Et hovedverk i utstillingen er to-kanals videoverket Jærtegn/Augury, plassert i det som kan kalles kunstsenterets videorom. Kjersti Sundland bestilte i 2021 en undersøkelse av Sofienbergparken i Oslo ved hjelp av georadar. Det er bildene som dannes av georadaren som vises i videoinstallasjon, sidestilt med sitater fra tre stemmer som har lest og tolket området.. Området er ladet, for i Sofienbergparken ligger 60.000 mennesker begravet. Sofienberg gravlund, i bruk fra 1858 til 1931, er i dag et populært parkområde for Oslos innbyggere, til tross for at værforhold og tele noen ganger kan presse opp beinrester fra levningene som ligger under bakken. I videoen er det en arkeolog som forklarer data fra georadaren, en kunstner som formidler sin unike persepsjon av området, og en klarsynt har ved hjelp av sitt tredje øye betraktet området fra luften. Sammenlagt blir sitatene fra de tre en tekst som uttrykker ulike former for persepsjon, syn og tolkning. Dette verket setter på et vis premisset for utstillingen; en symbiose av forskning, empiriske undersøkelser, sanselige opplevelser og det overnaturlige.
Den estetiske behandlingen av forskningen som ligger til grunn for kunstverkene i utstillingen er veldig godt gjennomført. Kunsten er kanskje ikke en form et flertall av forskere griper til for å presentere sitt forskningsmateriale. Men, temaene og forskningsgrunnlaget til utstillingen vinner frem i dette formatet, mer enn de ville gjort som ord på papir i akademiske og medisinske tidsskrifter i dag. Når materialet i seg selv er såpass ladet, så tynget ned av formuleringer som “overnaturlig” og “diskreditert forskning”, er det kunsten og de sanselige erfaringene den kan tilby, en utrolig god ramme å presentere det i. Når jeg forlater utstillingen vil jeg ha mer, og heldigvis kan publikum ta med seg publikasjonen “Concepts of O”. I den finnes fotodokumentasjon fra forskningsprosjektet som foregikk i perioden 2016-2020, akkompagnert av et poetisk tekstarbeid. Det er en tykk lefse, men for dem som har latt seg fascinere av utstillingens sanselige erfaringer er den et velkomment tilskudd.
Marie Midttun Skretting (f.1996) har bakgrunn som kunstformidler med BA i estetiske studier fra Universitetet i Oslo. I dag jobber hun som museumspedagog ved Stavanger Kunstmuseum, i tillegg til å frilanse som kunstformidler, -skribent og -produsent. Skretting er styreleder i Studio17, og medskaper og kunstnerisk ansvarlig for initiativet Hot House.