Det tredje stedet
Forbindelsen mellom kreative miljøer og stamstedene deres har vært lenge kjent og godt dokumentert, og praktiske tiltak for å legge til rette for kreative uttrykk er noe som kan planlegges og bygges inn i våre nåværende bylandskap. Men slike steder er lette å overse og står i økende grad i fare for å bli borte. CAS-redaktør Heather Jones beskriver i dette essayet det som kjennetegner slike «tredje steder», skisserer deres historiske betydning og undersøker hvordan man best kan støtte kreative miljøer i byene våre.
//
I min lille hjemby i delstaten Missouri i det midtvestlige USA finnes et sted som gjerne kan sies å være lokalsamfunnets viktigste institusjon, i enda større grad enn tinghuset, de mange kirkene, bankene, forsikringsselskapene, fôrutsalgene og den lokale Walmart-butikken. Stedet heter White Grill, og det er et typisk amerikansk spisested, eller diner, som har holdt åpen hver eneste dag siden 1938. White Grill er stolte av at de aldri har renset grillen sin, noe som er grunnen til at de serverer de beste burgerne du noensinne har smakt. Til tross for stedets sosiokulturelle betydning har White Grill et overraskende lite fotavtrykk, med bare rundt fem bord og et knippe barstoler langs disken. Sist jeg var innom var det fortsatt lov å røyke innendørs.
White Grill er et sånt sted der folk tar seg en morgenkaffe, signerer en forretningskontrakt over Suzy Q-småkaker eller samles etter at det lokale skolelaget har spilt en . På «The Grill», som stedet heter på folkemunne, kan du se gamle menn debattere saker og ting, venner som treffes igjen etter lang tid, unge par som kysser, og halvveis uhøflige småkrangler av alle slag. Heldigvis er det ikke nok plass for virkelig knuffing og slåssing, men om nødvendig finnes et skiftetomt like bak spisestedet. White Grill er et av de få stedene i byen der du kan se hele det demografiske spektret, fra spedbarn til de aller eldste, oppholde seg i ett og samme rom og omgås hverandre i noen grad. Kort sagt, dette er et sted der livet selv utfolder seg, og det er dette stedet jeg vender tilbake til både rent fysisk og i tankene mine når noe akademisk virker uoverkommelig eller jeg har gått lei av det kreative.
Innimellom har jeg lurt på hvorfor et såpass beskjedent sted har festet seg så sterkt hos meg og inspirert meg når lite annet har greid det. Forholdet mellom kreativitet og kafeer har jo lenge vært kjent og er godt dokumentert. Sagnomsuste Café Procope i det 6. arrondissement i Paris ble opprinnelig grunnlagt i 1686 og hadde størrelser som Voltaire, Rousseau, Diderot og D’Alembert som stamgjester, mens kaffehusene i 1700-tallets London ga støtet til en av den vestlige litteraturhistoriens rikeste epoker. Kafeene i bydelen Montparnasse i Paris har blitt kjent som bakteppet for livet og arbeidet til kunstnere og forfattere som Henry Miller, Sinclair Lewis, Anaïs Nin, Picasso, Man Ray, Ernest Hemingway, Gertrude Stein, F. Scott Fitzgerald og T.S. Eliot, bare for å nevne noen. I nyere tid fungerte San Franciscos historiske Vesuvio Café som et viktig knutepunkt for Beat-generasjonen og ble ofte besøkt av forfattere som Neal Cassady, Jack Kerouac, Alan Ginsburg og Dylan Thomas.
Selv om slike steder sjeldent fikk anerkjennelse i samtiden, er det i ettertid klart at de fungerte som viktige møtepunkter der kreative prosesser ble utvekslet og støttet. Men hvorfor er det sånn? Hva er det egentlig ved slike restauranter, barer og kafeer som synes å inspirere kreativitet langt mer enn formelle institusjoner gjør? Og som amerikaner som nå bor i Skandinavia, spør jeg også meg selv – finnes i det hele slike hyggelige og kreative fristeder mer?
Med disse spørsmålene i bakhodet var det med stor glede at jeg nylig kom over den amerikanske sosiologen Ray Oldenburgs bok The Great Good Place, der jeg først ble kjent med begrepet the third place, eller «det tredje stedet». Ved hjelp av sosiologisk forskning og erfaringer fra livet skisserer Oldenburg det som kjennetegner slike tredje steder, og han forklarer også hvorfor de er så viktige for samfunnet som helhet – og, som jeg selv ville ha lagt til, for en bys kreative liv. Med tanke på kulturfeltet kan man nemlig ikke overvurdere hvor viktige slike tredje steder er. Det moderne kulturlivet gjennomsyres av et problematisk syn om at kreativitet er individuell og heroisk, mens den egentlig er en kollektiv prosess. Nettopp av den grunn må dette uformelle kulturkollektivet ha et fysisk rom der skapere kan komme sammen, diskutere, argumentere og utvikle nye ideer som de tidligere ikke har kjent til hver for seg.
Før vi går nærmere inn på hvorfor slike tredje steder er så viktige, la oss først prøve å definere hva som kjennetegner dette begrepet.
Ifølge Oldenburg utgjøres det første og andre stedet av henholdsvis hjemmet og arbeidsplassen, mens det tredje stedet er «en samlebetegnelse for mange ulike offentlige steder der enkeltmennesker kan samles i gledelig forventning på en regelmessig, frivillig og uformell basis utenfor arbeidets og hjemmets domener».
I arkitektonisk forstand er det tredje stedet like utpreget som et hjem eller et arbeidskontor er. Slik Oldenburg beskriver det, har de ulike stedstypene sine spesifikke samfunnsfunksjoner og «kjerneinnstillinger». Dagliglivet må således «finne sin balanse innenfor tre erfaringsdomener. Det første er det huslige, det andre er det innbringende eller produktive, og det tredje er det inkluderende sosiale, der et fellesskap både legges til rette for og feires.»
Hvert av disse domenene er selvstendige og fysisk atskilt fra de andre, der det tredje stedet ikke krever at noen opptrer som vert eller gjest, og hvor folk kan komme og gå som de selv ønsker. Kort sagt befinner slike tredje steder seg i et mellomrom der hele det menneskelige spekteret kan ses, høres og nytes – det er et sted hvor folk i størst grad kan være seg selv. Før i tiden var tredje steder gjerne blant de mest arkitektonisk fremtredende bygningene i et samfunn. Tenk bare på amfiteatrene, foraene, de offentlige hagene og badehusene i oldtidssamfunn over hele verden. Men i takt med at byene utvidet seg som følge av industrialisering, ble disse tredje stedene nødvendigvis mindre, mer lokale og kanskje enda mer tilpasset et menneskelig skala. Utviklingstendenser i nyere tid har imidlertid gjort at disse tredje stedene hverken er fremtredende eller særlig utbredte lenger, og ofte mangler de helt. Likevel er det fortsatt mulig å funne slike kritisk viktige tredje steder i både byer, tettsteder og landsbyer over hele kloden. Selv om de skiller seg fra hverandre i hvordan de ser ut og hva de tilbyr, har de alle noen viktige trekk til felles: De utgjør alle et nøytralt møtested der man kan treffe andre mennesker på like fot, der den gode samtalen flyter, der folk lett kommer inn, der stamgjester trives, der den arkitektoniske profilen holdes lav og der alt foregår i en leken atmosfære. I det følgende vil jeg i tur og orden se nærmere på disse trekkene.
Tredje steder fungerer for det første som ikke-territoriale soner. De preges hverken av hjemmets tidvis ubehagelige intimitet eller de faglige kravene eller det konkurransepreget som ofte kjennetegner en arbeidsplass. Det de heller tilbyr, er et avslappet og avvæpnende miljø der det kreves veldig lite av gjesten, og der målet stort sett er å søke sammen med andre mennesker fremfor å løse en bestemt oppgave. Som Oldenburg sier det, er et engangsbesøk i noens hjem «en dårlig erstatning for en vennlig kro eller kaffebar der man alltid er velkommen. Den nøytrale grunnen (altså det stedet der man ikke tynges av rollen som enten vert eller gjest) som kjennetegner tredje steder, legger godt til rette for det samkvemmet som er så viktig for nærmiljøer.»
Nettopp fordi de har et nøytralt ståsted, fungerer tredje steder ofte som møtesteder der folk kan bli kjent med andre på like fot, uavhengig av de økonomiske og politiske maktstrukturene som bestemmer så mye av livet og den sosiale omgangen utenfor dørene. En arbeider kan sitte ved siden av en administrerende direktør, en fra venstresiden kan sitte i baren sammen med en fra høyresiden, en gruppe tenåringer kan ta plass i køen bak et eldre par. Dette betyr ikke at alle på slike tredje steder er venner. Det er heller snakk om at tredje steder er et rom der mange ulike typer mennesker kan komme i kontakt med hverandre. Funksjonelt sett fungerer disse fellesskapsfremmende møteplassene som «sorteringsområder». Ifølge Oldenburg tjener «tredje steder ofte som et innledende samlingssted for mennesker som senere danner andre former for fellesskap». Denne funksjonen er selve nøkkelen til både kreative samarbeid, sosiale bevegelser og politiske opprør.
Av alt det som kjennetegner tredje steder, er det kanskje den livlige samtalen som først slår deg når du kommer inn et sted. Samtaler av alle slag, fra gode historier og politiske debatter til halvhviskede kommentarer og høylytt latter, er selve kjerneaktiviteten, og rommet selv er formgitt for å understøtte dette. Sitteplasser settes opp i klynger, belysningen er gjerne dempet, og musikken, hvis den i det hele tatt er til stede, vil være lav nok til ikke å overdøve samtalene. Også de ansatte er en del av dette, ved at de har fått den uoffisielle oppgaven med å sette i gang samtaler og presentere folk for hverandre
For at et tredje sted skal oppfylle sin sosiale rolle på de måtene som er beskrevet ovenfor, må det være lett tilgjengelig. Det må være i nærheten av folk, og da gjerne som fast inventar i et nabolag; det må være lett å finne; og det må helst være fritt både for adgangshindre, som for eksempel kleskoder eller at man må bestille et bord på forhånd, og for begrensninger på hvor lenge man kan oppholde seg der. Det viktigste for et tredje sted er kanskje at det er åpent lenge. Et tredje sted er stamstedet som ikke krever forhåndsplanlegging. Det er det naturlige valget for en rekke ulike sosiale aktiviteter.
De som mest konsekvent skaper og opprettholder den gemyttlige stemningen man finner på tredje steder, er stamgjestene. Ifølge Oldenburg «kan en person ha mange venner og ofte omgås dem BARE hvis det er et sted han eller hun kan besøke daglig og som utgjør vertskapet for treffene deres». De tredje stedenes tilgjengelighet sørger for en god miks av ulike generasjoner og demografiske grupper.
Oldenburg sier imidlertid ingenting om hvor mye det koster folk å gå ut. Tredje steder må ha stamgjester for å holde den gode fellesskapsstemningen ved like, og for å ha stamgjester som representerer et bredt spekter av samfunnet (deriblant kunstnere, kuratorer, forfattere og musikere), må det tredje stedet også tilby overkommelige priser.
Tredje steder må også holde en lav profil. Arkitekturen må forholde seg til fysiske hensyn som menneskelige dimensjoner, allmenn tilgjengelighet og en prioritering av fotgjengere over biler. For at disse sosiale møtestedene skal feste seg i lokalmiljøene de er ment å betjene, kan de ikke lenger følge de monumentale størrelsene fra tidligere tiders. Nå om dagen er stedene som oftest relativt små og upretensiøse, men likevel komfortable.
I tråd med denne lave profilen har tredje steder gjerne en leken stemning. På slike steder har folk det gøy, mer enn at de gjør samfunnsplikten sin eller deler på ressursene (selv om tredje steder også legger til rette for dette). Samtalene er til tider intense og muntre, og det kan veksle mellom småkrangling og latter. Samtaler er berikende og fulle av liv!
Hvis vi skal oppsummere alle disse kjennetegnene, er tredje stedet altså et utested der man føler seg hjemme – det er en slags stue et annet sted enn ens egen privatbolig. Det er et sted der det et lov å bare stå og henge, der du blir kjent igjen etter bare noen få besøk, der folk er mer enn bare kunder. Det lokale stamstedet mitt i USA, White Grill, oppfyller lett alle de kjennetegnene beskrevet ovenfor, selv om stedet kanskje ikke gjør det med vilje. Dinerens lange åpningstider, rimelige priser, menneskelige dimensjoner, sentrale beliggenhet i lokalsamfunnet, tilrettelegging for liv og røre og gode samtaler, samt dens inkludering av aller alders- og befolkningsgrupper forklarer hvorfor stedet har vært så uendelig inspirerende gjennom hele mitt liv. Og fraværet av mange av disse kjennetegnene på steder jeg siden har bodd og jobbet, bidrar til å forklare en tilsvarende mangel på inspirasjon, tilknytning og fellesskapsfølelse.
Vi har nå sett nærmere på det som kjennetegner tredje steder. Men hvorfor er de så kritisk viktige for et sunt samfunn? I innledningen til boken sin nevner Oldenburg at «alle de store kulturene har hatt et livsviktig og uformelt offentlig liv, og av den grunn utviklet de alle sine egne populære utgaver av de stedene der dette livet kunne utfolde seg».
Forskere har diskutert hvor viktig et uformelt offentlige liv, adskilt fra hjemmet og fra arbeidsplassen, har vært for enkeltindividene. Men tredje steder spiller også en viktig rolle i samfunnet selv som en egen enhet.
Gjennom historien har tredje steder fungert som iscenesettelsesområder, som steder der man kunne samles og organisere seg – dette var steder som alle i samfunnet kjente til: «Tredje steder er politiske fora med stor betydning. I mange land vokste arbeiderbevegelsens solidaritet frem som et direkte resultat av et stort antall kafeer der arbeiderne kunne diskutere sine felles problemer, manifestere sin kollektive styrke og planlegge streiker og andre strategier.»
Det er vanskelig å tenke seg den amerikanske revolusjonen uten de mange kroene og kaffehusene der den felles misnøyen kunne spres og opprøret kunne planlegges. På samme måte var kafeene i Paris nøkkelsteder for utvekslingen av nyheter og ideer, og de var ofte mer pålitelige og i alle fall mer brukt enn avisene. «Under den franske revolusjonen ble kafeene til sentre for heftig politisk debatt og aktivitet, ofte ledet av medlemmer fra de revolusjonære klubbene.»
Noe som altså kjennetegner tredje steder, er at de er tilgjengelige og legger til rette for fritt og uplanlagt samkvem, og det er nettopp denne egenskapen jeg selv tiltrekkes mest av. I motsetning til formelt organiserte rom som samler mennesker som allerede er på bølgelengde og interessert i de samme emner eller aktiviteter, fungerer tredje steder som en slags blandebolle, der folk kan integreres og der ideer kan deles på tvers av yrke, lommebok eller andre rigide skillelinjer. I nærmiljøer fungerer disse kafeene, barene og restaurantene også som steder der man kan diskutere for eksempel utviklingen i nabolaget eller lokale ideer og prinsipper for hvordan beslutninger skal fattes. Viktige lokalsaker kan dermed tas opp på en uformell offentlig arena, der kollektivets skaperkraft og entusiasme får slippe til.
Men hvor finner vi disse stedene i dag? Når jeg ser kunstnere som driver for seg selv i sine egne atelierer eller boliger, lurer jeg på hvor de rent fysisk treffer enten andre kulturprodusenter eller publikummere, altså folk som (forhåpentligvis) på en eller annen måte påvirker arbeidet de gjør. Etter at jeg flyttet til Skandinavia, har jeg lagt merke til at utviklingen har gått både mot dyre og eksklusive restauranter og kafeer og mot begrensede åpningstider, to fenomener som legger en demper på at stamgjester kan treffes daglig og over lang tid – nettopp dette viktige kjennetegnet som ble diskutert ovenfor. Hvor i Norge og Sverige finner vi lavterskelsteder som White Grill? Hvor er nabolagspubene, de lokale kafeene og lunsjbarene som både er rimelige og innbydende? På hva slags utested i Norge og Sverige hadde det vært like vanlig for en kunstner å møte en kurator som for arbeidere å ta seg en kaffepause eller for venner å samles rundt en uformell middag? Det er selvfølgelig ikke sånn at alle slike tredje steder vil være arnesteder for kreativ utfoldelse eller sosiopolitiske revolusjoner. Men for at kreativitet og fellesskap skal blomstre, må slike hverdagsmøter og deres langsiktige resultater fortsatt ha muligheten til å finnes
Som Oldenburg skriver i The Great Good Place: «Hvis vi verdsatte brorskap like høyt som uavhengighet, og demokrati høyere enn det frie marked, ville ikke reguleringsplanene våre ha forsterket den sosiale isolasjonen som herjer i nåtidens nabolag, men heller krevd at en form for offentlig samlingssted fantes i hvert eller annethvert kvartal.»
Tiltak som fremmer både fellesskap og kreative uttrykk, kan planlegges og bygges inn i våre nåværende lokalmiljøer like enkelt som de har blitt planlagt ut av dem. Dette innebærer at man gir støtte ikke bare til de fysiske bygningene i seg selv, men også til forretningsmodeller og sosiale modeller som legger til rette for disse tredje stedene, som skissert ovenfor. På alle slags nivåer, både det individuelle, det samfunnsmessige og det kreative, har man sett hvor nødvendige og viktige tredje steder er. Til tross for noen få nevneverdige unntak, har imidlertid den moderne byutviklingen gått jevnt og trutt mot mer sterile miljøer som legger mindre til rette for kontakt, samtaler og integrering. Det er selvfølgelig ikke sånn at alle slike tredje steder vil være arnesteder for kreativ utfoldelse eller sosiopolitiske revolusjoner. Men for at kreativitet og fellesskap skal blomstre, må slike hverdagsmøter og deres langsiktige resultater fortsatt ha muligheten til å finnes.
Fremfor å gi en slags kjapp og lettvint løsning på alt dette ønsker jeg heller å avslutte med et spørsmål. Hvis vi ser bort fra kulturindustrien og fra rom beregnet på spesifikke interesser, hvordan kan vi bidra til å skape og fremme disse viktige tredje stedene i lokalsamfunnene våre? Når det gjelder de som satser på å støtte kunstfeltet direkte, kan vi spørre om hva det er som dette feltet egentlig trenger for å blomstre. Flere gallerier, museer og utstillingslokaler? Eller mer komfortable, rimelige og tilgjengelige møteplasser der folk kan samles, utveksle ideer og etablere et kraftfullt og kreativt fellesskap?