
Float / New Works by Elin Melberg
Float Elin Melberg May 9-25, 2014
- EN
- 18 June 2014
- Journal
Natasja Askelund - Indesctructible Galleri Opdahl 22.01 - 08.02.2015
Bortsett fra de primĂŠrfargede sĂžylene i inngangspartiet er Galleri Opdahl en hvit kube som ligger skjult i det gamle fabrikklokalet i Haugesundsgaten. Den hvite kuben er et modernistisk kjennetegn, det asketiske rommet hvor kunsten er det eneste som skal tre frem. Den hvite kuben i Ăstre bydel huser denne gang Natasja Askelunds abstrakte malerier. Indestructible heter den lavmĂŠlte utstillingen som er Askelunds andre utstilling pĂ„ to Ă„r hos galleriet. LĂžst oversatt betyr âindestructibleâ uforgjengelig eller noe som ikke kan Ăždelegges, og utstillingen bugner over av kunsthistoriske modernistiske referanser som fungerer som hĂ„nd i hanske med galleriets hvite vegger.
En kontekst jeg mener mÄ nevnes her er Askelund og Opdahls engasjement som tydelige motstandere av Kunsthall Stavangers omdiskuterte salg av Barbara Hepworths skulptur som har stÄtt utenfor kunstforeningens lokaler siden 1968. Ved Ä skrive disse ord vet jeg at det genereres en forventning om en meningsrekke i lys av debatten. Beklager Ä mÄtte skuffe de av dere som er armert med argumenter, alt jeg har Ä si om den saken er at Askelund og Opdahl representerer ett (modernistisk) syn pÄ saken, noe som kan kaste lys over Indestructible.
Kunsthistorikeren Gunnar Danbolt skriver i sin nyeste bok FrĂ„modernisme til det kontemporĂŠre om begrepet âremodernismeâ, ikke som en kopi, men som en fornying av visse aspekter av modernismen. For meg er det nettopp dette Askelunds malerier er. Burst er et stort maleri med mangfoldig koloritt, linjer og tekstur. Det er intuitivt i utrykket og jeg finner den samme gesten som i Cy Twomblys verk. Den er sĂ„ historisk, men umiddelbar og beundringsverdig at jeg blir ydmyk der jeg stĂ„r foran den. Den intuitive streken trekker seg noe tilbake og gĂ„r mer over til flater etter hvert som jeg beveger meg innover i kuben. NĂ„r jeg kommer til maleriet som har fĂ„tt navnet Puls ligner det ikke det fĂžrste maleriet i det hele tatt. Fargefeltene er stĂžrre, duse og selve lerretet er avskĂ„ret med en overlapp til venstre som en rift eller det Barnett Newmann muligens ville kalt en âzip.â Newmann Ăžnsket at âzipsâ i maleriene hans skulle aktivere og fylle rommet for Ă„ skape en nĂŠrhet til betrakteren, samme effekt Askelunds malerier skaper, selv om de er aldri sĂ„ lavmĂŠlte.
Maleriet nummerert med tallet 8 og navnet Basketak har sĂ„ duse farger at man nesten ikke ser dem, og man blir usikker pĂ„ hva som er lerret og hva som er maling fordi de lyse nyansene av hvite fargefelt er sĂ„ udefinerbare. Det hele skaper, ironisk nok, med tanken pĂ„ tittelen maleriet har, en ekstrem sart effekt. Det ligger en motsetning i denne mĂ„ten maleriet oppleves visuelt, og navnet som forsterker min oppfatning av bĂ„de maleriet og kontekstens betydning pĂ„ en indirekte mĂ„te. Mine tanker vandrer til Helen Frankenthalers âColor-Field Paintingâ pĂ„ den mĂ„ten at det handler om maling og farge pĂ„ en flat overflate. Frankenthaler skiller seg fra de andre abstrakte ekspresjonistene ved ikke fokusere pĂ„ det individuelle eller emosjonelle aspektet, men heller formale problemstillinger. Frankenthaler sa i et intervju med Artforum i 1965: «If you have bands of blue, green and pink, the mind dosenât think sky, grass and flesh. These are colors and the question is what are they doing with themselves and with each other. Sentiment and nuance are being squeezed out.» Askelunds bilder handler pĂ„ samme mĂ„te om det som faktisk kan utrykkes med farger, former og penselstrĂžk, og samtidig om grensen for hva som kan utrykkes pĂ„ denne mĂ„ten.
Etter Ă„ ha opplevd ni malerier i denne modaliteten, henger Utpust som en siste meditasjon over lerretet. Her er det ikke mye som skjer pĂ„ overflaten, foruten en liten, var gest Ăžverst pĂ„ lerretet som nesten tar pusten fra meg fordi den er sĂ„ delikat. Det abstrakte maleriet er sĂ„ destillert at det modernistiske utrykket nesten koker over i sin meditasjon over maleriet som medium. Borte er de intense fargene og den naive streken i mange av Askelunds tidligere arbeider. Det er ingen âpopâ referanser Ă„ finne i denne utstillingen. Den fremstĂ„r som en hyllest til lerretet hvor Askelund oppfĂžrer seg sĂ„ ydmyk og respektfull ovenfor lerretet at det til tider knapt oppleves som bearbeidet. Fargene er duse og de slĂ„r meg som en tendens av vĂ„r egen samtid. I denne sammenheng forsterker de kunsthistoriske referansene og den hvite kuben vĂ„r oppfatning av maleriene som barn av modernismen. Den hvite kuben skal fungere som et nĂžytralt rom uten forstyrrende elementer og er skreddersydd for kunstverk som Ăžnsker Ă„ fokusere pĂ„ form fremfor innhold. NĂ„ er jeg av den oppfatningen at konteksten spiller en rolle, og jeg kjenner at den elitistiske holdningen som fĂžlger den modernistiske manĂ©r, som man kan ane hos bĂ„de Askelund og Opdahl, skaper en bismak jeg ikke setter pris pĂ„, fordi maleriene tross alt er kontemporĂŠre.