🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

I kampens hete

I denne kunstkritikken av utstillingen Swinguerra pÄ Kunsthall Stavanger, skriver CAS-redaktÞr Astrid Helen Windingstad om hvordan den beveger henne, bokstavelig talt. Dansefilmen, med samme navn, aktiviserer og konfronterer betrakteren med sine uforskammede blikk og imponerende bevegelser. En viktig utstilling i spÞrsmÄl knyttet til kultur, etnisitet, seksualitet og kjÞnn.

Swinguerra av Bárbara Wagner og Benjamin De Burca. Foto: Erik SĂŠter JĂžrgensen.

I kampens hete

Jeg fÄr umiddelbart lyst Ä bevege meg nÄr jeg hÞrer lyden av det jeg forbinder med latinamerikanske rytmer i det jeg ankommer Kunsthall Stavanger for Ä se utstillingen Swinguerra. En stor tokanals videoinstallasjonen av Bårbara Wagner og Benjamin de Burca utgjÞr hele utstillingen, og jeg hÞrer den fÞr jeg ser den. «Swinguerra» er et ordspill pÄ den populÊre dansebevegelsen Swingueira i det nordÞstlige Brasil. Verket er et bestillingsverk til den brasilianske paviljongen pÄ Veneziabiennalen i 2019, og er en kryssingen av dokumentarfilm, performancekunst og dansefilm. Det har svÊrt hÞy bilde- og lydkvalitet som skaper et polert og sofistikert utrykk, og det stÄr i kontrast til dansens og musikkens mer direkte popkulturelle utrykk. Samtidig gjÞr den hÞye kvaliteten at man fÞler man kommer tett pÄ de dansende kroppene. Jeg vil si kropper i flere betydninger fordi det her er snakk om kroppene pÄ lerretet og min egen kropp i utstillingsrommet.

Min kropp er allerede aktivert av lyden fÞr jeg er inne i selve installasjonen som bestÄr av to storformatskjermer vendt mot hverandre og viser rivaliserende dansecrew i en iscenesatt gateduell. Den blir ytterlige vekket av at det finnes en gummimatte, av typen vi brukte i gymtimen pÄ skolen, mellom skjermene. Dette minne dukker opp i det jeg tar av meg skoene og inntar matten for Ä se den 21 minutter lange filmen som gÄr i loop, og ikke har en markert begynnelse eller slutt. Rommet er mÞrkt og det er plassert ut bokser i tre man kan sitte pÄ, slik at man kan veksle mellom Ä observere de to skjermene. Det viser seg Ä bli viktig fordi begge skjermene viser samme film, men innimellom med forskjellige kameravinkler, tagninger og scener. Dette er et visuelt grep i filmen som forsterker variasjonen av ulike kropper og derav forskjellige perspektiv pÄ det som skjer. I tillegg mÄ jeg fysisk bevege kroppen min for Ä fÄ med meg dette grepet.

Swinguerra av Bárbara Wagner og Benjamin De Burca. Foto: Erik SĂŠter JĂžrgensen.
Swinguerra av Bárbara Wagner og Benjamin De Burca. Foto: Erik SĂŠter JĂžrgensen.
Swinguerra av Bárbara Wagner og Benjamin De Burca. Foto: Erik SĂŠter JĂžrgensen.
Swinguerra av Bárbara Wagner og Benjamin De Burca. Foto: Erik SĂŠter JĂžrgensen.
1 / 4

Swinguerra ble filmet i utkanten av den brasilianske havnebyen Recife. Her arrangeres det Swingueira dansekonkurranser. Ordet guerra som er en del av tittelen pÄ verket betyr krig og den speiler handlingen i filmen. Kampen i danseduellene kommer til utrykk i uforskammede og granskende blikk, bevegelser som er selvsikre, sensuelle, potensielt provoserende og de prÞver hele tiden Ä overgÄ hverandre i teknikk og fortelling. Dansestilen wingueira har sitt utspring i samba reggae, knyttet til Brasils afrobrasilianske sosiale bevegelser mot slutten av det forrige Ärhundret. Dansen er derfor ofte koreografert som en historie med utgangspunkt i sosiopolitiske spÞrsmÄl. Danseren er i hovedsak BIPOC (Black Indigenous People of Color) og flere av dem indentifiserer seg som LGBTQ (lesbian, gay, bisexual, transgender og queer) eller ikke-binÊre. De er hovedsakelig unge, som Aline Linhares, en transseksuell svart frisÞr. Det er deres historier som speiles i dansen. Dette et sterkt popkulturelt utrykk som, i likhet med danserene, ikke er sÊrlig akseptert i tradisjonell brasiliansk kultur. Spesielt hovedpersonen Clara er inspirerende da vi fÄr innblikk i hennes kamp om Ä finne sin plass i en av dansegruppene. Hun inntar pÄ ingen mÄte en offerrolle. Hun viser sterk indre styrke, individualitet og ikke minst kunstnerisk kompetanse nÄr hun finner sin rettmessige plass i gruppen. Det tvinger oss til Ä reflektere over vÄre fordommer knyttet til seksualitet, etnisitet og kjÞnn.

Dette fĂ„r meg til Ă„ tenke pĂ„ Édouard Manets maleri Olympia fra Ă„ret 1868 vakte oppsikt hos sitt samtidspublikum. Det var ikke det faktum det var en hvit naken kvinne som var sjokkerende, ei heller tilstedevĂŠrelsen av hennes fullt pĂ„kledde svarte hushjelp, men hennes konfronterende blikk og en rekke detaljer som identifiserte henne som en prostituert. NĂ„ har ikke Swinguerra vakt oppsikt pĂ„ samme mĂ„te som Manets «Olympia», men effekten av de konfronterende blikkene i begge verkene er den samme — de skammer seg ikke over hvem de er og det skal vi som betraktere vite.

Overfall og drap er en del av hverdagen til BIPOC og mennesker som identifiserer seg som LGBTQ og ikke-binĂŠre, i et land som Brasil preget av hĂžyreradikal politikk. UtĂžveren i filmen utrykker denne volden i dansen med overdrevne, til tider vulgĂŠre bevegelser, holdninger og blikk. Dette skaper et tragisk-komisk preg i filmen. Nesten som de gjĂžr narr av oss publikum.

Utstillingen er inspirerende. Selv om situasjonen i Norge ikke er sÄ tilspisset som i Brasil, betyr ikke det at den sosial politiske problematikken knyttet til dette ikke finnes i vÄrt samfunn. Vi har ingen problem med Ä adoptere popkulturelle uttrykk, men har ikke samme engasjementet for menneskene og tilstandene de lever under. Dette er et viktig verk i den sammenhengen, og den andre utstillingen til Kunsthall Stavanger det siste Äret som har konfrontert sine besÞkende med mangfoldige kulturelle og kreative uttrykk. Det er enda et skritt mot Ä utvide den generelle forstÄelsen av kunst og menneskeheten som helhet.

Astrid Helen Windingstad er kunsthistoriker, kritiker og medstifter av CAS – Contemporary Art Stavanger hvor hun er redaktþr og daglig leder.