SELVRANSAKELSE MED VERDIGHET
Et positivt tilskudd blant de mange selvransakelsene er det elegante og reflekterte prosjektet Pinacoteca Migrante / Migrant Art Gallery, som er Spanias bidrag i år. Spansk-peruanske Sandra Gamarra Heshiki er den første kunstneren med migrantbakgrunn som får æren av å fylle paviljongen, og gjør det med slik verdighet, finfølelse og samtidsblikk at undertegnede må tørke tårene. Gjennom godt utførte blandingsteknikker presenterer Heshiki maleri, teori og historie i et presist arkiv. Eksempelvis kan jeg trekke frem en verkserie i utstillingsdelen med tittel Extinction II, hvor nå utdødde planter er malt sammen med hender i posisjoner vi kjenner igjen fra religiøs ikonografi. Med subtile grep minner kunstneren oss på at de europeiske kolonistene ikke var naive eventyrere, men bedrev sine forskrudde overtramp med forankring i filosofi og religion, hvor en forkvaklet tilnærming til både mennesker og natur var tydelig uttalt.
Med subtile grep minner kunstneren oss på at de europeiske kolonistene ikke var naive eventyrere, men bedrev sine forskrudde overtramp med forankring i filosofi og religion, hvor en forkvaklet tilnærming til både mennesker og natur var tydelig uttalt.
Den kanadiske paviljongen fortjener også anerkjennelse for sin sofistikerte belysning av sammenvevde globale historier. Her har den fransk-kanadiske multikunstneren Kapwani Kiwanga brukt minimalt med materialer – i all hovedsak glassperler – til å fortelle komplekse narrativ om sosioøkonomiske forhold og historisk handel. Installasjonen, som med sine over syv millioner perler strekker seg oppå, utenpå og inni paviljongen, makter å si mye til den som vil høre på. Bravo!
Det er også forfriskende med nasjonale paviljonger som får til å si noe substansielt og tydelig om egen identitet, selv om koloniale narrativ lusker i skyggene her også. Benin viser eksempelvis en fin og rikt utsmykket paviljong, hvor fire kunstnere utstiller verk knyttet til epistemologisk, økologisk og samfunnsmessig fragilitet gjennom Gẹlẹdẹ, en filosofi hos Yoruba-folket som omfavner det sarte. Midt i rommet oser en installasjon av brukte bensinkanner av aktivist og kunstner Romuald Hazoumè. Installasjonen inviterer inn, og kannene avslører sine stille gap med intensitet og tyngde, godt hjulpet av intens dunst av svart gull. Jeg lytter gjerne.