Like innenfor døren til hovedgalleriet i Stavanger kunstmuseum er en stor bit av museumsveggen fjernet, og vi kan derfor smugtitte inn i det største gallerirommet til venstre. Dette scenografiske grepet åpner for at vi allerede herfra kan se at dette er en duoutstilling, med kunstverk av svært ulik karakter. Men før jeg kommer til kunsten, snubler jeg nesten bort i et skilt med symboler som klart viser at kunstverkene ikke må berøres og at barn må leies av voksne. Paradoksalt egentlig, med tanke på at en av Siri Aurdals bølgeskulpturer – det første man møter i utstillingen, ble laget som en lekeskulptur til en skolegård i Oslo.
Til venstre, i den største utstillingssalen, ruver nettopp skulpturinstallasjonen Bølgelengder Stavanger (2024) av Siri Aurdal. Skulpturen breier seg såpass utover og oppover at det ikke inviteres til å gå inn i utstillingen i den retningen. Derimot ledes jeg til å gå rett frem mot det som jeg langt der fremme gjenkjenner som Synnøve Anker Aurdals tekstile skulptur Fossen (1984-89). Også denne skulpturen strekker seg fra tak til gulv, men i et beskjedent format sammenlignet med førstnevnte kolossinstallasjon. Etter kun få skritt innover i den lange gallerigangen dukker også de første to måneteppene av Anker Aurdal opp som blikkfang inne i utstillingen. Først den skimrende røde sirkelen på sort bunn, Rød måne (1968) og lenger inne en sølvfarget på sort bunn, Sølvklode (1970). Vi ser at naturkraft og evighetssirkelen er gjentakende tema hos tekstilkunstneren.
Fremme ved Fossen ser jeg at den er sammensatt av en mengde lange flettede remser laget av vinyltau og metalltråd som faller ned fra et felles festepunkt øverst. Grå sølvfarge dominerer, men noen av remsene har en grønn eller blå farge. Den sirkelformede speilplaten på gulvet under tekstilfossen gir en ekstra dimensjon til verket. Forrige gang jeg så Fossen var den trengt inn i et gallerihjørne. I denne utstillingen derimot får den skinne helt for seg selv, og den oppleves som et hovedverk. Her er den montert midt i rommet slik at vi fritt kan bevege oss rundt hele det transparente tredimensjonale tekstilverket, som til gjengjeld reagerer på vår egen luftforskyvning i omgivelsene. I tillegg forsterkes noe sakralt i dette møtet ved at belysningen bidrar til at skyggene fra Fossen spiller på rommets ovalformede fondvegg.