Det er noe med Bekkens Bestanddeler som fanger det helt nære og det helt store, hvor hver handling, uansett hvor liten, virker viktig og solidarisk. En prat med Kamilla Skrinde, en del av duoen bak intitativet, kaster lys på prosjektets virkelystne format. For Skrindes del var det en metthet av å skape – eller det vil si, å skape noe nytt – som kunstner som ble inngangen til inititativet. Ønsket om å heller reparere enn produsere vokste seg sterkt. Slik prosjektet er i dag, faller det ikke i noen klart definerbar kategori. Skrinde kaller det et mellomsted, hvor veien blir til mens man går.
Vi snakker om de slørete grensene mellom kunst og aktivisme. Kunne Bekkens Bestanddeler skjedd uten kunsten? Antakeligvis ikke. Kunstens tillatelse til eksperimentering gjør at prosjektet slipper unna resultatorienterte praksiser som landskapsarkitektur eller målrettet aktivisme. Ei heller et kunstfaglig mål skal nås. Det er befriende. I et tid hvor så mange av oss opplever lammelse og apati i møte med globale uroligheter er handling, uansett dimensjon, viktigst. Det er her i de små gestene at selve håpet ligger, og Bekkens Bestanddeler er et selverklært håpsprosjekt.
Tilbake til leiren. Deltakerne – blant dem en VGS-elev, en miljøaktivist, en pensjonert museumsleder, en kommuneansatt – sanker og behandler Utsira-leiren, og utforsker hvilke kvaliteter akkurat den leiren har gjennom å tilsette forskjellige bindematerialer. Målet er å bygge en benk i leire ved siden av bekken, slik at jordlappen også blir et sted for opphold og refleksjon. Stemningen er generøs, full av tiltak og støttende ord. Det blir ikke sagt eksplisitt, er undertonen klar: Akkurat som leiren, finnes bekken i hele verden. Og mange bekker små blir, som kjent, en stor å.