AMBISIØS GJENSKAPELSE
Det kollektive kunstprosjektet Island Eye Island Ear er et av biennalens hovedverk. Prosjektet bærer med seg fem tiårs historikk, og er presentert gjennom video, kart, bildedokumentasjon, tekst og sitater i hovedutstillingen på Nordnorsk Kunstsenter. I korte trekk handler verket om å bruke en hel øy som instrument, gjennom høyttalere, men også gjennom visuelle element som røyk og drager (kunstnere som Fujiko Makaya og Jackie Matisse har vært med i de flere utprøvingene). Den amerikanske komponisten David Tudor (1926–96), som initierte verket, sier selv i et sitat på utstillingsveggen: «Hvis [prosjektet] ikke skjer, kommer det til å bli et hull i astralkroppen min.» Det er altså ingen lettvekteroppgave LIAF har tatt på seg.
Etter gjentatte forsøk gjennom femti år er det Svinøya, Svolværs opprinnelige lokasjon og nå en del av byen, som blir motiv for lydverket. Høyttalere kaster ut lyder i nøye gjennomtenkte vinkler. Noen ganger virker lydene til å møte hverandre, andre ganger står de mer for seg selv. Når undertegnede besøker verket bader Svinøya i strålende sol, og Jackie Matisses drager ligger drapert over busker og kratt, ettersom vinden ikke lar dem fly som intendert. Lyden tar derfor mest oppmerksomhet, riktignok i samtale med små, organisk formede speil av Margaretha Åsberg, som hviler i og reflekterer Lofotlandskapet rundt seg.
En generøs og vakker gest som i sin enkelhet sier høyt og tydelig: Denne opplevelsen deler vi sammen.
Lydene vi hører er tatt opp på øya gjennom forskjellige årstider, og representerer slik poetiske forskyvninger i tid og rom. Som for eksempel blir det over – eller kanskje med – småpraten blant de besøkende jevnlig utbasunert en vinterlig tåkelur. Noen lyder som David Tudor tok opp i 1974 er også å høre, et anerkjennende nikk til hans astrale tilstedeværelse. Faktisk har alle høyttalerne, der de støtt står og gjør sitt, påskrevet navn etter viktige aktører i Island Eye Island Ear sin lange historie. En heter «Jackie» (Matisse), en annen «David» (Tudor). Da jeg tok turen opp til en avsidesliggende høyttaler som knirket omtenksomt i retning verkets opplevde sentrum, oppdaget jeg påskriften «You» (deg). Meg! En generøs og vakker gest som i sin enkelhet sier høyt og tydelig: Denne opplevelsen deler vi sammen.
Den samlede intensjonen bak elementene er å «intensify our being in this place». Slik formulerer Jackie Matisses sønn Robert det, der han står foran et tett klynget pressekorps i Svolvær. Verket skaper en lagvis opplevelse av tid, der vi lytter til et helt års lydlandskap (og mer til!) på én og samme tid. Island Eye Island Ear er en underfundig, omtumlende og søkende – men absolutt stor – kunstopplevelse. For LIAF er dette helt riktig programmering, både i tematikk og ambisjon.