Utstillingsrommet i det nye fjøset på Hå, hvor det åpne, luftige jærlandskapet flyter utenfor vinduene, er helt riktig sted for Urdals prosjekt. Det virker som om rommet nettopp puster, og verkene er lekkert og luftig montert. Gjennom lydverket som akkompagnerer utstillingen, komponert av Arne Hiorth i samarbeid med Urdal, høres det tidvis ut som vi befinner oss under vann. Kanskje i fostervannet, hvor hikkingens viljeløse inn- og utpust ikke differensierer mellom væske og luft. Når jeg ser ut på bølgene er det ikke tvil om at også havet bruser med en ånderettslig rytme. Det er en rent meditativ opplevelse å være i Urdals utstillingsrom.
Det nesten åtte minutter lange videoverket PULS er et naturlig startpunkt for besøkende. Videoen viser blader som klamrer seg fast til treet sitt i sterk vind, filmet fra bakken i menneskelig siktlinje og akkompagnert av våre soniske liv; fragmenterte stemmer og lyder fra trafikk høres over bladenes raslende sang. Filmen minner meg om et intervju med Elicura Chihualiaf, en poet fra Mapuche-folket i Chile. Alle trær snakker, sier han, bare se på hvordan de beveger seg. Hver har sin karakter, sin samtale med vinden. Urdal snakker også med naturen rundt seg, og inviterer oss til å høre på hva bladene vil si.
Situasjonen med foto av morkake i 30 x 45 cm format, som er montert i samme ende av rommet som videoen, opplever jeg som noe repeterende og derfor litt vanskelig å engasjere seg i. Men det er selvsagt besnærende å kunne betrakte det eneste organet som menneskekroppen gror frem og støter ut så tett på. Hvem kan med hånden på hjertet si at de virkelig har studert en morkake før? Ofte forsvinner dette underverket i overrumplingen av barnet som følger med. De jeg selv har grodd frem eksisterer bare som bløte minner av rød masse som holdes opp foran meg.