🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Intervju med Linda Lamignan

Marie Midttun Skretting har intervjuet Linda Lamignan om hens soloutstilling «those who do not travel never arrive: Carry Your Home» pĂ„ Rogaland Kunstsenter. Linda Lamignan er en kunstner fra Sandnes som er basert i KĂžbenhavn. Hen snakker her om kunstnertilvĂŠrelsen — veien dit, utenforskap og kjĂŠrligheten i deres kunstpraksis.

Linda Lamigana, Carry Your Home, 2021. Sjermbilde med tilatelse fra kunstneren.

Jeg mĂžter Linda Lamignan pĂ„ Rogaland Kunstsenter dagen etter Ă„pningen av utstillingen «those who do not travel never arrive: Carry Your Home». Det er en smilende Linda som mĂžter meg, og vi tar plass inne i selve utstillingsrommet. Hen setter seg avslappet i vinduskarmen. Det er tydelig at vi er i et rom som har blitt kjent og kjĂŠrt for hen. Linda Lamignan bruker de/dem/hen som personlige pronomen, og snakker med en blanding av norsk og engelske uttrykk. Innledningsvis prater vi lĂžst om fordeler og ulemper med smĂ„ kunstmiljĂžer, om Ă„ bli innkjĂžpt av stĂžrre kunstinstitusjoner, og de ekstravagante shoppingturene dette kan utlĂžse. Som Linda selv beskriver det: «I don’t live a luxurious life, but I have luxury in my life».

Marie M Skretting

NĂ„ sitter vi inne i soloutstillingen din «those who do not travel never arrive: Carry Your Home», pĂ„ Rogaland kunstsenter. Jeg har kjent til deg og ditt kunstnerskap i omtrent ett Ă„r nĂ„ etter at du deltok pĂ„ arrangementet Hot House pĂ„ RIMI/IMIR Scenekunst. Jeg har inntrykk av at din identitet og ditt liv fĂ„r stor plass i din kunstneriske praksis generelt, og i denne utstillingen spesielt. Kan du fortelle litt om din bakgrunnen og hvorfor du begynte pĂ„ Kunstskolen i Stavanger (den gang Kunstskolen i Rogaland) — det var i 2008, stemmer ikke det?

Linda Lamignan

Hvis det stĂ„r pĂ„ CV’en min sĂ„ stemmer nok det, sier hen leende.

Jeg bekrefter at det stemmer — jeg har Lindas CV fremfor meg i en av de 13 fanene som er Ă„pne i nettleseren min.

MMS

Kunne du fortalt litt om hvorfor du sÞkte deg inn pÄ kunstskolen?

LL

PÄ den tiden var jeg nok ganske deprimert uten at jeg visste det selv. Jeg kom ikke inn pÄ videregÄende skole det tredje Äret, og tok derfor et friÄr. Jeg lÊrte meg Ä surfe og spilte mye Playstation. Etter ett Är med surfing og spilling tenkte jeg at jeg kanskje burde gjÞre noe med livet mitt. Jeg har bakgrunn fra graffiti, og var veldig «into that» den gangen. Jeg «cringer» litt nÄr jeg tenker tilbake pÄ de arbeidene, legger Linda til lattermildt.

Linda forteller at hen kjente godt til Kunstskolen i Stavanger gjennom broren David Lamignan Larsen som hadde studert der tidligere, og hÞsten 2008 var det noen ledige plasser pÄ skolen.

MMS

Hva var ditt forhold til kunst fĂžr dette?

LL

Helt fra min barndom har jeg har vÊrt interessert i tegning. Jeg lagde tegneserier, og pÄ ungdomsskolen likte jeg Ä male. Gjennom politisk engasjement i RÞd Ungdom, ungdomspartiet til det politiske partiet RÞdt, begynte jeg Ä tagge. Vi skrev politiske beskjeder pÄ plakater til kleskjeden Hennes og Mauritz, og derfra gikk jeg videre til graffiti. Jeg jobbet ogsÄ mye med musikk i ungdommen, og spilte i punkband. Vi spilte pÄ Folken pÄ en 8. mars markering, og fremfÞrte en selvskreven sang som het «Jeg har flettet mitt rumpeskjegg». Som tenÄringer synes vi selv at det var veldig morsomt. Etter konserten kom det noen damer fra kvinnegruppa Ottar bort til oss. De synets det var helt rÄtt at vi sang om kjÞnnshÄr hos kvinner. Vi var veldig feministiske uten helt Ä ha en forstÄelse av hva feminisme var.

MMS

Det kan virke som at Kunstskolen i Stavanger ga mersmak, for du fortsatte med kunstutdannelsen din?

LL

Etter to Ă„r pĂ„ Kunstskolen i Stavanger sĂžkte jeg pĂ„ Kunstakademiene i Trondheim, Bergen og Oslo. Jeg endte opp i Oslo, og de verkene jeg sĂžkte meg inn med der dannet grunnlaget for det jeg jobber med i dag. Verkene tar utgangspunkt i min personlige bakgrunn. Jeg kledde meg for Ă„ ligne min far og mor, og verkene refererte til handelen som foregikk mellom Europa og Vest-Afrika pĂ„ 16- og 1700-tallet. Det er morsomt Ă„ se tilbake pĂ„ de arbeidene fordi jeg jobber fremdeles med elementer fra eksporthistorien mellom de to kontinentene i min kunstneriske praksis — jeg fokuserer blant annet pĂ„ personlige fortellinger. Da jeg dro til Oslo for Ă„ studere flyttet jeg inn i et kollektiv og havnet i et ganske usunt miljĂž. Jeg fĂžlte meg som en «outsider» pĂ„ skolen, fordi jeg ikke kommer fra en sĂ„kalt «kultivert» bakgrunn, altsĂ„ jeg er ikke oppvokst med Ă„ gĂ„ i teater eller pĂ„ kunstutstilling. Derfor kunne jeg ikke de sprĂ„klige referansene som ble brukt av de «mer kultiverte», og jeg fĂžlte meg veldig utenfor. De andre kunne referere til gresk mytologi — jeg var ikke med pĂ„ sjargongen. Alt i alt fĂžlte jeg meg veldig fremmedgjort. I tillegg var livet i Oslo preget av mye festing, og en generelt destruktiv livsstil, og jeg var veldig ulykkelig uten at jeg helt skjĂžnte det selv.

Linda forteller videre om mÞter med autoriteter pÄ kulturfeltet. Det offentlige ordskiftet har lenge vÊrt preget av personlige fortellinger om negative mÞter med maktpersoner, som bekrefter en problematisk struktur i norske institusjoner. Lindas egne erfaringer er dessverre ikke et unntak. Hen forteller om bÄde negative og positive mÞter.

LL

Opp gjennom utdannelsen hadde jeg en rekke dĂ„rlige mĂžter med enkelte professorer. Jeg mĂžtte en som fortalte meg at det jeg lagde ikke var kunst, fordi ingen hadde interesse av min personlige bakgrunn og identitet. En annen professor, under eksamineringen min, ville ikke en gang kommentere kunsten min. Min reaksjon, der og da, var bare Ă„ smile og le litt, og jeg tenkte — han er jo sĂ„ eksentrisk. Men det var veldig sĂ„rende. Det er nok en grunn til at jeg ikke husker hva noen andre sa. Jeg husker derimot veldig godt opplevelsen av at han, som var professor, ikke ville anerkjenne meg som kunstner.

Linda gÄr raskt videre til noe positivt i samtalen, og forteller at det siste Äret i Oslo var fint. Da flyttet hen inn hos Kristoffer Amundsen, en klassekamerat og kunstner.

Linda Lamigana, Carry Your Home, 2021. Sjermbilde med tilatelse fra kunstneren.
LL

Kristoffer og jeg ble bestevenner. Han er fremdeles en av mine nÊrmeste personer, og vi jobber en del sammen. Det er han som skaper de digitale landskapene jeg bruker i mange av videoverkene mine, ogsÄ i «Carry Your Home». Vi samarbeider i denne prosessen: Jeg tegner skisser, og han jobber videre med dem digitalt. Jeg blir nesten rÞrt av Ä tenke pÄ han. Han har virkelig vÊrt der for meg og er en viktig stÞttespiller i mitt kunstnerskap. Heldigvis mÞtte jeg andre i undervisningssammenheng ogsÄ, for eksempel kunstneren A. K. Dolven, som var veldig stÞttende og hadde stor forstÄelse for det kjÊrlige og det personlige i kunsten min. Men negative tilbakemeldingene fra andre professorer pÄvirket meg mye. Jeg internaliserte kritikken, og fÞlte meg heller ikke som en del av miljÞet pÄ skolen. Jeg trodde at jeg var lat og ubrukelig, men var egentlig deprimert. Det hele fÞrte til et nervÞst sammenbrudd og jeg flyttet hjem til Sandnes, til moren min. Jeg dro hjem rett etter avgangseksamen pÄ kunstakademiet.

Linda Lamignan forteller at hen, tilbake i Sandnes jobbet med forskjellige ting. I lÞpet av tre Är var hen styremedlem i Studio17, hen var aspirant pÄ SÞlvberget bibliotek og kulturhus, og sÞkte seg inn pÄ landbruksskolen fordi hen ikke ville bli kunstner lengre.

Men, sÄ var jeg pÄ en studietur med mine inspirerende kolleger pÄ SÞlvberget. Jeg besÞkte galleriet Tate Modern i London sammen med Hildegunn Birkeland som nÄ driver Galleri SÞlvberget, og i det Þyeblikket fikk jeg en helt konkret opplevelse av at det var kunstner jeg skulle bli. «Who was I trying to fool?»

Linda rister pÄ hode smilende, og himler med Þynene over tanken pÄ Ä ikke vÊre kunstner.

Lamignan forteller reflektert og Äpent om sin fortid og det blir tydelig at den er en stor del av hens kunstnerskap. Jeg prÞver Ä sirkle oss inn pÄ utstillingen. I utstillingen er kalebassen, en gresskar lignende frukt ogsÄ kalt flaskefrukt, fremstilt som avstÞpninger i petroleumsvoks. Objektet er plassert pÄ gulvet ved videoverket «Carry Your Home», som amuletter i verket «The thirst in our hearts we came to pour» og er plassert pÄ podier i verket «Together we arrive to the shore».

Linda Lamigana, The thirst in our hearts we came to pour, 2021. Foto: Shadé Barka Martins.
Linda Lamigana, Adebayo, Elimina, 2021. Foto: Shadé Barka Martins.
Linda Lamigana, Together we arrive to the shore, 2021. Foto: Shadé Barka Martins.
Linda Lamigana, Carry Your Home, 2021. Foto: Shadé Barka Martins.
1 / 4
MMS

I formuleringen av introduksjon til denne teksten, tok jeg meg selv i Ä henge meg opp i en repeterende bruk av objekter og symboler. For eksempel er en gjentagende form den gresskar lignende frukten kalebass. Hvorfor har kalebassen en sÄ stor tilstedevÊrelse i denne utstillingen?

LL

Kalebassen som beholder er et symbol jeg begynte Ă„ jobbe med under forberedelsene til denne utstillingen. Kunstverket «The thirst in our hearts we came to pour», er en rund ramme i aluminium som henger i taket. Rundt hele rammen er det festet amuletter i smykkekjeder av forgylt aluminium. De smĂ„ anhengene har formene til kalebasser, peanĂžtter, palmenĂžtter og kakaobĂžnner, stĂžpt i petroleumsvoks. PeanĂžtter, palmenĂžtter og kakaobĂžnner var de tre stĂžrste eksportvarene i Nigeria fĂžr oljen ble oppdaget. Jeg har jobbet med disse tre materialene i mange Ă„r, og de har fĂ„tt en hĂžy symbolsk verdi i kunstnerskapet mitt ettersom det er elementer jeg har tett pĂ„ meg i hverdagen. Det var en venninne fra KĂžbenhavn som reintroduserte meg til kalebassen som form. Etter en reise hun gjorde gjennom store deler av Afrika, hadde hun en kjole og en kalebass med til meg som gave. Etter at jeg flyttet et par ganger endte den opp i studioet mitt. Kalebassen er et objekt jeg har hatt rundt meg i oppveksten, men ikke vĂŠrt spesielt bevisst pĂ„. Min mor har flere kalebasser stĂ„ende fremme, og jeg har hatt noen hjemme hos meg selv uten Ă„ tenke noe sĂŠrlig over den. En dag jeg satt i studio Ă„ studerte formen fikk jeg en aha-opplevelse — det gikk opp for meg hvor bra formen egentlig er. Jeg fikk mange assosiasjoner og jeg sĂ„ for meg at jeg kunne tre inn i formen og reise til andre dimensjoner. En annen mĂ„te jeg ser kalebassen pĂ„ er som en beholder. Det synes jeg er spesielt interessant i forhold til den patriarkalske teorien om at det fĂžrste menneskelagde verktĂžyet var et fallosformet objekt — et vĂ„pen. Jeg opplever at det er basert pĂ„ en antagelse om at mennesker alltid har likt Ă„ angripe hverandre. Jeg kan ta et eksempel: «2001: A Space Odyssey», fra 1968. Filmen reproduserer fortellingen om vold mellom ur-menneskene, omringet av fallossymboler som vĂ„pen og romskip. Det finnes flere teorier om de fĂžrste teknologiske verktĂžyene, og de er nettopp det: teorier. Det finnes ikke vitenskapelig belegg for dem som jeg har lest, men de blir formidlet som sannheter. Jeg begynte Ă„ lese en tekst av den amerikanske forfatteren Ursula K. Le Guin, The Carrier Bag Theory of Fiction, som tar opp denne problemstillingen. Hun foreslĂ„r en teori om at det fĂžrste teknologiske verktĂžyet var en beholder, noe man brukte til Ă„ ta med seg ting i og at den har en vulvaform, i motsetning til fallossymbolet. Denne teorien gir meg hĂ„p for menneskeheten, at det finnes en eksistens fĂžr mennesker ble sĂ„ opphengt i ideen om eierskap, at tidligere samfunn var basert pĂ„ helt andre verdier som bryter med forestillingen om mennesket som villmenn, som gikk rundt Ă„ slo lĂžs pĂ„ hverandre. Det har vĂŠrt en fin prosess for meg Ă„ lese om denne forestillingen, og forstĂ„ at gjeldene teorier kan utfordres. Det er like sannsynlig at de fĂžrste verktĂžyene var «carrier bags» eller beholdere som ble brukt til frakt og sanking. Symbolsk, i forhold til konsepter om vandring og diaspora, transformasjon og kjĂŠrlighet, er kalebassen en beholder for ideene som oppstĂ„r i utveksling med andre skapninger og landskap. Beholderen lar oss ta med disse gjennom livet. I denne utstillingen fungerer kalebassen som en beholder for historiene, minnene og tankene som blir uttrykt i videoverket «Carry Your Home». I videoverket mĂžter vi flere mennesker som er berĂžrt av olje i en eller annen form. De deler sine fortellinger og tanker om reise, transformasjon og om fremtiden. Nettopp fordi kalebassene i utstillingen er stĂžpt i petroleumsvoks, peker objektene mot en ny fremtid ogsĂ„ for materialet de er laget av, nemlig olje. PĂ„ denne mĂ„ten er bruken av petroleum for Ă„ fremstille beholderen, et “forslag” til en ny mĂ„te Ă„ tenke om industri og teknologi. I motsetning til kalebassen som fanger opp historier og minner, ogsĂ„ fra publikumet i utstillingen her pĂ„ Rogaland Kunstsenter, er amulettene noe som utstrĂ„ler energi. Amulettene er laget med veldig mye kjĂŠrlighet, jeg bruker mye tid pĂ„ Ă„ stĂžpe dem. Venner, bekjente og familie kommer ofte innom studioet mitt underveis i prosessen. En venn fortalte meg at barnet deres hadde sett amulettene og spurt om hen kunne fĂ„ noen. Jeg ble fortalt i ettertid at barnet slet med separasjonsangst, men at det hadde hjulpet veldig Ă„ ha med seg amulettene. Barnet hadde opplevd at den skapte trygghet nĂ„r hen var borte fra foreldrene. Jeg har ogsĂ„ hatt dem med inn i skogen og jobbet med dem der. Da prĂžver jeg Ă„ kanalisere den kjĂŠrligheten jeg kjenner fra skogen inn i dem, og de er pĂ„ den mĂ„ten objekter som skal utstrĂ„le beskyttelse og varme. Som hele denne utstillingen, er de laget med et kjĂŠrlig utgangspunkt.

Linda Lamigana, Together we arrive to the shore, 2021. Foto: Shadé Barka Martins.
MMS

Du nevnte KÞbenhavn, for du har ogsÄ utdanning fra Det Kongelige Danske Kunstakademi Billedkunstskoler.

LL

Ja, etter hvert nĂ„r jeg ble klar for videreutdanning, sĂžkte jeg meg inn pĂ„ master i utĂžvende kunst. Jeg kom inn pĂ„ flere kunstakademier, men valgte KĂžbenhavn fordi jeg trivdes godt i byen da jeg hadde besĂžkt den tidligere. SĂžknadsprosessen min var preget av samarbeid og i lĂžpet av de tre Ă„rene mellom bachelor- og mastergrad oppstod mitt alter ego, Linda Lazer. Jeg jobbet spesielt mye med Ă„ fusjonere Linda Lazer og meg, Linda Karin Larsen, som jeg da het. I retrospekt forstĂ„r jeg at Linda Lazer ble til for Ă„ skape et rom jeg kunne uttrykke meg kreativt i — et rom jeg fĂžlte manglet i denne verden. SĂ„, jeg skapte Linda Lazer, som er fra «outer space». Med hen jobbet jeg ogsĂ„ mer med musikk.

MMS

Levde det opp til forventningene dine Ă„ vĂŠre i KĂžbenhavn?

Ja, og nei, svarer hen lattermildt.

LL

NĂ„r jeg ble ferdig med utdannelsen i 2019 ble jeg boende i KĂžbenhavn da jeg fikk meg et studio i byen. Å bo i en annen by har gjort meg mye mer glad i Sandnes og Stavanger. NĂ„ elsker jeg virkelig Ă„ vĂŠre pĂ„ besĂžk og nyter tiden min her.

MMS: Jeg er veldig interessert i Ă„ hĂžre mer om forholdet mellom Linda Lamignan og Linda Lazer. Du nevnte at Linda Lazer ble til for Ă„ skape et rom du ikke fĂžlte eksisterte, som du kunne uttrykke deg fritt i. Er det fremdeles distinksjoner mellom deg og alter egoet ditt?

LL

PĂ„ et personlig nivĂ„ har jeg oppdaget at store deler av mine «queerness» fikk komme til uttrykk i Linda Lazer — hen er Ă„pen ikke-binĂŠr. Linda Lazer er en del av meg selv jeg har undertrykket i mange Ă„r pĂ„ grunn av tidligere traumer. Desto mer jeg har kommet i kontakt med kjĂŠrligheten til meg selv, har det blitt tydelig at Linda Lazer representerer den undertrykte delen av meg. Lazer ble en konkret mĂ„te, som lĂ„ utenfor meg selv, Ă„ fĂ„ tilgang til det som hele tiden lĂ„ i meg selv. SĂ„ nĂ„, etter Ă„ ha omfavnet den delen av meg selv, har jeg pĂ„ en mĂ„te ikke bruk for Linda Lazer lenger. Noen ganger nĂ„r jeg har performance velger jeg likevel Ă„ kanalisere Linda Lazer. Man gĂ„r jo gjerne inn i en modus nĂ„r man opptrer. Jeg er faktisk usikker pĂ„ hvordan det vil utspille seg i fremtiden — om jeg skal vĂŠre Linda Lazer under performance, eller om jeg skal skape et nytt navn. Jeg er fremdeles i en prosess knyttet til dette. Det har nylig gĂ„tt opp for meg at vi er sammenfĂžyd nĂ„. Det er noe som kommer frem i utstillingen hvor vi befinner oss nĂ„. Tidligere har kunstproduksjonen vĂŠrt todelt, noe fra Linda Lazer og noe fra Linda Lamignan, men her kommuniserer alle kunstverkene godt med hverandre. Et annet poeng med Linda Lazer, er at hen Ă„pnet opp for fremtiden og samarbeid. Lazer Ă„pnet for en nye forstĂ„elser av ting. Det var da jeg endret navn fra Linda Karin Larsen til Linda Lamignan. NĂ„, med denne nye Ă„penbaringen om meg selv, mĂ„ jeg kanskje skifte navn igjen
 Det finnes en bok som heter Women on the Edge of Time av Marge Piercy. Boken er en utopisk visjon og en feministisk klassiker om et samfunn hvor folk endrer navn hele tiden. Du skifter navn nĂ„r du er 12 Ă„r, nĂ„r du er 16 Ă„r, og sĂ„ videre. Jeg synes det er veldig fint at man ikke trenger Ă„ vĂŠre knyttet til et navn hele livet. Alle er i endring hele tiden. Den boken anbefaler jeg veldig Ă„ lese.

MMS

En annen ting du nevnte i forhold til Linda Lazer er at hen Äpnet for samarbeid. Samarbeid er en stor og spennende del av kunstnerskapet ditt, og involverer, etter hva jeg forstÄr, bÄde tekniske og kreative prosesser. Hvorfor er samarbeid sÄ fremtredende i kunsten din, og hvordan startet det?

LL

Helt konkret startet det i min fÞrste performance som Linda Lazer. Jeg opptrÄdte sammen med ARY, som er musiker. Vi gjorde den fÞrste konserten vÄr sammen, selv om vi jobber med hvert vÄrt musikalske uttrykk. Et annet tidlig samarbeid som ogsÄ gav mersmak og god erfaring, var med Kristoffer som jeg bodde sammen med i Oslo. Opp gjennom Ärene har jeg tenkt mye over denne merkelige ideen om kunstneren som et isolert individ, som en ensom «gal» person i sitt atelier, som maler pÄ veggene og er veldig egosentrisk fokusert. Selv tenker jeg at ingen gjÞr noen ting uten hjelp fra andre, i en eller annen grad. Jeg synes det er en fin ting Ä erkjenne, at alt faktisk skapes sammen med andre. Det trenger ikke vÊre gjennom store kunstnergrupper- eller kollektiv, selv om det er veldig kult. Men samarbeid kan ta mange ulike former, og lar oss komme tettere innpÄ hverandre og bli kjent pÄ andre mÄter.

MMS

Hvordan finner du samarbeidspartnere?

LL

Det skjer veldig organisk. Noen ganger springer det ut fra visjoner, bÄde visuelt og tematisk. Andre ganger blir samarbeid til gjennom tilfeldigheter, ut i fra hvilke folk jeg mÞter. MagefÞlelsen er styrende. Det er ikke alltid at et samarbeid blir et drÞmmescenario, noen ganger avbrytes en prosess pÄ grunn av manglende kjemi. Men, jeg har aldri trengt Ä gÄ ut for Ä lete etter en spesifikk ressurs. Samarbeidene har alltid oppstÄtt i mÞter jeg finner interessante.

Vi glir inn i en samtale om arbeidsstruktur- og rammer for kunstnere. Som en konsekvens av at New Public Management, og en mangel pĂ„ forstĂ„else for kunst- og kulturproduksjon sin viktige rolle i samfunnet som helhet, er mange arbeidstakere utsatt for dĂ„rlige vilkĂ„r — som i mange andre bransjer. Forventninger om Ă„ jobbe mye for lite er noe vi kjenner oss igjen i begge to. Linda forteller om visjoner for nye mĂ„ter Ă„ jobbe pĂ„ som inkluderer, og gir rom for, mĂ„ter Ă„ ta vare pĂ„ seg selv og de rundt seg.

LL

Gjennom samtaler med andre som tenker og fÞler pÄ de samme tingene, opplever jeg at visjonen om Ä finne nye mÄter Ä jobbe pÄ er en kollektiv tankegang. Kanskje generasjonen fÞr oss aksepterte disse vilkÄrene, mens vÄr generasjon synes ikke det er sÄ «fett» lenger. Hva med Ä finne nye mÄter Ä jobbe pÄ som fokuserer pÄ omsorg for oss selv og for dem man jobber med? Jeg tror faktisk det kommer bedre kunst ut av det.

Linda Lamignan fikk sin mastergrad pÄ Royal Danish Academy of Fine Arts i KÞbenhavn og sin bachelorgrad ved Academy of Fine Art i Oslo. Lamignan har vist arbeider i Kunsthal Charlottenborg, Verkstad Konsthall, Kunsthall Stavanger og Kunsthal Aarhus.

Marie Skretting (f.1996) har bakgrunn som kunstformidler med BA i estetiske studier fra Universitetet i Oslo. I dag jobber hun ved Stavanger Kunstmuseum, Kunsthall Stavanger og HĂ„ Gamle prestegard. I tillegg er hun styremedlem i Studio17, og medskaper og kunstnerisk ansvarlig for initiativet Hot House. Tidligere arbeidsgivere inkluderer Astrup Fearnley Museet og Munchmuseet i Oslo.