Maraton minutt for minutt
Orricos (pr)Þvelse pÄ Rimi/Imir starter og slutter stÄende loddrett foran den store, hvite veggen. IfÞrt svart t-skjorte, svarte bukser og svarte tursko. HÄret er stramt festet under et svart pannebÄnd. Med samlede ben, som er tungt forankret i gulvet stÄr han med skotupper og nesetippen nesten i kontakt med den hvite flaten. Foran seg og i hver hÄnd holder han en blyant presset mot underlaget. Slik blir kunstneren stÄende, stasjonÊrt og med bare armene i bevegelse gjennom fire timer. Neste dag starter et nytt arbeide og nye fire timer.
Om man likevel har tatt med seg et snev av den fĂžrnevnte umiddelbare opplevelsen av tvil eller motstand for dette konseptet med maratontegning minutt for minutt forsvinner denne raskt og man lar seg henfĂžre.
Den hvite veggen som utgjĂžr lerretet er plassert midt i salen, og med baksiden mot publikumsinngangen. Man mĂ„ altsĂ„ krysse âscenenâ eller gulvet hvor kunstneren arbeider for Ă„ finne sin plass pĂ„ benkeraden eller puter pĂ„ forlengelsen av gulvet. Dette enkle lille grepet alene utfordrer det dannede publikum og enkelt og effektivt bryter det ned et eventuelt konstruert skille mellom kunstner-scene- publikum/betrakter. Man blir delaktig i det som foregĂ„r som i en immersiv performance. Rommet er likevel ganske stille, og nĂŠrmest andektig som om publikum holder pusten for Ă„ ikke forstyrre, fĂžr en etterhvert lar seg henfĂžre og lever seg inn i det hele. Alt foregĂ„r i stillhet. Det er tilsynelatende ingen annen lyd utover raslingen av de to blyantenes dans over billedflaten og kunstnerens pust, som tidvis oppleves som et anstrengelsesutlĂžst, nĂŠrmest rytmisk lydspor.
Orricos prosjekt oppleves i stor grad som en Ăžvelse i tilstedevĂŠrelse. â TilstedevĂŠrelse bĂ„de i egen kropp og i umiddelbare omgivelser. Alle de sanselige erfaringene kunstneren gjĂžr seg underveis kanaliseres intuitivt og reaktivt og nedtegnes simultant gjennom bevegelser som avgir tynne, svarte og grĂ„ spor via blyantspissene.I lĂžpet av prosjektets tre dager skapes tre verk. De tette antegningene etter grafittet fremstĂ„r som tre sirkelformede mĂžrke masser som svever mot en hvit bakgrunn. Hver sirkel er delt i to av en vertikal hvit Ă„pning, en hvit linje som speiler kunstnerens midtlinje, hvor blyanten ikke har kommet til. De tre arbeidene er omtrent like store med unntak av ett, og inneholder tilsynelatende smĂ„ variasjoner, men de er likevel alle utfĂžrt med ulik tilnĂŠrming usynlig for publikum.