Swinguerra ble filmet i utkanten av den brasilianske havnebyen Recife. Her arrangeres det Swingueira dansekonkurranser. Ordet guerra som er en del av tittelen på verket betyr krig og den speiler handlingen i filmen. Kampen i danseduellene kommer til utrykk i uforskammede og granskende blikk, bevegelser som er selvsikre, sensuelle, potensielt provoserende og de prøver hele tiden å overgå hverandre i teknikk og fortelling. Dansestilen wingueira har sitt utspring i samba reggae, knyttet til Brasils afrobrasilianske sosiale bevegelser mot slutten av det forrige århundret. Dansen er derfor ofte koreografert som en historie med utgangspunkt i sosiopolitiske spørsmål. Danseren er i hovedsak BIPOC (Black Indigenous People of Color) og flere av dem indentifiserer seg som LGBTQ (lesbian, gay, bisexual, transgender og queer) eller ikke-binære. De er hovedsakelig unge, som Aline Linhares, en transseksuell svart frisør. Det er deres historier som speiles i dansen. Dette et sterkt popkulturelt utrykk som, i likhet med danserene, ikke er særlig akseptert i tradisjonell brasiliansk kultur. Spesielt hovedpersonen Clara er inspirerende da vi får innblikk i hennes kamp om å finne sin plass i en av dansegruppene. Hun inntar på ingen måte en offerrolle. Hun viser sterk indre styrke, individualitet og ikke minst kunstnerisk kompetanse når hun finner sin rettmessige plass i gruppen. Det tvinger oss til å reflektere over våre fordommer knyttet til seksualitet, etnisitet og kjønn.
Dette får meg til å tenke på Édouard Manets maleri Olympia fra året 1868 vakte oppsikt hos sitt samtidspublikum. Det var ikke det faktum det var en hvit naken kvinne som var sjokkerende, ei heller tilstedeværelsen av hennes fullt påkledde svarte hushjelp, men hennes konfronterende blikk og en rekke detaljer som identifiserte henne som en prostituert. Nå har ikke Swinguerra vakt oppsikt på samme måte som Manets «Olympia», men effekten av de konfronterende blikkene i begge verkene er den samme — de skammer seg ikke over hvem de er og det skal vi som betraktere vite.
Overfall og drap er en del av hverdagen til BIPOC og mennesker som identifiserer seg som LGBTQ og ikke-binære, i et land som Brasil preget av høyreradikal politikk. Utøveren i filmen utrykker denne volden i dansen med overdrevne, til tider vulgære bevegelser, holdninger og blikk. Dette skaper et tragisk-komisk preg i filmen. Nesten som de gjør narr av oss publikum.
Utstillingen er inspirerende. Selv om situasjonen i Norge ikke er så tilspisset som i Brasil, betyr ikke det at den sosial politiske problematikken knyttet til dette ikke finnes i vårt samfunn. Vi har ingen problem med å adoptere popkulturelle uttrykk, men har ikke samme engasjementet for menneskene og tilstandene de lever under. Dette er et viktig verk i den sammenhengen, og den andre utstillingen til Kunsthall Stavanger det siste året som har konfrontert sine besøkende med mangfoldige kulturelle og kreative uttrykk. Det er enda et skritt mot å utvide den generelle forståelsen av kunst og menneskeheten som helhet.
Astrid Helen Windingstad er kunsthistoriker, kritiker og medstifter av CAS – Contemporary Art Stavanger hvor hun er redaktør og daglig leder.