🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Haugesunds nye visningsrom: Dannelse gjennom vennlighet

V E K S L E i Linjegodsterminalen i Haugesund etablerer seg som det eneste kunstnerdrevne visningsrommet mellom Stavanger og Bergen. CAS-redaktĂžr Sofie B. Ringstad snakket med duoen bak prosjektet – kunstnerne Kristen RĂžnnevik og Kamilla Skrinde – om sprik i intensjoner, kunst i distriktene og smĂ„ hĂ„psĂžyer som gir grunn til Ă„ stĂ„ opp om morgenen.

Kristen RĂžnnevik og Kamilla Skrinde bygger lag.
Sofie B. Ringstad

Fortell om hvordan V E K S L E kom i stand.

Kristen RĂžnnevik

BÄde jeg og Kamilla har drevet visningssteder tidligere, samt tatt initiativ til og drevet kunstneriske verksted og den type ting.

Kamilla Skrinde

SÄ etter Ä ha samarbeidet over flere Är begynte vi pÄ et tidspunkt Ä tenke mer pÄ distriktet vi bor i, hvilke tilbud vi har her, og det faktum at det faktisk ikke fantes et kunstnerdrevet visningsrom mellom Stavanger og Bergen. Da kom tanken om at vi kanskje skulle prÞve Ä gjÞre noe med det. SÄ vi satte oss pÄ biblioteket og begynte Ä lage et navn. Det var faktisk det fÞrste som skjedde.

Kristen RĂžnnevik

Vi hadde en slags ord- og begrepslek. PÄ engelsk bruker man jo «exchange», bÄde i forhold til valuta, utdanning og selvsagt kunnskap. Og dette med Ä vÊre «in transit»... FÞr i tiden var jo Haugesund et handelssted og en havn i ly, som ble mye brukt for handel i skipsfart mellom Hansabyene, Holland, Bergen og Storbritannia. Dette relaterer seg til den gamle Linjegodsterminalen i Karmsundsgate, hvor V E K S L E finnes midlertidig nÄ. Vi fÄr vÊre der som en del av Haugesund kommunes Kunst i byutvikling-prosjekt.

Kamilla Skrinde

Vi vil gjerne finne et permanent sted etter dette, og leter etter riktig partner og utleier. Men bygget mÄ vÊre i god nok forfatning, kunsten trenger skikkelige rammer. Der vi er nÄ er det begrenset hva vi kan vise pÄ grunn av tilstanden, rett og slett. Vi har valgt ut de fÞrste kunstnerne basert pÄ forholdene i rommet. Verkene som vises mÄ nesten tÄle Ä stÄ utendÞrs.

Kristen RĂžnnevik

Vi stilte ut vÄr egen kunst fÞrst, og da viste det seg at det kom inn en del vann. SÄ det var bra at vi var de fÞrste! [latter]

Sofie B. Ringstad

Dere har samarbeidet lenge, og har blant annet det aktivistiske hÄpsprosjektet Bekkens Bestanddeler sammen. For dette prosjektet vant dere BKH-stipendet for 2024, og skrev i et uttalelse at: Tanken med prosjektet har vÊrt Ä skape et lavterskel mÞte- og erfaringssted mellom ulike mennesker, nettverk, natur og kulturlandskap, hvor grunnprinsippet har vÊrt venn og vennlighet. Ligger samme tanken bak V E K S L E?

Kamilla Skrinde

Ja, intensjonen vÄr er det, men det er en utfordring Ä formidle.

Kristen RĂžnnevik

Vi stÄr pÄ en mÄte midt mellom vÄr intensjon pÄ den ene siden og forestillingen om kunst hos lokalbefolkningen pÄ den andre. Jeg tror ikke denne spenningen er unik i dette distriktet, men handler kanskje litt om at det visuelle kunstfeltet er et storbyfenomen, pÄ samme mÄte som scenekunst og opera.

Det er ingen stor tradisjon for Ä erfare disse kunstformene i provins-Norge, og av den grunn har mange publikummere ikke sprÄk til Ä bearbeide kunstopplevelser. Musikk og litteratur er litt annerledes, fordi du kan ta det med deg hjem og ta det innover deg over tid. Men visuell kunst mÄ oppsÞkes og oppleves fysisk. VÄr intensjon med V E K S L E i mÞte med den lokale allmennhetens forestilling av kunst utgjÞr derfor et stort sprik, selv om vÄr intensjon er genuin. Vi Þnsker faktisk Ä vÊre venn med landskapet, men den intensjonen spiller nesten ingen rolle i mÞte med en lite elastisk forstÄelse av kunstbegrepet.

Sofie B. Ringstad

Er dette en utfordring i en publikumsforstand eller i en Ăžkonomisk forstand?

Kamilla Skrinde

Kanskje begge deler. Men det er jo dette vi Ăžnsker Ă„ utfordre med et visningssted i nettopp Haugesund.

Kristen RĂžnnevik

Siste utgave av magasinet Billedkunst handlet om kunst i krisetid, og knyttet seg til den potensielle nedleggelsen av Nord-norsk kunstsenter. PÄ MÞre og Romsdal skjer noe lignende. Det kuttes i det profesjonelle kunstfeltet over alt utenfor de store byene, og dette handler blant annet om at det ikke er noen felles tradisjon eller sprÄk om slike felt i periferiene. Men dette angÄr faktisk alle! At det bedrives profesjonell, visuell kultur i distriktene er sunt og viktig for den kognitive bevisstheten hos de som bor der. Det betyr mye Ä bli eksponert for noe som tilbyr et annet sprÄk.

Dokumentasjon fra utstillingen "Bekkens Bestanddeler Del 1 og Del 2" av Kamilla Skrinde og Kristen RĂžnnevik på V E K S L E visningsrom
Dokumentasjon fra utstillingen "Bekkens Bestanddeler Del 1 og Del 2" av Kamilla Skrinde og Kristen RĂžnnevik på V E K S L E visningsrom
Sofie B. Ringstad

Hva slags behov skal et sted som V E K S L E fylle i en by som Haugesund?

Kristen RĂžnnevik

Dannelse! Langsom eksponering for samtidskunst. At man fÄr muligheten til Ä erfare ting man ellers mÄtte reist til en storby for Ä oppleve.

Kamilla Skrinde

Tenk for eksempel pÄ de som gÄr pÄ kunstlinjen pÄ videregÄende i Haugesund nÄ. De har ingen andre steder Ä oppleve prosessbasert kunst. Byen har jo Haugesund Billedgalleri, som er flott, men det er mange hull Ä fylle likevel.

Kristen RĂžnnevik

OgsÄ nÄr det kommer til voksne. Hva med foreldrene til de som studerer kunst pÄ videregÄende? Hva er deres forestilling av kunst? Blir det oppsnakket eller nedsnakket hjemme? Derfor vil vi bygge gode erfaringer rundt det visuelle kunstfeltet.

Kamilla Skrinde

Vi hadde veldig god erfaring med vÄr egen utstilling pÄ V E K S L E i forhold til publikum og de samtalene som oppsto rundt Bekken-prosjektet. Det var mange som uttrykte Ä selv blir overrasket over tankene som utstillingen satte i gang hos dem.

Kristen RĂžnnevik

Og denne utstillingen var midt pÄ vinteren i et iskaldt, fuktig lokale! I lÞpet av fire-fem utstillingsdager var det over 100 besÞkende, i et helt nytt visningsrom. Det var gÞy, rett og slett. Da er det vi holder pÄ med meningsfylt. Det har nedslagsfelt langt ut over vÄrt eget nettverk.

Sofie B. Ringstad

Hvilke kanaler har dere brukt for Ä fÄ ut budskapet?

Kristen RĂžnnevik

Vi er pÄ Facebook og sender ut epost. Men vi sendte ogsÄ masse private meldinger, med en ordlyd som tok det for gitt at folk kom. «Vi gleder oss til Ä se deg!» [latter]

Sofie B. Ringstad

Ja, og tilbake til «venn og vennlighet» fra sitatet over. Hvordan dere jobber med menneskemÞter blir vel nesten en utvidelse av selve visningsrommet?

Kristen RĂžnnevik

Absolutt. Men nÄr man er veldig fremoverlent vennlig, kan man av og til glemme Ä vÊre vennlig med seg selv. At prosjektet liksom kommer foran alt uten at man trekker pusten.

Dokumentasjon fra utstillingen "Bekkens Bestanddeler Del 1 og Del 2" av Kamilla Skrinde og Kristen RĂžnnevik på V E K S L E visningsrom
Dokumentasjon fra utstillingen "Bekkens Bestanddeler Del 1 og Del 2" av Kamilla Skrinde og Kristen RĂžnnevik på V E K S L E visningsrom
Sofie B. Ringstad

I den forstand at dere prÞver Ä nÄ ut sÄ bredt at dere mister kjernen i egen praksis?

Kristen RĂžnnevik

Nja, det er kanskje mer for meg personlig. At jeg Þnsker sÄ dypt at folk skal fÞle seg velkommen at jeg kan glemme Ä ta vare pÄ meg selv i prosessen. Jeg har kjent pÄ det bÄde rundt V E K S L E og Bekkens Bestanddeler, at jeg noen ganger ...

Kamilla Skrinde

Det blir sÄ inderlig at det nesten kan misforstÄs.

Kristen RĂžnnevik

AltsÄ, hvordan vil man selv bli tatt imot nÄr man kommer til et sted? NÄr man er ny til et sted, Þnsker man jo ogsÄ Ä lytte til stedet, og fÄ tid til Ä skjÞnne hvordan det henger sammen. SÄ besÞkende trenger ogsÄ Ä fÄ rom til det.

Sofie B. Ringstad

I fare for Ä ta et nÊringsorientert ord i min munn, sÄ snakker vi egentlig om publikumsutvikling?

Kristen RĂžnnevik

Ja, men dersom vi ser med et utvidet perspektiv pÄ nÊring, sÄ er jo ogsÄ nÊring fÞde for kropp og sjel.

Sofie B. Ringstad

Tilbake til visningsstedet. Dere har allerede hatt egen utstilling fra et «aktivistisk hÄpsprosjekt», og viser nÄ utstillingen MØRK MATERIE av JÞrund Aase. I utstillingsteksten stÄr det at sistnevnte handler om sivilisasjonens skjÞrhet. Det fÞles som en slags rÞd trÄd her, utover at det er verk som tÄler vann?

Kristen RĂžnnevik

Det er det. Kunstnerne velger selv hva de stiller ut, men vi kjenner selvsagt til deres praksiser.

Kamilla Skrinde

En fÞrende faktor var at vi Þnsket kunstnere med tilknytning til Rogaland. Vi tenkte ogsÄ pÄ kunstnere som vi selv ville se i det rommet, som vi Þnsket Ä gi plass til.

Sofie B. Ringstad

Tove Kommedal er neste kunstner ut?

Kamilla Skrinde

Ja, det stemmer, hun stiller ut i april. Og sÄ er det duoutstilling med Mari Kolbeinson og Markus BrÄthen etter det, i juni.

Publikum besÞker MØRK MATERIE av JÞrund Aase
Sofie B. Ringstad

Er det en sluttdato for V E K S L E i rommet dere er i nÄ?

Kamilla Skrinde

Vi kan si at vi er i tett kontakt med Haugesund kommune. SÄ holder vi samtidig Þynene Äpne for mer permanente lÞsninger.

Kristen RĂžnnevik

Det som er positivt der vi er nÄ er at det er tett pÄ sentrum, og rommet har flott overlys med fine betongvegger. Det fÞles som et godt, beskyttet rom. Det gir en god fÞlelse. Det skal vÊre et treffpunkt.

Kamilla Skrinde

Dette er kulturpolitikk ogsÄ, for vi Þnsker oss jo flere kunstnere til byen. Vi vil skape et stÞrre miljÞ av profesjonelle kunstnere her.

Kristen RĂžnnevik

Det er sÄ viktig med sirkulasjon og fagkompetanse. Dersom man har en stor andel autodidakte kunstnere, hvor hÞyeste kunstfaglige utdannelse er videregÄende, sÄ er det begrenset.

Kamilla Skrinde

SÄ vi hÄper at et kunstnerdrevet visningssted kan skape noen ringvirkninger. Derfor er vi kjempetakknemlige for oppstartsstÞtten vi har mottatt til V E K S LE fra bÄde KulturrÄdet, Rogaland fylkeskommune og Haugesund kommune. Slik kan vi honorere kunstnerne, noe som er virkelig viktig for oss. Vi Þnsker Ä vÊre et godt eksempel for andre som driver visningssteder for profesjonelle.

Kristen RĂžnnevik

Men hvis det skal ha en effekt, mĂ„ man ogsĂ„ ha utholdenhet. Det mĂ„ drives lenger enn et halvt Ă„r – det mĂ„ kanskje drives i fem Ă„r for Ă„ fĂ„ uttelling. SĂ„ nĂ„r offentlig stĂžtte slutter etter ett Ă„r, kollapser prosjektet pĂ„ seg selv. Vi etterlyser derfor lengre perspektiv i tildelinger, bĂ„de lokalt og nasjonalt. Det vi gjĂžr er en motsats til sĂžppel-tv og storpolitikk.

Vi skaper smĂ„ hĂ„psĂžyer, selv om det er fĂ„fengt, selv om det er et Sisyfos-prosjekt. Men man mĂ„ bare insistere pĂ„ det, dersom det skal vĂŠre verdt Ă„ stĂ„ opp om morgenen. Hadde det ikke vĂŠrt for Kamilla – eller, hadde ikke vi vĂŠrt her for hverandre – sĂ„ ville det vĂŠrt tungt Ă„ drive Bekkens Bestanddeler og V E K S L E. Sammen sprĂ„kliggjĂžr vi hvordan vi kan gripe tingene an og hvordan vi kan rydde opp, sĂ„ det vi gjĂžr blir begripelig for andre.

MØRK MATERIE av JÞrund Aase

More info

JÞrund Aase: MØRK MATERIE

V E K S L E Visningsrom

14. - 23. mars 2025