Hvilke strukturer reproduseres (ofte ukritisk) i kunstinstitusjonene? Og hvordan kan kuratorer ta ansvar for å endre disse?
De siste årene har det endelig blitt mer fokus på synliggjøringen av skjeve maktstrukturer i samfunnet, og en viktig kunstdebatt handler om hvordan vi kan demokratisere den vestlige mannens dominans i feltet. Det burde derfor være oppsiktsvekkende at en av Danmarks mest sentrale kunstinstitusjoner viste en stor gruppeutstilling nesten utelukkende bestående av menn. Men i tiden etter utstillingsåpningen fant jeg ingen omtaler eller offentlige debatter som satte spørsmålstegn ved skjevdelingen. Saken blir ikke bedre av at Ingels selv var med å kuratere utstillingen (i samarbeid med Charlottenborgs direktør Michael Thouber), og at det i hver utstillingssal hang to eller flere tv-skjermer som viste ham prate entusiastisk om de utstilte kunstprosjektene. Hvem var i fokus her – kunsten eller Ingels? Den enorme eksponeringen av Ingels som person og den voldsomme overvekten av mannlige kunstnere er et tydelig, men langt fra enestående eksempel på dominansen av hvite, mannlige kunstnere i vestlige kunstinstitusjoner. Spørsmål om kuratorenes og kunstinstitusjonenes ansvar for hvilke kunstnerskap som fremmes og vises gjør seg gjeldene. Hvem får anledning til å ytre seg i offentligheten? Hvem får de store oppdragene for kunst i offentlige rom? Hvilke strukturer reproduseres (ofte ukritisk) i kunstinstitusjonene? Og hvordan kan kuratorer ta ansvar for å endre disse?
#Metoo-kampanjen som startet i 2017 var i første omgang viktig for å avdekke seksuell trakassering og maktmisbruk. Nå, og fremover har bevegelsen lagt grunnlaget for at vi i langt større grad, og kanskje mer samlet enn før, kan jobbe for konkrete strukturelle endringer i en rekke felt. Samtaler som før ble tatt i det private tas nå oftere i offentligheten, og skjevheter og ulike oppfatninger av situasjoner kan derfor lettere adresseres. I billedkunstfeltet handler en omstrukturering blant annet om å synliggjøre prosessene bak oppdrag og privilegier, men det er også en bevisstgjøringsprosess, for alle, om hvilke mekanismer som styrer de valgene man tar. For å jobbe kuratorisk mot mer likestilt representasjon i kunstlivet må vi som jobber som kuratorer bli mer bevisste på de strukturene vi automatisk reproduserer når vi lager kunstutstillinger eller bestiller nye verk. Et viktig verktøy kan være å spørre seg hvilke spørsmål vi selv stiller i det kuratoriske og kunstneriske arbeidet – hva tar vi for gitt og hvorfor?
For snart femti år siden, i 1971, skrev den amerikanske kunsthistorikeren Linda Nochlin essayet «Why Have There Been No Great Women Artists?». Gjennom en historisk analyse avdekker hun strukturelle mekanismer som har ført til at vi ikke har hatt noen store kvinnelige kunstnere. Hun påpeker for eksempel at det selvfølgelig har vært en rekke dyktige kunstnere som har vært kvinner, svarte, queer og andre marginaliserte grupper, men historisk sett har de ikke vært store – ikke på samme måte som Michelangelo, Rembrandt, Picasso eller Matisse. Dette har blant annet med mytedannelsen rundt det kunstneriske geniet å gjøre. Nochlin peker på hvordan mytespinning har bidratt til å etablere de store mannlige kunstnerne, hvordan den sosiale orden er basert på en mannlig subjektivitet, og hvordan dette har påvirket institusjonene og utdannelsen vår.