige, umulige og samtidig mulige er Ă„ finne balansen mellom det som er forberedt kunstnerisk praksis og det som oppstĂ„r nĂ„r vi Ă„pner opp for en deltakerorientert praksis. Vi erfarer at en vektlegging av det relasjonelle krever en kroppslig oppmerksomhet hos utĂžverne — en interesse for det gjentagende og samstemte i det kroppslige materialet, og en innrettet fysisk oppmerksomhet. Vi tenker pĂ„ dette som affektinntoning eller empati.

AHW

I forlengelse av forrige spÞrsmÄl sÄ lurer jeg pÄ om denne formen for scenekunst som dybwikdans representerer kan utfordre det asymmetriske maktforholdet mellom barn og voksen ved at publikum blir en del av den skapende prosessen pÄ lik linje med utÞveren slik du beskriver, og at denne formen for sosial interaksjon kan hjelpe barn (og voksen) til Ä forstÄ hvordan man skaper relasjoner, sosiale aktiviteter og hvordan man deltar i et samfunn?

SD

En baby er en medborger, like viktig som deg og meg, like viktig som de menneskene som har stor makt i et samfunn. Hvordan skal vi forholde oss til dette uten Ă„ bli uansvarlige voksne? Et barn trenger jo ogsĂ„ at vi tar mange avgjĂžrelser pĂ„ vegne av dem. Om en ser pĂ„ en kunstnerisk hendelse som et minisamfunn der vi tillater at de aller yngste barna til enhver tid Ă„ delta, ta gulvet, vĂŠre subjektet, sĂ„ kan dette vĂŠre en eksemplifisering pĂ„ hvordan vi kan stole pĂ„ de aller yngste, og la de slippe til. SĂ„ er det jo ikke sĂ„ enkelt — det kunstneriske arbeidet er laget av oss, vi tok initiativet, vi plasserte fĂžrst de voksne kroppene i den kunstneriske intensjonen og allerede der er det en asymmetri. NĂ„r det er sagt, sĂ„ er det en politisk handling Ă„ omgĂ„s de aller yngste pĂ„ denne mĂ„ten. Det er et eksempel pĂ„ hvordan vi forholder oss til barn, hvordan vi er kroppslig til stede og hvordan vi ser pĂ„ barn som kompetente medspillere med mulighet for Ă„ inngĂ„ i komplekse samspill. dybwikdans vil utforske og forstĂ„ mer av interaksjonen, deltakelsen og den demokratiske formen i relasjon til vĂ„rt kunstneriske arbeid. Hvordan kan barn ha reel innflytelse, ikke bare en kontrollert innflytelse. Hva krever det av utĂžverne? Uten Ă„ gĂ„ for langt inn i dette sĂ„ handler dette ofte om utĂžverens kunnskap om barn, kunsten og om improvisasjon.

Mye av det jeg nevner her handler til en viss grad om rammer for en hendelse, om vi skal ta de aller yngste pĂ„ alvor sĂ„ handler jo dette ogsĂ„ i stor grad om Ă„ ikke undervurdere dem med hensyn til innhold og tematikk. Hva kan et barn pĂ„ 3 Ă„r tĂ„le? Hva interesserer det? Her er det ingen grenser, men kunnskap om barn spiller ogsĂ„ en rolle — det handler om hvordan man vil snakke om tabuer, fĂžlelser og annet. Vi er ikke radikale med hensyn til innhold, men vĂ„r forestilling «Prinsessen pĂ„ erten» er et eksempel pĂ„ hvordan vi gjennom lek og et tradisjonelt utgangspunkt kan formidle noe om kjĂžnn og kjĂžnnsroller. I dette arbeidet har dybwikdans vĂŠrt opptatt av Ă„ fremstille en prinsesse omvendt av en tradisjonell eventyrprinsesse fremstilling. I vĂ„r versjon er prinsessen, sterk, rar, humoristisk og hĂžylytt. Forestillingen har vĂŠrt gjenstand for kjĂžnnsforskning av fĂžrsteamanuensis Aud Torill Meland ved Universitetet i Stavanger, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Institutt for barnehagelĂŠrerutdanning. Hun har skrevet artikkelen «Challenging gender stereotypes through a transformation of a fairy tale». Prinsessen pĂ„ erten hadde premiere i 2016 og har siden spilt i Norge, Europa og Asia. I 2022 skal forestillingen en mĂ„ned til Japan.

AHW

«MÅNEmĂ„ne» er et av de prosjektene jeg kjenner til som dere har gjennomfĂžrt i den senere tid. Kan du fortelle om den? Er det andre forestillinger dere vil lĂžfte frem som speiler arbeidet til dybwikdans?

SD

Hvert arbeid har sin kvalitet, og hvert arbeid mĂžter publikum pĂ„ forskjellige mĂ„ter. Da koronapandemien var et faktum sto vi foran vĂ„rt viktigste Ă„r med forestillinger som skulle spilles i Norge, Europa, Asia og i Carnegie Hall i New York. NĂ„ ble det ikke slik, men vi hĂ„per jo at vi snart er tilbake der vi var med 5 forskjellige forestillinger i repertoar samtidig. «MÅNEmĂ„ne» har vi ikke hatt anledning til Ă„ spille sĂ„ mange ganger pĂ„ grunn av koronapandemien, kanskje kun 60 forestillinger. Jeg nevner dette fordi vĂ„re arbeider er i en evig utvikling og det er i de mange mĂžtene med publikum at vi videreutvikler det kunstneriske. Jakten pĂ„ de gylne Ăžyeblikkene foregĂ„r kontinuerlig i prosessen og mĂžtet med publikum. «MÅNEmĂ„ne» er en samproduksjon med Rogaland Teater, og kunstneren Elin Melberg. Hun har bidratt med et tekstilverk «MĂ„ne» som er helt sentral i produksjonens sanselige univers og det betyr mye for oss. Hvert sting, hver perle i den mĂ„nen er sydd med kjĂŠrlighet og respekt for de smĂ„ som entrer dette rommet. Kunstnerisk er den utfordrende fordi vi prĂžver Ă„ legge til rette for bĂ„de en vokal og en kroppslig interaksjon hvor vi vever ungenes innspill inn i vĂ„r fremfĂžrelse. UtĂžveren har mange oppgaver som skal lĂžses i fremfĂžrelsesĂžyeblikket og det er kanskje noe som gjĂžr denne forestillingen bĂ„de krevende og moro.

«MÅNEmĂ„ne» er en forlengelse av «Lulla» som var et bestillingsverk til Dansens Hus i Oslo og deres prosjekt STOR kunst for smĂ„ barn. Kort fortalt handler det om vuggesangtradisjonen og en kommunikativ musikalitet der selv de yngste barna kan inngĂ„ i komplekse samspill med oss. Det er vilt spennende. Tanken bak? — jeg tror bare jeg kikket opp pĂ„ mĂ„nen og sĂ„ kom tittelen. Jeg stoler pĂ„ disse Ăžyeblikkene hvor det ramler ned hva neste forestilling skal vĂŠre. Etter det er det ofte 18 mĂ„neder med research frem til vi mĂžter publikum. Jeg gleder meg til Ă„ spille den forestillingen igjen. De gangene vi makter Ă„ tilrettelegge for interaktive Ăžyeblikk og en samstemthet — da stĂ„r verden stille. NĂ„r Elin Melberg sin mĂ„ne svever fritt i rommet og vi toner oss inn pĂ„ hverandre — det kunne ikke vĂŠrt bedre.

dybwikdans, stillbilde fra Den stygge andungen, 2008. Et bestillingsverk til RAS i forbindelse med at Stavanger var europeisk kulturby. Foto: Morten Berentsen.
dybwikdans, stillbilde fra Den stygge andungen, 2008. Et bestillingsverk til RAS i forbindelse med at Stavanger var europeisk kulturby. Foto: Morten Berentsen.
dybwikdans, stillbilde fra Den stygge andungen, 2008. Et bestillingsverk til RAS i forbindelse med at Stavanger var europeisk kulturby. Foto: Morten Berentsen.
1 / 3

Vi er veldig glad i mange av vĂ„re forestillinger. Hver eneste av dem speiler en prosess med fine mennesker, meningsutveksling og til sist det verket som mĂžter publikum. Arbeidene vĂ„re lever i mange Ă„r. Et av vĂ„re viktigste arbeid «Den stygge andungen» var et bestillingsverk til RAS — Regional Arena for Samtidsdans i 2008 i forbindelse med at Stavanger var europeisk kulturby. Det var en transformerende prosess og siden premiere har vi spilt vel 1000 forestillinger. «Den stygge andungen» skal opp i en ny versjon i forbindelse med et samarbeid med det portugisiske dansekompaniet Dançando com a Diferença.

AHW

dybwikdans tilbyr kunst- og kultur for de minste barna med hĂžy internasjonal kvalitet og jobber nĂ„ med Ă„pningen av et eget teater for barn i alderen 0-5 Ă„r — Elefantteateret. Kan du fortelle om dette prosjektet?

SD

Det er bare noen fĂ„ uker til vi Ă„pner Elefantteateret som er et senter for scenekunst, musikalsk kommunikasjon og filosofisk tenkning. Kunstneriske opplevelser av hĂžy kvalitet skal ta plass pĂ„ scenen. Organiserte debatter i vĂ„r regi skal vĂŠre med Ă„ utvikle denne type scenekunst, men ogsĂ„ utvikle forstĂ„elsen av hva de yngstes barnas medborgerskap er og hva som kreves av oss voksne og samfunnet for Ă„ bygge ned maktstrukturer. Vi har jo ikke disse svarene, men vi Ăžnsker Ă„ bli klokere. Elefantteateret er jo en helt vill idĂ©. Jeg vĂ„kner noen ganger og tenker: hva har vi satt i gang? NĂ„r jeg sĂ„ stĂ„r opp sĂ„ er jeg 100 % sikker pĂ„ at dette skal vi gjĂžre og dette skal vi fĂ„ til. Det er kanskje en like vill idĂ© som Ă„ starte et samtidsdanskompani i Stavanger pĂ„ 90-tallet. Forskjellen er at vi har en helt annen erfaring nĂ„, fra bĂ„de livet og fra kunsten. Vi har turnert til mange store scenehus i verden, og vi har laget mange kunstneriske arbeider. NĂ„ lander vi i Elefantteateret. Ikke lande pĂ„ den mĂ„ten at vi er ferdige med de store visjonene, men vi vil skape kunstneriske verdier i Stavanger. Elefantteateret skal tilby kunstnerisk opplevelse i ĂžyenhĂžyde. Hele programmeringen skal ha de yngste barna i fokus. Vi har et stort nasjonalt og internasjonalt nettverk og stedet skal fylles med forestillinger, konserter og andre kunstneriske formidlingsaktiviteter. FĂ„r vi det som vi vil sĂ„ har vi i lĂžpet av fĂ„ Ă„r et daglig tilbud til barnefamilier. Alle er velkomne, en eller flere ganger. Elefantteateret blir ogsĂ„ en arbeidsplass for kunstnere som er tilknyttet dybwikdans. Kunstnerisk- og daglig ledelse er Nils Christian Fossdal, og Gerd Elin Aase er produsent. Vi tror at kombinasjonen av Ă„ vĂŠre i den byen vi elsker og samtidig ha mulighet til Ă„ turnere blir fantastisk. Vi gleder oss ogsĂ„ til Ă„ spille flere av vĂ„re forestillinger i egen by. I arbeidet med Elefanteateret er vi inspirert av scenehus over hele verden. Her kunne vi nevnt mange, men vi vil spesielt nevne Unga Klara i Stockholm, The ARK i Dublin, The A.S.K — Art Space for Kids i Shanghai og The Artground i Singapore. Elefantteateret skal tilby opplevelse til barnefamilier, men ogsĂ„ vĂŠre et sted med et bredt scenekunstfaglig utvalg. Vi mĂ„ bruke vĂ„r erfaring til noe og vi gleder oss til Ă„ Ă„pne dĂžrene for unge kunstnere som vil bruke lokalet eller sĂžke veiledning hos oss. Lokalet er ogsĂ„ Ă„pent for andre typer utrykk og publikum som vil bidra til det kunstneriske felleskapet i byen. VĂ„re scenekunstfaglige tiltak vil vĂŠre orientert rundt en demokratisk form, deltakelse, interaktivitet og medborgerskap. Alt det jeg har gitt uttrykk for i dette intervjuet skal ta plass i Elefantteateret. Vi hadde ikke trengt Ă„ ta pĂ„ oss mer arbeid, vi trenger ikke applaus eller oppmerksomhet, men dette er et samfunnsoppdrag. Det er en kunstnerisk drĂžm, og et politisk arbeid. Om vi skal lykkes med Elefantteateret, sĂ„ mĂ„ vi klare Ă„ vĂŠre et sted hvor undringen er stor og hvor det er plass til ALLE — uavhengig av status og samfunnsposisjon. Vi har tatt pĂ„ oss et stort ansvar og gleder oss til Ă„ ta fatt pĂ„ dette sammen med alle som Ăžnsker Ă„ inngĂ„ i denne samtalen, ikke minst ungene. Jeg vil til slutt nevne at Elefant Workspace i Erfjordgata som ligger i samme lokalet som Elefanteateret er en fantastisk plass. De har inspirert oss til Ă„ starte Elefantteateret og vi er en del av et kunstnerfelleskap med dyktige og rause kunstnere.

dybwikdans ble startet av Siri Dybwik i 1999. Dette kom som en naturlig forlengelse av et aktivt koreografisk virke som dansekunstner i Stavanger siden 1990. Siden den gang har dybwikdans hatt en kontinuerlig produksjon av arbeider innen scenekunstfeltet, og kompaniet har samarbeidet med en rekke kulturinstitusjoner i Norge, Europa og Asia. Kompaniet eies og drives av Siri Dybwik og Nils Christian Fossdal.

dybwikdans plasserer sitt uttrykk innenfor samtidsdansen. Kompaniet streber etter Ă„ reflektere de skiftninger som er i samfunnet og i kunstfeltet, og arbeider innenfor en empatisk og sosial kunstnerisk praksis.

dybwikdans har i de siste Ă„rene vĂŠrt spesielt dedikert til kunstneriske arbeider for barn, og har en klar mĂ„lsetning om Ă„ skape kunstneriske hendelser av ypperste kvalitet for de minste. Dette reflekteres i kompaniets siste produksjoner, Lulla og MÅNEmĂ„ne, for barn i alderen 0-18 mĂ„neder, Prinsessen pĂ„ erten og RARERE, for barn 3-5 Ă„r, Toddlernes rom, for barn mellom 0 og 36 mĂ„neder. Kompaniet har ogsĂ„ arbeidet mye med formidling i regi av Den kulturelle skolesekken. De siste 5 Ă„rene har internasjonale festivaler og institusjoner vist en stor interesse for kompaniets forestillinger, og i dag fordeler kompaniet sin tid hovedsaklig mellom kunstnerisk formidling i Norge, Europa og Asia. I 2021 er kompaniet pĂ„ vei til sin fĂžrste turnĂ© til USA, nĂŠrmere bestemt Carnegie Hall i New York.