🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Healing is the new Punk

Utstillingen til Melanie Bonajo Does it matter who orbits ? blackLED sex ii forest er Ä finne pÄ Rogaland Kunstsenter i perioden 04.02.2016 - 20.03.2016.

Stillbilde fra Fake Paradise, Melanie Bonajo, 2014.

Hele tre ganger mĂ„tte jeg besĂžke Melanie Bonajos utstilling Does it matter who orbits ? blackLED sex ii forest pĂ„ Rogaland Kunstsenter. Utstillingsrommet oppleves fĂžrste gang litt bortkomment. Plakater henger sporadisk pĂ„ veggene i en collage, noen potteplanter er plassert litt tilfeldig i vinduskarmen og rundt videoverket Matrix Botanica/Biosphere above Nature (2013). To forskjellige plakater ligger i hver sin bunke pĂ„ gulvet, de er gratis for publikum til Ă„ ta med et eksemplar. I et intervju med Hannah Mandel i 2013 sier Bonajo: ”[
] Most of the time I make a poster inside so people can put it on their wall if they like. If they no longer like it, they can take it away and decide to keep or trash it. The white cube is not an essential platform for me. It might as well be a black box, a website, a kitchen closet or a forest. I am interested in processes, in energy. The object is never the final destination [...]”

Det jeg ikke oppfattet fĂžrste gang jeg besĂžkte utstillingen var at den spredte fremstillingen av eget arbeid og funnet billedmaterialet ikke var poenget. Utstillingen har to hovedverk Fake Paradise (2014) og Economy of Love (2015) som vises i de to andre gallerirommene. Disse er en del av trilogien Night Soil, og de krever sin tid med en varighet pĂ„ til sammen 32 minutter. Filmen Fake Paradise (2014), som skildrer menneskers forskjellige opplevelse med det LSD-lignende stoffet Ayahuasca, er veldig teatralsk, noe som gjĂžr den svĂŠrt humoristisk. Hippie-stemningen dukker fort opp hos meg, men nĂ„r man fĂžrst vier litt tid til Fake Paradise, er ikke ”Peace and Love” den fanen som svaier hĂžyest. Derimot er det sorg, melankoli og kritikk av det moderne menneskets ”suksessoppskrift” som stĂ„r pĂ„ plakaten.

FastlÄst i egen kultur

Det er her det blir interessant. ”Suksessoppskriften” er Ă„ vĂŠre lykkelig, smart og attraktiv. Kvinner higer ofte etter kommersielle skjĂžnnhetsideal som ikke nĂždvendigvis er sunne for oss, samtidig som vi utrykker at det er noe vi Ăžnsker Ă„ fri oss fra – et utbredt paradoks. Bonajos verk oppfordrer til Ă„ fri tankene og sinnet fra disse fordommene samfunnet pĂ„legger oss. For Ă„ fĂ„ frem dette poenget gĂ„r hun i detalj i sine verk og blĂ„ser opp formatet i form av mange smĂ„ og store bilder, i videoer og papircollager. De er desorienterende, humoristiske, sprĂže og ulogiske bilder av mennesker og dyr. Filmen Fake Paradise er vanskelig Ă„ beskrive fordi det fĂžles som om Ă„ vĂŠre i en hallusinasjon, som en dokumentarisk Fear and Loathing in Las Vegas. Humoren som ligger i disse hallusinasjonene er meget befriende. Det sies at den beste kuren mot sorg eller melankoli er humor. Bonajo snur om pĂ„ det. Kan melankoli oppstĂ„ ved mangel pĂ„ humor?

Stillbilde fra Fake Paradise, Melanie Bonajo, 2014. Foto: Marie von Krogh
Stillbilde fra Fake Paradise, Melanie Bonajo, 2014.
Stillbilde fra Fake Paradise, Melanie Bonajo, 2014.
Stillbilde fra Fake Paradise, Melanie Bonajo, 2014.
1 / 4

Temaet som handler om det moderne menneskets dilemma tas videre i Economy of Love (2015). Verket presenterer en Brooklyn-basert bevegelse av kvinnelige sexarbeidere og deres personlige erfaringer gjennom monologer. Filmen oppleves som en skildring av historiene som fortelles. Det visuelle fĂžles veldig iscenesatt, men historiene fĂžles autentiske. De omhandler kjĂžnnsidentitet, vĂ„rt forhold til egen kropp og seksualitet. Det blir sagt i videoen at healing er den nye punken. Ved Ă„ aktivt sĂžke seksuell healing kan kvinner fri seg fra fordommer og forventninger om kjĂžnnsidentitet og skjĂžnnhetsidealer. Det er altsĂ„ snakk om ”profesjonell” seksuell healing som opprĂžr. Hva skjedde med DIY-sex?

Seksuell healing bringer meg videre til neste rom og en annen type healing, nemlig ”one night stand”. Filmen Matrix Botanical/Biosphere above Nature skiller seg fra de andre personlige verkene ved Ă„ vĂŠre mer botaniskdokumentarisk. Her blir vĂ„r tids utnyttelse av naturen sammenlignet med nettopp et ”one night stand”. Det vil si at mĂ„ten vi utnytter naturen pĂ„ i dag gir en kortvarig tilfredstillelse av det moderne samfunnets behov, det er nytelse kun for noen fĂ„ generasjoner.

Privat/ offentlig

Tracy Emin er vel det mest kjente eksempelet pÄ en grensesprengende personlig kunstner. Etter Ä ha fÄtt et innblikk i hennes verden skal det mye til for Ä overgÄ hennes utleverende kunst. Emin visker ut grensen mellom privat og offentlig. Det oppstÄr et paradoks med disse personlige historiene nÄr de befinner seg i det offentlige rom. PÄ den ene siden er det bare ved Ä vÊre personlig og utleverende at man kan utfordre vÄrt forhold til seksualitet og spiritualitet, samtidig kan det vÊre ekskluderende fordi det skaper andre typer forventinger om frigjÞring som ikke nÞdvendigvis samsvarer med egne erfaring eller etiske grenser. For Ä unngÄ dette dilemmaet kan man se det pÄ en annen mÄte: til slutt handler det om den personlig transcendensen mange mennesker er pÄ jakt etter, med eller uten narkotiske stoffer, religion eller oldtidstradisjoner. Transcendens handler i Kants forstand om det som ligger hinsides grenser for mulig erfaring. I guddommelig forstand som noe oversanselig, eller det kan forstÄs som overskridelse fra et omrÄde eller tilstand til noe annet.

I den sammenhengen kan man se billedcollagen i utstillingen som fragmenter av temaene presentert i filmene. Melanie Bonajos arbeider kan muligens forstĂ„s i dette mellomrommet, flytende mellom tilstander. Hun lar ikke verkene formes til noe hĂ„ndfast eller bestemt som kan knyttes til det sanselige, men i overskridelsen finnes energi og prosess. Bonajo stiller veldig mange kritiske og intellektuelle spĂžrsmĂ„l med utstillingen, men hun protesterer sĂ„ meget at jeg ikke helt fĂ„r med meg alle de spĂžrsmĂ„lene som stilles. Jeg befinner meg et sted mellom objektene i utstillingsrommet og alle spĂžrsmĂ„lene, noe som kanskje er poenget? Litt frustrert over Ă„ ha havnet i et slags limbo, tok jeg med meg det mest hĂ„ndfaste jeg kunne finne i utstillingen, de to plakatene, og forlot Rogaland Kunstsenter med En Vogues ”Free your mind, and the rest will follow” pĂ„ hjernen. Utstillingen stĂ„r til midten av mars og er verdt et besĂžk eller to.

Foto: Marie von Krogh
Foto: Marie von Krogh
Foto: Marie von Krogh