🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Intens tegning

Kritiker Anne Therese Tveita skriver i denne teksten om Tony Orrico performance "Penwald: 4: unison symmetry standing" (2010-) pÄ Rimi/Imir SceneKunst (RISK). Hun beskriver den som et sjangeroverskridende prosjekt i mÞte mellom mennesker, tid og rom fordi det krever observasjon over tid, og at dette kan for mange umiddelbart fortone seg avskrekkende.

Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad.

Sist ut i rekken av innfridde forventninger pÄ Rimi/Imir er oppsetningen av Tony Orricos Penwald: 4: unison symmetry standing (2010-). Et konseptuelt sjangeroverskridende prosjekt i et udefinerbart, men i denne sammenheng nÊrmest selvsagt skjÊringspunkt mellom performance, dans og visuell kunst, aldri tidligere vist i Norge.

Visningen gÄr over tre dager med fire kontinuerlige timer observasjon av stasjonÊrt stÄende arbeide med en bilateral sort-hvitt-tegning. Dette kan for mange umiddelbart fortone seg avskrekkende. Ikke bare kunstnerens egen, men ogsÄ publikums utholdenhet settes pÄ prÞve, om enn i mindre grad. For alle de som likevel lot seg overtale, godt hjulpet av tilgang pÄ bar og lÞftet om at man kan komme og gÄ som en selv Þnsker gjennom hele perioden, ble det hele like fullt en uforglemmelig kunstnerisk opplevelse som ble sittende i kroppen i lang tid etterpÄ.

Totalt tolv timers kunstnerisk utĂžvelse over flere dager utfordrer bĂ„de fysisk og mental utholdenhet. I sĂ„ mĂ„te tegnes et slektskap med tidlig og noe mer kontroversiell kunst pĂ„ 70-tallet som brukte kroppen som virkemiddel — kunstnere som Vito Acconci, Chris Burden og Tehching Hsieh, og senere ogsĂ„ Marina Abramović & Ulay som alle utforsket og tĂžyde menneskelige grenser for tĂ„lmodighet, utholdenhet, smerte og isolasjon.

Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad.
Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad.
Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad.
1 / 3

Maraton minutt for minutt

Orricos (pr)Þvelse pÄ Rimi/Imir starter og slutter stÄende loddrett foran den store, hvite veggen. IfÞrt svart t-skjorte, svarte bukser og svarte tursko. HÄret er stramt festet under et svart pannebÄnd. Med samlede ben, som er tungt forankret i gulvet stÄr han med skotupper og nesetippen nesten i kontakt med den hvite flaten. Foran seg og i hver hÄnd holder han en blyant presset mot underlaget. Slik blir kunstneren stÄende, stasjonÊrt og med bare armene i bevegelse gjennom fire timer. Neste dag starter et nytt arbeide og nye fire timer.

Om man likevel har tatt med seg et snev av den fĂžrnevnte umiddelbare opplevelsen av tvil eller motstand for dette konseptet med maratontegning minutt for minutt forsvinner denne raskt og man lar seg henfĂžre.

Den hvite veggen som utgjĂžr lerretet er plassert midt i salen, og med baksiden mot publikumsinngangen. Man mĂ„ altsĂ„ krysse “scenen” eller gulvet hvor kunstneren arbeider for Ă„ finne sin plass pĂ„ benkeraden eller puter pĂ„ forlengelsen av gulvet. Dette enkle lille grepet alene utfordrer det dannede publikum og enkelt og effektivt bryter det ned et eventuelt konstruert skille mellom kunstner-scene- publikum/betrakter. Man blir delaktig i det som foregĂ„r som i en immersiv performance. Rommet er likevel ganske stille, og nĂŠrmest andektig som om publikum holder pusten for Ă„ ikke forstyrre, fĂžr en etterhvert lar seg henfĂžre og lever seg inn i det hele. Alt foregĂ„r i stillhet. Det er tilsynelatende ingen annen lyd utover raslingen av de to blyantenes dans over billedflaten og kunstnerens pust, som tidvis oppleves som et anstrengelsesutlĂžst, nĂŠrmest rytmisk lydspor.

Orricos prosjekt oppleves i stor grad som en Ăžvelse i tilstedevĂŠrelse. — TilstedevĂŠrelse bĂ„de i egen kropp og i umiddelbare omgivelser. Alle de sanselige erfaringene kunstneren gjĂžr seg underveis kanaliseres intuitivt og reaktivt og nedtegnes simultant gjennom bevegelser som avgir tynne, svarte og grĂ„ spor via blyantspissene.I lĂžpet av prosjektets tre dager skapes tre verk. De tette antegningene etter grafittet fremstĂ„r som tre sirkelformede mĂžrke masser som svever mot en hvit bakgrunn. Hver sirkel er delt i to av en vertikal hvit Ă„pning, en hvit linje som speiler kunstnerens midtlinje, hvor blyanten ikke har kommet til. De tre arbeidene er omtrent like store med unntak av ett, og inneholder tilsynelatende smĂ„ variasjoner, men de er likevel alle utfĂžrt med ulik tilnĂŠrming usynlig for publikum.

Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad.

Dag for dag

PĂ„ prosjektets fĂžrste dag har Orrico latt den dominante hĂžyrehĂ„nden lede bevegelsene, alt mens den venstre fortlĂžpende har kopiert som i en ordrett gjentakelse. Derfor kan vi kanskje ane et sterkere avtrykk pĂ„ tegningens hĂžyre halvdel i det ferdige resultatet. Dag 2 starter et nytt verk pĂ„ andre enden av den rektangulĂŠre provisoriske veggen. Kunstneren har nĂ„ byttet fokus over pĂ„ den ikke-dominante venstrehĂ„nden og latt den hĂžyre hĂ„nden “simultanoversette” pĂ„ den andre siden av kroppen. Dag tre foregĂ„r som de to forrige, men nĂ„ forlenges armenes vertikale rekkevidde gjennom Ă„ aktivere knĂŠr og ankler. Tidvis bĂžyer kunstneren knĂŠrne eller lĂžfter hĂŠlene fra bakken til han stĂ„r pĂ„ tĂ„, og lar armene og grafitt trykkblyanten bevege seg de ekstra centimeterne det gir. I tillegg er det nĂ„, ifĂžlge kunstneren, ikke lengre Ă©n dominerende hĂ„nd som leder tegningen. Her er mĂ„let at begge hendene arbeider sammen i en unison symmetri.

Dans

Gjennom hele seansen kommer Tony Orricos bakgrunn som danser til syne i det armer, skuldre, albuer, hĂ„ndledd, hender og fingre, muskler og sener settes i synkrone bevegelser. Som en kontemporĂŠr utgave av den vitruviske mann fra Leonardo da Vincis skisseblokk stĂ„r den sortkledde kunstneren mot den hvite veggen. I en radius av armenes lengde og innenfor de 180 gradene i hver halvsirkel beveger han blyantspissene tidvis forsiktig, nĂŠrmest ettertenksomt fĂžr han igjen lar grafittet energisk fly vilkĂ„rlig videre over flaten. “Dansen” etterlater et stadig tettere nettverk av fine, svarte linjer mot den hvite flaten. Alt mens overskytende grafittstĂžv drysser ned mot gulvet og blir liggende som sort aske.

Blyantene oppleves etter kort tid som en forlengelse av kunstnerens kropp og nÄ er det de som utgjÞr kroppens bÊrende punkt. Som om loven om tyngdekraft er opphevet og hele tegnerens tyngde trekkes inn mot den hvite veggen.

Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad.
Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad.
Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad.
1 / 3

Persepsjon

Ved Ă„ plassere seg sĂ„ tett inntil materialet/veggen alene begrenses ens persepsjon og inntrykk oppfattes i stĂžrre grad gjennom den fysiske kroppen og sinnet. En eventuell indre dialog stilnes og man oppnĂ„r en endret tilstand av bevissthet — en annen form for Ă„rvĂ„kenhet hvor bevisste tanke erstattes av intuitiv forstĂ„else. Gradvis oppnĂ„s en sterkere bevissthet om selvet og ens tilstedevĂŠrelse i omgivelsene. ForstĂ„elsen av tid og rom utfordres som om en har trĂ„dt inn i en psyko-affektiv sfĂŠre. Selv beskriver kunstneren den utĂžvende prosessen ikke som i en transe, men kanskje snarere en meditativ tilstand.

Ser man klinisk pÄ begrepet persepsjon finner en at det defineres som Ä styrke sensorisk inndata for Ä kunne oppfatte, orientere og handle raskt, spesifikt og effektivt. Vi lener oss pÄ sensorisk data som bevis pÄ noe faktisk. Siden persepsjon kommer fra en subjektiv tolkning av den samme data; altsÄ et mentalt inntrykk, er det likevel vanskelig Ä snakke om helt objektiv persepsjon. Hva skjer nÄr en bevisst skifter fra et persepsjonelt fokus til et konseptuelt fokus? Vil en fÄ en endring fra den idemessige materielle og estetiske utfÞrelsen til en impulsiv eller intuitiv handling?

I det berĂžmte essayet Paragraphs on Conceptual Art fra 1967 hevder den amerikanske kunstneren Sol Lewitt at ekspresjonistisk kunst forutsetter kontinuerlige rasjonelle, bevisste avgjĂžrelser underveis i utformingen av et verk til forskjell fra konseptkunst hvor avgjĂžrelser om verkets utforming er tatt forut for utformingen av verket. Ideen eller det som LeWitts kaller det; “idĂ©-maskinen” eliminerer det vilkĂ„rlige, uforutsigbare og subjektive i sĂ„ stor grad som mulig. Orricos seanse legger seg i sĂ„ mĂ„te et sted mellom ekspresjonistisk- og konseptkunst. Hans gjennomfĂžring av verket oppleves ikke som en konkret plan, men heller ikke som et mĂ„llĂžs prosjekt, snarere som en simultan prosessering av et konsept og som en interaksjon i et mĂžte mellom mennesker, tid og rom; mellom kunstner og publikum akkurat her og akkurat nĂ„.

Hva er det med dette visningsstedet som gang pÄ gang evner Ä eksponere det vÄkne stavangerpublikum for slike skjellsettende opplevelser?! PÄ den korte tiden som har gÄtt siden oppstarten av Rimi/Imiri 2016, har stedet gjennom kyndig og uredd satsning etablert seg som en signifikant aktÞr blant landets frie kunstscener. Kanskje har man etterhvert tatt for gitt Ä forvente kvalitetssterke forestillinger herfra, og en merker seg at den metaforiske fallhÞyden stiger parallelt med en like Þkende forventning.

Foto: OddbjĂžrn Erland Aarstad.

Anne Therese Tveita har studert kunst- og kulturvitenskap ved Universitetet i Stavanger og ved det norske instituttet i Roma. Hun har tidligere jobbet som formidler ved Stavanger Kunstmuseum. De siste Ärene har hun jobbet som kunstkritiker for Stavanger Aftenblad.