Swinguerra ble filmet i utkanten av den brasilianske havnebyen Recife. Her arrangeres det Swingueira dansekonkurranser. Ordet guerra som er en del av tittelen pÄ verket betyr krig og den speiler handlingen i filmen. Kampen i danseduellene kommer til utrykk i uforskammede og granskende blikk, bevegelser som er selvsikre, sensuelle, potensielt provoserende og de prÞver hele tiden Ä overgÄ hverandre i teknikk og fortelling. Dansestilen wingueira har sitt utspring i samba reggae, knyttet til Brasils afrobrasilianske sosiale bevegelser mot slutten av det forrige Ärhundret. Dansen er derfor ofte koreografert som en historie med utgangspunkt i sosiopolitiske spÞrsmÄl. Danseren er i hovedsak BIPOC (Black Indigenous People of Color) og flere av dem indentifiserer seg som LGBTQ (lesbian, gay, bisexual, transgender og queer) eller ikke-binÊre. De er hovedsakelig unge, som Aline Linhares, en transseksuell svart frisÞr. Det er deres historier som speiles i dansen. Dette et sterkt popkulturelt utrykk som, i likhet med danserene, ikke er sÊrlig akseptert i tradisjonell brasiliansk kultur. Spesielt hovedpersonen Clara er inspirerende da vi fÄr innblikk i hennes kamp om Ä finne sin plass i en av dansegruppene. Hun inntar pÄ ingen mÄte en offerrolle. Hun viser sterk indre styrke, individualitet og ikke minst kunstnerisk kompetanse nÄr hun finner sin rettmessige plass i gruppen. Det tvinger oss til Ä reflektere over vÄre fordommer knyttet til seksualitet, etnisitet og kjÞnn.
Dette fĂ„r meg til Ă„ tenke pĂ„ Ădouard Manets maleri Olympia fra Ă„ret 1868 vakte oppsikt hos sitt samtidspublikum. Det var ikke det faktum det var en hvit naken kvinne som var sjokkerende, ei heller tilstedevĂŠrelsen av hennes fullt pĂ„kledde svarte hushjelp, men hennes konfronterende blikk og en rekke detaljer som identifiserte henne som en prostituert. NĂ„ har ikke Swinguerra vakt oppsikt pĂ„ samme mĂ„te som Manets «Olympia», men effekten av de konfronterende blikkene i begge verkene er den samme â de skammer seg ikke over hvem de er og det skal vi som betraktere vite.
Overfall og drap er en del av hverdagen til BIPOC og mennesker som identifiserer seg som LGBTQ og ikke-binĂŠre, i et land som Brasil preget av hĂžyreradikal politikk. UtĂžveren i filmen utrykker denne volden i dansen med overdrevne, til tider vulgĂŠre bevegelser, holdninger og blikk. Dette skaper et tragisk-komisk preg i filmen. Nesten som de gjĂžr narr av oss publikum.
Utstillingen er inspirerende. Selv om situasjonen i Norge ikke er sÄ tilspisset som i Brasil, betyr ikke det at den sosial politiske problematikken knyttet til dette ikke finnes i vÄrt samfunn. Vi har ingen problem med Ä adoptere popkulturelle uttrykk, men har ikke samme engasjementet for menneskene og tilstandene de lever under. Dette er et viktig verk i den sammenhengen, og den andre utstillingen til Kunsthall Stavanger det siste Äret som har konfrontert sine besÞkende med mangfoldige kulturelle og kreative uttrykk. Det er enda et skritt mot Ä utvide den generelle forstÄelsen av kunst og menneskeheten som helhet.
Astrid Helen Windingstad er kunsthistoriker, kritiker og medstifter av CAS â Contemporary Art Stavanger hvor hun er redaktĂžr og daglig leder.