Kalebassen som beholder er et symbol jeg begynte å jobbe med under forberedelsene til denne utstillingen. Kunstverket «The thirst in our hearts we came to pour», er en rund ramme i aluminium som henger i taket. Rundt hele rammen er det festet amuletter i smykkekjeder av forgylt aluminium. De små anhengene har formene til kalebasser, peanøtter, palmenøtter og kakaobønner, støpt i petroleumsvoks. Peanøtter, palmenøtter og kakaobønner var de tre største eksportvarene i Nigeria før oljen ble oppdaget. Jeg har jobbet med disse tre materialene i mange år, og de har fått en høy symbolsk verdi i kunstnerskapet mitt ettersom det er elementer jeg har tett på meg i hverdagen. Det var en venninne fra København som reintroduserte meg til kalebassen som form. Etter en reise hun gjorde gjennom store deler av Afrika, hadde hun en kjole og en kalebass med til meg som gave. Etter at jeg flyttet et par ganger endte den opp i studioet mitt. Kalebassen er et objekt jeg har hatt rundt meg i oppveksten, men ikke vært spesielt bevisst på. Min mor har flere kalebasser stående fremme, og jeg har hatt noen hjemme hos meg selv uten å tenke noe særlig over den. En dag jeg satt i studio å studerte formen fikk jeg en aha-opplevelse — det gikk opp for meg hvor bra formen egentlig er. Jeg fikk mange assosiasjoner og jeg så for meg at jeg kunne tre inn i formen og reise til andre dimensjoner. En annen måte jeg ser kalebassen på er som en beholder. Det synes jeg er spesielt interessant i forhold til den patriarkalske teorien om at det første menneskelagde verktøyet var et fallosformet objekt — et våpen. Jeg opplever at det er basert på en antagelse om at mennesker alltid har likt å angripe hverandre. Jeg kan ta et eksempel: «2001: A Space Odyssey», fra 1968. Filmen reproduserer fortellingen om vold mellom ur-menneskene, omringet av fallossymboler som våpen og romskip. Det finnes flere teorier om de første teknologiske verktøyene, og de er nettopp det: teorier. Det finnes ikke vitenskapelig belegg for dem som jeg har lest, men de blir formidlet som sannheter. Jeg begynte å lese en tekst av den amerikanske forfatteren Ursula K. Le Guin, The Carrier Bag Theory of Fiction, som tar opp denne problemstillingen. Hun foreslår en teori om at det første teknologiske verktøyet var en beholder, noe man brukte til å ta med seg ting i og at den har en vulvaform, i motsetning til fallossymbolet. Denne teorien gir meg håp for menneskeheten, at det finnes en eksistens før mennesker ble så opphengt i ideen om eierskap, at tidligere samfunn var basert på helt andre verdier som bryter med forestillingen om mennesket som villmenn, som gikk rundt å slo løs på hverandre. Det har vært en fin prosess for meg å lese om denne forestillingen, og forstå at gjeldene teorier kan utfordres. Det er like sannsynlig at de første verktøyene var «carrier bags» eller beholdere som ble brukt til frakt og sanking. Symbolsk, i forhold til konsepter om vandring og diaspora, transformasjon og kjærlighet, er kalebassen en beholder for ideene som oppstår i utveksling med andre skapninger og landskap. Beholderen lar oss ta med disse gjennom livet. I denne utstillingen fungerer kalebassen som en beholder for historiene, minnene og tankene som blir uttrykt i videoverket «Carry Your Home». I videoverket møter vi flere mennesker som er berørt av olje i en eller annen form. De deler sine fortellinger og tanker om reise, transformasjon og om fremtiden. Nettopp fordi kalebassene i utstillingen er støpt i petroleumsvoks, peker objektene mot en ny fremtid også for materialet de er laget av, nemlig olje. På denne måten er bruken av petroleum for å fremstille beholderen, et “forslag” til en ny måte å tenke om industri og teknologi. I motsetning til kalebassen som fanger opp historier og minner, også fra publikumet i utstillingen her på Rogaland Kunstsenter, er amulettene noe som utstråler energi. Amulettene er laget med veldig mye kjærlighet, jeg bruker mye tid på å støpe dem. Venner, bekjente og familie kommer ofte innom studioet mitt underveis i prosessen. En venn fortalte meg at barnet deres hadde sett amulettene og spurt om hen kunne få noen. Jeg ble fortalt i ettertid at barnet slet med separasjonsangst, men at det hadde hjulpet veldig å ha med seg amulettene. Barnet hadde opplevd at den skapte trygghet når hen var borte fra foreldrene. Jeg har også hatt dem med inn i skogen og jobbet med dem der. Da prøver jeg å kanalisere den kjærligheten jeg kjenner fra skogen inn i dem, og de er på den måten objekter som skal utstråle beskyttelse og varme. Som hele denne utstillingen, er de laget med et kjærlig utgangspunkt.