Kalebassen som beholder er et symbol jeg begynte Ă„ jobbe med under forberedelsene til denne utstillingen. Kunstverket «The thirst in our hearts we came to pour», er en rund ramme i aluminium som henger i taket. Rundt hele rammen er det festet amuletter i smykkekjeder av forgylt aluminium. De smĂ„ anhengene har formene til kalebasser, peanĂžtter, palmenĂžtter og kakaobĂžnner, stĂžpt i petroleumsvoks. PeanĂžtter, palmenĂžtter og kakaobĂžnner var de tre stĂžrste eksportvarene i Nigeria fĂžr oljen ble oppdaget. Jeg har jobbet med disse tre materialene i mange Ă„r, og de har fĂ„tt en hĂžy symbolsk verdi i kunstnerskapet mitt ettersom det er elementer jeg har tett pĂ„ meg i hverdagen. Det var en venninne fra KĂžbenhavn som reintroduserte meg til kalebassen som form. Etter en reise hun gjorde gjennom store deler av Afrika, hadde hun en kjole og en kalebass med til meg som gave. Etter at jeg flyttet et par ganger endte den opp i studioet mitt. Kalebassen er et objekt jeg har hatt rundt meg i oppveksten, men ikke vĂŠrt spesielt bevisst pĂ„. Min mor har flere kalebasser stĂ„ende fremme, og jeg har hatt noen hjemme hos meg selv uten Ă„ tenke noe sĂŠrlig over den. En dag jeg satt i studio Ă„ studerte formen fikk jeg en aha-opplevelse â det gikk opp for meg hvor bra formen egentlig er. Jeg fikk mange assosiasjoner og jeg sĂ„ for meg at jeg kunne tre inn i formen og reise til andre dimensjoner. En annen mĂ„te jeg ser kalebassen pĂ„ er som en beholder. Det synes jeg er spesielt interessant i forhold til den patriarkalske teorien om at det fĂžrste menneskelagde verktĂžyet var et fallosformet objekt â et vĂ„pen. Jeg opplever at det er basert pĂ„ en antagelse om at mennesker alltid har likt Ă„ angripe hverandre. Jeg kan ta et eksempel: «2001: A Space Odyssey», fra 1968. Filmen reproduserer fortellingen om vold mellom ur-menneskene, omringet av fallossymboler som vĂ„pen og romskip. Det finnes flere teorier om de fĂžrste teknologiske verktĂžyene, og de er nettopp det: teorier. Det finnes ikke vitenskapelig belegg for dem som jeg har lest, men de blir formidlet som sannheter. Jeg begynte Ă„ lese en tekst av den amerikanske forfatteren Ursula K. Le Guin, The Carrier Bag Theory of Fiction, som tar opp denne problemstillingen. Hun foreslĂ„r en teori om at det fĂžrste teknologiske verktĂžyet var en beholder, noe man brukte til Ă„ ta med seg ting i og at den har en vulvaform, i motsetning til fallossymbolet. Denne teorien gir meg hĂ„p for menneskeheten, at det finnes en eksistens fĂžr mennesker ble sĂ„ opphengt i ideen om eierskap, at tidligere samfunn var basert pĂ„ helt andre verdier som bryter med forestillingen om mennesket som villmenn, som gikk rundt Ă„ slo lĂžs pĂ„ hverandre. Det har vĂŠrt en fin prosess for meg Ă„ lese om denne forestillingen, og forstĂ„ at gjeldene teorier kan utfordres. Det er like sannsynlig at de fĂžrste verktĂžyene var «carrier bags» eller beholdere som ble brukt til frakt og sanking. Symbolsk, i forhold til konsepter om vandring og diaspora, transformasjon og kjĂŠrlighet, er kalebassen en beholder for ideene som oppstĂ„r i utveksling med andre skapninger og landskap. Beholderen lar oss ta med disse gjennom livet. I denne utstillingen fungerer kalebassen som en beholder for historiene, minnene og tankene som blir uttrykt i videoverket «Carry Your Home». I videoverket mĂžter vi flere mennesker som er berĂžrt av olje i en eller annen form. De deler sine fortellinger og tanker om reise, transformasjon og om fremtiden. Nettopp fordi kalebassene i utstillingen er stĂžpt i petroleumsvoks, peker objektene mot en ny fremtid ogsĂ„ for materialet de er laget av, nemlig olje. PĂ„ denne mĂ„ten er bruken av petroleum for Ă„ fremstille beholderen, et âforslagâ til en ny mĂ„te Ă„ tenke om industri og teknologi. I motsetning til kalebassen som fanger opp historier og minner, ogsĂ„ fra publikumet i utstillingen her pĂ„ Rogaland Kunstsenter, er amulettene noe som utstrĂ„ler energi. Amulettene er laget med veldig mye kjĂŠrlighet, jeg bruker mye tid pĂ„ Ă„ stĂžpe dem. Venner, bekjente og familie kommer ofte innom studioet mitt underveis i prosessen. En venn fortalte meg at barnet deres hadde sett amulettene og spurt om hen kunne fĂ„ noen. Jeg ble fortalt i ettertid at barnet slet med separasjonsangst, men at det hadde hjulpet veldig Ă„ ha med seg amulettene. Barnet hadde opplevd at den skapte trygghet nĂ„r hen var borte fra foreldrene. Jeg har ogsĂ„ hatt dem med inn i skogen og jobbet med dem der. Da prĂžver jeg Ă„ kanalisere den kjĂŠrligheten jeg kjenner fra skogen inn i dem, og de er pĂ„ den mĂ„ten objekter som skal utstrĂ„le beskyttelse og varme. Som hele denne utstillingen, er de laget med et kjĂŠrlig utgangspunkt.