Maraton minutt for minutt
Orricos (pr)øvelse på Rimi/Imir starter og slutter stående loddrett foran den store, hvite veggen. Iført svart t-skjorte, svarte bukser og svarte tursko. Håret er stramt festet under et svart pannebånd. Med samlede ben, som er tungt forankret i gulvet står han med skotupper og nesetippen nesten i kontakt med den hvite flaten. Foran seg og i hver hånd holder han en blyant presset mot underlaget. Slik blir kunstneren stående, stasjonært og med bare armene i bevegelse gjennom fire timer. Neste dag starter et nytt arbeide og nye fire timer.
Om man likevel har tatt med seg et snev av den førnevnte umiddelbare opplevelsen av tvil eller motstand for dette konseptet med maratontegning minutt for minutt forsvinner denne raskt og man lar seg henføre.
Den hvite veggen som utgjør lerretet er plassert midt i salen, og med baksiden mot publikumsinngangen. Man må altså krysse “scenen” eller gulvet hvor kunstneren arbeider for å finne sin plass på benkeraden eller puter på forlengelsen av gulvet. Dette enkle lille grepet alene utfordrer det dannede publikum og enkelt og effektivt bryter det ned et eventuelt konstruert skille mellom kunstner-scene- publikum/betrakter. Man blir delaktig i det som foregår som i en immersiv performance. Rommet er likevel ganske stille, og nærmest andektig som om publikum holder pusten for å ikke forstyrre, før en etterhvert lar seg henføre og lever seg inn i det hele. Alt foregår i stillhet. Det er tilsynelatende ingen annen lyd utover raslingen av de to blyantenes dans over billedflaten og kunstnerens pust, som tidvis oppleves som et anstrengelsesutløst, nærmest rytmisk lydspor.
Orricos prosjekt oppleves i stor grad som en øvelse i tilstedeværelse. — Tilstedeværelse både i egen kropp og i umiddelbare omgivelser. Alle de sanselige erfaringene kunstneren gjør seg underveis kanaliseres intuitivt og reaktivt og nedtegnes simultant gjennom bevegelser som avgir tynne, svarte og grå spor via blyantspissene.I løpet av prosjektets tre dager skapes tre verk. De tette antegningene etter grafittet fremstår som tre sirkelformede mørke masser som svever mot en hvit bakgrunn. Hver sirkel er delt i to av en vertikal hvit åpning, en hvit linje som speiler kunstnerens midtlinje, hvor blyanten ikke har kommet til. De tre arbeidene er omtrent like store med unntak av ett, og inneholder tilsynelatende små variasjoner, men de er likevel alle utført med ulik tilnærming usynlig for publikum.