Temaet som handler om det moderne menneskets dilemma tas videre i Economy of Love (2015). Verket presenterer en Brooklyn-basert bevegelse av kvinnelige sexarbeidere og deres personlige erfaringer gjennom monologer. Filmen oppleves som en skildring av historiene som fortelles. Det visuelle fĂžles veldig iscenesatt, men historiene fĂžles autentiske. De omhandler kjĂžnnsidentitet, vĂ„rt forhold til egen kropp og seksualitet. Det blir sagt i videoen at healing er den nye punken. Ved Ă„ aktivt sĂžke seksuell healing kan kvinner fri seg fra fordommer og forventninger om kjĂžnnsidentitet og skjĂžnnhetsidealer. Det er altsĂ„ snakk om âprofesjonellâ seksuell healing som opprĂžr. Hva skjedde med DIY-sex?
Seksuell healing bringer meg videre til neste rom og en annen type healing, nemlig âone night standâ. Filmen Matrix Botanical/Biosphere above Nature skiller seg fra de andre personlige verkene ved Ă„ vĂŠre mer botaniskdokumentarisk. Her blir vĂ„r tids utnyttelse av naturen sammenlignet med nettopp et âone night standâ. Det vil si at mĂ„ten vi utnytter naturen pĂ„ i dag gir en kortvarig tilfredstillelse av det moderne samfunnets behov, det er nytelse kun for noen fĂ„ generasjoner.
Privat/ offentlig
Tracy Emin er vel det mest kjente eksempelet pÄ en grensesprengende personlig kunstner. Etter Ä ha fÄtt et innblikk i hennes verden skal det mye til for Ä overgÄ hennes utleverende kunst. Emin visker ut grensen mellom privat og offentlig. Det oppstÄr et paradoks med disse personlige historiene nÄr de befinner seg i det offentlige rom. PÄ den ene siden er det bare ved Ä vÊre personlig og utleverende at man kan utfordre vÄrt forhold til seksualitet og spiritualitet, samtidig kan det vÊre ekskluderende fordi det skaper andre typer forventinger om frigjÞring som ikke nÞdvendigvis samsvarer med egne erfaring eller etiske grenser. For Ä unngÄ dette dilemmaet kan man se det pÄ en annen mÄte: til slutt handler det om den personlig transcendensen mange mennesker er pÄ jakt etter, med eller uten narkotiske stoffer, religion eller oldtidstradisjoner. Transcendens handler i Kants forstand om det som ligger hinsides grenser for mulig erfaring. I guddommelig forstand som noe oversanselig, eller det kan forstÄs som overskridelse fra et omrÄde eller tilstand til noe annet.
I den sammenhengen kan man se billedcollagen i utstillingen som fragmenter av temaene presentert i filmene. Melanie Bonajos arbeider kan muligens forstĂ„s i dette mellomrommet, flytende mellom tilstander. Hun lar ikke verkene formes til noe hĂ„ndfast eller bestemt som kan knyttes til det sanselige, men i overskridelsen finnes energi og prosess. Bonajo stiller veldig mange kritiske og intellektuelle spĂžrsmĂ„l med utstillingen, men hun protesterer sĂ„ meget at jeg ikke helt fĂ„r med meg alle de spĂžrsmĂ„lene som stilles. Jeg befinner meg et sted mellom objektene i utstillingsrommet og alle spĂžrsmĂ„lene, noe som kanskje er poenget? Litt frustrert over Ă„ ha havnet i et slags limbo, tok jeg med meg det mest hĂ„ndfaste jeg kunne finne i utstillingen, de to plakatene, og forlot Rogaland Kunstsenter med En Vogues âFree your mind, and the rest will followâ pĂ„ hjernen. Utstillingen stĂ„r til midten av mars og er verdt et besĂžk eller to.